Μάθημα : Ερευνητικά Ζητήματα Νεοελληνικής Φιλολογίας: Το κωμικό και η Ποιητική της Ανατροπής
Κωδικός : LIT1770
LIT1770 - Kατερίνα Κωστίου
-
Θεματικές Ενότητες
-
Ενότητα 1: Εισαγωγή στην Ποιητική της Ανατροπής.
-
Ενότητα 2: Η σάτιρα
-
Ενότητα 3: Σατιρικό προσωπείο: το παράδειγμα του Διονυσίου Σολωμού
-
Ενότητα 4: Ειρωνεία.
-
Ενότητα 5: Ειρωνικό προσωπείο: το παράδειγμα του Γιάννη Σκαρίμπα.
-
Ενότητα 6: Η «μπαρόκ» ειρωνεία του Κ. Π. Καβάφη.
-
Ενότητα 7: Η τέχνη του προσωπείου στην καβαφική ποίηση.
-
Ενότητα 8: Παρωδία Ι: Θεωρητική προσέγγιση.
-
Ενότητα 9 Παρωδία ΙΙ: τυπολογία λειτουργιών στα λογοτεχνικά κείμενα.
-
Ενότητα 10: Η ποιητική της ανατροπής: θεωρία-λογοτεχνική πρακτική-ερμηνευτική.
-
Ενότητα 1: Εισαγωγή στην Ποιητική της Ανατροπής.
Ενότητα 5: Ειρωνικό προσωπείο: το παράδειγμα του Γιάννη Σκαρίμπα.
Στην ενότητα 5 επιχειρείται η ανάγνωση ενός πρωτοποριακού αφηγήματος του Γιάννη Σκαρίμπα μέσα από τον άξονα της θεωρίας του ειρωνικού προσωπείου. Συγκεκριμένα, εξετάζεται η λειτουργία του κωφάλαλου πρωταγωνιστή του διηγήματος «Ούλοι μαζί κι ο έρωτας» της πρώτης συλλογής διηγημάτων του Σκαρίμπα Καϋμοί στο Γριπονήσι (1930), μέσα από τη θεωρία της ειρωνείας αλλά με τη συνδρομή και άλλων θεωριών (Disability Studies, Post-colonialism). Παράλληλα, στην ενότητα αυτή φαίνεται πώς η πρωτοποριακή ειρωνική γλώσσα του Σκαρίμπα διαμορφώνεται ήδη από την πρώιμη φάση του συγγραφικού του έργου, αλλά και πώς το ειρωνικό προσωπείο συνιστά ένα μείζον συγγραφικό εργαλείο, ιδίως στα χέρια του έκκεντρου πεζογράφου της γενιάς του ?30.