Μάθημα : Σχεδιασμός και Εφαρμογή Εκπαιδευτικών Δραστηριοτήτων για το Νηπιαγωγείο Ι
Κωδικός : PN1587
ESC_211 - Τζαβάρα Αγγελική, Βελλοπούλου Αγγελική (Υπευθ. Εργαστηρίων: Φωτοπούλου Βασιλική, Τζαβάρα Αγγελική, Βελλοπούλου Αγγελική)
Περιγραφή Μαθήματος
Στο μάθημα αυτό οι φοιτητές/τριες προσεγγίζουν εξειδικευμένα ζητήματα που αφορούν το σχεδιασμό και την εφαρμογή εκπαιδευτικών δραστηριοτήτων και προγραμμάτων για το νηπιαγωγείο, σε επίπεδο α. θεωρητικών διαλέξεων, β. εργαστηριακών ασκήσεων, και γ. εφαρμογής στο πλαίσιο του νηπιαγωγείου. Πιο συγκεκριμένα ασχολούνται με τρόπους πλαισίωσης των διδακτικών αντικειμένων ώστε να γίνονται ενδιαφέροντα και προσιτά από παιδιά προσχολικής ηλικίας, μέσω διαφορετικών συστημάτων έκφρασης και συμβολισμού, με τη μάθηση και τη διδασκαλία μέσα από το παιχνίδι, με τη διαμόρφωση ρουτινών και κανόνων της τάξης και τις μαθησιακές ευκαιρίες που προσφέρουν, με τρόπους ενίσχυσης της αλληλεπίδρασης ανάμεσα στα παιδιά και τους εκπαιδευτικούς, με τη διαφοροποιημένη μάθηση και διδασκαλία, καθώς και με διαδικασίες συμπερίληψης και παροχής υποστήριξης σε μαθητές με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες.
Το μάθημα περιλαμβάνει τις εξής ενότητες:
- Πλαισίωση διδακτικού αντικειμένου (είδη, χρησιμότητα, κριτήρια επιλογής)
- Διαφορετικά συμβολικά συστήματα και τρόποι έκφρασης, συσχετισμός με διαφορετικά είδη δραστηριοτήτων και με τις μαθησιακές περιοχές του Προγράμματος Σπουδών
- Ρουτίνες & κανόνες (τάξης, γωνιάς, μετάβασης, περιστάσεων) ως μαθησιακό πλαίσιο
- Παιχνίδι αυθόρμητο και δομημένο (είδη, αξία, ενσωμάτωση στο Πρόγραμμα Σπουδών)
- Αλληλεπίδραση με τα παιδιά: συζήτηση, ερωτήσεις (είδη, διατυπώσεις), σύντομες συνεντεύξεις
- Διαφοροποιημένη προσέγγιση στη μάθηση και διδασκαλία
- Συμπερίληψη & τμήματα ένταξης (δομές, θεσμικό πλαίσιο και διαδικασίες για μαθητές με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες)
Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος ο φοιτητής / τρια θα είναι σε θέση να:
- Αναγνωρίζει διαφορετικά είδη α. πλαισίωσης, β. συστημάτων έκφρασης και συμβολισμού, και γ. παιχνιδιού, καθώς και τη χρησιμότητά τους.
- Διακρίνει ρουτίνες και κανόνες που εφαρμόζονται σε επίπεδο τάξης, γωνιάς, σε περιστάσεις μετάβασης κτλ. και αποδέχεται την αξία τους ως μαθησιακό πλαίσιο.
- Επιλέγει και ενσωματώνει στα εκπαιδευτικά προγράμματα που σχεδιάζει διαφορετικά είδη α. πλαισίωσης, β. συστημάτων έκφρασης και συμβολισμού, και γ. παιχνιδιού, διαμορφώνοντας ενδιαφέρουσες και αναπτυξιακά κατάλληλες για τα παιδιά προσχολικής ηλικίας δραστηριότητες.
- Δημιουργεί και εντάσσει στα προγράμματα που σχεδιάζει ρουτίνες και κανόνες, ανάλογα με τα θέματα που προσεγγίζονται και με στόχο την δημιουργία μαθησιακών ευκαιριών για τα παιδιά.
- Σχεδιάζει την αλληλεπίδραση ανάμεσα στον εκπαιδευτικό και τους μαθητές προκειμένου να ενθαρρύνεται η έκφραση ιδεών, γνώσεων και εμπειριών των παιδιών για τα θέματα που προσεγγίζονται.
- Οργανώνει τη διδασκαλία που σχεδιάζει να υλοποιήσει στις διαφορετικές μαθησιακές προτιμήσεις και δεξιότητες των παιδιών της τάξης, εφαρμόζοντας στρατηγικές διαφοροποιημένης προσέγγισης στη μάθηση και διδασκαλία, συμπερίληψης και ενσωμάτωσης όλων των παιδιών στην ομάδα της τάξης.
- Εφαρμόζει τις δραστηριότητες και τα εκπαιδευτικά προγράμματα που σχεδιάζει και αξιολογεί τη λειτουργικότητά τους (με κριτήρια που αφορούν την καταλληλότητα της πλαισίωσης, των συστημάτων έκφρασης και συμβολισμού, των παιχνιδιών, των ρουτινών και κανόνων, των στρατηγικών διαφοροποιημένης διδασκαλίας που αξιοποιήθηκαν).
Ημερολόγιο
Ανακοινώσεις
Όλες...-
Τετάρτη, 25 Ιουνίου 2025 - 10:50 π.μ.
-
Δευτέρα, 19 Μαΐου 2025 - 12:41 μ.μ.
-
Πέμπτη, 15 Μαΐου 2025 - 1:54 μ.μ.