Μάθημα : Ο ΓΡΑΠΤΟΣ ΛΟΓΟΣ ΣΤΟ ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ
Κωδικός : PN1481
-
Θεματικές Ενότητες
-
ΓΛΩΣΣΙΚΗ ΑΝΑΠΤΥΞΗ / ΚΑΤΑΚΤΗΣΗ ΜΗΤΡΙΚΗΣ ΓΛΩΣΣΑΣ
19/2/25 -
ΠΡΟΦΟΡΙΚΟΣ - ΓΡΑΠΤΟΣ ΛΟΓΟΣ
26/2/25 -
ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΤΟΥ ΧΩΡΟΥ και ΤΟΥ ΧΡΟΝΟΥ ΤΗΣ ΤΑΞΗΣ - ΓΩΝΙΑ ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΗΣ
5/3/25 -
ΑΝΑΓΝΩΣΗ
1/3/25 -
ΑΝΑΓΝΩΣΗ ΚΙ ΕΠΕΞΕΡΓΑΣΙΑ ΒΙΒΛΙΩΝ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΩΝ ΣΤΗΝ ΤΑΞΗ
1/4/25 -
Αφήγηση και Δομημένη Δραστηριότητα Επεξεργασίας Αφηγηματικού Κειμένου
25/3/25 -
ΑΝΑΓΝΩΣΗ ΚΑΙ ΓΡΑΦΗ: ΠΡΩΤΕΣ ΠΡΟΣΠΑΘΕΙΕΣ ΤΩΝ ΠΑΙΔΙΩΝ
30/4/25 -
Αναλυτικό Πρόγραμμα (2022)
13/5/25 -
Σχέδια εργασίας - projects: Διερευνητική & ομαδοσυνεργατική μάθηση
18/5/25 -
ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ - ΣΥΜΠΕΡΙΛΗΨΗ
28/5/25
-
ΓΛΩΣΣΙΚΗ ΑΝΑΠΤΥΞΗ / ΚΑΤΑΚΤΗΣΗ ΜΗΤΡΙΚΗΣ ΓΛΩΣΣΑΣ
ΑΝΑΓΝΩΣΗ ΚΑΙ ΓΡΑΦΗ: ΠΡΩΤΕΣ ΠΡΟΣΠΑΘΕΙΕΣ ΤΩΝ ΠΑΙΔΙΩΝ
Συστήματα γραφής
ΜΕΛΕΤΗ:
Γαλάνης, Γ. (2016). Μαθαίνοντας τον κώδικα της γραφής : διαχρονική μελέτη περίπτωσης ενός παιδιού προσχολικής ηλικίας. Μεταπτυχιακή εργασία. ΤΕΕΑΠΗ, Παν. Πατρών.
http://nemertes.lis.upatras.gr/jspui/handle/10889/10836?mode=full
Τζιβινίκου, Σ. (2015). Μαθησιακές δυσκολίες - διδακτικές παρεμβάσεις. [ηλεκτρ. βιβλ.] Αθήνα:Σύνδεσμος Ελληνικών Ακαδημαϊκών Βιβλιοθηκών. [Κεφ. 2: Ανάπτυξη ανάγνωσης και γραφής - Διδακτικές παρεμβάσεις]. Διαθέσιμο στο: http://hdl.handle.net/11419/5332
> Αλφαβητικά συστήματα γραφής (διαφανή, αδιαφανή, μέσης διαφάνειας) (αλφαβητική αρχή: φώνημα = γράφημα)
> Το ελληνικό αλφαβητικό σύστημα και οι ιδιαιτερότητές του (ετυμολογία - ιστορική ορθογραφία - γραμματική)
Παραδείγματα:
π.χ. Κερύνεια [δύο διαφορετικά /ι/], Αμμόχωστος [δύο διαφορετικά /ο/ και δύο /μ/ ενώ προφέρεται ένα] [/ι/: ι, η, υ, οι, ει, υι] [ομοίως /ε/]
Αυλίδα - αυτοδιοίκηση [αυ = αβ ή αφ ]
ου, μπ, ντ, γκ, τσ, τζ [1 φών. = 2 γράμ.]
Ξενοφώντας - [2 φών./κς/ = 1 γράμ.] [ομοίως το "ψ"]
Φάσεις ανάπτυξης γνώσεων για ανάγνωση και γραφή
Frith, U. (1985). Beneath the surface of developmental dyslexia. Στο K. E. Patterson, J. C. Marshall & M. Coltheart (Επιμ.) Surface dyslexia: Neurological and cognitive studies of phonological reading (301-330). London: Lawrence Erlbaum.
|
Προαλφαβητική φάση |
Αλφαβητική φάση |
Ορθογραφική φάση |
|
Το παιδί ξέρει πως το γραπτό κείμενο έχει νόημα στο πλαίσιο μιας επικοινωνιακής περίστασης
παιχνίδια ρόλων
απόπειρα ανάγνωσης με «οδηγό» τις εικόνες
λογογραφική γραφή |
Το παιδί ξέρει πως τα γράμματα αντιστοιχούν σε φωνήματα και προσπαθεί να αποκωδικοποιήσει ή να κωδικοποιήσει λέξεις, φράσεις ή κείμενα
η σημασία της γραφής του ονόματος
αλφαβητική αρχή
ρουτίνες (π.χ. ημερολόγιο, χάρτης στην τάξη) |
[Αποκτάται πλήρως με συστηματική διδασκαλία και εμπειρία]
Το παιδί έχει κατανοήσει το περίπλοκο σύστημα γραμματικών και συντακτικών κανόνων του ορθογραφικού συστήματος καθώς και τις ποικίλες συμβάσεις που διέπουν την παραγωγή κειμένων. |