Vista previa
(PN1508) - Βασιλική Ρήγα
Descripción del Curso
Σκοπός του μαθήματος είναι να δώσει στις φοιτήτριες και τους φοιτητές μια πλήρη και εμπεριστατωμένη εικόνα της σχέσης της φυσικής και σωματικής δραστηριότητας με την ολόπλευρη ανάπτυξη και εξέλιξη του παιδιού προσχολικής ηλικίας και να τις/τους παρακινήσει να εντάσσουν τη φυσική δραστηριότητα στην καθημερινή εκπαιδευτική πράξη.
Εξετάζονται οι εξής θεματικές ενότητες:
- Η λειτουργία του ανθρώπινου σώματος
- Διατροφή και παιδική παχυσαρκία
- Σωματική ανάπτυξη στην παιδική ηλικία
- Κινητική ανάπτυξη στην παιδική ηλικία
- Αρχές ανάπτυξης της φυσικής κατάστασης
- Μέθοδοι εκπαίδευσης του σώματος στο ελληνικό νηπιαγωγείο
- Ψυχοκινητική αγωγή και εκπαίδευση
- Η κινητική αγωγή στο πρόγραμμα σπουδών για την προσχολική εκπαίδευση
- Η φυσική αγωγή σήμερα
- Σχεδιασμός προγραμμάτων και μέθοδοι διδασκαλίας στη φυσική αγωγή
- Συνεκπαίδευση παιδιών με διαφορετικές κινητικές δυνατότητες
- Ο ρόλος της εκπαιδευτικού
- Συστηματική παρατήρηση και εκτίμηση της κινητικής εξέλιξης του παιδιού
Creation Date
martes, 17 de noviembre de 2009
-
Μαθησιακοί στόχοι
Οι φοιτήτριες και οι φοιτητές που θα συμμετάσχουν στο μάθημα θα μπορούν στο τέλος του εξαμήνου:
- να σχεδιάζουν δημιουργικά και κριτικά «ανοικτές» δραστηριότητες φυσικής αγωγής με βάση τα ιδιαίτερα αναπτυξιακά χαρακτηριστικά και τις ανάγκες όλων των παιδιών, και να τις αξιολογούν μαζί τους
- να ενσωματώνουν δραστηριότητες φυσικής αγωγής στην καθημερινή εκπαιδευτική πράξη χρησιμοποιώντας «πολύπλευρη» και «ολιστική» προσέγγιση
- να συμβάλλουν στην ανάπτυξη θετικών στάσεων και εμπειριών των παιδιών σχετικά με την προαγωγή υγείας και τη διά βίου άσκηση
Προσδοκώμενα αποτελέσματα
Στο τέλος του μαθήματος οι φοιτήτριες/τες θα έχουν περαιτέρω αναπτύξει:
- την ικανότητα να επιδεικνύουν θετική στάση στη διά βίου άσκηση και τη φυσική δραστηριότητα
- την ικανότητα να εφαρμόζουν τις αρχές ανάπτυξης της φυσικής και κινητικής κατάστασης των παιδιών σε δραστηριότητες φυσικής αγωγής
- τη δεξιότητα να εντάσσουν τη φυσική δραστηριότητα στο καθημερινό πρόγραμμα του νηπιαγωγείου συνδέοντάς την με όλους τους τομείς ανάπτυξης του παιδιού
Προτεινόμενα συγγράμματα
- Donelly, F. Cleland, Mueller S. Suzanne, Gallahue L. David (2019). Αναπτυξιακή φυσική αγωγή για όλα τα παιδιά. Θεσσαλονίκη: University Studio Press. (Κωδικός Βιβλίου στον Εύδοξο: 86200141)
- Zimmer, Ρ. (2007). Εγχειρίδιο ψυχοκινητικής. Θεωρία και πράξη της ψυχοκινητικής παρέμβασης. Αθλότυπο.
- Παυλίδου, Ε. (2012). Κινητική και ρυθμική αγωγή στην προσχολική εκπαίδευση. Ζυγός.
Μέθοδοι αξιολόγησης
Η αξιολόγηση των φοιτητριών και των φοιτητών επιτυγχάνεται μέσα από την τελική εξέταση και τις εργασίες που θα παραδοθούν για το εργαστηριακό μέρος του μαθήματος.
Η αξιολόγηση του μαθήματος στηρίζεται στην αυτοαξιολόγηση του καθηγητή και στην ανατροφοδότηση των φοιτητών.
Διδάσκουσα
Βασιλική Ρήγα, Καθηγήτρια στο Τ.Ε.Ε.Α.Π.Η.
Ώρες συνεργασίας: Τρίτη 17:00-19:00 και Τετάρτη 12:00-14:00, στο γραφείο της διδάσκουσας (στο κτίριο ΓΔΑ)
Προαπαιτούμενα
Η δήλωση του μαθήματος για τις φοιτήτριες και τους φοιτητές του 4ου έτους είναι υποχρεωτική.
Το μάθημα περιλαμβάνει διαλέξεις (θεωρητικό μέρος) και εργαστηριακές ασκήσεις (εργαστηριακό μέρος). Με τις εργαστηριακές ασκήσεις οι φοιτήτριες/ές εκπαιδεύονται στην εφαρμογή των γνώσεων που έχουν αποκτήσει, και είναι υποχρεωτικές για τη συμμετοχή στις τελικές εξετάσεις. Λεπτομέρειες για τον τρόπο οργάνωσης των εργαστηριακών ασκήσεων παρέχονται από τη διδάσκουσα στην αρχή του εξαμήνου.
Εργαστηριακές ασκήσεις
Μέθοδοι διδασκαλίας
Η εκπαίδευση των φοιτητριών και των φοιτητών είναι συμμετοχική και στηρίζεται στην εργασία και σε συζήτηση σε ομάδες, σε διαλέξεις, στη χρήση εποπτικών μέσων, στην ατομική διερεύνηση και σε πρακτικές ασκήσεις.
Βιβλιογραφία
-Cattaneo, A., Monasta, L., Stamatakis, E., Lioret, S., Castetbon, K., Frenken, F., Manios, Y., et al. (2010). Overweight and obesity in infants and pre-school children in the European Union: a review of existing data. Obesity reviews: an official journal of the International Association for the Study of Obesity. 11. 389-98.
-De Meur, A., Staes, L. (1985). Psychomotricit?. Education et re?ducation. Paris: Belin.
-Gallahue, D. (2002). Αναπτυξιακή φυσική αγωγή για τα σημερινά παιδιά. Θεσσαλονίκη: University Studio Press.
-Manios, Y. (2006). Design and descriptive results of the "Growth, Exercise and Nutrition Epidemiological Study In preSchoolers": the GENESIS study. BMC public health, 6: 32-40.
-Zimmer, Ρ. (2007). Εγχειρίδιο ψυχοκινητικής. Θεωρία και πράξη της ψυχοκινητικής παρέμβασης. Αθήνα: Αθλότυπο.
-Αγγελάκη, Χ., Γκολφινοπούλου, Γ., Διδάχου, Ε., Παπαδάκου, Ε., Ρήγα, Β. (2012). 4+1 κλειδιά για την αυτομόρφωση της νηπιαγωγού. Αθήνα: ΟΜΕΡ.
-Βενετσάνου, Φ. (2014). Γυμνάζοντας παιδιά προσχολικής ηλικίας. Θεσσαλονίκη: Σάλτο.
-Δαφέρμου, Χ., Κουλούρη, Π., Μπασαγιάννη, Ε. (2006). Οδηγός Νηπιαγωγού. Εκπαιδευτικοί σχεδιασμοί. Δημιουργικά περιβάλλοντα μάθησης. Αθήνα: ΟΕΔΒ.
-Δράκος, Γ., Μπίνιας, Ν. (2005). Ψυχοκινητική αγωγή. Αθήνα: Πατάκη.
-Καμπάς, Α. (2004). Εισαγωγή στην κινητική ανάπτυξη. Αθήνα: Αθλότυπο.
-Μπουρνέλλη, Ν. (2002). Κινητική δημιουργικότητα. Αθήνα: της ιδίας.
-Νάκια, Λ., Ψάλλας, Α. (2004). Ψυχοκινητική αγωγή. Ψυχοκινητικά παιχνίδια. Αθήνα: Αθλότυπο.
-Οδηγός Εκπαιδευτικού για το Πρόγραμμα Σπουδών του Νηπιαγωγείου. (2011). στο http://ebooks.edu.gr/new/ps.php
-Παυλίδου, Ε. (2012). Κινητική και Ρυθμική Αγωγή στην Προσχολική Εκπαίδευση. Θεσσαλονίκη: Ζυγός-Ιωάννης Μάρκου και Υιός Ο.Ε.
-Πρόγραμμα Σπουδών Νηπιαγωγείου. (2011). 1ο και 2ο μέρος, στο http://ebooks.edu.gr/new/ps.php
-Ρήγα, Β. (2004). Η σωματική έκφραση στο νηπιαγωγείο και το δημοτικό σχολείο. Αθήνα: τυπωθήτω ? Γιώργος Δαρδανός.
-Ρήγα, Β. (2008). Ψυχοκινητική ή Φυσική Αγωγή; Σύγχρονο Νηπιαγωγείο, 62, 90-99.
-Ρήγα, Β. (υπό δημοσίευση). «Σύγχρονα προγράμματα φυσικής αγωγής στο νηπιαγωγείο». Στο Συλλογικό Τόμο, 30 Χρόνια Τ.Ε.Ε.Α.Π.Η. Αθήνα: Μεταίχμιο.
-Τζώτζας, Θ., Χαραλαμπίδης, Β. (2005). Παιδική παχυσαρκία: Ένας ενημερωτικός & συμβουλευτικός οδηγός για την ελληνική οικογένεια. Ελληνική Ιατρική Εταιρεία Παχυσαρκίας. Ανακτήθηκε στις 29 Μαρτίου 2015, από http://www.eiep.gr/oldsite/txts/paidpax.pdf
-Τραυλός, Α. (1998). Ψυχοκινητική ανάπτυξη παιδιών ηλικίας 2-7 χρόνων. Αθήνα: Σαββάλα.
-Τσαπακίδου, Α. (1997). Κινητικές δεξιότητες. Προγράμματα ανάπτυξης κινητικών δεξιοτήτων σε παιδιά προσχολικής ηλικίας. Θεσσαλονίκη: University Studio Press.
-ΥΠ.Ε.Π.Θ. /Π.Ι. (2004). Αναλυτικά Προγράμματα Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης, στο http://www.pi-schools.gr/special_education_new/html/gr/8emata/analytika/analytika.htm-ΥΠ.Ε.Π.Θ./Π.Ι. (1994). Βιβλίο δραστηριοτήτων για το νηπιαγωγείο. Βιβλίο νηπιαγωγού. Αθήνα: ΟΕΔΒ.
Περιεχόμενο μαθήματος
Εξετάζονται οι εξής θεματικές ενότητες:
- Η λειτουργία του ανθρώπινου σώματος
- Διατροφή και παιδική παχυσαρκία
- Σωματική ανάπτυξη στην παιδική ηλικία
- Κινητική ανάπτυξη στην παιδική ηλικία
- Αρχές ανάπτυξης της φυσικής κατάστασης
- Μέθοδοι εκπαίδευσης του σώματος στο ελληνικό νηπιαγωγείο
- Ψυχοκινητική αγωγή και εκπαίδευση
- Η φυσική αγωγή στο αναλυτικό πρόγραμμα του νηπιαγωγείου
- Η φυσική αγωγή σήμερα
- Σχεδιασμός προγραμμάτων και μέθοδοι διδασκαλίας στη φυσική αγωγή
- Συνεκπαίδευση παιδιών με διαφορετικές κινητικές δυνατότητες
- Ο ρόλος της εκπαιδευτικού
- Συστηματική παρατήρηση και εκτίμηση της κινητικής εξέλιξης του παιδιού
Επιπλέον Συνιστώμενη Βιβλιογραφία
World Health Organization Europe(WHO) - Physical activity, http://www.euro.who.int/en/health-topics/disease-prevention/physical-activity
Ελληνική Παιδιατρική Εταιρεία http://www.e-child.gr/
United States Department of Agriculture, http://www.usda.gov και http://www.choosemyplate.gov/physical-activity.html
http://www.eiep.gr/oldsite/txts/paidpax.pdf
ΕΥΖΗΝ Εθνική δράση υγείας για τη ζωή των νέων, http://eyzin.minedu.gov.gr/
Ελληνική Ιατρική Εταιρεία Παχυσαρκίας, http://www.eiep.gr/
European Childhood Obesity Group (ECOG), http://www.ecog-obesity.eu/
World Obesity Federation (WOF), http://www.worldobesity.org/
World Health Organization (WHO) - Obesity, http://www.who.int/topics/obesity/en/
World Health Organization (WHO) - Physical activity, http://www.who.int/topics/physical_activity/en/