ΚΟΙΝΩΝΙΚΟΣ ΚΑΙ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΣ ΑΠΟΚΛΕΙΣΜΟΣ

Άννα Ασημάκη

Περιγραφή

- Το μάθημα δεν διαθέτει περιγραφή -

Μάθημα επιλογής

ΜΑΘΗΜΑ: ΚΟΙΝΩΝΙΚΟΣ ΚΑΙ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΣ ΑΠΟΚΛΕΙΣΜΟΣ

(Μάθημα επιλογής)

 

Όνομα διδάσκουσας: Ασημάκη Άννα

Τίτλος μαθήματος: Κοινωνικός και Εκπαιδευτικός Αποκλεισμός

Τύπος μαθήματος: θεωρητικού χαρακτήρα με πρακτικές ασκήσεις.

Έτος σπουδών: Β΄

Εξάμηνο: 4ο , επιλογής.

Μαθησιακά αποτελέσματα: με την ολοκλήρωση του μαθήματος οι φοιτητές θα είναι σε θέση:

  • να αναλύουν τις διαστάσεις της έννοιας του «κοινωνικού αποκλεισμού», ώστε να αναδειχθεί η πολυπλοκότητα του φαινομένου και η δυσκολία διατύπωσης ενός κοινά αποδεκτού ορισμού.
  • να προσεγγίζουν και να κατανοούν τους παράγοντες του φαινομένου καθώς και τη σχέση του κοινωνικού και εκπαιδευτικού αποκλεισμού.
  • να κατανοούν και να αναλύουν τα χαρακτηριστικά των ευπαθών κοινωνικών κατηγοριών (Τσιγγάνοι, Πόντιοι κ.ά.), ειδικότερα της εκπαιδευτικής τους κατάστασης, καθώς και των συναφών εκπαιδευτικών και κοινωνικών δυσχερειών τους.

Επίσης, το μάθημα αυτό στοχεύει  στην ανάπτυξη των παρακάτω γενικών ικανοτήτων των φοιτητών:

 

  • κριτικής προσέγγισης των θεωρητικών γνώσεων σχετικά με την κεντρική έννοια του κοινωνικού αποκλεισμού.
  • διαχείρισης των βασικών εννοιολογικών γνώσεων οι οποίες είναι απαραίτητες για την κατανόηση της ποικιλίας των κοινωνικών και των εκπαιδευτικών καταστάσεων του αποκλεισμού.
  • θεμελίωσης θεωρητικών και πρακτικών γνώσεων με στόχο τον περιορισμό του εκπαιδευτικού και κοινωνικού αποκλεισμού των ειδικών κοινωνικών ομάδων (Τσιγγάνοι, Πόντιοι κ.ά.) στο πεδίο της εκπαίδευσης.

Προαπαιτούμενες γνώσεις:

  • βασικές έννοιες της Κοινωνιολογίας
  • γνώσεις των κύριων θεωριών της Κοινωνιολογίας της Εκπαίδευσης.

Περιεχόμενο του μαθήματος:

οι ευρείες θεματικές ενότητες που προσεγγίζονται στο μάθημα είναι:

  • εννοιολογική αποσαφήνιση και ορισμός του φαινομένου του «Κοινωνικού Αποκλεισμού», σε σχέση και αναφορά συγγενών εννοιών όπως: Φτώχεια, ρατσισμός, μειονότητα, περιθώριο.
  • ανάλυση των παραγόντων γένεσης του φαινομένου του «Κοινωνικού Αποκλεισμού».
  • παρουσίαση της μορφολογίας των κοινωνικά αποκλεισμένων κατηγοριών, καθώς και της εκπαιδευτικής τους κατάστασης.
  • παρουσίαση και ανάλυση της έννοιας της φτώχειας και της σχέσης της με τη μαθητική διαρροή.
  • προσέγγιση των πολιτικών αντιμετώπισης του Κοινωνικού Αποκλεισμού.

Συνιστώμενη βιβλιογραφία προς μελέτη:

  • Κασιμάτη Κ., (επιμ.) (1998). Κοινωνικός Αποκλεισμός: Η Ελληνική εμπειρία, εκδ. Gutenberg, Αθήνα.
  • Παπαδοπούλου Δ., (επιμ.) (2002). Κοινωνικός Αποκλεισμός, για τους ανθρώπους που παραμερίζουμε…, εκδ. Αρμός, Αθήνα.
  • Πετμεζίδου, Μ., & Παπαθεοδώρου, Χ. (2004). Φτώχεια και Κοινωνικός Αποκλεισμός, εκδ. Εξάντας, Αθήνα.
  • Paugam S., (1991). La disqualification social. Essai sur la nouvelle pauvrete, Puf, Paris.

Διδακτικές και μαθησιακές μέθοδοι:

  • διαλέξεις.
  • ανάλυση και κριτική συγκεκριμένων εικονικών κειμένων.
  • δημιουργική συμμετοχή των φοιτητών – τριών (σε ομαδικό ή ατομικό επίπεδο) με βάση την επεξεργασία κειμένων, ερωτημάτων, θεμάτων, που άπτονται των θεματικών ενοτήτων του μαθήματος.

 Μέθοδοι αξιολόγησης:

  • ασκήσεις εργαστηριακού χαρακτήρα μέσω της επεξεργασίας κειμένων, ερωτημάτων, θεμάτων.
  • εβδομαδιαίος φάκελος
  • εξετάσεις στο τέλος του εξαμήνου.

 

 

 

 

Ημερολόγιο