Vista previa
ΔΙΟΙΚΗΣΗ ΚΡΙΣΕΩΝ ΣΤΟΝ ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΟ ΚΛΑΔΟ
(TMG299) - Μαρία Κωνστάντογλου
Descripción del Curso
Στον σύγχρονο, διασυνδεδεμένο και πολυεπίπεδο κόσμο των μέσων ενημέρωσης, οι κρίσεις που επηρεάζουν τους τουριστικούς προορισμούς και οργανισμούς είναι όλο και πιο συχνές, πολύπλοκες και ποικιλόμορφες. Η αναποτελεσματική διαχείρισή τους μπορεί να επιφέρει καταστροφικές συνέπειες, καθιστώντας απαραίτητη την προληπτική προετοιμασία και την ανάπτυξη ανθεκτικών μηχανισμών απόκρισης. Το μάθημα «Διαχείριση Κρίσεων στον Τουρισμό» εξοπλίζει τους φοιτητές με στρατηγικές, πρακτικές και θεωρητικές γνώσεις για την πρόληψη, αντιμετώπιση και αξιοποίηση κρίσεων ως ευκαιρίες μάθησης και βελτίωσης. Μέσα από ένα ολοκληρωμένο και διεπιστημονικό πλαίσιο, εξετάζεται η φύση των κρίσεων και καταστροφών στον τουρισμό και αναδεικνύεται η σημασία της ενιαίας και στοχευμένης διαχείρισης, από τον σχεδιασμό και την απόκριση έως τη μακροπρόθεσμη ανάκαμψη. Το μάθημα αντλεί από ποικίλα πεδία γνώσης, όπως η διαχείριση φυσικών καταστροφών, η γεωγραφία, η επικοινωνία κρίσεων, η διαχείριση γνώσης και οι θεωρίες δημόσιων σχέσεων, συνδέοντάς τα με την υφιστάμενη βιβλιογραφία στον χώρο του τουρισμού. Η σύνθεση αυτών των συχνά διασπασμένων θεωρητικών προσεγγίσεων συμβάλλει στην εις βάθος κατανόηση των κρίσεων και ενισχύει την ανάπτυξη νέας γνώσης στο πεδίο της τουριστικής διαχείρισης. Επιπλέον, το μάθημα βασίζεται σε σύγχρονα πρότυπα μετασχηματιστικής διαχείρισης κρίσεων και δίνει έμφαση στην ευελιξία, την ανθεκτικότητα, τη δεοντολογία και την προληπτική ηγεσία. Οι φοιτητές θα διερευνήσουν πώς τουριστικοί προορισμοί και οργανισμοί, ανεξαρτήτως μεγέθους, μπορούν να αναπτύξουν ικανότητες για να ανταποκριθούν αποτελεσματικά σε καταστάσεις κρίσης και να εξελιχθούν μέσα από αυτές. Το μάθημα απευθύνεται σε φοιτητές του τουρισμού καθώς και σε μελλοντικά στελέχη και επαγγελματίες που θα αναλάβουν ρόλους στη διαχείριση και προώθηση του τουρισμού σε τοπικό, εθνικό ή διεθνές επίπεδο.
Creation Date
miércoles, 24 de septiembre de 2025
-
Μαθησιακοί στόχοι
Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος οι φοιτητές / τριες θα είναι σε θέση:
- να αναγνωρίζουν και να ανακαλούν βασικές έννοιες και ορολογία που σχετίζονται με την κρίση, την καταστροφή και τη διαχείριση κρίσεων στον τουριστικό τομέα. Θα μπορούν επίσης να περιγράφουν με σαφήνεια τα κύρια στάδια ενός σχεδίου διαχείρισης κρίσεων, όπως η πρόληψη, η προετοιμασία, η απόκριση και η ανάκαμψη.
- να ερμηνεύουν και να κατανοούν κρίσιμες θεωρητικές προσεγγίσεις, τόσο από τον χώρο του τουρισμού όσο και από συναφή πεδία όπως η επικοινωνία κρίσεων, η διαχείριση φυσικών καταστροφών και η γεωγραφία. Θα κατανοήσουν τη σημασία της ηγεσίας, της διαχείρισης εμπλεκόμενων φορέων και της αποτελεσματικής επικοινωνίας, ιδίως κατά την εξέλιξη μιας κρίσης.
- να εφαρμόζουν βασικές αρχές και εργαλεία διαχείρισης κρίσεων σε μελέτες περίπτωσης και πραγματικά σενάρια του τουριστικού τομέα. Θα μπορούν να χρησιμοποιούν αναγνωρισμένα μοντέλα εκτίμησης κινδύνου, αξιολογώντας την ετοιμότητα ενός τουριστικού προορισμού ή οργανισμού απέναντι σε ενδεχόμενες απειλές.
- να αναλύουν πολύπλοκες καταστάσεις κρίσης, αναγνωρίζοντας τις διαφορετικές μορφές κρίσεων (φυσικές, τεχνολογικές, υγειονομικές, κοινωνικές, επικοινωνιακές) και να διακρίνουν τις σχέσεις μεταξύ των αιτιών, των επιπτώσεων και των στρατηγικών απόκρισης. Θα κατανοήσουν τους παράγοντες που επηρεάζουν την ανθεκτικότητα και την προσαρμοστικότητα ενός τουριστικού συστήματος.
- να αξιολογούν κριτικά την αποτελεσματικότητα υπαρχόντων στρατηγικών και πολιτικών διαχείρισης κρίσεων, να εντοπίζουν αδυναμίες και να προτείνουν βελτιώσεις, λαμβάνοντας υπόψη τις αρχές της βιωσιμότητας, της ηθικής και της κοινωνικής υπευθυνότητας.
- να σχεδιάζουν και να αναπτύσσουν ολοκληρωμένα σχέδια διαχείρισης κρίσεων προσαρμοσμένα στις ανάγκες τουριστικών οργανισμών ή προορισμών. Θα προτείνουν καινοτόμες και εφαρμόσιμες λύσεις για την πρόληψη και αντιμετώπιση κρίσεων, συμβάλλοντας έτσι στη μακροπρόθεσμη ανθεκτικότητα του τουριστικού τομέα.
Βιβλιογραφία
- Pforr Christof,Hosie Peter επιμ. ( επιστ.επιμ. Στεργίου Δ.,Αγιομυργιανάκης Γ., Μενεγάκη Α.). (2022). Διαχείριση κρίσεων στην τουριστική βιομηχανία. Ανατρέποντας τις πιθανότητες. Αθήνα: Gutenberg.
- Κιόχος Π., Παναγόπουλος Α., Κυρμιζόγλου Π., (2018). ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΚΙΝΔΥΝΩΝ ΚΑΙ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΧΑΡΤΟΦΥΛΑΚΙΟΥ, Εκδόσεις ΕΛΕΝΗ ΚΙΟΧΟΥ
- Kovoor-Misra S. (2020). Διαχείριση κρίσεων – Ανθεκτικότητα και Αλλαγή. Αθήνα: Broken Hill Publishers.
- Heath, R., (2004), ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΚΡΙΣΕΩΝ, Εκδόσεις ΓΚΙΟΥΡΔΑΣ.
- Laws Ε., PrideauxΒ., & Chon Κ. (2006), Crisis Management in Tourism, Εκδόσεις CABI PUBLISHING.
- Ritchie B.W. (2009), CRISIS AND DISASTER MANAGEMENT FOR TOURISM, Εκδόσεις CHANNEL VIEW PUBLICATIONS.
Μέθοδοι αξιολόγησης
Ερωτήσεις ανάπτυξης
X
50%
Γραπτή Εργασία
X
40%
Δημόσια Παρουσίαση
X
10%