Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility

Μάθημα : ΑΤΜΟΣΦΑΙΡΙΚΗ ΡΥΠΑΝΣΗ

Κωδικός : ENV113

ENV113  -  Αγγελική Φωτιάδη - Ηλίας Φουντουλάκης

Ενότητες - 2.Οι κυριότεροι ατμοσφαιρικοί ρύποι (βιογεωχημικοί κύκλοι, πηγές, καταβόθρες, ιδιότητες, χημικές αντιδράσεις, επιπτώσεις στον άνθρωπο και το περιβάλλον, θεσμοθετημένα όρια)

2.Οι κυριότεροι ατμοσφαιρικοί ρύποι (βιογεωχημικοί κύκλοι, πηγές, καταβόθρες, ιδιότητες, χημικές αντιδράσεις, επιπτώσεις στον άνθρωπο και το περιβάλλον, θεσμοθετημένα όρια)

  • Οι ενώσεις του άνθρακα (Μονοξείδιο του Άνθρακα CO, Διοξείδιο του Άνθρακα CO2, Μεθάνιο CH4, Υδρογονάνθρακες (H/Cs)
  • Οι ενώσεις του Αζώτου (Οξείδια του αζώτου ΝΟx (ΝΟ-ΝΟ2), Υποξείδιο του Αζώτου Ν2Ο, Αμμωνία ΝΗ3, Δραστικό Άζωτο ΝΟy)
  • Οι ενώσεις του Θείου (Διοξείδιο του Θείου SO2, Υδρόθειο H2S, Καρβονυλοσουλφίδιο OCS, Διμεθυλοσουλφίδιο DMS)
  • Αλογονούχες ενώσεις (Χλώριο Cl, φθόριο F)
  • Βαρέα μέταλλα
  • Σωματιδιακοί ρύποι (aerosols)
Έγγραφα
4η Διάλεξη
Έγγραφα
5η Διάλεξη
Έγγραφα
6η Διάλεξη
Έγγραφα
4η Διάλεξη
Έγγραφα
5η Διάλεξη
Έγγραφα
6η Διάλεξη
Έγγραφα
8η Διάλεξη
Έγγραφα
9η Διάλεξη
Ασκήσεις
ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΚΑΤΑΝΟΗΣΗ ΤΗΣ 4ης ΔΙΑΛΕΞΗΣ

 

4η Διάλεξη:

1/ Ποιες είναι οι κυριότερες πηγές εκπομπής και καταβόθρες του διοξειδίου του άνθρακα (CO2);

2/ Ποιες είναι οι κυριότερες πηγές εκπομπής του μονοξειδίου του άνθρακα (CO) και του μεθανίου (CH4); Εξηγείστε το ρόλο του μεθανίου στην παραγωγή του μονοξειδίου του άνθρακα.

3/ Ποιες χημικές ενώσεις εμπλέκονται σε περισσότερα από ένα περιβαλλοντικά προβλήματα (επεισόδια ατμοσφαιρικής ρύπανσης, τρύπα του όζοντος, φαινόμενο του θερμοκηπίου); Συζητήστε ιδιαίτερα το διοξείδιο του άνθρακα (CO2).

4/ Το μονοξείδιο του άνθρακα (CO) είναι τοξικό και μπορεί να προκαλέσει μέχρι και θάνατο. Περιγράψτε πως ακριβώς επιδρά στον ανθρώπινο οργανισμό και μπορεί να προκαλέσει τόσο δυσμενείς επιπτώσεις στην ανθρώπινη υγεία.

5/ Ποιες είναι οι επιπτώσεις που έχουν οι Πολυκυκλικοί Αρωματικοί Υδρογονάνθρακες (ΠΑΥ) στην ανθρώπινη υγεία; Ποιο είναι το χαρακτηριστικό μόριο περιέχουν στη δομή τους;

 

 

Ασκήσεις
ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΚΑΤΑΝΟΗΣΗ ΤΗΣ 5ης ΔΙΑΛΕΞΗΣ

5η Διάλεξη:

1/ Οι ενώσεις του θείου (S) ή σουλφίδια και ιδιαίτερα το διοξείδιο του θείου (SO2) θεωρούνται ιστορικά οι χειρότεροι ρυπαντές διότι συνδέονται με τα σοβαρότερα επεισόδια ρύπανσης του προηγούμενου αιώνα, ενώ το SO2 είναι ο πρώτος ρύπος που ανιχνεύτηκε. Ποιες είναι οι κυριότερες πηγές τους;

2/ Σε ποιες περιοχές στον Ελλαδικό χώρο αναμένεται να είναι υψηλότερη η συγκέντρωση του διμεθυλοσουλφιδίου (DMS);

3/ Ποια είναι εκείνη η ιδιότητα του διοξειδίου του θείου (SO2) που το καθιστά ένα από τα κύρια συστατικά της όξινης βροχής με δυσμενείς επιπτώσεις στα οικοσυστήματα και τα μνημεία;

 

 

Ασκήσεις
ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΚΑΤΑΝΟΗΣΗ ΤΗΣ 6ης ΔΙΑΛΕΞΗΣ

6η Διάλεξη:

1/ Ποια είναι τα κυριότερα συστατικά του φωτοχημικού νέφους;

2/ Ποιες είναι οι πηγές εκπομπής των οξειδίων του αζώτου (ΝΟx). Να τις κατατάξετε με βάση τη σημαντικότητα της συμβολής τους στις εκπομπές.

3/ Ποια είναι η σημαντικότερη πηγή του Υποξειδίου του Αζώτου (Ν2Ο); Περιγράψτε το σκέλος του κύκλου του αζώτου που πραγματοποιείται στο έδαφος εξηγώντας τις βιολογικές διαδικασίες που συμβαίνουν εκεί και οδηγούν στην παραγωγή και εκπομπή αζωτούχων ενώσεων.

4/ Ποιες αζωτούχες ενώσεις αποτελούν την κατηγορία ενώσεων ΝΟy;

 

 

Ασκήσεις
ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΚΑΤΑΝΟΗΣΗ ΤΗΣ 7ης ΔΙΑΛΕΞΗΣ

7η Διάλεξη:

1/ Ποιος είναι ο ρόλος των ελευθέρων ριζών (ΟΗ-, RO2-, ?) στη φωτοχημεία της τροπόσφαιρας;

2/ Ποια είναι ο μοναδική χημική αντίδραση που οδηγεί στην παραγωγή όζοντος (Ο3);

3/ Γράψτε τον βασικό φωτοχημικό κύκλο ΝΟ-ΝΟ23. Η λειτουργία του συγκεκριμένου κύκλου αρκεί να εξηγήσει τις παρατηρούμενες συγκεντρώσεις του Ο3;

4/ Ποιες χημικές ενώσεις είναι πρόδρομες του σχηματισμού όζοντος (Ο3) μέσω φωτοχημικών κύκλων; Ποιος ο ρόλος της φορμαλδεΰδης (HCHO) στην παραγωγή του όζοντος (Ο3);

5/ Αναφέρατε ποιοι παράγοντες ρυθμίζουν την παραγωγή του όζοντος (Ο3) δίνοντας έμφαση στο λόγο (αναλογία) συγκεντρώσεων συγκεκριμένων ενώσεων.

6/ Περιγράψτε την ημερήσια πορεία των συγκεντρώσεων των συστατικών του φωτοχημικού νέφους.

7/ Ποια είναι τα θεσπισμένα όρια ασφαλείας της ατμοσφαιρικής συγκέντρωσης του όζοντος (Ο3);

 

 

Ασκήσεις
ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΚΑΤΑΝΟΗΣΗ ΤΗΣ 8ης ΔΙΑΛΕΞΗΣ

8η Διάλεξη:

1/ Ποιες είναι οι κυριότερες πηγές, φυσικές και ανθρωπογενείς, των αλογονούχων ενώσεων;

2/ Ποιες είναι οι επιδράσεις των φθοριδίων σε φυτά και ζώα;

3/ Από τα βαρέα μέταλλα, ποια είναι περισσότερο τοξικά; Ποιες είναι οι σημαντικότερες πηγές τους και οι επιδράσεις τους στον ανθρώπινο οργανισμο;