Ο ΓΡΑΠΤΟΣ ΛΟΓΟΣ ΣΤΟ ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ
Περίγραμμα
Περιγραφή Μαθήματος
Στόχος: Σκοπός του μαθήματος είναι η διερεύνηση των διαδικασιών ανάδυσης του γραμματισμού και η ενίσχυσή τους στο πλαίσιο που ορίζεται από το αναλυτικό πρόγραμμα.
Στις ενότητες του μαθήματος θα βρείτε ασκήσεις - ερωτήσεις αυτοαξιολόγησης για πρακτική εξάσκηση.
Περιεχόμενο μαθήματος
- Πορεία γλωσσικής ανάπτυξης και σκοποί της γλωσσικής αγωγής στην πρώτη αγωγή και εκπαίδευση
- Η διδασκαλία της γλώσσας στο αναλυτικό πρόγραμμα
- Φυσικός/αναδυόμενος και οικογενειακός γραμματισμός. Σχέσεις προφορικού/καθημερινού & γραπτού / επεξεργασμένου λόγου
- Προαλφαβητική και αλφαβητική φάση ανάγνωσης και γραφής
- Η οργάνωση του χώρου του νηπιαγωγείου και η ενίσχυση της λειτουργικής ανάγνωσης και γραφής
- Η βιβλιοθήκη της τάξης: Οργάνωση και λειτουργία. Ηχητική βιβλιοθήκη. Ηλεκτρονικά βιβλία. Δανειστική βιβλιοθήκη.
- Εκπαιδευτικές δραστηριότητες για την ενίσχυση της μετάβασης στον επεξεργασμένο λόγο
- Παιδιά με μητρική γλώσσα άλλη από τη γλώσσα διδασκαλίας
- Πρακτικές γραμματισμού στην πρώτη αγωγή κι εκπαίδευση
- Η ενίσχυση της γλωσσικής ανάπτυξης στα σχέδια εργασίας (projects)
- Οικογενειακός γραμματισμός. Συνεργασία οικογένειας και σχολείου
- Αξιολόγηση γλωσσικών ικανοτήτων.
- Πολυτροπικά κείμενα και λειτουργική ανάγνωση.
Μαθησιακοί στόχοι
Επιδιωκόμενα μαθησιακά αποτελέσματα του μαθήματος
Αναμένεται ότι με την ολοκλήρωση του μαθήματος, οι φοιτητές/τρίες θα είναι σε θέση να:
1. Να σχεδιάζουν και να εφαρμόζουν στρατηγικές για την αξιολόγηση και ανάπτυξη της γλωσσικής ικανότητας των παιδιών.
2. Να αναφέρουν τους σκοπούς και τους επιμέρους στόχους της γλωσσικής αγωγής στην πρώτη αγωγή και εκπαίδευση.
3. Να περιγράφουν τον τρόπο με τον οποίο διάφορες εκπαιδευτικές δραστηριότητες (παραμύθι, ποίηση, συζήτηση, εικόνα, εκπαιδευτικό δράμα) μπορούν να χρησιμοποιηθούν ως μέσα γλωσσικής ανάπτυξης στην πρώτη αγωγή και εκπαίδευση.
4. Να σχεδιάζουν και να οργανώνουν εκπαιδευτικές δραστηριότητες που να στηρίζουν την γλωσσική ανάπτυξη των παιδιών με βάση τις σύγχρονες διδακτικές προσεγγίσεις.
5. Να εξηγούν τη συμβολή του έντυπου λόγου στο περιβάλλον καθώς και της παιδικής λογοτεχνίας και των βιβλίων με πληροφορίες για παιδιά στη γλωσσική ανάπτυξη των παιδιών.
6. Να αναφέρονται με επιστημονικότητα σε θέματα οικογενειακού γραμματισμού και να περιγράφουν τον τρόπο με τον οποίο διάφορες πρακτικές μπορούν να συμβάλουν στην ανάπτυξη της γλώσσας.
7. Να διακρίνουν τις διαφορές στις πρακτικές γραμματισμού στο νηπιαγωγείο και το δημοτικό σχολείο.
8. Να σχεδιάζουν, να καταγράφουν, να παρουσιάζουν και να σχολιάζουν κριτικά δραστηριότητες γλώσσας και γραμματισμού για παιδιά που φοιτούν σε μια τάξη πρώτης αγωγής κι εκπαίδευσης.
Βιβλιογραφία
Σε κάθε μάθημα προτείνεται συγκεκριμένη βιβλιογραφία για μελέτη.
Βιβλίο:
Mary Kalantzis, Bill Cope, Νεκτάριος Στελλάκης, Ευγενία Αρβανίτη (2019). Γραμματισμοί Μια παιδαγωγική διαφοροποιημένου σχεδιασμού και πολυτροπικών νοηματοδοτήσεων. Αθήνα: Κριτική.
Συμπληρωματικά βιβλία για μελέτη:
Ράλλη, Α. (2019). Γλωσσική ανάπτυξη: Βρεφική, παιδική και εφηβική ηλικία. Αθήνα: Gutenberg
Μότσιου, Ε. (2014). Εισαγωγή στην ανάπτυξη της γλώσσας. Θεσσαλονίκη: University Studio Press
Παναγιωτίδης, Φ. (2013). Μίλα μου για γλώσσα. Ηράκλειο: Πανεπιστημιακές εκδόσεις Κρήτης
Τάφα, Ε. & Μανωλίτσης, Γ. (2009). Αναδυόμενος Γραμματισμός: Έρευνα και εφαρμογές. Αθήνα: Πεδίο.
Barton, D. (2009). Εγγραμματισμός: Εισαγωγή στην οικολογία της γραπτής γλώσσας. Αθήνα: Παπαζήσης [κεφ. 9 & 10]
Crystal, D. (2011). Ένα μικρό βιβλίο για τη γλώσσα. Αθήνα: Πατάκης
Wolf, M. (2007). Ο Προυστ και το καλαμάρι. Πώς ο εγκέφαλος έμαθε να διαβάζει. Αθήνα: Πατάκης [κεφ. 4]
Γιαννικοπούλου, Α., (2001). Η γραπτή γλώσσα στο νηπιαγωγείο. Αθήνα: Εκδόσεις Καστανιώτη.
Δαφέρμου Χ., Κουλούρη Π., Μπασαγιάννη Ε. (2006). Οδηγός Νηπιαγωγού: Εκπαιδευτικοί σχεδιασμοί. Δημιουργικά περιβάλλοντα μάθησης, Αθήνα, ΟΕΔΒ.
ΥΠ.Ε.Π.Θ., Παιδαγωγικό Ινστιτούτο (2003). Διαθεματικό Ενιαίο Πλαίσιο Σπουδών Προγραμμάτων Σπουδών και Αναλυτικά Προγράμματα Σπουδών για την Υποχρεωτική Εκπαίδευση, Y.A. 21072α/Γ2, Φ.Ε.Κ. τεύχος β΄, αρ. φύλλου 303/13-3-2003.
ΥΠ.Ε.Π.Θ., Παιδαγωγικό Ινστιτούτο (2003). Διαθεματικό Ενιαίο Πλαίσιο Σπουδών Προγραμμάτων Σπουδών και Αναλυτικά Προγράμματα Σπουδών για την Υποχρεωτική Εκπαίδευση, Y.A. 21072β/Γ2, Φ.Ε.Κ. τεύχος β΄, αρ. φύλλου 304/13-3-2003
Μέθοδοι διδασκαλίας
Το μάθημα διαρθρώνεται σε εννιά ενότητες. Σε κάθε ενότητα θα βρείτε αρχεία με παρουσιάσεις, συνοπτικές σημειώσεις και συνδέσμους προς σχετικές ιστοσελίδες. Επίσης, θα βρείτε και ενδεικτικές ερωτήσεις που έχουν στόχο να σας προβληματίσουν σχετικά με το περιεχόμενο της κάθε ενότητας.
Εκτός από τις διαλέξεις το μάθημα περιλαμβάνει παρουσίαση και σχολιασμό εποπτικού υλικού καθώς και εργαστηριακές ασκήσεις.
- Διαλέξεις
- Εργασία σε ομάδες
- Επισκόπηση και αναστοχασμός με βάση εποπτικό υλικό
- Παρατήρηση
Μέθοδοι αξιολόγησης
Ι. Γραπτή τελική εξέταση με ερωτήσεις ανάπτυξης και πολλαπλής επιλογής (60%)
ΙΙ. Γραπτή Εργασία (40%)
Προαπαιτούμενα
Δεν υπάρχουν
Διδάσκοντες
Στελλάκης Νεκτάριος, Επίκουρος Καθηγητής
Ομάδα στόχος
Φοιτητές/τριες του ΤΕΕΑΠΗ
Προτεινόμενα συγγράμματα
α) «Γραμματισμοί: Μια παιδαγωγική διαφοροποιημένου σχεδιασμού και πολυτροπικών νοηματοδοτήσεων» των Cope, Β., Kalantzis, Μ., Αρβανίτη, Ε. & Στελλάκη, Ν. , Εκδ. Κριτική, 2019
β) «Αναδυόμενος γραμματισμός: έρευνα και εφαρμογές» των Τάφα, Ε. & Μανωλίτση, Γ., Εκδ. Πεδίο, 2009
ΠΕΡΙΓΡΑΜΜΑ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
ΠΕΡΙΓΡΑΜΜΑ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ 1. ΓΕΝΙΚΑ
2. ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ
3. ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
4. ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ και ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΜΕΘΟΔΟΙ - ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ
5. ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ-ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ
|
Ώρες συνεργασίας
Δευτέρα: 10:00-12:00 & Τρίτη: 15:00-16:00 στο γραφείο του διδάσκοντα (Τομέας ΚΘΑ) ή κατόπιν συνεννοήσεως