Μάθημα : Λογοτεχνία για Παιδιά Ι
Κωδικός : PN1516
Ποίηση
Γενικά-Εισαγωγικά-Εννοιολογικά, Ορισμοί, Διάκριση όρων («Παιδική Ποίηση» ή «Ποίηση για Παιδιά»), Ποίηση και μικρά παιδιά. Προσδιοριστικά στοιχεία της ποίησης [εσωτερικά (δραματικό στοιχείο-αφηγηματικό στοιχείο-περιγραφή-στοχασμός-μεταφορά-ειρωνεία)-εξωτερικά (μέτρο, στίχος, στροφή, τόνος-ρυθμός, ομοιοκαταληξία, αστιξία, τομή, παρήχηση, επανάληψη, εικονοποιία, κ.ά.)], Γενικά χαρακτηριστικά-Κριτήρια καταλληλότητας της Ποίησης για Παιδιά, Εντολές του Kornei Tchoukowsky (Καρνέγι Τσουκόφσκι). Ενδεικτικές ποιητικές δραστηριότητες με/για τα μικρά παιδιά.
Ενδεικτική Βιβλιογραφία:
- Ακριτόπουλος, Α. Η Ποίηση για Παιδιά και Νέους: Έρευνα, Μελέτη και Διδασκαλία. Αθήνα: Ηρόδοτος, 1993.
- Καρακίτσιος, Α. Ποίηση για παιδιά και νέους: Αναθεωρήσεις και προοπτικές. Θεσσαλονίκη: Ζυγός, 2008
- Καρακίτσιος, Α. Σύγχρονη Παιδική Ποίηση. Αθήνα: Σύγχρονοι Ορίζοντες, 2002.
- Norton, D. Μέσα από τα Μάτια ενός Παιδιού: Εισαγωγή στην Παιδική Λογοτεχνία. Μτφρ. Φ. Καπτσίκη-Σ. Καζαντζή. Αθήνα & Θεσσαλονίκη: Επίκεντρο, 2007.
- Σακελλαρίου, Χ. Ιστορία της Παιδικής Λογοτεχνίας. Ελληνική και Παγκόσμια: Από την Αρχαιότητα ως τις Μέρες μας, με Στοιχεία Θεωρίας. Αθήνα: Νόηση, 102009.
- Tsilimeni, T. & Panaou, P. «Poetry for young people in Greece: Themes, forms, types and trends». Bookbird 49(2) (2011): 17?24 <http://muse.jhu.edu/login?auth=0&type=summary&url=/journals/bookbird/v049/49.2.tsilimeni.html>[Ημερομηνία προσπέλασης: 15/2/2015].
- Παιδική Ποίηση ή Ποίηση για Παιδιά; Μέσα από τη διάκριση των όρων να συζητήσετε το περιεχόμενο και τα ιδιαίτερα προσδιοριστικά στοιχεία της ποίησης που απευθύνεται στα μικρά παιδιά.
- Μοντέρνα (άλογα) ή παραδοσιακά ποιήματα για παιδιά; Πλεονεκτήματα-μειονεκτήματα κάθε κατηγορίας, τρόποι ιδιαίτερης χρήσης/αξιοποίησής τους στο Νηπιαγωγείο.
- Αφού αναζητήσετε σε μια ανθολογία Παιδικής Ποίησης ποιήματα που βασίζονται στην επανάληψη ήχων/ομοιοκαταληξία, στην παρήχηση (του αρχικού συμφώνου ή φωνηέντων), κ.ά., να σχεδιάσετε δραστηριότητες προφορικής παρουσίασης κάποιων από αυτά σε νήπια.
- Να συγκροτήσετε δύο δραστηριότητες ποίησης στο πλαίσιο ενός από τους Τομείς Ανάπτυξης των νηπίων ή μιας από τις γνωστικές περιοχές που συγκροτούν το Αναλυτικό Πρόγραμμα του Νηπιαγωγείου. (Μπορείτε να δοκιμάσετε τις παραπάνω δραστηριότητες κατά τη διάρκεια/με την ευκαιρία μιας επαφής σας με νήπια, π.χ. στο πλαίσιο της Πρακτικής Άσκησής σας σε ένα Νηπιαγωγείο, κ.α.).
- Να συγκρίνετε το ύφος ενός παλαιότερου χιουμοριστικού ποιητή (π.χ. του Edward Lear), καθώς και το περιεχόμενο κάποιων ποιημάτων του, με το ύφος ενός νεότερου (ή σύγχρονού μας) ποιητή (π.χ. του Γ.-Μ. Μαρίνου, της Θ. Χορτιάτη, κ.ά.). (Ομοιότητες-διαφορές).
- Νήπια-δημιουργοί ποιημάτων: Να αναζητήσετε στη σύγχρονη Βιβλιογραφία απόψεις και ιδέες για τους τρόπους εμπλοκής των νηπίων στη δημιουργία ποιημάτων.