Μάθημα : Λογοτεχνία για Παιδιά Ι
Κωδικός : PN1516
Περιεχόμενο μαθήματος
- Εισαγωγικές έννοιες-Αποσαφήνιση όρων («Λογοτεχνία», «Παιδική Λογοτεχνία», «Λογοτεχνία για Παιδιά»).
- Εννοιολογικός προσδιορισμός και ιδιαίτερος χαρακτήρας της Λογοτεχνίας για Παιδιά.
- Εισαγωγή στη Θεωρία και στην Κριτική της Λογοτεχνίας για Παιδιά.
- Το παιδί ως αναγνώστης και κριτικός της Λογοτεχνίας για Παιδιά.
- Μορφή και περιεχόμενο των λογοτεχνικών κειμένων για παιδιά ? Όροι καταλληλότητας- Κριτήρια επιλογής.
- Βασικά είδη λογοτεχνικών κειμένων στην Προσχολική Εκπαίδευση [Παραμύθι (λαϊκό-έντεχνο), Μύθος, Παραμυθικές-Μικρές Ιστορίες, Ποίηση, Εικονογραφημένο Βιβλίο (τεχνικές-μέθοδοι), Θέατρο (μορφές-είδη)].
- Αφήγηση (είδη, τεχνικές, κώδικες, δραστηριότητες].
- Σύγχρονες τάσεις και προσεγγίσεις λογοτεχνικών κειμένων για παιδιά (χιούμορ, μεταμυθοπλασία, διακειμενικότητα, κ.ά.)
Μαθησιακοί στόχοι
Στο τέλος των μαθημάτων οι φοιτητές/φοιτήτριες:
-θα έχουν κατανοήσει και θα διακρίνουν τις σύγχρονες βασικές έννοιες της Ιστορίας της Λογοτεχνίας για Παιδιά,
-θα έχουν ενημερωθεί για την ιστορική εξέλιξη της ελληνικής και της ευρωπαϊκής Λογοτεχνίας για Παιδιά,
- θα έχουν κατανοήσει τη μετάβαση από τη Λογοτεχνία για ενηλίκους στη Λογοτεχνία για Παιδιά,
-θα έχουν έρθει σε επαφή με τους παλαιότερους λογοτέχνες και με τα έργα τους και θα μπορούν να κατανοήσουν το ιστορικό και κοινωνικό πλαίσιο της λογοτεχνικής παραγωγής για παιδιά,
-θα αναγνωρίζουν τις διασκευές και μεταπλάσεις λογοτεχνικών κειμένων (κυρίως του 19ου αιώνα) για παιδιά,
-θα έχουν έρθει σε επαφή με τη σύγχρονη λογοτεχνική παραγωγή για παιδιά (δημιουργοί, τάσεις-αντιπροσωπευτικά έργα, αισθητικά γνωρίσματα, θεματολογία).
Μέθοδοι διδασκαλίας
Διαλέξεις
Ομαδική συζήτηση
Προφορική παρουσίαση (ατομικών) εργασιών των φοιτητών/φοιτητριών
Χρήση οπτικοαουστικού και εποπτικού υλικού
Μέθοδοι αξιολόγησης
Τελική (γραπτή) εξέταση
Γραπτές εργασίες
Προαπαιτούμενα
Δεν υπάρχουν.
Ελληνόγλωσση Βιβλιογραφία
Ι. ΒΙΒΛΙΑ
1. Έλληνες Συγγραφείς
Αγγελοπούλου, Β., & Βασιλαράκης, Ι.Ν. (επιμ.). Φιλαναγνωσία και Παιδική Λογοτεχνία. (5ο Σεμινάριο Κ.Ε.Π.Β. Ιωάννινα, 8-9 Μαΐου 1994). Αθήνα: Δελφίνι, 1994.
Ακριτόπουλος, Α. Η Ποίηση για Παιδιά και Νέους: Έρευνα, Μελέτη και Διδασκαλία. Αθήνα: Ηρόδοτος, 1993.
Αναγνωστόπουλος, Β., & Λιάπης, Κ. (επιμ.). Λαϊκό παραμύθι και παραμυθάδες στην Ελλάδα. Αθήνα: Κοινότητα Πορταριάς Πηλίου-Καστανιώτης, 1995.
Αναγνωστόπουλος, Β. Τέχνη και τεχνική του παραμυθιού. Αθήνα: Καστανιώτης, 1997.
Αναγνωστοπούλου, Δ. Λογοτεχνική Πρόσληψη στην Προσχολική και Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση. Αθήνα: Πατάκης, 2002.
Αποστολίδου, Β., & Χοντολίδου, Ε. (επιμ.). Λογοτεχνία και Εκπαίδευση. Αθήνα: Τυπωθήτω-Γιώργος Δαρδανός, 1999.
Αυδίκος, Ε. Η παιδαγωγική και διδακτική αξιοποίηση του παραμυθιού. Αθήνα: Γρηγόρης, 2007.
Αυδίκος, Ε. Το λαϊκό παραμύθι: Θεωρητικές προσεγγίσεις. Αθήνα: Οδυσσέας, 1994.
Βασιλαράκης, Ι.Ν. Γλώσσα και Πράξη της Παιδικής Λογοτεχνίας. Αθήνα: Gutenberg, 1992.
Βασιλαράκης, Ι.Ν. Καταθέσεις για την Παιδική και Νεανική Λογοτεχνία. Αθήνα: Gutenberg, 2008.
Γαβριηλίδου, Σ. Το Δύσκολο Επάγγελμα του Κλασικού Ήρωα. Θεσσαλονίκη: University Studio Press, 2008.
Γαβριηλίδου, Σ. Φλυαρία και Λακωνικότητα στους τίτλους των βιβλίων για παιδιά: Ιστορικές διαδρομές στην παιδική λογοτεχνία μέσα από την ανάγνωση των τίτλων της. Θεσσαλονίκη: Ζυγός, 2013.
Γιάκος, Δ. Ιστορία της Ελληνικής Παιδικής Λογοτεχνίας. Αθήνα: Παπαδήμας, 91991.
Γιαννικοπούλου, Α. Στη Χώρα των Χρωμάτων: Το Σύγχρονο Εικονογραφημένο Παιδικό Βιβλίο. Αθήνα: Παπαδόπουλος, 2009.
Καλλέργης, Η. Προσεγγίσεις στην Παιδική Λογοτεχνία. Αθήνα: Καστανιώτης, 22007.
Καλογήρου, Τ. (επιμ.). Το εικονογραφημένο βιβλίο δεν είναι μόνο για μικρά παιδιά. Αθήνα: Παπαδόπουλος, 2006.
Κάλφας, Α. Ο Μαθητής ως Αναγνώστης: Λογοτεχνική Θεωρία και Λογοτεχνική Πράξη (Μελέτη). Θεσσαλονίκη: Τα Τραμάκια, 1993.
Κανατσούλη, Μ. Μυστικά, ψέματα, όνειρα και άλλα: Λογοτεχνία για αναγνώστες προσχολικής και πρώτης σχολικής ηλικίας. Θεσσαλονίκη: University Studio Press, 2014.
Κανατσούλη, Μ. Ο Ήρωας και η Ηρωίδα με τα Χίλια Πρόσωπα: Νέες Απόψεις για Το Φύλο στην Παιδική Λογοτεχνία. Αθήνα: Αθήνα: Gutenberg, 2008.
Κανατσούλη, Μ. Πρόσωπα Γυναικών σε Παιδικά Λογοτεχνήματα: Όψεις και Απόψεις. Αθήνα: Πατάκης, 1997.
Καρακίτσιος, Α. Ποίηση για παιδιά και νέους: Αναθεωρήσεις και προοπτικές. Θεσσαλονίκη: Ζυγός, 2008.
Καρακίτσιος, Α. Σύγχρονη Παιδική Ποίηση. Αθήνα: Σύγχρονοι Ορίζοντες, 2002.
Κατσίκη-Γκίβαλου, Ά. (επιμ.). Λογοτεχνική Ανάγνωση και Διδακτικές Εφαρμογές: Δημοτικό-Γυμνάσιο-Λύκειο. Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα, 2001.
Κατσίκη-Γκίβαλου, Ά. To Θαυμαστό Ταξίδι. Αθήνα: Πατάκης, 21999.
Κατσίκη-Γκίβαλου, Ά., Καλογήρου, Τ., & Χαλκιαδάκη, Ά. (επιμ.). Φιλαναγνωσία και Σχολείο. Αθήνα: Πατάκης, 2007.
Μπενέκος, Α.Τομές στην Εξέλιξη της Παιδικής μας Λογοτεχνίας: Η Περίπτωση του Ζαχαρία Παπαντωνίου. Αθήνα: Καστανιώτης, 32000.
Ντελόπουλος, Κ. Η «Παιδική Αποθήκη» και ο Δημήτριος Πανταζής: Το Πρώτο Ελληνικό Περιοδικό και ο Εκδότης του. Συμβολή στη Μελέτη της Παιδικής Λογοτεχνίας. Αθήνα: Καστανιώτης, 31996.
Ντελόπουλος, Κ. Παιδικά και Νεανικά Βιβλία του 19ου Αιώνα. Αθήνα: Ε.Λ.Ι.Α.,1995.
Ντελόπουλος, Κ. (επιμ.). Το Παιδικό Βιβλίο στην Ελλάδα τον 19ο Αιώνα.(Πρακτικά Συνεδρίου.Αθήνα, 9-10 Οκτωβρίου 1996). Αθήνα: Καστανιώτης, 1997.
Οικονομίδου, Σ. Χίλιες και Μία Νύχτες: Η Νεοτερικότητα στη Λογοτεχνία για Μικρές Ηλικίες. Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα, 2000.
Παπαβασιλείου-Χαραλαμπάκη, Ι. Τάσεις της Παιδικής Λογοτεχνίας (1900-1920). Ποίηση: Παιδαγωγικές και Ερμηνευτικές Προσεγγίσεις. Αθήνα : Ελληνικά Γράμματα, 2002.
Παπαδάτος, Γ.Σ. Παιδικό βιβλίο και φιλαναγνωσία: Θεωρητικές αναφορές και προσεγγίσεις-Δραστηριότητες. Αθήνα: Πατάκης, 2009.
Παπαδάτος, Γ.Σ. Το παιδικό Βιβλίο στην εκπαίδευση και στην κοινωνία. Αθήνα: Παπαδόπουλος, 2014.
Παπαλιού, Ν. (επιμ.). Άκου μια ιστορία: Η παραδοσιακή τέχνη της προφορικής αφήγησης και η αναβίωσή της στις μέρες μας. Αθήνα: Ακρίτας, 1996.
Παπαντωνάκης, Γ., & Αναγνωστοπούλου, Δ. (επιμ.). Εξουσία και Δύναμη στην Παιδική και Νεανική Λογοτεχνία. Αθήνα: Πατάκης, 2010.
Παπαντωνάκης, Γ. Η Παιδική Ηλικία του Ήλιου. Αθήνα: Πατάκης, 1996.
Παπαντωνάκης, Γ. Θεωρίες Λογοτεχνίας και Ερμηνευτικές Προσεγγίσεις Κειμένων για Παιδιά και Νέους. Αθήνα: Πατάκης, 2009.
Παρούσης, Μ. Ο μαγικός κόσμος του Χάρι Πότερ. Αθήνα: Anubis, 2004.
Πελασγός, Σ. Τα μυστικά του παραμυθά. Μαθητεία στην τέχνη της προφορικής λογοτεχνίας και αφήγησης. Αθήνα: Μεταίχ?ιο, 2008.
Πολίτης, Δ. (επιμ.). Λογοτεχνικό Βιβλίο και Σχολείο. Αθήνα: Παπαδόπουλος, 2008.
Σακελλαρίου, Χ. Το παραμύθι χτες και σήμερα: Η ψυχοπαιδαγωγική και κοινωνική λειτουργία του. Αθήνα: Πατάκης, 1995.
Τζούλης, Χ. Μυθολογία και Προσχολική Αγωγή. Γιάννινα: Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων, 2000.
Τσιλιμένη, Τ. (επιμ.). Αφήγηση και Εκπαίδευση: Εισαγωγή στην Τέχνη της Αφήγησης. Άρθρα και Μελετήματα. Βόλος: Εκδόσεις Εργαστηρίου Λόγου και Πολιτισμού Πανεπιστημίου Θεσσαλίας, 2007.
Τσιλιμένη, Τ. Εικονογραφημένο Παιδικό Βιβλίο: Όψεις και Απόψεις. Βόλος: Πανεπιστημιακές Εκδόσεις Θεσσαλίας, 2007.
Τσιλιμένη, Τ. (επιμ.). Το Σύγχρονο Ελληνικό Παιδικό-Νεανικό Μυθιστόρημα. Αθήνα, Θεσσαλονίκη: Σύγχρονοι Ορίζοντες, 2004.
*
2. Ξένοι Συγγραφείς (από μετάφραση)
Εσκαρπί, Ν. Η Παιδική και Νεανική Λογοτεχνία στην Ευρώπη. Μτφρ. Σ.Αθήνη. Αθήνα: Καστανιώτης, 1995.
Ζαν, Ζ. Η Δύναμη των Παραμυθιών. Μτφρ. Μ. Τζαφεροπούλου. Αθήνα: Καστανιώτης, 1996.
Hunt, Ρ. (επιμ.). Κατανοώντας τη Λογοτεχνία για Παιδιά. Μτφρ. Χ.Μητσοπούλου. Αθήνα: Μεταίχμιο, 2009.
Μπετελχάιμ, Μ. Η Γοητεία των Παραμυθιών: Μία Ψυχαναλυτική Προσέγγιση. Μτφρ. Ε. Αστερίου. Αθήνα: Γλάρος, 1995.
Norton, D. Μέσα από τα Μάτια ενός Παιδιού: Εισαγωγή στην Παιδική Λογοτεχνία. Μτφρ. Φ. Καπτσίκη-Σ. Καζαντζή. Αθήνα, Θεσσαλονίκη: Επίκεντρο, 2007.
Nodelman, P. Λέξεις για Εικόνες: Η Αφηγηματική Τέχνη του Παιδικού Εικονογραφημένου Βιβλίου. Μτφρ. Π. Πανάου. Αθήνα: Πατάκης, 2009.
O?Sullivan, E. Συγκριτική Παιδική Λογοτεχνία. Μτφρ. Π.Πανάου-Έ.Ξενή. Θεσσαλονίκη: Επίκεντρο, 2010.
Σανταγκοστίνο, Π. Πώς να διηγούμαστε ένα παραμύθι?και να επινοούμε άλλα εκατό. Μτφρ. Ε.Γεωργίου. Αθήνα: Καστανιώτης, 2003.
Σπινκ, Τ. Τα Παιδιά ως Αναγνώστες. Μτφρ. Κ.Ντελόπουλος. Αθήνα: Καστανιώτης, 1990.
Τοντόροφ, Τ. Εισαγωγή στη Φανταστική Λογοτεχνία. Μτφρ. Α.Παρίση. Αθήνα: Οδυσσέας, 1991.
*
ΙΙ. ΑΡΘΡΑ , ΜΕΛΕΤΕΣ (σε περιοδικά ή σε συλλογικούς τόμους, κ.α.)
1. Έλληνες Συγγραφείς
Αναγνωστόπουλος, Β.Δ. «Πορεία της Ελληνικής Παιδικής Λογοτεχνίας. (Συνοπτικό Σχεδίασμα)». π. Διαβάζω 346 (16-11-1994): 54- 59.
Γιαννικοπούλου, Α. «Ανάγνωση Ιστοριών σε Προαναγνώστες: Αναγνωστικές Εμπειρίες μη Αναγνωστών». π. Επιθεώρηση Παιδικής Λογοτεχνίας 11 (Πατάκης, 1996): 42-54.
Γιαννικοπούλου, Α. «Παιδαγωγικές Προεκτάσεις στο Ποιητικό Έργο του Βιζυηνού». π. Εξώπολις, τεύχ. 5 (καλοκαίρι 1996): 190-200.
Ζερβού, Α. «Ο Συγγραφέας, ο Ήρωας κι ο Αναγνώστης: Το Παιχνίδι της Εναλλαγής των Αναγνώσεων στην Παιδική Λογοτεχνία». π. Επιθεώρηση Παιδικής Λογοτεχνίας 11 (Πατάκης, 1996): 11-20.
Ζερβού, Α. «Παιδική Λογοτεχνία και Διακειμενικότητα». π. Επιθεώρηση Παιδικής Λογοτεχνίας 9 (Βιβλιογονία, 1994): 18-25.
Καγιαλής, Τ. «Η Διδασκαλία της Λογοτεχνίας στη Μέση Εκπαίδευση: Ο Ρόλος της Θεωρίας». Στο: Η Διδακτική της Λογοτεχνίας στην Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση. (Γ΄Σεμινάριο Κ.Ε.Π.Β.), σσ. 35-52. Αθήνα: Πατάκης, 1993.
Καλλέργης, Η. «Διαπιστώσεις και Προτάσεις για τη Διδασκαλία της Παιδικής Λογοτεχνίας». π. Διαδρομές 7 (φθινόπωρο 1987): 182-186.
Κατσίκη-Γκίβαλου, Ά., Βασταρδή, Μ., & Λυκούδης, Σ. «Έρευνα για τη Διδασκαλία της Λογοτεχνίας στο Δημοτικό Σχολείο: Μια Πρόταση Ανανέωσης των Ανθολογίων». π. Τα Εκπαιδευτικά, τεύχ. 29-30 (Ιαν.-Ιούν. 1993): 222-253.
Μουλλάς, Π. «Το Νεοελληνικό Διήγημα και ο Γ.Μ. Βιζυηνός». Στο: Μουλλάς,Π. (επιμ.). Γ.Μ. Βιζυηνός: Νεοελληνικά Διηγήματα, σσ. ιζ΄-ρλς΄. Αθήνα: Εστία, 51996.
Παπαδάτος, Γ. «Κοινωνιοπαιδαγωγικά Ζητήματα στην Παιδική Λογοτεχνία». π. Διαβάζω 346 (16-11-1994): 74-78.
Παπαδάτος, Γ. «Προσέγγιση Δύο Ποιημάτων: Μια ?Διδακτική? Πρόταση. Ή με Μαθητές της ΣΤ΄ Τάξης του Δημοτικού Σχολείου μια Μικρή ?Εκδρομή? σε Μονοπάτια των Εικόνων και της Ποίησης». Επιθεώρηση Παιδικής Λογοτεχνίας 9 (Βιβλιογονία, 1994): 136-149.
Πάτσιου, Β. «Θεωρητικές Προσεγγίσεις στην Ιστορία της Παιδικής Λογοτεχνίας: Οι Προϋποθέσεις». π. Επιθεώρηση Παιδικής Λογοτεχνίας 9 (Βιβλιογονία, 1994): 41-44.
Πεσκετζή, Μ.Κ. «Η Θεωρία της Αναγνωστικής Ανταπόκρισης και η Ερμηνευτική Προσέγγιση του Λογοτεχνικού Κειμένου στη Διδακτική Πράξη». Σεμινάριο 18 (Π.Ε.Φ., 1994): 62-70.
Πολίτης, Δ. «Η Κριτική Θεωρία της Λογοτεχνίας για Παιδιά: Οριοθετήσεις και Προοπτικές». π. Η Λέσχη των Εκπαιδευτικών, τεύχ. 11 (Σεπτ.- Νοέ. 1995): 30-33.
Πολίτης, Δ. «Ο Ρόλος του Αναγνώστη και η ?Συναλλακτική? Θεωρία της L.M.Rosenblatt». π. Επιθεώρηση Παιδικής Λογοτεχνίας 11 (Πατάκης, 1996): 21-33.
Σαμαρά, Z. «Ανάγνωση, Κατανάλωση, Γραφή». π. Διαβάζω 234 (7-3-1990): 28-30.
Σπανός, Γ. «Η Διδασκαλία Πεζού Λογοτεχνικού Κειμένου: Θεωρία και Πράξη». π. Επιθεώρηση Παιδικής Λογοτεχνίας 9 (Βιβλιογονία, 1994): 81-94.
2. Ξένοι Συγγραφείς (από μετάφραση)
ΙΙΙ. ΑΦΙΕΡΩΜΑΤΑ ΠΕΡΙΟΔΙΚΩΝ
π. Διαδρομές (όλα τα τεύχη)
π. Επιθεώρηση Παιδικής Λογοτεχνίας (όλοι οι τόμοι)
π. Η Λέξη,«Παιδική Λογοτεχνία», τεύχ. 118 (1993)
π. Η Λέσχη των Εκπαιδευτικών,«Παιδική Λογοτεχνία», τεύχ. 11 (1995)
π. Γράμματα και Τέχνες,«Παιδική Λογοτεχνία», τεύχ. 77 (1996)
π. Διαβάζω
-«Παιδικό Βιβλίο», τεύχ. 94 (1984)
-«Οι Παραμυθάδες», τεύχ. 108 (1984)
-«Το Ελληνικό Παραμύθι», τεύχ. 130 (1985)
-«Λογοτεχνικό Βιβλίο και Παιδί», τεύχ. 242 (1990)
-«Χιούμορ και Παιδική Λογοτεχνία», τεύχ. 336 (1994)
-«Θεωρία και Κριτική της Παιδικής Λογοτεχνίας», τεύχ. 346 (1994)
Ξενόγλωσση Βιβλιογραφία
Ι. ΒΙΒΛΙΑ
Abrams, M.H. Doing Things with Texts: Essays in Criticism and Critical Theory. Edited by M. Fischer. New York and London: W.W.Norton & Co., 1989.
Andrew, M. Language in Colour: Themes for Teaching Children from Five to Nine Years with Poetry as the Starting-point. Twickenham: Belair Publications Ltd., 21990.
Appleyard, J.A., S.J. Becoming a Reader: The Experience of Fiction from Childhood to Adulthood. Cambridge: Cambridge University Press, 1991.
Ault, R.L. Children?s Cognitive Development. Oxford and New York: Oxford University Press, 21983.
Balaam, J., & Merrick, B. Exploring Poetry: 5 to 8. Exeter: BPCC Wheatons Ltd., 41991.
Beckett, S.L., & Nikolajeva, M. (eds.). Beyond Babar: The European Tradition in Children?s Literature. Lanham, Maryland/Toronto/Oxford: The Scarecrow Press, Inc., 2006.
Beckett, S.L. (ed.). Transcending Boundaries: Writing for a Dual Audience of Children and Adults. New York &London: Garland Publishing, Inc., 1999.
Benton, M.,Teasy, J., Bell, R., & Hurst, K. Young Readers Responding to Poems. London & New York: Routledge, 1988.
Benton, M., & Fox, G. Teaching Literature: Nine to Fourteen. Oxford: Oxford University Press, 61992.
Bleich, D. Subjective Criticism. Baltimore & London: The Johns Hopkins University Press, 21981.
Bradford, C., Mallan, K., Stephens, J., & McCallum, R. (eds.). New World Orders in Contemporary Children?s Literature: Utopian Transformations. New York: Palgrave MacMillan, 2008.
Carter, R., &Long, M.N. Teaching Literature. New York: Longman, 1991.
Chambers, A. Booktalk: Occasional Writing on Literature and Children. South Woodchester, Stroud: The Thimble Press, 21995.
Chambers, A. The Reading Environment: How Adults Help Children Enjoy Books. South Woodchester, Stroud: The Thimble Press, 1991.
Chapleau, S. (ed.). New Voices in Children?s Literature Criticism. Lichfield, Staffordshire: Pied Piper Publishing Ltd., 2004.
Chukovsky, Κ. From Two to Five. Translated, and edited by M. Morton. London: University of California Press, 21971.
Dias, P., & Hayboe, M. Developing Response to Poetry. Milton Keynes, Philadelphia: Open University Press, 1988.
Doonan, J. Looking at Pictures in Picture Books. South Woodchester, Stroud: The Thimble Press, 1993.
Fish, S. Is There a Text in this Class? The Authority of Interpretive Communities. Cambridge, Massachusetts: Harvard University Press, 1980.
Freud, S. Αrt and Literature. Translated by J.Strachey, and edited by A.Dickson. London: Penguin Books, 1990.
Freund, E. The Return of the Reader:Reader-response Criticism. Edited by T.Hawkes. London & New York: Methuen, 1987.
Fry, D. Children Talk About Books: Seeing Themselves as Readers. Milton Keynes, Philadelphia: Open University Press, 1985.
Ηolland, N. 5 Readers Reading. New Heaven: Yale University Press, 1975.
Hollindale, P. Signs of Childness in Children?s Books. Exeter: The Thimble Press, 1997.
Hunt, P. An Introduction to Children?s Literature. Oxford: Oxford University Press, 1994.
Hunt, P. (ed.). Children?s Literature: An Illustrated History. Oxford: Oxford University Press,1995.
Hunt, P. (ed.). Literature for Children: Contemporary Criticism. London: Routledge, 1992.
Hunt, P. (ed.). Understanding Children?s Literature. London: Routledge, 1999.
Jackson, R. Fantasy: The Literature of Subversion. London and New York: Methuen, 1981.
Lesnik-Oberstein, K. (ed.). Children?s Literature: New Approaches. New York: Palgrave MacMillan, 2004.
Lukens, R. J. A Critical Handbook of Children?s Literature. (1976). Ohio: Scott Foresman & Co., 1990.
Mathews, R. Fantasy: The Liberation of Imagination. New York & London: Routledge, 2002.
May, J.P. Children?s Literature and Critical Theory. Oxford: Oxford University Press, 1995.
McGillis, R. The Nimble Reader: Literary Theory and Children?s Literature. New York: Twayne Publishers, 1996.
Merrick, Brian. Exploring Poetry: 8-13. Exeter: Short Run Press Ltd., 1991.
Nikolajeva, M. Aesthetic Approaches to Children?s Literature: An Introduction. Lanham, Maryland /Torondo/Oxford: The Scarecrow Press, Inc., 2005.
Nikolajeva, M. (ed.). Aspects and Issues in the History of Children?s Literature. Westport, Connecticut/London: Greenwood Press, 1995.
Nikolajeva, M. Introduction to the Theory of Children?s Literature. (1996). Tallinn: Tallinn University Press, 1997.
Nikolajeva, M.The Magic Code: The Use of Magical Patterns in Fantasy for Children. Stockholm: Almqvist & Wiksell International, 1988.
Nodelman, P., & Reimer, M. The Pleasures of Children's Literature. (1992). Boston/New York: Allyn and Bacon, 32003.
Nodelman, P. The Hidden Adult: Defining Children?s Literature. Baltimore: The Johns Hopkins University Press, 2008.
Reasoner, C.F. Releasing Children to Literature. New York: Dell, 1968.
Reynolds, K. Radical Children?s Literature: Future Visions and Aesthetic Transformations in Juvenile Fiction. New York: Palgrave MacMillan, 2007.
Rose, J. The Case of Peter Pan, or the Impossibility of Children?s Fiction. London: Macmillan, 21994.
Salmon, C. Storytelling: La machine ? fabriquer des histoires et ? formater les esprits. Paris: La D?couverte, 2007.
Shavit, Z. Poetics of Children?s Literature. Athens & London: The University of Georgia Press, 1986.
Slatoff, W.J. With Respect to Readers: Dimensions οf Literary Response. Ithaca, N.Y.: Cornell University Press, 1970.
Suleiman, S., & Crosman, I.(eds.). The Reader in the Text: Essays on Audience and Interpretation. New Jersey: Princeton University Press, 1980.
Temple, C.A., Martinez, M., Yokota, J., & Freeman, E.B. Children's books in children's hands: An introduction to their literature.Boston: Pearson Allyn & Bacon, 2006.
Trites, R.S. Disturbing the Universe: Power and Repression in Adolescent Literature. Iowa: Iowa University Press, 2000.
Tucker, N. The Child and the Book: A Psychological and Literary Exploration. Cambridge: Cambridge University Press, 21982.
ΙΙ. ΑΡΘΡΑ, ΜΕΛΕΤΕΣ (σεπεριοδικάήσεσυλλογικούςτόμους, κ.α.)
Benton, M. «Poetry for Children: A Neglected Art». Children?s Literature in Education, vol.9, no.3 (1978): 111-126.
Fox, G., and Merrick, B. «Thirty-six Things to Do with a Poem». Children?s Literature in Education 12, no1 (1981): 50-55.
Moss, G. «Metafiction and the Poetics of Children?s Literature». Children?s Literature Association Quarterly 15, no 2 (Summer 1990): 50-52.
Thomson, J. «Adolescents and Literary Response: The Development of Readers». Children?sLiteratureAssociationQuarterly 15, no 4 (Winder 1990): 189-196.
Τsilimeni, T. & Panaou, P. «Poetry for young people in Greece: Themes, forms, types and trends». Bookbird 49 (2) (2011): 17?24 <http://muse.jhu.edu/login?auth=0&type= summary&url=/journals/bookbird/v049/49.2.tsilimeni.html> [Ημερομηνία προσπέλασης: 15/2/2015].