Α Ι Σ Θ Η Τ Ι Κ Η
Αικατερίνη Καλέρη
Με μια ευρύτερη έννοια «αισθητική» ονομάζουμε σήμερα την φιλοσοφική (οντολογική, γνωσιολογική, ηθική) προσέγγιση του φαινομένου του ωραίου και της τέχνης (ως καλλιτεχνικής δημιουργίας). Ιστορικά η «Αισθητική» καθιερώνεται ως αυτόνομος κλάδος της φιλοσοφίας κατά τον 18ο αιώνα με τη φιλοσοφία του Ι. Καντ. Το μάθημα αυτό έχει χαρακτήρα εισαγωγικό. Θεματικά θα εστιάσει κυρίως σε ζητήματα της οντολογίας του ωραίου και της τέχνης, με στόχο να παρακολουθήσει την πορεία αυτής της αυτονόμησης, δηλαδή να προσδιορίσει τους όρους ? συστηματικούς και ιστορικούς - που οδήγησαν σταδιακά τον φιλοσοφικό στοχασμό να θεωρήσει το ωραίο και κατ΄επέκτασιν το καλλιτεχνικό ως μια αυτόνομη περιοχή της πραγματικότητας. Ιστορικά, η διαδρομή θα καλύψει την εξέλιξη του φιλοσοφικού στοχασμού από την αρχαιότητα έως τον Ι. Καντ. Θα μελετήσουμε εποπτικά και βάσει των πηγών τις απόψεις του Πλάτωνα, του Αριστοτέλη και του Πλωτίνου, την φιλοσοφία της τέχνης κατά την Αναγέννηση, τις εμπειριστικές θέσεις του Χιουμ, την ορθολογιστική προσέγγιση του Α. Γκ. Μπάουμγκάρτεν για να καταλήξουμε στην συνθετική απόπειρα της τρίτης κριτικής του Καντ.
Κύριοι μαθησιακοί στόχοι του μαθήματος:
- ιστορική εποπτεία γύρω από βασικούς σταθμούς της φιλοσοφίας της τέχνης και του ωραίου από τον Πλάτωνα εως τον Ι. Καντ
- γνώση βασικών θεωριών της μίμησης και της παραστατικής λειτουργίας της τέχνης
- θεωρητικές έννοιες ανάλυσης και προσδιορισμού της ιδιαιτερότητας του καλλιτεχνικού φαινομένου
Δεξιότητες που αναμένεται να αποκτά ο φοιτητής από την επιτυχή παρακολούθηση του μαθήματος:
- να μελετά βασικά κείμενα φιλοσοφίας της τέχνης
- να αντιλαμβάνεται το φαινομένο του ωραίου και της τέχνης ως ενός οντολογικά αυτόνομου πεδίου της πραγματικότητάς μας
- να προσανατολίζεται κριτικά βάσει των θεωρητικών και εννοιολογικών εργαλείων που έχει αποκτήσει στις ιστορικές και σύγχρονες εκδοχές της τέχνης
Λιγότερα
Με μια ευρύτερη έννοια «αισθητική» ονομάζουμε σήμερα την φιλοσοφική (οντολογική, γνωσιολογική, ηθική) προσέγγιση του φαινομένου του ωραίου και της τέχνης (ως καλλιτεχνικής δημιουργίας). Ιστορικά η «Αισθητική» καθιερώνεται ως αυτόνομος κλάδος της φιλοσοφίας κατά τον 18ο αιώνα με τη φιλοσοφία του Ι. Καντ. Το μάθημα αυτό έχει χαρακτήρα εισαγωγικό. Θεματικά θα εστιάσει κυρίως σε ζητήματα της οντολογίας του ωραίου και της τέχνης, με στόχο να παρακολουθήσει την πορεία αυτής της αυτονόμησης, δηλαδή να προσδιορίσει τους όρους ? συστηματικούς και ιστορικούς - που οδήγησαν σταδιακά τον φιλοσοφικό στοχασμό να θεωρήσει το ωραίο και κατ΄επέκτασιν το καλλιτεχνικό ως μια αυτόνομη περιοχή της πραγματικότητας. Ιστορικά, η διαδρομή θα καλύψει την εξέλιξη του φιλοσοφικού στοχασμού από την αρχαιότητα έως τον Ι. Καντ. Θα μελετήσουμε εποπτικά και βάσει των πηγών τις απόψεις του Πλάτωνα, του Αριστοτέλη και του Πλωτίνου, την φιλοσοφία της τέχνης κατά την Αναγέννηση, τις εμπειριστικές θέσεις του Χιουμ, την ορ
Με μια ευρύτερη έννοια «αισθητική» ονομάζουμε σήμερα την φιλοσοφική (οντολογική, γνωσιολογική, ηθική) προσέγγιση του φαινομένου του ωραίου και της τέχνης (ως καλλιτεχνικής δημιουργίας). Ιστορικά η «Αισθητική» καθιερώνεται ως αυτόνομος κλάδος της φιλοσοφίας κατά τον 18ο αιώνα με τη φιλοσοφία του Ι. Καντ. Το μάθημα αυτό έχει χαρακτήρα εισαγωγικό. Θεματικά θα εστιάσει κυρίως σε ζητήματα της οντολογίας του ωραίου και της τέχνης, με στόχο να παρακολουθήσει την πορεία αυτής της αυτονόμησης, δηλαδή να προσδιορίσει τους όρους ? συστηματικούς και ιστορικούς - που οδήγησαν σταδιακά τον φιλοσοφικό στοχασμό να θεωρήσει το ωραίο και κατ΄επέκτασιν το καλλιτεχνικό ως μια αυτόνομη περιοχή της πραγματικότητας. Ιστορικά, η διαδρομή θα καλύψει την εξέλιξη του φιλοσοφικού στοχασμού από την αρχαιότητα έως τον Ι. Καντ. Θα μελετήσουμε εποπτικά και βάσει των πηγών τις απόψεις του Πλάτωνα, του Αριστοτέλη και του Πλωτίνου, την φιλοσοφία της τέχνης κατά την Αναγέννηση, τις εμπειριστικές θέσεις του Χιουμ, την ορ
Περίγραμμα
Συμπληρωματικά Στοιχεία:
Ιστορική διαδρομή:
Πλάτων - Αριστοτέλης - Πλωτίνος - Χιούμ - Μπάουμγκαρτεν - Καντ
Εισαγωγή στα πρωταρχικά ερωτήματα της Αισθητικής και παρουσίαση των βασικών αξόνων του μαθήματος.
Ο πλάτων για το ωραίο και την τέχνη.
Η ποίηση ως μιμητική τέχνη στον Αριστοτέλη.
Το ωραίο στον Κάντ.
Ανοικτό Ακαδ. Μάθημα
Αρ. Επισκέψεων : 0
Αρ. Προβολών : 0