Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility

Μάθημα : Ο ΓΡΑΠΤΟΣ ΛΟΓΟΣ ΣΤΟ ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ

Κωδικός : PN1481

PN1481  -  Νεκτάριος Στελλάκης

Ενότητες - ΑΝΑΓΝΩΣΗ ΚΑΙ ΓΡΑΦΗ: ΠΡΩΤΕΣ ΠΡΟΣΠΑΘΕΙΕΣ ΤΩΝ ΠΑΙΔΙΩΝ

ΑΝΑΓΝΩΣΗ ΚΑΙ ΓΡΑΦΗ: ΠΡΩΤΕΣ ΠΡΟΣΠΑΘΕΙΕΣ ΤΩΝ ΠΑΙΔΙΩΝ

από 30/4/25 έως 14/5/25

Συστήματα γραφής

ΜΕΛΕΤΗ: 

Γαλάνης, Γ. (2016). Μαθαίνοντας τον κώδικα της γραφής : διαχρονική μελέτη περίπτωσης ενός παιδιού προσχολικής ηλικίας. Μεταπτυχιακή εργασία. ΤΕΕΑΠΗ, Παν. Πατρών.

http://nemertes.lis.upatras.gr/jspui/handle/10889/10836?mode=full

Τζιβινίκου, Σ. (2015). Μαθησιακές δυσκολίες - διδακτικές παρεμβάσεις. [ηλεκτρ. βιβλ.] Αθήνα:Σύνδεσμος Ελληνικών Ακαδημαϊκών Βιβλιοθηκών. [Κεφ. 2: Ανάπτυξη ανάγνωσης και γραφής - Διδακτικές παρεμβάσεις]. Διαθέσιμο στο: http://hdl.handle.net/11419/5332

 > Αλφαβητικά συστήματα γραφής (διαφανή, αδιαφανή, μέσης διαφάνειας) (αλφαβητική αρχή: φώνημα = γράφημα)

> Το ελληνικό αλφαβητικό σύστημα και οι ιδιαιτερότητές του (ετυμολογία - ιστορική ορθογραφία - γραμματική)

Παραδείγματα:

π.χ. Κερύνεια [δύο διαφορετικά /ι/], Αμμόχωστος [δύο διαφορετικά /ο/ και δύο /μ/ ενώ προφέρεται ένα] [/ι/: ι, η, υ, οι, ει, υι] [ομοίως /ε/]

  Αυλίδα - αυτοδιοίκηση [αυ = αβ ή αφ ]

ου, μπ, ντ, γκ, τσ, τζ  [1 φών. = 2 γράμ.]

Ξενοφώντας -  [2 φών./κς/ = 1 γράμ.] [ομοίως το "ψ"]

Φάσεις ανάπτυξης γνώσεων για ανάγνωση και γραφή

Frith, U. (1985). Beneath the surface of developmental dyslexia. Στο K. E. Patterson, J. C. Marshall & M. Coltheart (Επιμ.) Surface dyslexia: Neurological and cognitive studies of phonological reading (301-330). London: Lawrence Erlbaum.

Προαλφαβητική φάση

Αλφαβητική φάση

Ορθογραφική φάση

Το παιδί ξέρει πως το γραπτό κείμενο έχει νόημα στο πλαίσιο μιας επικοινωνιακής περίστασης

 

παιχνίδια ρόλων

 

απόπειρα ανάγνωσης με «οδηγό» τις εικόνες

 

λογογραφική γραφή

Το παιδί ξέρει πως τα γράμματα αντιστοιχούν σε φωνήματα και προσπαθεί να αποκωδικοποιήσει ή να κωδικοποιήσει λέξεις, φράσεις ή κείμενα

 

η σημασία της γραφής του ονόματος

 

αλφαβητική αρχή

 

ρουτίνες (π.χ. ημερολόγιο, χάρτης στην τάξη)

[Αποκτάται πλήρως με συστηματική διδασκαλία και εμπειρία]

 

Το παιδί έχει κατανοήσει το περίπλοκο σύστημα γραμματικών και συντακτικών κανόνων του ορθογραφικού συστήματος καθώς και τις ποικίλες συμβάσεις που διέπουν την παραγωγή κειμένων.