Μάθημα : Λογοτεχνία για Παιδιά Ι
Κωδικός : PN1516
Παραμύθι
Λαϊκές αφηγήσεις-Είδη-Διακρίσεις-Ορισμοί (Παραμύθι-Μύθος, Παραδόσεις-Θρύλοι, Ευτράπελες διηγήσεις-αστειολογήματα). Παραμύθι (Λαϊκό-Έντεχνο), Δομή του Παραμυθιού, Στοιχεία-Γενικά Χαρακτηριστικά του Παραμυθιού, Ο διαχρονικός ρόλος του Παραμυθιού, Διαφορές Μύθου-Παραμυθιού, Κατηγοριοποίηση των παραμυθιών ως προς το περιεχόμενό τους-Επιμέρους κατηγοριοποίηση των παραμυθιών ως προς τον τρόπο πλοκής τους, Θεωρίες Γένεσης-Διάδοσης των Παραμυθιών (παραμυθικών μοτίβων), Χαρακτηριστικά των Παραδοσιακών Νεοελληνικών Παραμυθιών. Μύθοι (Κατηγοριοποίηση των μύθων ως προς το περιεχόμενό τους, Παροιμιόμυθοι, Παραμυθικές-Μικρές Ιστορίες).
Ενδεικτική Βιβλιογραφία:
- Αναγνωστόπουλος, Β. Τέχνη και τεχνική του παραμυθιού. Αθήνα: Καστανιώτης, 1997.
- Αναγνωστόπουλος, Β. & Λιάπης Κ. (επιμ.). Λαϊκό παραμύθι και παραμυθάδες στην Ελλάδα. Αθήνα: Κοινότητα Πορταριάς Πηλίου-Καστανιώτης, 1995.
- Αυδίκος, Ε. Η παιδαγωγική και διδακτική αξιοποίηση του παραμυθιού. Αθήνα: Γρηγόρης, 2007.
- Αυδίκος, Ε. Το λαϊκό παραμύθι: Θεωρητικές προσεγγίσεις. Αθήνα: Οδυσσέας, 1994.
- Ζαν, Ζ. Η Δύναμη των Παραμυθιών. Μτφρ. Μ. Τζαφεροπούλου. Αθήνα: Καστανιώτης, 1996.
- Μπετελχάιμ, Μ. Η Γοητεία των Παραμυθιών: Μία Ψυχαναλυτική Προσέγγιση. Μτφρ. Ε. Αστερίου. Αθήνα: Γλάρος, 1995.
- Σακελλαρίου, Χ. Το παραμύθι χτες και σήμερα: Η ψυχοπαιδαγωγική και κοινωνική λειτουργία του. Αθήνα: Πατάκης, 1995.
- Λαϊκό ή έντεχνο παραμύθι στο Νηπιαγωγείο;
- Αφήγηση ή ανάγνωση παραμυθιών στο Νηπιαγωγείο; Να επισημάνετε μέσα από την πράξη και να σχολιάσετε τα θετικά στοιχεία κάθε τρόπου αξιοποίησης των παραμυθιών.
- Αφού επιλέξετε ένα κοινό παραμυθι(α)κό θέμα (μοτίβο), π.χ. του φτωχού που περνά δοκιμασίες και παντρεύεται την κόρη του βασιλιά, να το αναζητήσετε σε παραμύθια από διαφορετικές περιοχές της Ελλάδας ή από άλλες χώρες. Να σχολιάσετε τις ομοιότητες-διαφορές που διαπιστώνετε.
- Αφού εντοπίσετε διάφορες εκδόσεις/εκδοχές μύθων του Αισώπου, να τις συγκρίνετε μεταξύ τους.
- Να συγκροτήσετε δύο τουλάχιστον δημιουργικές δραστηριότητες (αναφορικά με το: Πώς εξελίσσεται η ιστορία; Τι κάνουν οι ήρωες;), με τις οποίες θεωρείτε ότι θα οδηγηθούν τα νήπια στην πλήρη/δημιουργική κατανόηση ενός παραμυθιού/ενός μύθου.