ΑΤΜΟΣΦΑΙΡΙΚΗ ΡΥΠΑΝΣΗ
Ενότητες
- Οι ενώσεις του άνθρακα (Μονοξείδιο του Άνθρακα CO, Διοξείδιο του Άνθρακα CO2, Μεθάνιο CH4, Υδρογονάνθρακες (H/Cs)
- Οι ενώσεις του Αζώτου (Οξείδια του αζώτου ΝΟx (ΝΟ-ΝΟ2), Υποξείδιο του Αζώτου Ν2Ο, Αμμωνία ΝΗ3, Δραστικό Άζωτο ΝΟy)
- Οι ενώσεις του Θείου (Διοξείδιο του Θείου SO2, Υδρόθειο H2S, Καρβονυλοσουλφίδιο OCS, Διμεθυλοσουλφίδιο DMS)
- Αλογονούχες ενώσεις (Χλώριο Cl, φθόριο F)
- Βαρέα μέταλλα
- Σωματιδιακοί ρύποι (aerosols)
4η Διάλεξη | ||
5η Διάλεξη | ||
6η Διάλεξη | ||
4η Διάλεξη | ||
5η Διάλεξη | ||
6η Διάλεξη | ||
8η Διάλεξη | ||
9η Διάλεξη | ||
ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΚΑΤΑΝΟΗΣΗ ΤΗΣ 4ης ΔΙΑΛΕΞΗΣ
4η Διάλεξη: 1/ Ποιες είναι οι κυριότερες πηγές εκπομπής και καταβόθρες του διοξειδίου του άνθρακα (CO2); 2/ Ποιες είναι οι κυριότερες πηγές εκπομπής του μονοξειδίου του άνθρακα (CO) και του μεθανίου (CH4); Εξηγείστε το ρόλο του μεθανίου στην παραγωγή του μονοξειδίου του άνθρακα. 3/ Ποιες χημικές ενώσεις εμπλέκονται σε περισσότερα από ένα περιβαλλοντικά προβλήματα (επεισόδια ατμοσφαιρικής ρύπανσης, τρύπα του όζοντος, φαινόμενο του θερμοκηπίου); Συζητήστε ιδιαίτερα το διοξείδιο του άνθρακα (CO2). 4/ Το μονοξείδιο του άνθρακα (CO) είναι τοξικό και μπορεί να προκαλέσει μέχρι και θάνατο. Περιγράψτε πως ακριβώς επιδρά στον ανθρώπινο οργανισμό και μπορεί να προκαλέσει τόσο δυσμενείς επιπτώσεις στην ανθρώπινη υγεία. 5/ Ποιες είναι οι επιπτώσεις που έχουν οι Πολυκυκλικοί Αρωματικοί Υδρογονάνθρακες (ΠΑΥ) στην ανθρώπινη υγεία; Ποιο είναι το χαρακτηριστικό μόριο περιέχουν στη δομή τους;
|
||
ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΚΑΤΑΝΟΗΣΗ ΤΗΣ 5ης ΔΙΑΛΕΞΗΣ 5η Διάλεξη: 1/ Οι ενώσεις του θείου (S) ή σουλφίδια και ιδιαίτερα το διοξείδιο του θείου (SO2) θεωρούνται ιστορικά οι χειρότεροι ρυπαντές διότι συνδέονται με τα σοβαρότερα επεισόδια ρύπανσης του προηγούμενου αιώνα, ενώ το SO2 είναι ο πρώτος ρύπος που ανιχνεύτηκε. Ποιες είναι οι κυριότερες πηγές τους; 2/ Σε ποιες περιοχές στον Ελλαδικό χώρο αναμένεται να είναι υψηλότερη η συγκέντρωση του διμεθυλοσουλφιδίου (DMS); 3/ Ποια είναι εκείνη η ιδιότητα του διοξειδίου του θείου (SO2) που το καθιστά ένα από τα κύρια συστατικά της όξινης βροχής με δυσμενείς επιπτώσεις στα οικοσυστήματα και τα μνημεία;
|
||
ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΚΑΤΑΝΟΗΣΗ ΤΗΣ 6ης ΔΙΑΛΕΞΗΣ 6η Διάλεξη: 1/ Ποια είναι τα κυριότερα συστατικά του φωτοχημικού νέφους; 2/ Ποιες είναι οι πηγές εκπομπής των οξειδίων του αζώτου (ΝΟx). Να τις κατατάξετε με βάση τη σημαντικότητα της συμβολής τους στις εκπομπές. 3/ Ποια είναι η σημαντικότερη πηγή του Υποξειδίου του Αζώτου (Ν2Ο); Περιγράψτε το σκέλος του κύκλου του αζώτου που πραγματοποιείται στο έδαφος εξηγώντας τις βιολογικές διαδικασίες που συμβαίνουν εκεί και οδηγούν στην παραγωγή και εκπομπή αζωτούχων ενώσεων. 4/ Ποιες αζωτούχες ενώσεις αποτελούν την κατηγορία ενώσεων ΝΟy;
|
||
ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΚΑΤΑΝΟΗΣΗ ΤΗΣ 7ης ΔΙΑΛΕΞΗΣ 7η Διάλεξη: 1/ Ποιος είναι ο ρόλος των ελευθέρων ριζών (ΟΗ-, RO2-, ?) στη φωτοχημεία της τροπόσφαιρας; 2/ Ποια είναι ο μοναδική χημική αντίδραση που οδηγεί στην παραγωγή όζοντος (Ο3); 3/ Γράψτε τον βασικό φωτοχημικό κύκλο ΝΟ-ΝΟ2-Ο3. Η λειτουργία του συγκεκριμένου κύκλου αρκεί να εξηγήσει τις παρατηρούμενες συγκεντρώσεις του Ο3; 4/ Ποιες χημικές ενώσεις είναι πρόδρομες του σχηματισμού όζοντος (Ο3) μέσω φωτοχημικών κύκλων; Ποιος ο ρόλος της φορμαλδεΰδης (HCHO) στην παραγωγή του όζοντος (Ο3); 5/ Αναφέρατε ποιοι παράγοντες ρυθμίζουν την παραγωγή του όζοντος (Ο3) δίνοντας έμφαση στο λόγο (αναλογία) συγκεντρώσεων συγκεκριμένων ενώσεων. 6/ Περιγράψτε την ημερήσια πορεία των συγκεντρώσεων των συστατικών του φωτοχημικού νέφους. 7/ Ποια είναι τα θεσπισμένα όρια ασφαλείας της ατμοσφαιρικής συγκέντρωσης του όζοντος (Ο3);
|
||
ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΚΑΤΑΝΟΗΣΗ ΤΗΣ 8ης ΔΙΑΛΕΞΗΣ 8η Διάλεξη: 1/ Ποιες είναι οι κυριότερες πηγές, φυσικές και ανθρωπογενείς, των αλογονούχων ενώσεων; 2/ Ποιες είναι οι επιδράσεις των φθοριδίων σε φυτά και ζώα; 3/ Από τα βαρέα μέταλλα, ποια είναι περισσότερο τοξικά; Ποιες είναι οι σημαντικότερες πηγές τους και οι επιδράσεις τους στον ανθρώπινο οργανισμο;
|