ΓΛΩΣΣΟΛΟΓΙΑ ΚΑΙ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ ΤΗΣ ΓΛΩΣΣΑΣ
Άννα Ιορδανίδου
Όνομα διδάσκοντος: Άννα Ιορδανίδου
Τίτλος μαθήματος: Γλωσσολογία και Διδασκαλία της Γλώσσας
Τύπος μαθήματος: Θεωρητικού και πρακτικού προσανατολισμού.
Έτος Σπουδών: 1ο
Εξάμηνο: Β΄
Αντικειμενικοί στόχοι του μαθήματος (επιδιωκόμενα μαθησιακά αποτελέσματα):
Να μάθουν οι φοιτητές α) πώς ορίζεται στο πλαίσιο μιας κοινωνίας η τυποποιημένη (standard) γλώσσα, πώς γίνεται η γλωσσική ρύθμιση και πώς σχετίζεται με τη γλωσσική διδασκαλία και β) πώς ορίζεται η ποικιλία (variation) στο εσωτερικό της τυποποιημένης γλώσσας, πώς οριοθετείται σε σχέση με τις κοινωνικές και γεωγραφικές διαλέκτους και πώς αντιμετωπίζεται στη γλωσσική διδασκαλία.
Προαπαιτούμενες γνώσεις: Βασικές γνώσεις της Εφαρμοσμένης Γλωσσολογίας.
Περιεχόμενο του μαθήματος (Syllabus):
Παρουσιάζονται βασικά ζητήματα Κοινωνιογλωσσολογίας που αφορούν τη διδασκαλία της γλώσσας, όπως η ποικιλία (variation), οι ποικιλίες (varieties), το επίπεδο ύφους (register), η νόρμα και η τυποποίηση (standardisation), καθώς και ζητήματα Παιδαγωγικής Λεξικογραφίας και Γλωσσολογίας Σωμάτων Κειμένων, με πεδίο δοκιμασίας των θεωρητικών και ερευνητικών δεδομένων τη νεοελληνική γλώσσα και τη διδασκαλία της σε φυσικούς και μη φυσικούς ομιλητές.
Συνιστώμενη βιβλιογραφία προς μελέτη:
Carter R. (1982), Linguistics and the Teacher, London, Routlege & Kegan Paul.
Ιορδανίδου Ά. (1999), «Ζητήματα τυποποίησης της σύγχρονης νεοελληνικής», Διεθνές Συνέδριο «Ισχυρές» - «Ασθενείς» γλώσσες στην Ευρωπαϊκή Ένωση, Πρακτικά, Θεσσαλονίκη, Κέντρο Ελληνικής Γλώσσας: 835-854.
Ιορδανίδου Ά. (2002), «Η κοινή νεοελληνική σε σύγχρονα λεξικά και γραμματικές», Terminologie et Traduction, 1, Commission des Communaut?s europ?ennes, Service de Traduction: 111-124.
Hartman R. R. K. (2001), Teaching and Researching Lexicography, Harlow: Longman.
McKay S. L. & N. H. Hornberger (eds) (1996), Sociolinguistics and Language Teaching, Cambridge University Press. Μετάφραση: Κοινωνιογλωσσολογία και διδασκαλία της γλώσσας, εκδ. Επίκεντρο, Θεσσαλονίκη, 2009.
Tseronis A. & A. Iordanidou (2009), ?Modern Greek Dictionaries and the Ideology of Standardization?, Standard Languages and Language Standards: Greek, Past and Present, Alexandra Georgakopoulou and Michael Silk (eds), London, Ashgate: 167-185.
Wichmann A. et al. (eds) (1997), Teaching and Language Corpora, London and New York: Longman.
Διδακτικές και μαθησιακές μέθοδοι:
Το μάθημα περιλαμβάνει εισηγήσεις της διδάσκουσας και προσκεκλημένων εισηγητών (με σημαντική εμπειρία σε έρευνες πεδίου και σε παραγωγή διδακτικού υλικού) και συζητήσεις με τους μεταπτυχιακούς φοιτητές. Ως υλικό του μαθήματος παρέχονται βασικά κείμενα της σχετικής βιβλιογραφίας και βιβλιογραφικοί τίτλοι για περαιτέρω μελέτη και υποβοήθηση της εκπόνησης εργασιών. Γίνεται εκτενής αναφορά σε προγράμματα διδασκαλίας της ελληνικής ως μητρικής και ως δεύτερης/ξένης γλώσσας. Οι φοιτητές έρχονται σε επαφή (μέσω του μαθήματος, αλλά και με προσωπική αναζήτηση) με υλικό περιγραφής και διδασκαλίας της νεοελληνικής ως μητρικής και ως δεύτερης/ξένης γλώσσας. Παρουσιάζουν την εργασία τους προφορικά στο μάθημα ή γραπτά και αναλαμβάνουν τη διόρθωσή της με βάση τις παρατηρήσεις των συμφοιτητών τους και της διδάσκουσας.
Μέθοδοι αξιολόγησης/βαθμολόγησης:
Οι φοιτητές αναλαμβάνουν (ατομικά ή σε ομάδες των δύο ατόμων) την εκπόνηση εργασίας που εμπίπτει στη θεματική του μαθήματος. Το θέμα καθορίζεται σε συνεργασία με τη διδάσκουσα.
Γλώσσα διδασκαλίας: Ελληνικά.
Instructors Name: Anna Iordanidou
Course Title: Linguistics and Language Teaching
Course Type: Theoretical and practical.
Year of Study: 1stSemester: 2nd
Course Objectives (Expected outcomes): Familiarisation with the theory and implementation of basic linguistic approaches in language teaching (Sociolinguistics, Corpus Linguistics, Pedagogical Lexicography).
Pre-requisites: Knowledge on Applied Linguistics.
Syllabus: The course covers the basic areas of Linguistics related to language teaching, including Sociolinguistics (language variation and standardisation), Corpus Linguistics and Pedagogical Lexicography, with special reference to the teaching of Greek as a first and as a second/foreign language.
Recommended bibliography:
Carter R. (1982), Linguistics and the Teacher, London, Routlege & Kegan Paul.
Ιορδανίδου Ά. (1999), «Ζητήματα τυποποίησης της σύγχρονης νεοελληνικής», Διεθνές Συνέδριο «Ισχυρές» - «Ασθενείς» γλώσσες στην Ευρωπαϊκή Ένωση, Πρακτικά, Θεσσαλονίκη, Κέντρο Ελληνικής Γλώσσας: 835-854.
Ιορδανίδου Ά. (2002), «Η κοινή νεοελληνική σε σύγχρονα λεξικά και γραμματικές», Terminologie et Traduction, 1, Commission des Communaut?s europ?ennes, Service de Traduction: 111-124.
Hartman, R. R. K. (2001), Teaching and Researching Lexicography. Harlow: Longman.
McKay S. L. & N. H. Hornberger (eds) (1996), Sociolinguistics and Language Teaching, Cambridge University Press.
Tseronis A. & A. Iordanidou (2009), ?Modern Greek Dictionaries and the Ideology of Standardization?, Standard Languages and Language Standards: Greek, Past and Present, Alexandra Georgakopoulou and Michael Silk (eds), London, Ashgate: 167-185.
Wichmann A. et al. (eds) (1997), Teaching and Language Corpora, London and New York: Longman.
Teaching methods: Lectures, individual and group assignments.
Course Evaluation/grading: Oral/written assignment.
Course language: Greek.
Λιγότερα
Όνομα διδάσκοντος: Άννα Ιορδανίδου
Τίτλος μαθήματος: Γλωσσολογία και Διδασκαλία της Γλώσσας
Τύπος μαθήματος: Θεωρητικού και πρακτικού προσανατολισμού.
Έτος Σπουδών: 1ο
Εξάμηνο: Β΄
Αντικειμενικοί στόχοι του μαθήματος (επιδιωκόμενα μαθησιακά αποτελέσματα):
Να μάθουν οι φοιτητές α) πώς ορίζεται στο πλαίσιο μιας κοινωνίας η τυποποιημένη (standard) γλώσσα, πώς γίνεται η γλωσσική ρύθμιση και πώς σχετίζεται με τη γλωσσική διδασκαλία και β) πώς ορίζεται η ποικιλία (variation) στο εσωτερικό της τυποποιημένης γλώσσας, πώς οριοθετείται σε σχέση με τις κοινωνικές και γεωγραφικές διαλέκτους και πώς αντιμετωπίζεται στη γλωσσική διδασκαλία.
Προαπαιτούμενες γνώσεις: Βασικές γνώσεις της Εφαρμοσμένης Γλωσσολογίας.
Περιεχόμενο του μαθήματος (Syllabus):
Παρουσιάζονται βασικά ζητήματα Κοινωνιογλωσσολογίας που αφορούν τη διδασκαλία της γλώσσας, όπως η ποικιλία (variation), οι ποικιλίες (varieties), το επίπεδο ύφους (register), η νόρμα και η τυποποίηση (standardisation), καθώς και ζητήματα Παιδαγωγικής Λεξικ
Όνομα διδάσκοντος: Άννα Ιορδανίδου
Τίτλος μαθήματος: Γλωσσολογία και Διδασκαλία της Γλώσσας
Τύπος μαθήματος: Θεωρητικού και πρακτικού προσανατολισμού.
Έτος Σπουδών: 1ο
Εξάμηνο: Β΄
Αντικειμενικοί στόχοι του μαθήματος (επιδιωκόμενα μαθησιακά αποτελέσματα):
Να μάθουν οι φοιτητές α) πώς ορίζεται στο πλαίσιο μιας κοινωνίας η τυποποιημένη (standard) γλώσσα, πώς γίνεται η γλωσσική ρύθμιση και πώς σχετίζεται με τη γλωσσική διδασκαλία και β) πώς ορίζεται η ποικιλία (variation) στο εσωτερικό της τυποποιημένης γλώσσας, πώς οριοθετείται σε σχέση με τις κοινωνικές και γεωγραφικές διαλέκτους και πώς αντιμετωπίζεται στη γλωσσική διδασκαλία.
Προαπαιτούμενες γνώσεις: Βασικές γνώσεις της Εφαρμοσμένης Γλωσσολογίας.
Περιεχόμενο του μαθήματος (Syllabus):
Παρουσιάζονται βασικά ζητήματα Κοινωνιογλωσσολογίας που αφορούν τη διδασκαλία της γλώσσας, όπως η ποικιλία (variation), οι ποικιλίες (varieties), το επίπεδο ύφους (register), η νόρμα και η τυποποίηση (standardisation), καθώς και ζητήματα Παιδαγωγικής Λεξικ
Ημερολόγιο
Ανακοινώσεις
- - Δεν υπάρχουν ανακοινώσεις -