Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility

Μάθημα : Ο ΓΡΑΠΤΟΣ ΛΟΓΟΣ ΣΤΟ ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ

Κωδικός : PN1481

PN1481  -  Νεκτάριος Στελλάκης

Ενότητες - ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ - ΣΥΜΠΕΡΙΛΗΨΗ

ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ - ΣΥΜΠΕΡΙΛΗΨΗ

από 28/5/25 έως 3/6/25

Αξιολόγηση

Σκοπός της αξιολόγησης: η βελτίωση του κλίματος του νηπιαγωγείου και της (πολύπλευρης και σύνθετης) μάθησης που συμβαίνει σε αυτό, η "καλοπέραση" (school well-being - σχολική ευημερία) των παιδιών

α) αξιολόγηση του συστήματος (αναλυτικό πρόγραμμα, υποδομές, δυνατότητες) [π.χ. Γωνιά βιβλιοθήκης, λειτουργικά ενταγμένος έντυπος λόγος στο περιβάλλον, δράσεις ανάπτυξης της φιλαναγνωσίας, συνεργασία με γονείς, υποστήριξη από ειδικούς (ψυχολόγους, λογοθεραπευτές, εργασιοθεραπευτές, διαιτολόγους)]

β) αξιολόγηση συγκεκριμένων πρακτικών: επίτευξη ή μη επίτευξη στόχων [ΣΥΝΕΠΩΣ: Είναι σημαντικό οι στόχοι να είναι διατυπωμένοι με σαφήνεια και τρόπο που να επιτρέπει την αξιολόγησή τους. Με άλλα λόγια να μην είναι αφηρημένοι]

γ) αξιολόγηση εμπλεκομένων προσώπων: νηπιαγωγών - μαθητών - προϊσταμένων - συμβούλων [π.χ. ημερολόγιο σχολικής ζωής, portfolio μαθητών]

Για να προβώ σε αξιολόγηση πρέπει να γνωρίζω γιατί αξιολογώ, τι αξιολογώ, ποιους αξιολογώ

ΣΤΟΧΟΙ ΓΙΑ ΤΗ ΓΛΩΣΣΙΚΗ ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΚΑΙ ΤΗΝ ΕΝΙΣΧΥΣΗ ΤΟΥ ΠΡΩΤΟΥ ΓΡΑΜΜΑΤΙΣΜΟΥ ΣΤΟ ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ

Τα δέκα θεμέλια του γραμματισμού (Jones, M. & Christensen, A. (2023). Constructing Strong Foundations of Early Literacy. Routledge.)

1.Προφορική γλώσσα/ επικοινωνία

 

2. Λεξιλόγιο και γνώσεις υποβάθρου

3. Γνώσεις για τα βιβλία (εμπειρίες, κίνητρα, συμβάσεις, έννοιες)

4. Φωνολογική και φωνημική επίγνωση

5 - 6. Γνώση αλφαβήτου και ήχων των γραμμάτων - Έννοιες έντυπου λόγου

7 - 8 Αναδυόμενη ανάγνωση -  Αναδυόμενη γραφή

9. Θετικές διαθέσεις για τη μάθηση του γραπτού λόγου

10. Εκτελεστική λειτουργία [Όρος ομπρέλα: περιλαμβάνει πολλές δεξιότητες, βασικές (όπως προγραμματισμός, οργάνωση και παρακολούθηση) και πιο σύνθετες νοητικές δεξιότητες που χρησιμοποιούμε για να διαχειριστούμε τις σκέψεις, τα συναισθήματα και τις συμπεριφορές μας για να πετύχουμε τους στόχους μας] 

> Εργαζόμενη μνήμη

> Γνωστική ευελιξία (εναλλαγή μεταξύ ιδεών ή δραστηριοτήτων ·  αναθεώρηση στόχων/σχεδίων· μετατόπιση (π.χ. από τα μαθηματικά στον κύκλο του χρόνου)

> Αυτοέλεγχος

Πάνω σε αυτά τα θεμέλια στηρίζεται όλη η μάθηση (όχι μόνο η μάθηση της ανάγνωσης και της γραφής) που θα ακολουθήσει. Η επικοινωνία, η γλώσσα και ο γραμματισμός είναι προϋπόθεση για κάθε άλλη μάθηση και για τον λόγο αυτό είναι καθοριστικοί παράγοντες για τη σχολική πορεία και επιτυχία των μαθητών κι επηρεάζουν όλη τη μετέπειτα ζωή τους. Οι νηπιαγωγοί είμαστε αυτοί που ενισχύουν τα θεμέλια. Συνειδητοποιούμε την ευθύνη του επαγγέλματος / λειτουργήματος αυτού;

ΟΙ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ ΜΟΥ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΑΠΕΥΘΥΝΟΝΤΑΙ ΣΕ ΟΛΑ ΤΑ ΠΑΙΔΙΑ

Παιδιά που ζουν σε ευάλωτα κοινωνικά περιβάλλοντα (φτώχεια ή κίνδυνος για φτώχεια, συναισθηματικά φορτισμένα, απομονωμένα, πολιτισμικές ή θρησκευτικές σέχτες κτλ.)

Παιδιά με μεταναστευτική ή προσφυγική ιστορία

Παιδιά με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες