Ερευνητικά Ζητήματα Νεοελληνικής Φιλολογίας: Το κωμικό και η Ποιητική της Ανατροπής

Kατερίνα Κωστίου

Περιγραφή

Το κωμικό και η Ποιητική της Ανατροπής.

Το πεδίο διερεύνησης των εννοιών που συνιστούν την Ποιητική της Ανατροπής (σάτιρα, ειρωνεία, χιούμορ, παρωδία κτλ.) είναι ένα πεδίο ολισθηρό, καθώς οι έννοιες αυτές που στο παρελθόν χρησιμοποιούνταν εναλλακτικά, σήμερα, ενώ αποτελούν πλέον διεθνώς εργαλεία της κριτικής, εξακολουθούν να συνεργάζονται, κάποτε να αλληλοεπικαλύπτονται και να έχουν σκοτεινές ή ελάχιστα ερευνημένες πλευρές. Στο μάθημα θα ασχοληθούμε με τη θεωρητική τους διερεύνηση και την κριτική τους αποτίμηση και θα επικεντρωθούμε, κυρίως, στη ρητορική τους. Για τον σκοπό αυτό θα εξετάσουμε διάφορες όψεις τους εφαρμόζοντας έγκυρες θεωρίες στα λογοτεχνικά κείμενα.

CC - Αναφορά - Μη Εμπορική Χρήση - Όχι Παράγωγα Έργα
Περιεχόμενο μαθήματος

Το μάθημα στοχεύει να εξοικειώσει τους φοιτητές με τις έννοιες σάτιρα, ειρωνεία, χιούμορ, παρωδία και άλλες συναφείς προς αυτές (μπουρλέσκο, pastiche, γκροτέσκo, καρικατούρα, μεταμφίεση κ.ά.) οι οποίες αποτελούν  βασικά εργαλεία της λογοτεχνικής γραφής. Ο όρος Ποιητική της Ανατροπής, που έχω προτείνει από το 1995 στη διδακτορική μου διατριβή (http:/www.didaktorika.gr/eadd/handle/10442/8908), βασίζεται στο γεγονός ότι κοινό χαρακτηριστικό των παραπάνω εννοιών είναι η υπονόμευση ή η ανατροπή του περιεχομένου ή/και της διατύπωσης και η παράλληλη, καλυμμένη ή λανθάνουσα ύπαρξη ενός δεύτερου νοήματος ή μηνύματος.  Ο μηχανισμός της ανατροπής παρουσιάζει μια ευρύτατη κλίμακα τεχνικών ή λειτουργιών. Η μελέτη των τεχνικών και των λειτουργιών σε επίπεδο θεωρίας και λογοτεχνικής πρακτικής είναι  βασικός στόχος του μαθήματος.

Μαθησιακοί στόχοι

Στόχος του μαθήματος είναι να εξοικειώσει τους φοιτητές με τις θεωρητικές θέσεις και τεχνικές που συνιστούν την Ποιητική της Ανατροπής μέσα από επιλεγμένα κείμενα της λογοτεχνίας, ποίησης και πεζογραφίας, κυρίως του 19ου και 20ού αιώνα.

Βιβλιογραφία

ΓΕΝΙΚΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

I. ΕΛΛΗΝOΓΛΩΣΣΗ

  1. ΑΓΓΕΛΑΤΟΣ, ΔΗΜΗΤΡΗΣ, «Το γέλιο του Νικόλαου Κουτούζη και η «λυτρωτική» εμπειρία των ορίων», Περίπλους 17-18 (Άνοιξη-Καλοκαίρι 1988) 40-48.
  2. _______________, «Σπανός: Το αντεστραμμένο τυπικό και ο αναποδογυρισμένος κόσμος της παρωδίας. Ερμηνευτική προσέγγιση»: Βυζαντιναί Μελέται4 [=Πρακτικά Γ? Διεθνούς Επιστημονικού Βυζαντινού Συνεδρίου], Αθήνα, 1992, 677- 691.
  3. _______________, «"Ιατροσοφικά" και παρωδία: ο Pantagruel του Fr. Rabelais και ο Σπανός», Πλανόδιον 17 (Δεκέμβρ. 1992) 590- 593.
  4. ___________________, «Η ?Σοφία? της σάτιρας και η παρωδία», Πόρφυρας, 83 (Οκτώβρης-Δεκέμβρης 1997) 7-14.
  5. ___________________, «Η σάτιρα: ένας ειδολογικός χαμαιλέων», Σύγκριση 14 (2003) 20-45.
  6. BΑΓΕΝΑΣ. ΝΑΣΟΣ, Η ειρωνική γλώσσα. Κριτικές μελέτες για τη Νεοελληνική Γραμματεία. Αθήνα, Στιγμή, 1994, 91-104.

http://www.greek-language.gr/greekLang/literature/education/european/genres/irony/24.html

  1. _________________, «Η παρωδία στη νεοελληνική λογοτεχνία», Το Βήμα, 25.8.2002.
  2. ΒΕΛΟΥΔΗΣ, ΓΙΩΡΓΟΣ, «Η ειρωνεία στον Καβάφη», Αναφορές. Έξη νεοελληνικές μελέτες.  Αθήνα, Φιλιππότης, 1983, 44-57.
  3. ΒΟΓΙΑΤΖΟΓΛΟΥ, ΑΘΗΝΑ, «Μια άλλη ματιά στον ελληνικό υπερρεαλισμό: παρωδίες, 1939-1945». Ελληνικά, τ. 46, Θεσσαλονίκη 1996, σ. 127-139.
  4. _______________, «Η ανάδυση της ποιητικής ταυτότητας μέσα από την παρωδία και την αυτοπαρωδία: η περίπτωση του Ναπολέοντος Λαπαθιώτη, Νέα Εστία, 169: 1841 (2011) 240-266.
  5. ΔΑΛΛΑΣ, ΓΙΑΝΝΗΣ, Καβάφης και Ιστορία, Αθήνα Ερμής 1974.
  6. ΔΑΣΚΑΛΟΠΟΥΛΟΣ, ΔΗΜΗΤΡΗΣ (επιμ.), Παρωδίες Καβαφικών Ποιημάτων 1917-1997, Αθήνα, Πατάκης, 1998.
  7. ΔΕΡΤΙΛΗΣ, Γ. Β., Ειρωνεία και σάτιρα, Αθήνα, Καστανιώτη, 1998.
  8. ΔΗΜΑΡΑΣ, Κ. Θ., «Η ?ηθοποιία? του Καβάφη», Σύμμικτα Γ΄, Γνώση, 1992 [α΄: 1933].
  9. ΘΕΜΕΛΗΣ, ΓΙΩΡΓΟΣ, «Ο Καβάφης, η πανοπλία και οι ακάλυπτοι απόγονοι», Νέα Εστία, 872 (1 Νοεμβρίου 1963) 1566-1575.
  10. ΚΑΡΑΤΑΣΟΥ, ΚΑΤΕΡΙΝΑ, «Τα σατιρικά ποιήματα του Σολωμού και η ιδιότυπη στόχευσή τους», Πόρφυρας, 133 (Οκτώβριος-Δεκέμβριος 2009) 325-333.
  11. ΚΟΚΟΛΗΣ, Ξ. Α. (επιμ.), Τριάντα παρωδίες ποιημάτων του Κ. Π. Καβάφη. Αθήνα, Καστανιώτης, 2007.
  12. ΚΩΣΤΙΟΥ, ΚΑΤΕΡΙΝΑ, Παρωδία Εμπαικτική και Παρωδία Παιγνιώδης. Ο ανώνυμος «Σπανός» (14ος/15ος) και ο «Κανών Περιεκτικός πολλύν Εξαιρέτων πραγμάτων τ?ν ε?ς πολλάς Πόλεις κα? Νήσους κα??θνη κα? Ζ?α ?γνωσμένων», του Κωνσταντίνου Δαπόντε (18ος αι.). Περίπλους, 1997.
  13. _______________, «Παρωδία: από την ανακύκλωση στην ανάπλαση», Revue des ?tudes N?ohell?niques, 1997/V12, 251-269.
  14. _______________, «Πίσω από το σατιρικό Όνειρο του Σολωμού», Eκδοτικά και Ερμηνευτικά Ζητήματα της Νεοελληνικής Λογοτεχνίας, Μνήμη Ελένης Τσαντσάνογλου, Πρακτικά Ζ΄ Επιστημονικής Συνάντησης, Υπεύθυνος Χ. Λ. Καράογλου, Θεσσαλονίκη, 1998, 277-291.
  15. ________________, «Ακόμη λίγα για την ειρωνεία του Κ. Π. Καβάφη», Η ποίηση του κράματος. Μοντερνισμός και Διαπολιτισμικότητα στο έργο του Καβάφη, Μιχάλης Πιερής (επιμ.), Πανεπιστημιακές εκδόσεις Κρήτης, 2000, 227-244.
  16. _______________,«Γιώργος Σεφέρης: από την ειρωνεία στη σάτιρα;», Νέα Εστία, 1728 (Νοέμβριος 2000) 642-677.
  17. _________________, «Στις παρυφές του ποιητικού έργου: Η παρωδία στο έργο του Σεφέρη». Γιώργος Σεφέρης. Το ζύγιασμα της καλοσύνης, Μιχάλης Πιερής (επιμ.), Αθήνα, Μεσόγειος, 2004, 127-139.
  18. __________________,Εισαγωγή στην ποιητική της ανατροπής. Σάτιρα, ειρωνεία, παρωδία, χιούμορ. Αθήνα, Νεφέλη 2005 (?2002).
  19.    _______________, «Ο Οροφέρνης, οι Λακεδαιμόνιοι και ο αμφίθυμος αφηγητής», Ο λόγος της παρουσίας. Τιμητικός τόμος για τον Παν. Μουλλά, Αθήνα, Σοκόλης, 2005, σ. 143-162.
  20. _______________, «Ο  Μυρτίας, ο Αιμιλιανός  και ο στοχαστικός σχολιαστής», Κονδυλοφόρος,  Μνήμη Γ. Π. Σαββίδη, 4 (2005) 109-128.
  21.     _______________, «Το πλεόνασμα του ελλείμματος: ένα ιδιότυπο προσωπείο του Γιάννη Σκαρίμπα», Δια-κείμενα, 15 (2013) 53-61.
  22. _______________, «Απο? την παρωδι?α στο pastiche: ζητη?ματα ορολογι?ας και θεωρι?ας. Μια ?ειδολογικη?? προσε?γγιση του ποιη?ματος ?Τι ει?πε η γκαμη?λα (παστι?τσιο)? του Γιώργου Σεφε?ρη», Συνέχειες, ασυνέχειες, ρήξεις στον ελληνικό κόσμο 1204-2014: οικονομία, κοινωνία, ιστορία, λογοτεχνία, Πρακτικά Ε΄ Ευρωπαϊκού Συνεδρίου Νεοελληνικών Σπουδών, επιμέλεια Κωνσταντίνος Α. Δημάδης, Αθήνα 2015, σ. 635-660.
  23. KOSTIOU, KATERINA, «The Rhetoric of Subversion as an Element of Style», Revue des ?tudes N?ohell?niques, Ν.S. 6, 2010,  79-105.
  24. ΝΑΟΥΜ, ΙΩΑΝΝΑ, Μειδίαμα αλγεινόν (1860-1930). Η ποιητική του κλαυσίγελου και ίχνη της ρομαντικής γενεαλογίας της. Θεσσαλονίκη, 2007 [ανέκδοτη διδακτορική διατριβή]. http://www.didaktorika.gr/eadd/handle/10442/18824
  25. ΠΙΕΡΗΣ, ΜΙΧΑΛΗΣ, Χώρος, Φως και Λόγος. Η διαλεκτική του «μέσα»-«έξω» στην ποίηση του Καβάφη,  Αθήνα, Καστανιώτης, 1992, 363-364.
  26. ΠΟΛΥΧΡΟΝΑΚΗΣ, ΔΗΜΗΤΡΗΣ, Όψεις της ρομαντικής ειρωνείας: Schiller, Schlegel, Hoffmann, Baudelaire. Aθήνα, Ίνδικτος, 2007.
  27. Σάτιρα και πολιτική στη Νεότερη Ελλάδα. Από τον Σολωμό ως τον Σεφέρη, (συλλογικός τόμος: ΕΛΕΝΗ ΤΣΑΝΤΣΑΝΟΓΛΟΥ, ΠΑΝ. ΜΟΥΛΛΑΣ ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΣΠΑΘΗΣ, Ν. ΤΖΟΥΓΑΝΑΤΟΣ, ΑΛΚΗΣ ΑΓΓΕΛΟΥ, ΤΑΣΟΣ ΒΟΥΡΝΑΣ, Ξ. Α., ΚΟΚΟΛΗΣ, ΓΙΑΝΝΗΣ ΔΑΛΛΑΣ, ΤΙΤΟΣ ΠΑΤΡΙΚΙΟΣ, ΓΙΩΡΓΟΣ ΣΑΒΒΙΔΗΣ, Κ. Θ. ΔΗΜΑΡΑΣ),  Εταιρεία Σπουδών Νεοελληνικού Πολιτισμού και Γενικής Παιδείας-Σχολή Μωραΐτη, Αθήνα, 1979.
  28. ΣΙΑΦΛΕΚΗΣ, Ζ. Ι., «Το μαύρο χιούμορ: Η απόλυτη επανάσταση του πνεύματος». Από τη νύχτα των αστραπών στο ποίημα γεγονός. Συγκριτική ανάγνωση Ελλήνων και Γάλλων υπερρεαλιστών. Αθήνα, Επικαιρότητα, 1989, 91-118.
  29. ΧΑΡΙΤΟΥ, ΜΑΡΙΑ, «Παρωδία και διακειμενικότητα: δύο τεχνικές της ειρωνικής ποιητικής γλώσσας του Νάσου Βαγενά», Πάτρα, 2013. Διπλωματική μεταπτυχιακή εργασία ανηρτημένη στο «Νημερτής»: http://nemertes.lis.upatras.gr/jspui/handle/10889/6282

 

ΙΙ. ΞΕΝΟΓΛΩΣΣΗ

  1. BAUDELAIRE, CHARLES, Περί της Ουσίας του Γέλιου και Γενικά Περί του Κωμικού στις Πλαστικές Τέχνες. Μετάφραση-Σχόλια-Επίμετρο: Λίζυ Τσιριμώκου, Αθήνα, Άγρα, 2000. (α? έκδ. στα γαλλικά: «De l? essence du rire et g?n?ralement du comique dans les arts plastiques», Curiosit?s esth?tiques,1868- α? δημοσίευση στο περιοδικό Le Portefeuille στις 8.7.1855).
  2. BEATON, RODERICK, "Ιrony and Hellenism", The Slavonic and East European Review, 4 (Oκτώβριος 1981) 516-528.
  3. BOOTH, WAYNE, A  Rhetoric of Irony. Chicago, University of Chicago Press, 1974.
  4. DANE, JOSEPH A., ?Parody and Satire: A Theoretical Model?, Genre, 13: 2 (καλοκαίρι 1980) 145-159.
  5. DE MAN, PAUL, Allegories of Reading: Figural Language in Rousseau, Nietzsche, Rilke and Proust. New Haven, Yale University Press, 1979.
  6. DELEUZE, GILLES, Difference and Repetition, μτφρ. Paul Patton, New York, Columbia University Press, 1994 (?1968).
  7. DENTITH, SIMON, Parody.  London & New York, Routledge, 2000.
  8. ?MELINA, JEAN, Le Comique. Essai d? interpr?tation g?n?rale. Paris, Sedes, 1996.
  9. FABIAN, BERNHARD (επιμ.), Satura: Ein Kompendium moderner Studien zur Satire. New York-Hildesheim, Georg ?lms, 1975.
  10. FEINBERG, LEONARD, Introduction to Satire. Iowa, The Iowa State University Press, 1967.
  11. FREUD, SIGMUND, Wit and Its Relation to the Unconscious. Μτφρ.: Α. Α. Brill, New York, 1917. (α? έκδ. στα γερμανικά: Der Witz und seine Beziehung zum Unbewussten, 1905).
  12. FRYE NORTHROP, Anatomy of Criticism. London, Penguin Books, 1990 (?1957). [Βλ. τώρα και την ελληνική έκδοση: Ανατομία της Κριτικής. Εισαγωγή: Z. I. Σιαφλέκης, Πρόλογος-Μετάφραση-Επιμέλεια: Μαριζέτα Γεωργουλέα, Αθήνα, Gutenberg, 1996.]
  13. FURST, L. R., Fictions of Romantic Irony in European Literature (1760-1857), Cambridge, Harvard University Press, 1984.
  14. GANZ, MARGARET, Humor, Irony and the Realm of Madness. New York, AMS Press, 1990.
  15. GUREWITCH, MORTON, European Romantic Irony. Ann Arbor Microfilms, 1959.
  16. HAMON, PHILIPPE, L?Ironie Litt?raire. Paris, Hachette, 1996.
  17. HUTCHEON, LINDA, A Theory of Parody. The teachings of Twentieth-century Art Forms. New York, Menthuen, 1985.
  18. _________________, A Poetics of Postmodernism: History, Theory, Fiction. London, Routledge, 1988.
  19. _________________, Irony?s edge. The theory and politics of irony. London, Routledge, 1995 (?1994).
  20. JANK?L?VITCH, VLADIMIR, Η ειρωνεία. Μτφρ.: Μιχάλης Καραχάλιος, Αθήνα, Πλέθρον, 1997. (α? έκδ. στα γαλλικά: L?Ironie,1936).
  21. JAMESON, F., ?Postmodernism, or the cultural logic of late capitalism?, New Left Review, 146 (1984) 53-92.
  22. KAYSER, WOLFGANG, The Grotesque in Art and Literature. Μτφρ.: U. Wisstein, New York, Mc Graw Hill, 1966. (α? έκδ. στα γερμανικά: Das Groteske. Seine Gestaltung in Malerei und Dichtung, 1961).
  23. KIERKEGAARD, S?REN, The Concept of Irony, with Constant Reference to Socrates. Μτφρ.: Lee M. Capel, London, 1966. (α? έκδ. στα γερμανικά: ?ber den Begriff der Ironie. D?sseldorf-K?ln, 1961).
  24. LANG, CANDACE D., Irony/Humor. Critical Paradigms. Baltimore-London, The John Hopkins, University Press, 1990.
  25. MERCHANT, MOELWYN, Κωμωδία. Μτφρ.: Αριστέα Παρίση, Αθήνα, Ερμής, 1980 (α? έκδ. στα αγγλικά: Comedy, 1972).
  26. MUECKE, D. C., Ειρωνεία. Μτφρ.: Κώστας Πύρζας, Αθήνα, Ερμής, 1974. (α? έκδ. στα αγγλικά: Irony  1970).
  27. NETILLARD, CLAIRE, «Ο Κάλβος του Καρυωτάκη», Σημειώσεις, 38 (Φεβρουάριος 1992) 13-33.
  28. PAULSON, RONALD (επιμ.), The Fictions of Satire. Baltimore, The John Hopkins Press, 1967.
  29. PIRANDELLO, LUIGI, On humor, Μετάφραση-επιμέλεια: Antonio Illiano and Daniel P. Testa, Chapel Hill, The University of North Carolina Press, 1960. (ά έκδ. στα ιταλικά: L? Umorismo, 1908).
  30. ROSE, MARGARET, Parody/Metafiction: An Analysis of Parody as a Critical Mirror to the Writing and Reception of Fiction. London, Groom Helm, 1979.
  31. _______________, Parody: Ancient, Modern and Post-Modern. Cambridge, CUP, 1993.
  32. SANGSUE, DANIEL, La Parodie. Paris, Hachette, 1994.
  33. SAREIL, JEAN, L? ?criture comique. Paris, P.U.F., 1984.
  34. SCHOENTJES, PIERRE, Po?tique de l? ironie. In?dit, 2001.
  35. WILDE, ALAN, Horizons of Assent: Modernism, Postmodernism and the Ironic Imagination. Baltimore-London, The John Hopkins University Press, 1973.
Προτεινόμενα συγγράμματα

Ενότητες

Η πρώτη ενότητα συνιστά εισαγωγή στο επιστημονικό πεδίο της Ποιητικής της Ανατροπής και συζητά προβλήματα ορολογίας και μεθοδολογίας, ώστε να δημιουργήσει μια κοινή «γλώσσα» επικοινωνίας με τους φοιτητές. Συγχρόνως περιγράφει και εξηγεί την επιλογή της συγκεκριμένης μεθόδου καθώς και του πεδίου εφαρμογής της θεωρίας.

Στη δεύτερη ενότητα θα παρουσιαστούν ερωτήματα που σχετίζονται με τη σάτιρα μέσα από τη διεθνή βιβλιογραφία και την εφαρμογή των θεωριών που προκρίθηκαν από τη διδάσκουσα σε κείμενα της νεοελληνικής λογοτεχνίας. Με τη διττή αυτή μαθησιακή κατεύθυνση, από τη θεωρία προς τα κείμενα και αντιστρόφως, ελέγχεται η αντοχή των θεωριών και αναδεικνύεται η πολυπλοκότητα του φαινομένου. Πιο συγκεκριμένα, θα προσπαθήσουμε να απαντήσουμε σε ερωτήματα όπως «είναι η σάτιρα είδος;», «στηρίζεται σε νόρμες;», «ποιος καθορίζει τον αξιακό της κώδικα;», «ποια είναι τα κίνητρα του σατιρικού συγγραφέα;», «ποιος είναι ο στόχος της σάτιρας;», «ποια η ηθική της;», «πώς ορίζεται η αισθητική της αξία;» κτλ. Παράλληλα, θα εφαρμόσουμε σε ποικίλα λογοτεχνικά κείμενα του 19ου και του 20ού αιώνα την τυπολογία τεχνικών της σάτιρας, που πρότεινε ο Leonard Feinberg, δείχνοντας συγχρόνως πως  η πολυπλοκότητα του φαινομένου υπερβαίνει κάθε προσπάθεια συστηματοποίησης.

Στην ενότητα 3 επιχειρείται ο προσδιορισμός της λειτουργίας ενός πολύ δημοφιλούς συγγραφικού εργαλείου, της σατιρικής persona/σατιρικού προσωπείου. Με παράδειγμα ένα σημαντικό ποίημα, «Το όνειρο» του Διονυσίου Σολωμού, όπου χρησιμοποιείται ένα ιστορικά προσδιορισμένο προσωπείο, του Ζακύνθιου σατιρικού ποιητή Νικολάου Κουτούζη, γίνεται προσπάθεια να διαφανεί μια βασική λειτουργία του πολύπλοκου μηχανισμού του σατιρικού προσωπείου.  Συγκεκριμένα μέσα από εκ του σύνεγγυς ανάγνωση του ποιήματος διερευνάται το ιστορικό πλαίσιο ώστε να εντοπιστεί ο σατιρικός στόχος, η διακειμενική σύσταση του ποιήματος, όσον αφορά τον Νικόλαο Κουτούζη και το «Όνειρο καλοκαιρινής νύχτας» του Σαίξπηρ και αποτιμάται η σατιρική φωνή του Σολωμού σε σχέση με το λυρικό του εκτόπισμα.

Στην ενότητα 4 παρουσιάζεται η εξέλιξη της έννοιας της ειρωνείας από την τροπολογική της εκδοχή (σχήμα αντίφρασης) έως τη φιλοσοφική της διάσταση μέσα από τις θεωρίες της γαλλικής σχολής ως συνείδησης που πραγματώνεται μέσω της γλώσσας. Συγκεκριμένα στην ενότητα αυτή παρουσιάζονται οι μεταμορφώσεις της έννοιας της ειρωνείας με βασικό σταθμό τον Γερμανικό ρομαντισμό ο οποίος την ανήγαγε από ρητορικό τέχνασμα σε στάση ζωής. Παράλληλα, αναλύονται στην πράξη, μέσα από την εφαρμογή τους σε κείμενα της νεοελληνικής λογοτεχνίας του 19ου και του 20ού αιώνα, οι τεχνικές που προτείνει ο θεωρητικός D. C. Muecke, οι οποίες καλύπτουν το μεγαλύτερο φάσμα των συγγραφικών πρακτικών. Με τον τρόπο αυτό διαφαίνονται όχι μόνο οι λεπτές αποχρώσεις των μηχανισμών αλλά και οι αδυναμίες της κριτικής.

Στην ενότητα 5 επιχειρείται η ανάγνωση ενός πρωτοποριακού αφηγήματος του Γιάννη Σκαρίμπα μέσα από τον άξονα της θεωρίας του ειρωνικού προσωπείου. Συγκεκριμένα, εξετάζεται η λειτουργία του κωφάλαλου πρωταγωνιστή του διηγήματος «Ούλοι μαζί κι ο έρωτας» της πρώτης συλλογής διηγημάτων του Σκαρίμπα Καϋμοί στο Γριπονήσι (1930), μέσα από τη θεωρία της ειρωνείας αλλά με τη συνδρομή και άλλων θεωριών (Disability Studies, Post-colonialism). Παράλληλα, στην ενότητα αυτή φαίνεται πώς η πρωτοποριακή ειρωνική γλώσσα του Σκαρίμπα διαμορφώνεται ήδη από την πρώιμη φάση του συγγραφικού του έργου, αλλά και πώς το ειρωνικό προσωπείο συνιστά ένα μείζον συγγραφικό εργαλείο, ιδίως στα χέρια του έκκεντρου πεζογράφου της γενιάς του ?30.

Το μάθημα στοχεύει να εξοικειώσει τους φοιτητές με την σύνθετη καβαφική ειρωνεία η οποία σωστά έχει ταξινομηθεί στις δύο μεγάλες κατηγορίες της ειρωνείας: α) λεκτική ειρωνεία και β) ειρωνεία των καταστάσεων. Συγκεκριμένα,  στο μάθημα εξετάζονται οι απόψεις της κριτικής σχετικά με την καβαφική ειρωνεία από το 1916, όταν ο Γ. Βρισιμιτζάκης επεσήμανε πρώτος αυτήν τη σημαντική διάσταση της καβαφικής ποιητικής έως σήμερα. Στη συνέχεια επιχειρείται μια τυπολογία των ταξινομήσιμων τεχνικών της καβαφικής ειρωνείας που αφορούν κυρίως τη ρητορική και αναπτύσσονται οι κατεξοχήν προσωπικοί μηχανισμοί του Καβάφη, που αφορούν την  ιδιότυπη ειρωνεία του.

Η ενότητα 7 στοχεύει να  δείξει μέσω της εκ του  σύνεγγυς ανάγνωσης ενός σημαντικού ποιήματος του Καβάφη πώς συγκροτούνται τα προσωπεία του αφηγητή και του πρωταγωνιστή. Συγκεκριμένα θα καταδειχθεί στην πράξη πώς εξελίσσεται η καβαφική ποιητική, γεγονός που σχετίζεται  με τη χρήση προσωπείων. Το ποίημα «Αιμιλιανός Μονάη, Αλεξανδρεύς, 628-655 μ.Χ.», το οποίο συνιστά παράδειγμα αυτής της ενότητας, είναι ένα εξαιρετικό δείγμα σύνθετης τεχνικής  του Καβάφη.

 

Η ενότητα 8 ασχολείται με την ιδιαίτερα σημαίνουσα για την εποχή μας έννοια της παρωδίας. Συγκεκριμένα σ? αυτήν την ενότητα επιχειρείται μια ιστορική αναδρομή του όρου, προσδιορισμός των χαρακτηριστικών που έχουν διχάσει την κριτική και ανάλυση της σχέσης της παρωδίας με συναφείς όρους (μπουρλέσκο, pastiche κτλ.). Συγκεκριμένα η ενότητα αυτή έχει στόχο τη συνειδητοποίηση των διαφορετικών οπτικών που έχουν υιοθετηθεί σε διαφορετικές εποχές αναφορικά με τον όρο παρωδία.

Η ενότητα 9 λειτουργεί συμπληρωματικά προς την προηγούμενη ενότητα 8, η οποία έχει εξοικειώσει τους φοιτητές με τη θεωρητική υποδομή του όρου παρωδία. Συγκεκριμένα στην ενότητα 9 προτείνεται μια τυπολογία των λειτουργιών της παρωδίας με παράλληλη ανάγνωση έργων της νεοελληνικής λογοτεχνίας, που παρωδούν παλαιότερα κείμενα.
 

Στην ενότητα 10 επιχειρείται η διακρίβωση της ορολογίας μέσα από τη λογοτεχνική πράξη. Συγκεκριμένα ελέγχεται η ακρίβεια των ορισμών που δίνουν έγκυρα λεξικά λογοτεχνικών όρων για τις έννοιες  παρωδία, pastiche και μπουρλέσκο που σχετίζονται μεταξύ τους δίχως να ταυτίζονται. Πεδίο εφαρμογής της θεωρίας αποτελεί το ποίημα του Σεφέρη «Τι είπε η γκαμήλα (παστίτσιο)» (1948;) το οποίο παρωδεί το τέλος  «Τι είπε ο κεραυνός» του Ε΄μέρους της Έρημης χώρας (1922) του T. S. Eliot.

Ανοικτό Ακαδ. Μάθημα

Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα
Επίπεδο: A-

Αρ. Επισκέψεων :  0
Αρ. Προβολών :  0

Ανακοινώσεις

  • - Δεν υπάρχουν ανακοινώσεις -