Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility

Μάθημα : ΧΡΟΝΟΣ ΚΑΙ ΑΙΩΝΙΟΤΗΤΑ ΣΤΟΝ ΠΛΩΤΙΝΟ

Κωδικός : PHIL1905

PHIL1905  -  Ελένη Περδικούρη

Ενότητες - Ενότητα 1η - Εισαγωγή στη Φιλοσοφία του Πλωτίνου

Ενότητα 1η - Εισαγωγή στη Φιλοσοφία του Πλωτίνου

Στοιχεία της ζωής, της φιλοσοφικής δραστηριότητας, του έργου του Πλωτίνου. Εισαγωγή στις βασικές αρχές του φιλοσοφικού προγράμματος του Πλωτίνου.

Πολυμέσα
Ενότητα 1η - Εισαγωγή στη Φιλοσοφία του Πλωτίνου

Στοιχεία της ζωής, της φιλοσοφικής δραστηριότητας, του έργου του Πλωτίνου. Εισαγωγή στις βασικές αρχές του φιλοσοφικού προγράμματος του Πλωτίνου.

Ασκήσεις
Ενότητα 1η - Ασκήσεις
  1. Ποιο είναι το αίτημα της αρχαίας φιλοσοφίας που πληροί ο Πλωτίνος;
  2. Περιέγραψε τα βασικά χαρακτηριστικά της «Σχολής» που ίδρυσε ο Πλωτίνος στη Ρώμη;
  3. Έχει πλεονεκτήματα η συστηματική σειρά με την οποία ο Πορφύριος εκδίδει το έργο του Πλωτίνου;
  4. Σχετίζεται η φιλοσοφική μέθοδος του Πλωτίνου με τον τρόπο έκδοσης του έργου του από τον Πορφύριο;
  5. Γιατί οι παλαιότεροι μελετητές χαρακτήριζαν τον Πλωτίνο ως δογματικό;
  6. Ποιες είναι οι δυσκολίες που ανακύπτουν κατά τη μελέτη και την κατανόηση του έργου του Πλωτίνου;
  7. Έχουμε δύο κλειδιά για την κατανόηση του έργου του Πλωτίνου. Ανάλυσέ τα.
  8. Σύμφωνα με τον Πλωτίνο, ποιες είναι οι δύο βασικές θέσεις στις οποίες είχε δίκιο ο Πλάτων;
  9. Γιατί το ότι η ψυχή είναι χωριστή από το σώμα είναι σημαντικό;
  10. Για να μπορείς να αποκτήσεις πρόσβαση στη γνώση, αρκεί η ύπαρξη των Ιδεών;
  11. Ο Πλωτίνος αυτοπροσδιορίζεται ως πλατωνικός, πώς το δικαιολογεί ο ίδιος αυτό;
  12. Μπορεί ο Πλωτίνος να επαναφέρει τις δύο βασικές πλατωνικές θέσεις στο προσκήνιο;
  13. Τι θα πρέπει να κάνει ο Πλωτίνος για να επαναφέρει τη Θεωρία των Ιδεών, όπως και τη θέση πως η ψυχή είναι χωριστή από το σώμα;
  14. Πού έγκειται η πρωτοτυπία στο έργο του Πλωτίνου;
  15. Πώς ο Πλωτίνος θα δείξει πως ο Αριστοτέλης έχει άδικο στην κριτική του στον Πλάτωνα;
  16. Ποια είναι η πλατωνική συσχέτιση του νοητού με το αισθητό;
  17. Ο Πλωτίνος έχει δανειστεί την έκφραση νοητός κόσμος από τον Πλάτωνα;
  18. Γιατί υφίσταται η διαίρεση της πραγματικότητας σε δύο επίπεδα;
  19. Θα μπορούσες να χαρακτηρίσεις τον Πλωτίνο ως δυϊστή;
  20. Πώς ανακαλύπτουμε τις αρχές εμείς που κάνουμε φιλοσοφία;
  21. Ποια είναι η αρχή της ψυχής;
  22. Γιατί ο Πλωτίνος προτείνει τη μέθοδο της αναγωγής ως ασφαλέστερη και δεν ξεκινάει με δεδομένη την ύπαρξη του Ενός απ' όπου με κάποιον τρόπο προκύπτει ο Νους, από τον Νουν προκύπτει η Ψυχή, κ.λ.π.;
  23. Τι είναι αυτό το οποίο για τον Πλωτίνο δεν εξηγείται επαρκώς από μόνο του;
  24. Γιατί ο αισθητός κόσμος δεν μπορεί να εξηγήσει ο ίδιος από μόνος του το γεγονός ότι υφίσταται με τον τρόπο με τον οποίο υφίσταται;
  25. Πώς μπορούμε να καταλάβουμε τη θέση του Πλωτίνου ότι για να είναι κάτι Εν, οφείλει να είναι ένα Εν;
  26. Γιατί η ψυχή είναι αυτό το οποίο εξηγεί τη δομή του αισθητού κόσμου;
  27. Όσον αφορά τα ζητήματα περί ψυχής, πώς τοποθετείται ο Πλωτίνος σε σχέση με τον Αριστοτέλη;
  28. Ποια είναι η αρχή της ενότητας της Ψυχής και γιατί;
  29. Γιατί να χρησιμοποιούν οι αρχαίοι έναν όρο (Νους) που παραπέμπει στη σκέψη για να εξηγήσουν πράγματα που δεν είναι αποκυήματα της σκέψης;
  30. Γιατί είναι τόσο σημαντική η μη δέσμευση του Νου από το σώμα;
  31. Ο Νους είναι ένας ή πολλά;
  32. Γιατί στην απόλυτη ταυτότητα, σύμφωνα με τον Πλωτίνο, δεν έχουμε σκέψη;
  33. Τι σημαίνει ότι ο Νους σκέφτεται τα νοητά και σκεπτόμενος τα νοητά σκέφτεται τον εαυτό του;
  34. Με ποιον τρόπο μπορεί το υποκείμενο να έχει αλήθεια;
  35. Με ποιον τρόπο μπορώ να άρω την εξωτερικότητα του αντικειμένου;
  36. Εξήγησε με τη χρήση του παραδείγματος που δίνει ο ίδιος ο Πλωτίνος πώς ο Νους γνωρίζει τα νοητά και μέσα από αυτά γνωρίζει τον εαυτό του.
  37. Γιατί ο Νους είναι σύστημα και όχι σύνολο;
  38. Φαντάσου πως είσαι μαθηματικός και προσπαθείς να εξηγήσεις την απόδειξη του Πυθαγόρειου Θεωρήματος στους μαθητές σου. Τι πρέπει να γνωρίζεις για να μπορέσεις να το κάνεις αυτό;
  39. Ο Πλωτίνος λέει ότι η αλήθεια είναι η ίδια η λειτουργία του Νου. Πώς το κατανοείς αυτό;