Ενότητα - Unit 6 : «Αντιγόνες» - «Antigones»

Η Αντιγόνη του Σοφοκλή και η πρόσληψή της στο θέατρο και τον κινηματογράφο τον 20ο αι. 

Sophocles' Antigone and its reception in 20th-century theatre and cinema.

6.1. Antigone by Sophocles: one thousand and one interpretations.

Διδασκαλία από την Ευφημία Δ. Καρακάντζα, Επίκουρη Καθηγήτρια του Τμήματος Φιλολογίας του Πανεπιστημίου Πατρών. 

6.1. Σημειώσεις Ενότητας
6.1. Ερωτήσεις Αυτοαξιολόγησης

 

1. Πώς κρίνετε την διάσταση μεταξύ θεϊκών και ανθρώπινων νόμων που εισάγεται από τον Σοφοκλή στο έργο του;

 

2. Τι είδους επιχειρήματα χρησιμοποιεί η Αντιγόνη στην περίφημη στιχομυθία με τον Κρέοντα (499-525);

 

3. Πού έχει ο Κρέοντας δίκιο;  

 

4. Ποια είναι η εγελιανή ερμηνεία της Αντιγόνης;

 

5. Γιατί θεωρούμε την Αντιγόνη και τον Κρεόντα ''απόλιδες'';

 

6. Εξηγείστε την θέση του Καστοριάδη ότι και οι δυο ήρωες εκλογικεύουν τα πάθη τους;

 

7. Ποια η θέση του Lacan σε σχέση με την απόφαση της Αντιγόνης να θάψει τον αδελφό της;

 

8. Τι σημαίνει (κατά την Honig) ότι ο Πολυνείκης είναι «αναντικατάστατος» σε αντίθεση με το αξιακό σύστημα της αθηναϊκής δημοκρατίας;  

6.2. Οι Αντιγόνες του Β' Παγκοσμίου Πολέμου: Bertolt Brecht, Die Antigone des Sophokles.

Έρευνα και παρουσίαση από τον Αλέξανδρο Βελαώρα, BA in English Language and Literature (U of Athens, 2002), BA in French Language and Literature (U of Athens, 2007), ΜΑ in Renaissance English Literature (U of Sussex, 2004), MA in European Literature and Culture (U of Thessaloniki, 2012).

6.2. Βιντεοδιάλεξη
6.2. Σημειώσεις Ενότητας
6.2. Ερωτήσεις Αυτοαξιολόγησης

 

1. Σε ποια σημεία αποκλίνει ο Brecht από το σοφόκλειο κείμενο; Για ποιους λόγους πιστεύετε ότι το κάνει; 

 

2. Για ποιους λόγους θεωρείτε ότι η Αντιγόνη του Brecht είναι κατεξοχήν πολιτικό έργο;

 

3. Ποιες όψεις της Αντιγόνης του Brecht φαίνεται να τονίζονται στις παραστάσεις του έργου, φωτογραφίες των οποίων περιέχονται στο δεύτερο μέρος της παρουσίασης;

6.3. Antigone on the Post-colonial World StageThe Island by Athol Fugard, John Kani and Winston Ntshona.

Διδασκαλία και παρουσίαση από την Ευσταθία - Μαρία Αθανασοπούλου, υποψήφια διδάκτορα του Τμήματος Φιλολογίας του Πανεπιστημίου Πατρών, BA in Classics (U of Patras, 2010), MA in Classics (U of Patras, 2010-2012), MA in the Reception of the Classical World  (UCL, 2012-2013/2014).

6.3. Βιντεοδιάλεξη_PartA
6.3. Βιντεοδιάλεξη_PartB
6.3 Σημειώσεις Ενότητας
6.3. Ερωτήσεις Αυτοαξιολόγησης

 

1. Όπως είδαμε έντονη είναι η παρουσία του κλασικού δράματος και κυρίως της αρχαίας ελληνικής τραγωδίας στην παγκόσμια μετα-αποικιοκρατική σκηνή. Πώς μπορούμε να προσεγγίσουμε τις ιδιαιτερότητες της πρόσληψης της τραγωδίας σε  τόσο διαφορετικές γεωγραφικές περιοχές και πως μπορούμε καλύτερα να κατανοήσουμε τις ομοιότητες και τις διαφορές με το αρχαίο ελληνικό δράμα στις νέες του πολυπολιτισμικές εκφάνσεις και εκδοχές; 

 

2. Με ποιους τρόπους συνδιαλέγεται δημιουργικά το θεατρικό έργο The Island των Athol Fugard, John Kani, and Winston Ntshona με την Αντιγόνη του Σοφοκλή; Είναι κάποιες επιλογές των δημιουργών κοινωνικοπολιτικά και πολιτισμικά καθορισμένες; Επιλέξτε δύο σημεία από το έργο The Island και συζητείστε τα σε αντιπαραβολή με το αρχαίο ελληνικό κείμενο της Αντιγόνης του Σοφοκλή για να δικαιολογήσετε την απάντησή σας. 

 

3. Πιστεύετε πως οι προσαρμογές της Αντιγόνης στη σύγχρονη θεατρική σκηνή μπορούν να επηρεάσουν άμεσα ή έμμεσα τον τρόπο με τον οποίο προσεγγίζουμε το αρχαίο ελληνικό κείμενο ειδολογικά και ιδεολογικά;