Περιεχόμενο του μαθήματος: Προσδιορισμός Διαφόρων Όρων. Χαρακτηριστικά πληθυσμού μαθητών με ειδικές ανάγκες-αναπηρίες. Η Κοινωνία και τα Άτομα με Ειδικές Ανάγκες. Αναπηρία- Ασθένεια ή Διαφορά; Κοινωνιολογικές και Ιατρικές θεωρήσεις. Κατηγοριοποίηση, Αιτιολογία, Συχνότητα,. Διάγνωση, Αξιολόγηση. Ιστορική Αναδρομή. Έγκαιρη Παρέμβαση στην Ειδική Αγωγή. Η Οικογένεια και το Παιδί με Ειδικές Ανάγκες. Εκπαιδευτικές Αρχές και Προσεγγίσεις στην Ειδική Αγωγή. Εξατομικευμένο Εκπαιδευτικό Πρόγραμμα (ΕΕΠ). Ανάλυση Δραστηριοτήτων. Τροποποίηση Συμπεριφοράς. Σύγχρονες Τάσεις και Μοντέλα Εκπαίδευσης. Νομοθεσία και Ειδική Αγωγή. Εισαγωγή σε διαφορετικές κατηγορίες παιδιών με ειδικές ανάγκες. Η Ελληνική πραγματικότητα.
Στο πλαίσιο του μαθήματος θα πραγματοποιηθούν επισκέψεις στα ειδικά σχολεία Πατρών για τους φοιτητές που παρακολουθούν ανελλιπώς το μάθημα. Στόχος των επισκέψεων αυτών είναι να δοθεί η ευκαιρία στους φοιτητές να γνωρίσουν τους μαθητές με ειδικές ανάγκες και να αλληλοεπιδράσουν μαζί τους.
Συνιστώμενη βιβλιογραφία:
Heaward W. L., (2011). Παιδιά με Ειδικές Ανάγκες (Επιστ. Επ. Δαβάζογλου, Α, Κόκκινος, Κ,). Αθήνα: Εκδόσεις Τόπος.
Ζώνιου-Σιδέρη, Α. (επ.) 2000. Ένταξη: Ουτοπία ή Πραγματικότητα; Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα.
Oliver, M. (2009). Αναπηρία και Πολιτική (πρόλογος-επιμέλεια) Γιώτα Καραγιάννη. Αθήνα: Επίκεντρο.
Wirger, M. Mazurek, K. (Ed.) 2000. Special Education in the 21st Century. Washington D.C.: Gallaudet University Press.
Διδακτικές και μαθησιακές μέθοδοι: διάλεξη, παρατηρήσεις παιδιών και εκπαιδευτικών στα σχολεία ειδικής αγωγής, παρουσιάσεις εργασιών στη τάξη.
Μέθοδοι αξιολόγησης: παρακολουθήσεις και εργασίες (έκθεση παρατηρήσεων στα σχολεία) έως 2 βαθμοί. Τελικό διαγώνισμα έως 8 βαθμοί.