Αρχαία Ελληνική Φιλοσοφία: Πλάτων και η Θεωρία των Ιδεών
Νικόλαος Γ. Χαραλαμπόπουλος
Το παρόν μάθημα να αποτελέση μια εισαγωγή στην προσωπικότητα και το έργο του Πλάτωνος μέσω της ενδελεχούς, εκ του σύνεγγυς, ολιστικής ανσγνώσεως συγκεκριμένων διαλόγων. Αφετηριακό σημείο η διασάφηση ωρισμένων εννοιών και άρση παρωχημένων για την τρέχουσα πλατωνική ερμηνευτική δεδομένων όπως (α) ο υποτιθέμενος διχασμός μεταξύ των Πλάτωνος λογοτλεχνου και του Πλάτωνος φιλοσόφου ή (β) το κατασκευασμένο της ταξονομίας των πλατωνικών διαλόγων (από τις Θρασύλλειες τετραλογίες μέχρι την νεωτερική χρονολογική τριχοτόμηση της πρωίμου, μέσης και υστέρας περιόδου). Στους βασικούς θεματικούς άξονες περιλαμβάνονται το μυθοπλαστικό της σωκρατικών και πλατωνικών διαλόγων, οι διακειμενικές και ενδοκειμενικές αναφορές, το παραστάσιμο των διαλόγων, η σημασία της συλλήψεως του αισθητού κόσμου ως απεικάσματος του αληθινού κόσμου των Ιδεών για την αυτεπίγνωση του ανθρώπου ως προσώπου και πολίτου στις τρέχουσες (παρακμιακές) και την ουτοπική (;) ιδανική κοινωνία.
ΛιγότεραΤο παρόν μάθημα να αποτελέση μια εισαγωγή στην προσωπικότητα και το έργο του Πλάτωνος μέσω της ενδελεχούς, εκ του σύνεγγυς, ολιστικής ανσγνώσεως συγκεκριμένων διαλόγων. Αφετηριακό σημείο η διασάφηση ωρισμένων εννοιών και άρση παρωχημένων για την τρέχουσα πλατωνική ερμηνευτική δεδομένων όπως (α) ο υποτιθέμενος διχασμός μεταξύ των Πλάτωνος λογοτλεχνου και του Πλάτωνος φιλοσόφου ή (β) το κατασκευασμένο της ταξονομίας των πλατωνικών διαλόγων (από τις Θρασύλλειες τετραλογίες μέχρι την νεωτερική χρονολογική τριχοτόμηση της πρωίμου, μέσης και υστέρας περιόδου). Στους βασικούς θεματικούς άξονες περιλαμβάνονται το μυθοπλαστικό της σωκρατικών και πλατωνικών διαλόγων, οι διακειμενικές και ενδοκειμενικές αναφορές, το παραστάσιμο των διαλόγων, η σημασία της συλλήψεως του αισθητού κόσμου ως απεικάσματος του αληθινού κόσμου των Ιδεών για την αυτεπίγνωση του ανθρώπου ως προσώπου και πολίτου στις τρέχουσες (παρακμιακές) και την ουτοπική (;) ιδανική κοινωνία.
Το παρόν μάθημα να αποτελέση μια εισαγωγή στην προσωπικότητα και το έργο του Πλάτωνος μέσω της ενδελεχούς, εκ του σύνεγγυς, ολιστικής ανσγνώσεως συγκεκριμένων διαλόγων. Αφετηριακό σημείο η διασάφηση ωρισμένων εννοιών και άρση παρωχημένων για την τρέχουσα πλατωνική ερμηνευτική δεδομένων όπως (α) ο υποτιθέμενος διχασμός μεταξύ των Πλάτωνος λογοτλεχνου και του Πλάτωνος φιλοσόφου ή (β) το κατασκευασμένο της ταξονομίας των πλατωνικών διαλόγων (από τις Θρασύλλειες τετραλογίες μέχρι την νεωτερική χρονολογική τριχοτόμηση της πρωίμου, μέσης και υστέρας περιόδου). Στους βασικούς θεματικούς άξονες περιλαμβάνονται το μυθοπλαστικό της σωκρατικών και πλατωνικών διαλόγων, οι διακειμενικές και ενδοκειμενικές αναφορές, το παραστάσιμο των διαλόγων, η σημασία της συλλήψεως του αισθητού κόσμου ως απεικάσματος του αληθινού κόσμου των Ιδεών για την αυτεπίγνωση του ανθρώπου ως προσώπου και πολίτου στις τρέχουσες (παρακμιακές) και την ουτοπική (;) ιδανική κοινωνία.
Περίγραμμα
Περιεχόμενο μαθήματος
Το παρόν μάθημα να αποτελέσει μια εισαγωγή στην προσωπικότητα και το έργο του Πλάτωνος μέσω της ενδελεχούς, εκ του σύνεγγυς, ολιστικής αναγνώσεως συγκεκριμένων διαλόγων. Αφετηριακό σημείο η διασάφηση ορισμένων εννοιών και άρση παρωχημένων για την τρέχουσα πλατωνική ερμηνευτική δεδομένων όπως (α) ο υποτιθέμενος διχασμός μεταξύ των Πλάτωνος λογοτέχνου και του Πλάτωνος φιλοσόφου ή (β) το κατασκευασμένο της ταξονομίας των πλατωνικών διαλόγων (από τις Θρασύλλειες τετραλογίες μέχρι την νεωτερική χρονολογική τριχοτόμηση της πρωίμου, μέσης και υστέρας περιόδου).
Βασικοί θεματικοί άξονες του μαθήματος είναι:
- το μυθοπλαστικό της σωκρατικών και πλατωνικών διαλόγων,
- οι διακειμενικές και ενδοκειμενικές αναφορές,
- το παραστάσιμο των διαλόγων,
- η σημασία της συλλήψεως του αισθητού κόσμου ως απεικάσματος του αληθινού κόσμου των Ιδεών για την αυτεπίγνωση του ανθρώπου ως προσώπου και πολίτου στις τρέχουσες (παρακμιακές) και την ουτοπική (;) ιδανική κοινωνία.
Μαθησιακοί στόχοι
Βασικός στόχος του μαθήματος είναι να εξοικειωθούν οι μαθητές με την προσωπικότητα και το έργο του Πλάτωνος.
Επιμέρους στόχοι του μαθήματος είναι:
- η διασάφηση όρων και εννοιών
- η άρση παρωχημένων δεδομένων για την πλατωνική ερμηνευτική
- η ταξινόμηση των πλατωνικών διαλόγων
- η εξοικείωση με τη μυθοπλασία των πλατωνικών διαλόγων
- η σημασία της συλλήψεως του αισθητού κόσμου ως απεικάσματος του αληθινού κόσμου των Ιδεών
Βιβλιογραφία
ΠΛΑΤΩΝΙΚΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ
1. Γενικές μελέτες
- Hirzel, R. Der Dialog: Ein literarhistorischer Versuch, τόμοι Leipzig 1895.
- Wilamowitz-Moellendorf, U. von. Platon τόμ. 1 Leben und Werke? τόμ. 2 Beilagen und Textkritik. Berlin 1920. Ελληνική μετάφραση από τον Ξ. Αρμυρό Πλάτων: Η Ζωή και το Έργο του. Αθήνα (Κάκτος).
- Taylor, A. E. Πλάτων. ο Άνθρωπος και το Έργο του. μτφρ. Ι. Αρζόγλου του αγγλικού πρωτοτύπου The Man and his Work. 2α έκδ. (London 1927). Αθήνα ΜΙΕΤ 1990.
- Friedl?nder, P. Platο τόμ.1: An Introduktion (2α έκδ. 1969), τόμ.2: The Dialogues, First Period (1964), τόμ. 3: The Dialogues, Second and Third Periods (1969), London. μτφρ. H. Meyerhoff του γερμανικού πρωτοτύπου I. Eidos, Paideia, Dialogos; II. Die platonschen Schriften. Berlin - Leipzig (I 1928, II 1930).
- Gigon, O. Sokrates: Sein Bild in Dichtung und Geschichte. Bern 1947. Ελληνική μετάφραση από τον Α. Γεωργίου Ο Σωκράτης: Η Εικόνα του στην Ποίηση και την Ιστορία. Αθήνα 1995 (Γνώση).
- Ryle, G. Plato?s Progress. Cambridge 1966.
- Jaeger, W. ΠΑΙΔΕΙΑ: Η Μόρφωσις του Έλληνος Ανθρώπου, τόμοι Β (1971) και Γ (1974). Αθήνα. μτφρ. Γ.Π. Βερροίου του γερμανικού πρωτοτύπου PAIDEIA: Die Formung des griechischen Menschen. 2α έκδ. Berlin 1959.
- Doods, E. R. Οι Έλληνες και το Παράλογο. μτφρ. Γ. Γιατρομανωλάκη του αγγλικού πρωτοτύπου The Greeks and the Irrational (Berkeley and Los Angeles 1951). Αθήνα
- Guthrie, W. K. C. A History of Greek Philosophy, τόμ. IV Plato: the man and his dialogues, earlier period (1975)? τόμ. V: The later Plato and the Academy (1978).
- Τατάκης, Β. Ν. Ο Σωκράτης: Η Ζωή του και η Διδασκαλία του. Αθήνα (Αστήρ).
- Ζήσης, Θ. Ν. Εισαγωγή στον Πλάτωνα. Θεσσαλονίκη 1989 (Αφοί Κυριακίδη).
- Βουδούρης, Κ. Πλατωνική Φιλοσοφία. Αθήνα 1990.
- Dover, K.J. Η Ομοφυλοφιλία στην Αρχαία Ελλάδα. μτφρ. Π. Χιωτέλλη του αγγλικού πρωτοτύπου Greek Homosexuality (Oxford 1978). Αθήνα
- Koyr?, A. Φιλοσοφία και Πολιτεία: Εισαγωγή στην ανάγνωση του Πλάτωνα. μτφρ. Λ. Κασίμη του γαλλικού πρωτοτύπου Introduction ? la lecture de Platon (New York 1945). Αθήνα 1990 (Αλεξάνδρεια).
- Guthrie, W. K. C. Σωκράτης. μτφρ. του Τ. Νικολαΐδη του αγγλικού πρωτοτύπου Socrates (Cambridge 1971). 2η έκδ. 1991 [1990].
- Ράμφος Σ. Φιλοσοφία Ποιητική: Πλατωνικ? Ζητήματα. Αθήνα 1991 (Αρμός).
- Βλαστός, Γ. Πλατωνικές Μελέτες. μτφρ. Ι. Αρζόγλου του αγγλικού πρωτοτύπου Platonic Studies (Princeton 1981). Αθήνα 1994.
- Κελεσίδου, Α. «Πλατωνική ψυχαγωγία» και άλλες φιλοσοφικές μελέτες. Αθήνα 1994.
- Nightingale, A. W. Genres in Dialogue: Plato and the Construct of Philosophy. Cambridge 1995.
- Παπαγιώργης, Κ. Σωκράτης: Ο Νομοθέτης που Αυτοκτονεί. Αθήνα 1995 (Καστανιώτη).
- Rutherford, R. B. The Art of Plato. London 1995.
- Zanker, P. The Mask of Socrates: The Image of the Intellectual in Antiquity. Berkeley 1995.
- Gill, C. Personality in Greek Epic, Tragedy and Philosophy. Oxford 1996.
- Kahn, C. H. Plato and the Socratic Dialogue: The Philosophical Use of a Literary Form. Cambridge 1996.
- Δεσποτόπουλος, Κ. Ι. Φιλοσοφία του Πλάτωνος. Αθήνα 1997 (Ακαδημία Αθηνών).
- Μιχαηλίδης, Κ. Πλάτων. Λόγος και Μύθος: Εισαγωγή στην Πλατωνική Φιλοσοφία. Αθήνα 1998 (Παπαδήμα).
- Reale, G. Platone: Alla ricercha della sapienza segreta. Milano 1998. Ελληνική μετάφραση από την Μ. Οικονομίδου Σωκράτης: Πρός Ανακάλυψιν της Αρχαίας Σοφίας. ?θήνα 2009 (Ακαδημία Αθηνών).
- Ράμφος, Σ. Φιλόσοφος και Θείος Έρως. Αθήνα 1999 (Αρμός).
- Clay, D. Platonic Questions: Dialogues with the Silent Philosopher. University Park, Pennsylvania 2000.
- Nussbaum, M. C. The Fragility of Goodness: Luck and Ethics in Greek Tragedy and philosophy. 2α έκδ. Cambridge 2001 [1986].
- Συκουτρής, Ι. Μελέτες και Άρθρα: Τα γερμανόγλωσα δημοσιεύματα, Τόμος Α΄. μετάφραση και επιμέλεια των Δ. Ιακώβ και Α. Ρεγκάκου. Αθήνα
- Williams, B. Πλάτων: Η Επινόηση της Φιλοσοφίας, μετάφραση του αγγλικού πρωτοτύπου Plato: The Invention of Philosophy απ? την Μ. Σκάρα. Αθήνα 2001 [1998] (Ενάλιος)
- Nails, D. The People of Plato: A Prosopography of Plato and Other Socratics. Indianapolis and Cambridge 2002.
- Ράμφος, Σ. Μεταφυσική του Κάλλους. Αθήνα 2003 (Αρμός).
- Camp, J. M. Η Αρχαία Αγορά της Αθήνας, μετάφραση από την Μ. Κλεώπα του αγγλικού πρωτοτύπου. Αθήνα 2004 (ΜΙΕΤ).
- Naddaf, G. The Greek Concept of Nature. Albany Ny (SUNY Press) 2005.
- Bormann, K. Πλάτων. Ελληνική μετάφραση από τον Β. Καλογεράκο. Αθήνα 2006 (Καρδαμίτσα).
- Ράμφος, Σ. Ιλαρόν Φώς του Κόσμου. Αθήνα 2006 (Αρμός).
- Press, G. A. Plato: A Guide for the Perlexed. London and New York 2007.
- Rowe, C. Plato and the Art of Philosophical Writing. Cambridge 2007.
- Blackburn, S. Πλάτωνος Πολιτεία: Η Βιογραφία του Σπουδαιότερου Φιλοσοφικού Διαλόγου, μετάφραση του αγγλικού πρωτοτύπου από την Δ.-Μ. Βούβαλη. Αθήνα 2007 [2006] (Ελληνικά Γράμματα).
- Frede, M. Η Αρχαία Ελληνική Φιλοσοφία: Όψεις της Ιστορίας και της Ιστοριογραφίας της. Μετάφραση και επιμέλεια από την Χόη Μπάλλα. Αθήνα 2008 (Εκκρεμές).
- Vasiliou, I. Aiming at Virtue in Plato. Cambridge 2008.
- Thesleff, H. Platonic Patterns. Las Vegas and Zurich and Athens (Parmenides Publishing) 2009.
- Zuckert, C. H. Plato?s Philosophers: The Coherence of the Dialogues. Chicago 2009.
- Heath, M. Ancient Philosophical Poetics. Cambridge 2012.
- Charalabopoulos, N. G. Platonic Drama and its Ancient Reception. Cambridge 2012.
- Χαραλαμπόπουλος, Νίκος, Το πλατωνικό δράμα και η διαδρομή του στην αρχαιότητα, Πάτρα 2014 (Opportuna).
- Cook, B. Pursuing Eudaimonia: Re-appropriating the Greek Philosophical Foundations of the Christian Apophatic Tradition. Newcastle upon Tyne (Cambridge Scholars Publishing) 2013.
- Fagan, P. Plato and Tradition: The Poetic and Cultural Context of Philosophy. Evanston IL (Northwestern University Press) 2013.
- Brill, S. Plato on the Limits of Human Life. Bloomington (Indiana University Press) 2013.
2. Βιβλιογραφία για τον Χαρμίδην
- Murphy, D. J. Plato's Charmides: Text and Commentary. Ann Arbor 1986.
- Ben van der, N. The Charmides of Plato: Problems and interpretation. Amsterdam
- Hazebroucq, M.-F. La folie humaine et ses rem?des, Platon Charmide ou De la Moderation. Paris 1997.
- Robinson, T. M. ? και Brisson, (επιμ.) Plato: Euthydemus, Lysis, Charmides: Proceedings of the V Symposium Platonicum, Sankt Augustin (Academia Verlag) 2000.
- Tuozzo, T. Plato?s Charmides : Positive Elenchus in a «Socratic » Dialogue. Cambridge 2011.
Προτεινόμενα συγγράμματα
Το παρόν μάθημα να αποτελέσει μια εισαγωγή στην προσωπικότητα και το έργο του Πλάτωνος μέσω της ενδελεχούς, εκ του σύνεγγυς, ολιστικής αναγνώσεως συγκεκριμένων διαλόγων. Αφετηριακό σημείο η διασάφηση ορισμένων εννοιών και άρση παρωχημένων για την τρέχουσα πλατωνική ερμηνευτική δεδομένων όπως (α) ο υποτιθέμενος διχασμός μεταξύ των Πλάτωνος λογοτέχνου και του Πλάτωνος φιλοσόφου ή (β) το κατασκευασμένο της ταξονομίας των πλατωνικών διαλόγων (από τις Θρασύλλειες τετραλογίες μέχρι την νεωτερική χρονολογική τριχοτόμηση της πρωίμου, μέσης και υστέρας περιόδου).
Βασικοί θεματικοί άξονες του μαθήματος είναι:
- το μυθοπλαστικό της σωκρατικών και πλατωνικών διαλόγων,
- οι διακειμενικές και ενδοκειμενικές αναφορές,
- το παραστάσιμο των διαλόγων,
- η σημασία της συλλήψεως του αισθητού κόσμου ως απεικάσματος του αληθινού κόσμου των Ιδεών για την αυτεπίγνωση του ανθρώπου ως προσώπου και πολίτου στις τρέχουσες (παρακμιακές) και την ουτοπική (;) ιδανική κοινωνία.
Βασικός στόχος του μαθήματος είναι να εξοικειωθούν οι μαθητές με την προσωπικότητα και το έργο του Πλάτωνος.
Επιμέρους στόχοι του μαθήματος είναι:
- η διασάφηση όρων και εννοιών
- η άρση παρωχημένων δεδομένων για την πλατωνική ερμηνευτική
- η ταξινόμηση των πλατωνικών διαλόγων
- η εξοικείωση με τη μυθοπλασία των πλατωνικών διαλόγων
- η σημασία της συλλήψεως του αισθητού κόσμου ως απεικάσματος του αληθινού κόσμου των Ιδεών
ΠΛΑΤΩΝΙΚΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ
1. Γενικές μελέτες
- Hirzel, R. Der Dialog: Ein literarhistorischer Versuch, τόμοι Leipzig 1895.
- Wilamowitz-Moellendorf, U. von. Platon τόμ. 1 Leben und Werke? τόμ. 2 Beilagen und Textkritik. Berlin 1920. Ελληνική μετάφραση από τον Ξ. Αρμυρό Πλάτων: Η Ζωή και το Έργο του. Αθήνα (Κάκτος).
- Taylor, A. E. Πλάτων. ο Άνθρωπος και το Έργο του. μτφρ. Ι. Αρζόγλου του αγγλικού πρωτοτύπου The Man and his Work. 2α έκδ. (London 1927). Αθήνα ΜΙΕΤ 1990.
- Friedl?nder, P. Platο τόμ.1: An Introduktion (2α έκδ. 1969), τόμ.2: The Dialogues, First Period (1964), τόμ. 3: The Dialogues, Second and Third Periods (1969), London. μτφρ. H. Meyerhoff του γερμανικού πρωτοτύπου I. Eidos, Paideia, Dialogos; II. Die platonschen Schriften. Berlin - Leipzig (I 1928, II 1930).
- Gigon, O. Sokrates: Sein Bild in Dichtung und Geschichte. Bern 1947. Ελληνική μετάφραση από τον Α. Γεωργίου Ο Σωκράτης: Η Εικόνα του στην Ποίηση και την Ιστορία. Αθήνα 1995 (Γνώση).
- Ryle, G. Plato?s Progress. Cambridge 1966.
- Jaeger, W. ΠΑΙΔΕΙΑ: Η Μόρφωσις του Έλληνος Ανθρώπου, τόμοι Β (1971) και Γ (1974). Αθήνα. μτφρ. Γ.Π. Βερροίου του γερμανικού πρωτοτύπου PAIDEIA: Die Formung des griechischen Menschen. 2α έκδ. Berlin 1959.
- Doods, E. R. Οι Έλληνες και το Παράλογο. μτφρ. Γ. Γιατρομανωλάκη του αγγλικού πρωτοτύπου The Greeks and the Irrational (Berkeley and Los Angeles 1951). Αθήνα
- Guthrie, W. K. C. A History of Greek Philosophy, τόμ. IV Plato: the man and his dialogues, earlier period (1975)? τόμ. V: The later Plato and the Academy (1978).
- Τατάκης, Β. Ν. Ο Σωκράτης: Η Ζωή του και η Διδασκαλία του. Αθήνα (Αστήρ).
- Ζήσης, Θ. Ν. Εισαγωγή στον Πλάτωνα. Θεσσαλονίκη 1989 (Αφοί Κυριακίδη).
- Βουδούρης, Κ. Πλατωνική Φιλοσοφία. Αθήνα 1990.
- Dover, K.J. Η Ομοφυλοφιλία στην Αρχαία Ελλάδα. μτφρ. Π. Χιωτέλλη του αγγλικού πρωτοτύπου Greek Homosexuality (Oxford 1978). Αθήνα
- Koyr?, A. Φιλοσοφία και Πολιτεία: Εισαγωγή στην ανάγνωση του Πλάτωνα. μτφρ. Λ. Κασίμη του γαλλικού πρωτοτύπου Introduction ? la lecture de Platon (New York 1945). Αθήνα 1990 (Αλεξάνδρεια).
- Guthrie, W. K. C. Σωκράτης. μτφρ. του Τ. Νικολαΐδη του αγγλικού πρωτοτύπου Socrates (Cambridge 1971). 2η έκδ. 1991 [1990].
- Ράμφος Σ. Φιλοσοφία Ποιητική: Πλατωνικ? Ζητήματα. Αθήνα 1991 (Αρμός).
- Βλαστός, Γ. Πλατωνικές Μελέτες. μτφρ. Ι. Αρζόγλου του αγγλικού πρωτοτύπου Platonic Studies (Princeton 1981). Αθήνα 1994.
- Κελεσίδου, Α. «Πλατωνική ψυχαγωγία» και άλλες φιλοσοφικές μελέτες. Αθήνα 1994.
- Nightingale, A. W. Genres in Dialogue: Plato and the Construct of Philosophy. Cambridge 1995.
- Παπαγιώργης, Κ. Σωκράτης: Ο Νομοθέτης που Αυτοκτονεί. Αθήνα 1995 (Καστανιώτη).
- Rutherford, R. B. The Art of Plato. London 1995.
- Zanker, P. The Mask of Socrates: The Image of the Intellectual in Antiquity. Berkeley 1995.
- Gill, C. Personality in Greek Epic, Tragedy and Philosophy. Oxford 1996.
- Kahn, C. H. Plato and the Socratic Dialogue: The Philosophical Use of a Literary Form. Cambridge 1996.
- Δεσποτόπουλος, Κ. Ι. Φιλοσοφία του Πλάτωνος. Αθήνα 1997 (Ακαδημία Αθηνών).
- Μιχαηλίδης, Κ. Πλάτων. Λόγος και Μύθος: Εισαγωγή στην Πλατωνική Φιλοσοφία. Αθήνα 1998 (Παπαδήμα).
- Reale, G. Platone: Alla ricercha della sapienza segreta. Milano 1998. Ελληνική μετάφραση από την Μ. Οικονομίδου Σωκράτης: Πρός Ανακάλυψιν της Αρχαίας Σοφίας. ?θήνα 2009 (Ακαδημία Αθηνών).
- Ράμφος, Σ. Φιλόσοφος και Θείος Έρως. Αθήνα 1999 (Αρμός).
- Clay, D. Platonic Questions: Dialogues with the Silent Philosopher. University Park, Pennsylvania 2000.
- Nussbaum, M. C. The Fragility of Goodness: Luck and Ethics in Greek Tragedy and philosophy. 2α έκδ. Cambridge 2001 [1986].
- Συκουτρής, Ι. Μελέτες και Άρθρα: Τα γερμανόγλωσα δημοσιεύματα, Τόμος Α΄. μετάφραση και επιμέλεια των Δ. Ιακώβ και Α. Ρεγκάκου. Αθήνα
- Williams, B. Πλάτων: Η Επινόηση της Φιλοσοφίας, μετάφραση του αγγλικού πρωτοτύπου Plato: The Invention of Philosophy απ? την Μ. Σκάρα. Αθήνα 2001 [1998] (Ενάλιος)
- Nails, D. The People of Plato: A Prosopography of Plato and Other Socratics. Indianapolis and Cambridge 2002.
- Ράμφος, Σ. Μεταφυσική του Κάλλους. Αθήνα 2003 (Αρμός).
- Camp, J. M. Η Αρχαία Αγορά της Αθήνας, μετάφραση από την Μ. Κλεώπα του αγγλικού πρωτοτύπου. Αθήνα 2004 (ΜΙΕΤ).
- Naddaf, G. The Greek Concept of Nature. Albany Ny (SUNY Press) 2005.
- Bormann, K. Πλάτων. Ελληνική μετάφραση από τον Β. Καλογεράκο. Αθήνα 2006 (Καρδαμίτσα).
- Ράμφος, Σ. Ιλαρόν Φώς του Κόσμου. Αθήνα 2006 (Αρμός).
- Press, G. A. Plato: A Guide for the Perlexed. London and New York 2007.
- Rowe, C. Plato and the Art of Philosophical Writing. Cambridge 2007.
- Blackburn, S. Πλάτωνος Πολιτεία: Η Βιογραφία του Σπουδαιότερου Φιλοσοφικού Διαλόγου, μετάφραση του αγγλικού πρωτοτύπου από την Δ.-Μ. Βούβαλη. Αθήνα 2007 [2006] (Ελληνικά Γράμματα).
- Frede, M. Η Αρχαία Ελληνική Φιλοσοφία: Όψεις της Ιστορίας και της Ιστοριογραφίας της. Μετάφραση και επιμέλεια από την Χόη Μπάλλα. Αθήνα 2008 (Εκκρεμές).
- Vasiliou, I. Aiming at Virtue in Plato. Cambridge 2008.
- Thesleff, H. Platonic Patterns. Las Vegas and Zurich and Athens (Parmenides Publishing) 2009.
- Zuckert, C. H. Plato?s Philosophers: The Coherence of the Dialogues. Chicago 2009.
- Heath, M. Ancient Philosophical Poetics. Cambridge 2012.
- Charalabopoulos, N. G. Platonic Drama and its Ancient Reception. Cambridge 2012.
- Χαραλαμπόπουλος, Νίκος, Το πλατωνικό δράμα και η διαδρομή του στην αρχαιότητα, Πάτρα 2014 (Opportuna).
- Cook, B. Pursuing Eudaimonia: Re-appropriating the Greek Philosophical Foundations of the Christian Apophatic Tradition. Newcastle upon Tyne (Cambridge Scholars Publishing) 2013.
- Fagan, P. Plato and Tradition: The Poetic and Cultural Context of Philosophy. Evanston IL (Northwestern University Press) 2013.
- Brill, S. Plato on the Limits of Human Life. Bloomington (Indiana University Press) 2013.
2. Βιβλιογραφία για τον Χαρμίδην
- Murphy, D. J. Plato's Charmides: Text and Commentary. Ann Arbor 1986.
- Ben van der, N. The Charmides of Plato: Problems and interpretation. Amsterdam
- Hazebroucq, M.-F. La folie humaine et ses rem?des, Platon Charmide ou De la Moderation. Paris 1997.
- Robinson, T. M. ? και Brisson, (επιμ.) Plato: Euthydemus, Lysis, Charmides: Proceedings of the V Symposium Platonicum, Sankt Augustin (Academia Verlag) 2000.
- Tuozzo, T. Plato?s Charmides : Positive Elenchus in a «Socratic » Dialogue. Cambridge 2011.
Με την εισαγωγική διάλεξη (πρώτο και δεύτερο μέρος) επιδιώκεται η εξοικείωση των φοιτητών με την εικόνα του Πλάτωνος στις εικαστικές τέχνες. Επίσης αναδεικνύεται η προσέγγιση των πλατωνικών διαλόγων ως κειμένων μυθοπλασίας και εξετάζεται η χρονολόγηση και ταξινόμησή τους. Παράλληλα γίνεται μια προσπάθεια προσέγγισης του θέματος της γνησιότητάς τους.
Με την εισαγωγική διάλεξη (δεύτερο μέρος) αναδεικνύεται η προσέγγιση των πλατωνικών διαλόγων ως κειμένων μυθοπλασίας και εξετάζεται η χρονολόγηση, η ταξινόμηση και γνησιότητά τους. Παράλληλα γίνεται εισαγωγή στον Χαρμίδην, στην οποία παρουσιάζονται τα πρόσωπα, η πλοκή, ο τόπος, ο χρόνος και η πολυπρισματική ερμηνευτική του διαλόγου.
Στην τρίτη διάλεξη oι φοιτητές έρχονται σε μια πρώτη επαφή με το αρχαίο κείμενο του πλατωνικού διαλόγου Χαρμίδης. Πιο συγκεκριμένα, αναλύεται ο πρόλογος (153a-154c), ο οποίος προσεγγίζεται μεταφραστικά, ερμηνευτικά και υφολογικά.
Στην τέταρτη διάλεξη εξετάζεται η συνέχεια του προλόγου (154d-156d6). Πιο συγκεκριμένα, θα αναλυθεί ο διάλογος ανάμεσα στον Σωκράτη, τον Κριτία και τον Χαιρεφώντα. Ο Κριτίας θα εγκωμιάσει τα χαρίσματα του Χαρμίδη και θα προτείνει στο Σωκράτη τον απευθείας διάλογο με τον νεαρό. Κεντρικό σημείο του διαλόγου είναι το θεατρικό αυτοσχέδιο του Κριτία με τίτλο: «Ο Σωκράτης γιατρός».
Στην πέμπτη διάλεξη προσεγγίζεται, μέσω της εκ του σύνεγγυς ανάγνωσης του αρχαίου κειμένου, η έννοια της σωφροσύνης. Αρχικά, παρουσιάζεται ο πρώτος ορισμός της έννοιας από τον Χαρμίδη. Ο Σωκράτης, όμως, αντικρούει τον Χαρμίδη, υποστηρίζοντας πως η ησυχία, με την έννοια της βραδύτητας, δεν μπορεί να θεωρηθεί στοιχείο της σωφροσύνης, γιατί στις ανθρώπινες ενέργειες μεγάλη σημασία έχει συχνά η ταχύτητα. Στη συνέχεια ο Χαρμίδης προσπαθεί να δώσει στη σωφροσύνη την έννοια της σεμνότητας, της αιδούς, διατυπώνοντας τον δεύτερο ορισμό της σωφροσύνης, ο οποίος επίσης ανασκευάζεται από τον Σωκράτη.
Στο πρώτο μέρος της έκτης διάλεξης παρουσιάζεται ο τρίτος ορισμός της σωφροσύνης (161b-162d). Μέσα από την ανάλυση του αρχαίου κειμένου οι φοιτητές θα κατανοήσουν την επιχειρηματολογία πάνω στην οποία στηρίζεται η ανασκευή του τρίτου ορισμού από τον Σωκράτη. Το δεύτερο μέρος της διάλεξης (161d10-162a2) εστιάζει στην πρώτη ουτοπία: την κοινωνία αυτάρκων παραγωγών. Το μάθημα ολοκληρώνεται με το σχολιασμό της οργισμένης αντίδρασης του Κριτία.
Η έβδομη διάλεξη επικεντρώνεται στην προσπάθεια αναπροσαρμογής του τρίτου ορισμού της σωφροσύνης (162b-163d). Μέσα από την εκ του σύνεγγυς ανάγνωση του αρχαίου κειμένου οι φοιτητές θα παρακολουθήσουν την απόπειρα ανασκευής του ορισμού «? τ?ν ?γαθ?ν πρ?ξις».
Η όγδοη διάλεξη επικεντρώνεται στη ρήση του Κριτία. Μέσα από την εκ του σύνεγγυς ανάγνωση του πλατωνικού κειμένου οι φοιτητές θα παρακολουθήσουν την επιχειρηματολογία του Κριτία και την διατύπωση του τέταρτου ορισμού της σωφροσύνης (τ? γιγνώσκειν α?τ?ν ?αυτόν).
Η ένατη διάλεξη επικεντρώνεται στην έννοια της αυτοαναφορικότητας. Ο Κριτίας ισχυρίζεται ότι η σωφροσύνη διαφέρει από όλες τις άλλες μορφές γνώσης στο ότι είναι η μόνη που αποτελεί γνώση του εαυτού της και των άλλων γνώσεων. Η σωφροσύνη είναι γνώση της γνώσης, αλλά και της αγνωσίας. Η άποψη αυτή οδηγεί στον πέμπτο ορισμό της σωφροσύνης «?πιστήμη ?πιστήμης κα? δ? κα? ?νεπιστημοσύνης», ο οποίος επίσης ανασκευάζεται από τον Σωκράτη.
Το πρώτο μέρος της δέκατης διάλεξης επικεντρώνεται στην «απορία» του Κριτία, ο οποίος αποτυγχάνει να αποδείξει ότι υπάρχει «γνώση της γνώσης». Στη συνέχεια του διαλόγου εξετάζεται από τους συνομιλητές η χρησιμότητα της γνώσης, στην οποία εστιάζει το δεύτερο μέρος του μαθήματος.
Στην ενδέκατη διάλεξη εξετάζεται το τρίτο επεισόδιο του πλατωνικού διαλόγου (172b-173a) και το τρίτο ιντερλούδιο (173a-d). Ο Σωκράτης δεν δέχεται ότι η σωφροσύνη μπορεί να οδηγήσει στην ευτυχία και πιστεύει ότι, ακόμα κι αν κάποιος ήξερε τα πάντα και ζούσε σύμφωνα με τη γνώση, δεν θα ήταν ευτυχισμένος. Μέσω της εκ του σύνεγγυς ανάγνωσης του πλατωνικού κειμένου θα επισημανθούν αρχικά κάποια μεθοδολογικά σφάλματα και στη συνέχεια θα παρουσιαστεί αναλυτικά το όνειρο του Σωκράτους που συνιστά την τρίτη ουτοπία.
Η δωδέκατη ενότητα εστιάζει στην ανάλυση του υπόρρητου έκτου ορισμού της σωφροσύνης ως γνώσεως του καλού και του κακού (?πιστήμη ?γαθο? τε κα? κακο?) και προσεγγίζεται η ανασκευή του.
Στο πρώτο μέρος της τελευταίας διάλεξης αναλύεται η τελευταία ρήση του Σωκράτους, ενώ στο δεύτερο μέρος παρουσιάζεται ο επίλογος του διαλόγου. Το μάθημα ολοκληρώνεται με μια γενική θεώρηση του διαλόγου και την εξαγωγή τελικών συμπερασμάτων.
Στην ενότητα αυτή περιλαμβάνονται ασκήσεις αυτοαξιολόγησης, που αφορούν τις διαλέξεις του μαθήματος. Οι ερωτήσεις καλύπτουν τη διδαχθείσα ύλη και έχουν συνταχθεί με τέτοιο τρόπο, ώστε να παρέχουν τη δυνατότητα στους φοιτητές να γνωρίζουν σε κάθε στάδιο τον βαθμό κατανόησης του πλατωνικού διαλόγου.
Συμπληρωματική βιβλιογραφία μαθήματος "Πλάτων και Θεωρία των Ιδεών".
Ανοικτό Ακαδ. Μάθημα
Αρ. Επισκέψεων : 0
Αρ. Προβολών : 0