Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility

Μάθημα : Βασικά Θέματα Βιολογίας Ανθρώπου

Κωδικός : PN1631

PN1631  -  Μαρίντα Εργαζάκη

Μάθημα

Το μάθημα επιδιώκει να εισάγει βασικές έννοιες βιολογίας ανθρώπου προκειμένου να υποστηρίξει τις φοιτήτριες και τους φοιτητές στην οικοδόμηση ενός βασικού επεξηγηματικού μοντέλου για τη λειτουργία του ανθρώπινου σώματος και τη μεταβίβαση γονιδίων/χαρακτηριστικών από γενιά σε γενιά. Μία τέτοια γνωστική υποδομή είναι απαραίτητη αφού ως μελλοντικές και μελλοντικοί εκπαιδευτικοί θα κληθούν να σχεδιάσουν διδακτικές-μαθησιακές δραστηριότητες σε σχέση με το ανθρώπινο σώμα. Επιπλέον, το μάθημα επιδιώκει να ενημερώσει και να προβληματίσει τις φοιτήτριες και τους φοιτητές για σύγχρονα βιολογικά θέματα με έντονο κοινωνικό ενδιαφέρον και ηθικές προεκτάσεις (π.χ. γονιδιακή θεραπεία), εμπλέκοντάς τους ενεργά σε συζητήσεις επιχειρηματολογικού χαρακτήρα, «παιχνίδια ρόλων» και διαδικασίες «λήψης απόφασης». Για περισσότερα στοιχεία, βλ. Περίγραμμα.

  • Στόχοι

    Το μάθημα επιδιώκει να εισάγει βασικές έννοιες βιολογίας ανθρώπου προκειμένου να υποστηρίξει τις φοιτήτριες και τους φοιτητές στην οικοδόμηση ενός βασικού επεξηγηματικού μοντέλου για τη λειτουργία του ανθρώπινου σώματος και τη μεταβίβαση γονιδίων/χαρακτηριστικών από γενιά σε γενιά. Μία τέτοια γνωστική υποδομή είναι απαραίτητη αφού ως μελλοντικές και μελλοντικοί εκπαιδευτικοί θα κληθούν να σχεδιάσουν διδακτικές-μαθησιακές δραστηριότητες σε σχέση με το ανθρώπινο σώμα. Επιπλέον, το μάθημα επιδιώκει να ενημερώσει και να προβληματίσει τις φοιτήτριες και τους φοιτητές για σύγχρονα βιολογικά θέματα με έντονο κοινωνικό ενδιαφέρον και ηθικές προεκτάσεις (π.χ. γονιδιακή θεραπεία), εμπλέκοντάς τους ενεργά σε συζητήσεις επιχειρηματολογικού χαρακτήρα, «παιχνίδια ρόλων» και διαδικασίες «λήψης απόφασης». 

    Περιεχόμενο

    Το μάθημα οργανώνεται σε 3 βασικές θεματικές ενότητες:

    • Το κύτταρο ως δυναμική οντότητα και ως δομικό συστατικό του σώματος μας.
    • Οργάνωση & λειτουργία του ανθρώπινου σώματος (όργανα, συστήματα) με έμφαση σε βασικές έννοιες (π.χ. πέψη, αναπνοή) & στην οικοδόμηση ουσιαστικών συνδέσεων μεταξύ των εννοιών αυτών.
    • Θέματα γενετικής ανθρώπου με έμφαση στη βασική κατανόηση της συμβολής της κληρονομικότητας στη διαμόρφωση χαρακτηριστικών και την εμφάνιση ασθενειών, καθώς επίσης και σε θέματα Νέας Γενετικής με βιοηθικές και κοινωνικές προεκτάσεις, όπως ο γενετικός έλεγχος και η γονιδιακή ή κυτταρική θεραπεία κληρονομικών ασθενειών.

    Εκπαιδευτικές δραστηριότητες

    Διαλέξεις: παρουσίαση θεμάτων μελέτης με διαφάνειες, συζήτηση, «φύλλα εργασίας». Εργαστηριακές ασκήσεις (προαιρετικές): (α) γνωριμία με το μικροσκόπιο και παρατήρηση ιστών του ανθρώπινου σώματος, (β) διερεύνηση βασικών εννοιών γενετικής και σύγχρονων βιοτεχνολογικών εφαρμογών στον τομέα της υγείας του ανθρώπου, με «φύλλα εργασίας» και εκπαιδευτικό λογισμικό.

    Εξέταση

    Το μάθημα εξετάζεται γραπτώς στις προβλεπόμενες εξεταστικές περιόδους ή με δύο Προόδους στη διάρκεια του εξαμήνου.

Ημερολόγιο

Προθεσμία
Γεγονός μαθήματος
Γεγονός συστήματος
Προσωπικό γεγονός

Ανακοινώσεις

Όλες...