Μάθημα : Λογοτεχνία για Παιδιά Ι
Κωδικός : PN1516
Εικονογραφημένο Βιβλίο
Γενικά-Εννοιολογικά (περιεχόμενο-χρήση των όρων: εικονογραφημένο βιβλίο-εικονοβιβλίο)-Ιστορικά. Εικονογραφημένο βιβλίο: δια-ειδολογικό, δια-ηλικιακό, δια-κωδικό, «αναγνώστης-παρατηρητής»-«αναγνώστης-παίχτης». Ο ρόλος της εικόνας και του κειμένου στο εικονογραφημένο βιβλίο-Σχέση εικόνας-κειμένου, Τεχνικές-μέθοδοι εικονογράφησης, Επιμέρους προσδιοριστικά στοιχεία της σχέσης εικόνας-κειμένου [στυλ, μεταμυθοπλαστικές τεχνικές, χαρακτήρας, ιδεολογικά μηνύματα, εστίαση, χρόνος, μη κειμενικά στοιχεία (παρακείμενο, περικείμενο, επικείμενο)]. Ο ρόλος του εικονογράφου, Τυπικές μορφές διατύπωσης του φανταστικού κόσμου-μορφογενετικά συστήματα εικαστικής απόδοσης.
Ενδεικτική Βιβλιογραφία:
- Berger, J. Η εικόνα και το βλέμμα. Μτφρ. Ζ. Κοντοράτος. Αθήνα: Οδυσσέας, 1993.
- Γιαννικοπούλου, Α. Το σύγχρονο εικονογραφημένο παιδικό βιβλίο. Αθήνα: Παπαδόπουλος, 2008.
- Καλογήρου, Τζ. (επιμ.). Το εικονογραφημένο βιβλίο δεν είναι μόνο για μικρά παιδιά. Αθήνα: Παπαδόπουλος, 2006.
- Κωνσταντινίδου-Σέμογλου, Ο. (επιμ.). Εικόνα και παιδί. Θεσσαλονίκη: Cannot Not Design Publications, 2005.
- Nodelman, P. Λέξεις για τις εικόνες. Μτφρ. Π. Πανάου. Αθήνα: Πατάκης, 2009.
- Οικονομίδου, Σ. Χίλιες και μία ανατροπές: Η νεοτερικότητα στη λογοτεχνία για μικρές ηλικίες. Αθήνα: Πατάκης, 2011.
- Σιβροπούλου, Ρ. Ταξίδι στον Κόσμο των Εικονογραφημένων Μικρών Ιστοριών: Θεωρητικές και Διδακτικές Διαστάσεις. Αθήνα: Μεταίχμιο, 2004.
- Τσιλιμένη, Τ. Εικονογραφημένο παιδικό βιβλίο. Όψεις και απόψεις. Βόλος: Πανεπιστημιακές Εκδόσεις Θεσσαλίας, 2007.
- Αξιοποιώντας διάφορα εικονογραφημένα βιβλία που γνωρίζετε, να προβληματιστείτε αναφορικά με τη σχέση εικόνας-κειμένου.
- Αφού επιλέξετε έναν εικονογράφο και βρείτε όσες περισσότερες δουλειές (εικονογραφήσεις) του μπορείτε: α) να αναλύσετε το προσωπικό του ύφος και τον τρόπο που χρησιμοποιεί τα καλλιτεχνικά στοιχεία (γραμμές, χρώματα, σχήματα, υλικά),και β) να συγκρίνετε διαφορετικές/παλαιότερες-νεότερες εικονογραφήσεις του μεταξύ τους.
- Να αναζητήσετε διαφορετικές εικονογραφήσεις του ίδιου κειμένου [π.χ. ενός λαϊκού παραμυθιού ή του (εικονογραφημένου) βιβλίου του Χρήστου Μπουλώτη Η παράξενη αγάπη του αλόγου και της λεύκας]. Να τις συγκρίνετε μεταξύ τους και να σχολιάσετε τη σχέση καθεμιάς με το κείμενο.
- Εικονογράφηση ιστοριών στην τάξη του Νηπιαγωγείου: Να αναφέρετε τρόπους ενεργητικής εμπλοκής/συμμετοχής των νηπίων.
- Παιδιά-εικονογράφοι: Αφού εξοικειωθούν τα νήπια με βασικές τεχνικές και τρόπους εικονογράφησης, εικονογραφούν δικές τους ιστορίες/παραμύθια που τους έχουν αφηγηθεί ή βιβλία που τους έχουν διαβάσει/περιστατικά από την καθημερινότητά τους, κ.ά. (Μπορείτε να δοκιμάσετε την παραπάνω δραστηριότητα κατά τη διάρκεια/με την ευκαιρία μιας επαφής σας με νήπια, π.χ. στο πλαίσιο της Πρακτικής Άσκησής σας σε ένα Νηπιαγωγείο, κ.α.).
- Να συγκροτήσετε δύο δραστηριότητες εικονογράφησης στο πλαίσιο ενός από τους Τομείς Ανάπτυξης των νηπίων ή μιας από τις γνωστικές περιοχές που συγκροτούν το Αναλυτικό Πρόγραμμα του Νηπιαγωγείου.