Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility

Μάθημα : Λογοτεχνία για Παιδιά Ι

Κωδικός : PN1516

PN1516  -  Δημήτριος Πολίτης

Το μάθημα «Λογοτεχνία για Παιδιά Ι» έχει ως βασικό σκοπό του την εισαγωγή των φοιτητών/φοιτητριών: α) στη σύγχρονη προβληματική των όρων/ορίων της λογοτεχνικής παραγωγής για παιδιά, β) στην κατανόηση των ιδιαίτερων προσδιοριστικών στοιχείων των λογοτεχνικών κειμένων που απευθύνονται στα νήπια, και γ) στην αξιοποίηση σύγχρονων πρακτικών/τρόπων προσέγγισης των λογοτεχνικών κειμένων για μικρά παιδιά.

Το μάθημα διαρθρώνεται σε έξι ενότητες,  οι οποίες θα καλυφθούν διδακτικά κατά τη διάρκεια του εξαμήνου σε δεκατρία (13) τρίωρα μαθήματα. Σε κάθε ενότητα, εκτός από το «Περιεχόμενο»/τους «Άξονες», τους «Επιμέρους στόχους», την «Ενδεικτική Βιβλιογραφία» και τις «Ερωτήσεις/Δραστηριότητες/Προτάσεις για αναστοχασμό», οι οποίες κύριο στόχο έχουν να προβληματίσουν και να ενεργοποιήσουν τους φοιτητές/τις φοιτήτριες αναφορικά με το περιεχόμενο της κάθε ενότητας, θα υπάρχουν αρχεία με συνοπτικές σημειώσεις, με παρουσιάσεις, καθώς και με τις βιβλιογραφικές πηγές που αξιοποιήθηκαν. Επιπλέον, σε ξεχωριστή σελίδα θα υπάρχουν χρήσιμοι σύνδεσμοι και εξωτερικές ιστοσελίδες σχετικά με τα περιεχόμενα του μαθήματος.

 

Ενότητες

Εισαγωγικές έννοιες-Διασαφήνιση όρων («Λογοτεχνία», «παιδί», «Παιδική Λογοτεχνία» ή «Λογοτεχνία για Παιδιά»). Εισαγωγή στη Θεωρία και στην Κριτική της Λογοτεχνίας για  Παιδιά-Το παιδί ως αναγνώστης και κριτικός της Λογοτεχνίας για Παιδιά. Εννοιολογικός  προσδιορισμός και ιδιαίτερος χαρακτήρας της Λογοτεχνίας για Παιδιά, Μορφή και περιεχόμενο των λογοτεχνικών κειμένων για παιδιά, Όροι καταλληλόλητας αναγνωσμάτων-Κριτήρια επιλογής. Βασικά είδη και διδακτική αξιοποίηση λογοτεχνικών κειμένων στην Προσχολική Εκπαίδευση.

Γενικά-Εννοιολογικά-Ιστορικά. Στοιχεία της αφήγησης, Είδη αφήγησης-Αφηγηματικοί τρόποι [Αφήγηση-Διάλογος («διήγησις»-«μίμησις»)], Αφηγηματικός χρόνος [ιστορικός, πραγματικός, αφηγηματικός (Εξωτερικός/εξωκειμενικός-Εσωτερικός/εσωκειμενικός), Οπτική Γωνία (Εσωτερική Οπτική Γωνία-Εξωτερική Οπτική Γωνία), Η διεύθυνση της φωνής. Η Αφήγηση στη σχολική τάξη-Η Αφήγηση στο Νηπιαγωγείο, Προετοιμασία για την αφήγηση/Πρακτικές κατά την αφήγηση, Δραστηριότητες μετά την Αφήγηση, Χαρακτηριστικά του Αφηγητή-Βασικές αρχές για μια επιτυχημένη αφήγηση μέσα στη σχολική τάξη.

Λαϊκές αφηγήσεις-Είδη-Διακρίσεις-Ορισμοί (Παραμύθι-Μύθος, Παραδόσεις-Θρύλοι, Ευτράπελες διηγήσεις-αστειολογήματα). Παραμύθι (Λαϊκό-Έντεχνο), Δομή του Παραμυθιού, Στοιχεία-Γενικά Χαρακτηριστικά του Παραμυθιού, Ο διαχρονικός ρόλος του Παραμυθιού, Διαφορές Μύθου-Παραμυθιού, Κατηγοριοποίηση των παραμυθιών ως προς το περιεχόμενό τους-Επιμέρους κατηγοριοποίηση των παραμυθιών ως προς τον τρόπο πλοκής τους, Θεωρίες Γένεσης-Διάδοσης των Παραμυθιών (παραμυθικών μοτίβων), Χαρακτηριστικά των Παραδοσιακών Νεοελληνικών Παραμυθιών. Μύθοι (Κατηγοριοποίηση των μύθων ως προς το περιεχόμενό τους, Παροιμιόμυθοι, Παραμυθικές-Μικρές Ιστορίες).

Γενικά-Εννοιολογικά (περιεχόμενο-χρήση των όρων: εικονογραφημένο βιβλίο-εικονοβιβλίο)-Ιστορικά. Εικονογραφημένο βιβλίο: δια-ειδολογικό, δια-ηλικιακό, δια-κωδικό, «αναγνώστης-παρατηρητής»-«αναγνώστης-παίχτης». Ο ρόλος της εικόνας και του κειμένου στο εικονογραφημένο βιβλίο-Σχέση εικόνας-κειμένου, Τεχνικές-μέθοδοι εικονογράφησης, Επιμέρους προσδιοριστικά στοιχεία της σχέσης εικόνας-κειμένου [στυλ, μεταμυθοπλαστικές τεχνικές, χαρακτήρας, ιδεολογικά μηνύματα, εστίαση, χρόνος, μη κειμενικά στοιχεία (παρακείμενο, περικείμενο, επικείμενο)]. Ο ρόλος του εικονογράφου, Τυπικές μορφές διατύπωσης του φανταστικού κόσμου-μορφογενετικά συστήματα εικαστικής απόδοσης. 

Γενικά-Εισαγωγικά-Εννοιολογικά, Ορισμοί, Διάκριση όρων («Παιδική Ποίηση» ή «Ποίηση για Παιδιά»), Ποίηση και μικρά παιδιά. Προσδιοριστικά στοιχεία της ποίησης [εσωτερικά (δραματικό στοιχείο-αφηγηματικό στοιχείο-περιγραφή-στοχασμός-μεταφορά-ειρωνεία)-εξωτερικά (μέτρο, στίχος, στροφή, τόνος-ρυθμός, ομοιοκαταληξία, αστιξία, τομή, παρήχηση, επανάληψη, εικονοποιία, κ.ά.)], Γενικά χαρακτηριστικά-Κριτήρια καταλληλότητας της Ποίησης για Παιδιά, Εντολές του Kornei Tchoukowsky (Καρνέγι Τσουκόφσκι). Ενδεικτικές ποιητικές δραστηριότητες με/για τα μικρά παιδιά.

Γενικά-Σύγχρονη προβληματική (Λογοτεχνία και Νηπιαγωγείο: «συγκοινωνούντα δοχεία δημιουργικότητας»). Διαμόρφωση-αναμόρφωση της βασικής εμπειρίας της ανθρώπινης ύπαρξης μέσα από τη Λογοτεχνία.  Η Λογοτεχνία στο Νηπιαγωγείο και ο ρόλος του/της νηπιαγωγού. Εναλλακτικές δραστηριότητες/αφηγήσεις [Θέατρο για Παιδιά (έννοια-ιστορία-είδη-μορφές), Θεατρικές δραστηριότητες-θεατρικό παιχνίδι (τύποι-επίπεδα-φάσεις-άξονες), Το θεατρικό παιχνίδι ως δυνατότητα προσέγγισης των λογοτεχνικών κειμένων από τα νήπια. Μεταμυθοπλαστικές τεχνικές σε βιβλία για μικρά παιδιά (τεχνικές, λειτουργία, κ.λπ.). Διαπολιτισμική Λογοτεχνία-Διαφορετικότητα-Ετερότητα σε εικονογραφημένα βιβλία για μικρά παιδιά].

Στο πλαίσιο του μαθήματος προσφέρονται εργαστήρια που οργανώνονται  με βάση τη λογική των Λεσχών Ανάγνωσης και έχουν συνολική διάρκεια είκοσι έξι (26) ωρών. Τα εργαστήρια αυτά λειτουργούν με ομάδες φοιτητών-αναγνωστών/φοιτητριών-αναγνωστριών, ο αριθμός των οποίων δεν υπερβαίνει τους/τις δεκαπέντε (15), και υλοποιούνται σε τρεις κύκλους. Σε κάθε κύκλο που διαρκεί τέσσερις (4) εβδομάδες συμμετέχουν δύο ομάδες, τα μέλη των οποίων παίρνουν μέρος σε τέσσερις (4) ωριαίες συναντήσεις, μία κάθε εβδομάδα. Οι συναντήσεις πραγματοποιούνται σε μια ξεχωριστή αίθουσα του Παιδικού Σταθμού που λειτουργεί δίπλα στο Τ.Ε.Ε.Α.Π.Η. Η παρακολούθηση των εργαστηρίων είναι υποχρεωτική.

 

Ημερολόγιο

Προθεσμία
Γεγονός μαθήματος
Γεγονός συστήματος
Προσωπικό γεγονός

Ανακοινώσεις

Όλες...

Ανοικτό Ακαδ. Μάθημα

Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα
Επίπεδο: A-

Αρ. Επισκέψεων :  38779
Αρ. Προβολών :  345131