Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility

Preview

Selected image

Η ΕΞΕΛΙΞΗ ΤΟΥ ΠΑΡΑΚΤΙΟΥ ΤΟΥΡΙΣΜΟΥ ΣΤΟ ΧΩΡΟ ΚΑΙ ΤΟΝ ΧΡΟΝΟ

(TMG298) -  Μαρία Κωνστάντογλου

Course Description

Αυτό το μάθημα θα  εισάγει τους φοιτητές στη δυναμική εξέλιξη των παράκτιων προορισμών από τον δέκατο όγδοο αιώνα έως σήμερα, εξετάζοντας πώς οι ιστορικές, πολιτιστικές, πολιτικές, περιβαλλοντικές  και κοινωνικοοικονομικές δυνάμεις διαμόρφωσαν τους παράκτιους προορισμούς με την πάροδο του χρόνου. Σκοπός μου μαθήματος είναι να παρέχει μέσα από μια ολοκληρωμένη και  διεπιστημονική ματιά, κατανόηση της ανάπτυξης, του μετασχηματισμού και του μέλλοντος των παράκτιων προορισμών λαμβάνοντας υπόψη στοιχεία ιστορικά, πολιτιστικά, περιβαλλοντικά και πολιτικά. Οι παράκτιες ζώνες (παραθαλάσσιες, παραλίμνιες και παραποτάμιες) αποτελούν διαχρονικά τόπους στρατηγικής, οικονομικής και πολιτισμικής σημασίας για τον άνθρωπο. Από τα βάθη της αρχαιότητας έως και τη σύγχρονη εποχή, οι περιοχές αυτές αποτέλεσαν λίκνα μεγάλων πολιτισμών, κόμβους εμπορίου και επικοινωνίας, αλλά και πηγές φυσικών πόρων που εξασφάλιζαν την επιβίωση και την ευημερία των ανθρώπων. Σήμερα, οι παράκτιες περιοχές παραμένουν κέντρα της ανθρώπινης δραστηριότητας, καθώς φιλοξενούν τα μεγαλύτερα αστικά κέντρα, λιμάνια, βιομηχανική, γεωργική και τουριστική δραστηριότητα. Πάνω από το 40% του παγκόσμιου πληθυσμού ζει σε ακτίνα 100 χιλιομέτρων από τις ακτές, γεγονός που αναδεικνύει τη σημασία τους. Οι παράκτιες ζώνες προσελκύουν εκατομμύρια τουρίστες ετησίως, καθιστώντας τον τουρισμό μια από τις πιο εντατικές, εκτατικές και χωρικά συγκεντρωμένες χρήσεις των παράκτιων και θαλάσσιων περιοχών. Ωστόσο, οι περιοχές αυτές αντιμετωπίζουν αυξανόμενες πιέσεις: υπερανάπτυξη, ρύπανση, απώλεια βιοποικιλότητας και, το πιο επείγον, τις επιταχυνόμενες επιπτώσεις της κλιματικής αλλαγής, συμπεριλαμβανομένης της ανόδου της στάθμης της θάλασσας και των ακραίων καιρικών φαινομένων. Οι προκλήσεις αυτές υπογραμμίζουν την κρίσιμη σημασία των ολοκληρωμένων προσεγγίσεων για τον παράκτιο σχεδιασμό και τη διακυβέρνηση. Παράκτιες περιοχές όπως η Μεσόγειος και η Καραϊβική απεικονίζουν αυτή τη σχέση, όπου ο τουρισμός όχι μόνο κυριαρχεί στις τοπικές οικονομίες, αλλά εξαρτάται επίσης θεμελιωδώς από την ακεραιότητα των εύθραυστων παράκτιων οικοσυστημάτων. Ο τουρισμός άλλωστε και το φυσικό περιβάλλον έχουν μια απόλυτα συνδεδεμένη και διττή σχέση αφού ο τουρισμός αναπτύσσεται πάντα σε περιοχές με ιδιαίτερο φυσικό και ανθρωπογενές περιβάλλον και αυτό ακριβώς είναι που στην συνέχεια «καταναλώνει». Βασικά εννοιολογικά πλαίσια θα καθοδηγήσουν τους φοιτητές στην κατανόηση της χωρικής και χρονικής εξέλιξης των παράκτιων προορισμών. Το μοντέλο του Miossec για την ανάπτυξη τουριστικών προορισμών θα χρησιμοποιηθεί για να ανιχνευθεί ο τρόπος με τον οποίο οι παράκτιοι τουριστικοί προορισμοί μετασχηματίζονται με την πάροδο του χρόνου και επεκτείνονται στο τοπίο. Το μοντέλο του Butler για τον κύκλο ζωής τουριστικών περιοχών (TALC) προσφέρει εικόνα για την ανάπτυξη, τη στασιμότητα και τη δυνητική παρακμή ή αναζωογόνηση των τουριστικών περιοχών, παρέχοντας έναν κρίσιμο φακό μέσω του οποίου θα αξιολογείται η βιωσιμότητα των προτύπων ανάπτυξης των θέρετρων.

Ως απάντηση στις σύγχρονες περιβαλλοντικές και κοινωνικοοικονομικές προκλήσεις, το μάθημα εισάγει επίσης τους φοιτητές στην Ολοκληρωμένη Διαχείριση Παράκτιας Ζώνης (ΟΔΠΖ-ICZM), μια ολιστική προσέγγιση σχεδιασμού που επιδιώκει την εξισορρόπηση της τουριστικής ανάπτυξης με την προστασία του περιβάλλοντος, την συμπερίληψη των ενδιαφερομένων μερών(stakeholders) στην διαδικασία του σχεδιασμού (participatory planning) και τη μακροπρόθεσμη βιωσιμότητα των πόρων. Παράλληλα, παρουσιάζεται το πλαίσιο της Γαλάζιας Οικονομίας (Blue Economy) ως μια στρατηγική βιώσιμης ανάπτυξης που επικεντρώνεται στην ορθή χρήση και παράκτιων οικοσυστημάτων και πόρων για την οικονομική ανάπτυξη, την μείωση των ανισοτήτων, τη βελτίωση της διαβίωσης των πληθυσμών και την προστασία και βιωσιμότητα των εύθραυστων παράκτιων οικοσυστημάτων -θέτοντας τον παράκτιο τουρισμό ως βασικό άξονα.

Creation Date

Wednesday, September 24, 2025

  • Περιεχόμενο μαθήματος

    • Εισαγωγή στο μάθημα. Βασικοί ορισμοί για τις παράκτιες ζώνες, κατηγορίες, στρατηγική και ιστορική σημασία.
    • Ιστορική εξέλιξη των παράκτιων προορισμών (18ος αι.–σήμερα). Από τις πρώτες παραθαλάσσιες πόλεις έως τον μαζικό τουρισμό του 20ού αιώνα. Ανάδειξη των κρίσιμων ιστορικών μεταβάσεων.
    • Πολιτισμικές και κοινωνικές διαστάσεις της παράκτιας ανάπτυξης. Η σχέση κοινωνιών με το νερό, πολιτισμική κληρονομιά και κοινωνικές δυναμικές σε παράκτιους προορισμούς.
    • Το φυσικό περιβάλλον των παράκτιων περιοχών. Οικοσυστήματα, βιοποικιλότητα, φυσικοί πόροι. Η έννοια των εύθραυστων παράκτιων οικοσυστημάτων με την χρήση μελετών περίπτωσης.
    • Το μοντέλο του Miossec και η χωρική εξέλιξη των τουριστικών περιοχών. Ανάλυση του μοντέλου και εφαρμογές σε πραγματικές περιπτώσεις με τη χρήση χαρτογραφικού υλικού
    • Aνάλυση του μοντέλου του TALC (Butler) για τον Κύκλος ζωή του τουριστικού προιόντος.
    • Σύγχρονες πιέσεις: Υπερανάπτυξη, ρύπανση, υποβάθμιση και απώλεια πόρων και οικοσυστημάτων.
    • Κλιματική αλλαγή και παράκτιες περιοχές. Άνοδος της στάθμης θάλασσας, ακραία καιρικά φαινόμενα, διάβρωση, επιπτώσεις στον τουρισμό.
    • Ολοκληρωμένη Διαχείριση Παράκτιας Ζώνης (ΟΔΠΖ – ICZM). Αρχές, εργαλεία και συμμετοχικός σχεδιασμός. Ανάλυση πολιτικών σε ΕΕ και Ελλάδα. Μελέτη καλών πρακτικών.
    • Η έννοια και οι πρακτικές της Γαλάζιας Οικονομίας. Στρατηγικές, συνδέσεις με τον τουρισμό, παραδείγματα πολιτικών και παρεμβάσεων.
    • Μελέτη περίπτωσης: Η λεκάνη της Μεσογείου.
    • Μελέτη περίπτωσης: Καραϊβική.

    Μαθησιακοί στόχοι

    Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος οι φοιτητές και οι φοιτήτριες θα είναι σε θέση να:

    • να γνωρίζουν και να αξιολογούν κριτικά την ιστορική εξέλιξη των παράκτιων προορισμών από τον 18ο αιώνα έως σήμερα, εντοπίζοντας τις βασικές φάσεις της εξέλιξής τους και αναγνωρίζοντας τη σημασία τους τόσο σε περιβαλλοντικό όσο και σε κοινωνικοπολιτιστικό επίπεδο. Επιπλέον, θα εφαρμόζουν θεωρητικά μοντέλα, όπως το μοντέλο εξέλιξης τουριστικών προορισμών του Miossec και τον κύκλο ζωής τουριστικών περιοχών (TALC) του Butler, προκειμένου να ερμηνεύουν τη χωρική και χρονική δυναμική ανάπτυξης του παράκτιου τουρισμού.
    • να αναλύουν τις κοινωνικοοικονομικές και περιβαλλοντικές επιπτώσεις που επιφέρει ο τουρισμός στο παράκτιο και θαλάσσιο περιβάλλον, δίνοντας ιδιαίτερη έμφαση σε θέματα όπως η υπερανάπτυξη, η υποβάθμιση των φυσικών πόρων και η ευθραστότητα των οικοσυστημάτων. Παράλληλα, θα κατανοούν τις αρχές και τις πρακτικές της ολοκληρωμένης διαχείρισης των παράκτιων ζωνών (ΟΔΠΖ) και θα αξιολογούν το ρόλο της στην αντιμετώπιση των πιέσεων που σχετίζονται με τον παράκτιο τουρισμό, καθώς και τη συμβολή της στη βιωσιμότητα των παράκτιων οικοσυστημάτων στο πλαίσιο της παγκόσμιας περιβαλλοντικής αλλαγής.
    • να κατανοούν το πλαίσιο της Γαλάζιας Οικονομίας και να αξιολογούν τις δυνατότητές της για την υποστήριξη κλιματικά ανθεκτικών, χωρίς αποκλεισμούς και βιώσιμων μορφών ανάπτυξης του παράκτιου τουρισμού.
    • να αξιολογούν τις επιπτώσεις της κλιματικής αλλαγής στον παράκτιο τουρισμό, συμπεριλαμβανομένων της ανόδου της στάθμης της θάλασσας, της αυξημένης συχνότητας και έντασης έκτακτων καιρικών φαινομένων, της διαχείρισης νερού και αποβλήτων, της διάβρωσης των ακτών, καθώς και της ανάγκης για στρατηγικές προσαρμογής και διαχείρισης σε διάφορα επίπεδα.
    • να κατανοούν σύγχρονες τεχνικές σχεδιασμού παράκτιων προορισμών και να συνθέτουν διεπιστημονικές γνώσεις από τους τομείς των τουριστικών σπουδών, της περιβαλλοντικής επιστήμης, της γεωγραφίας και του σχεδιασμού (planning). Μέσα από αυτή τη σύνθεση θα αναπτύσσουν κριτική θεώρηση για το μέλλον των παράκτιων προορισμών, λαμβάνοντας υπόψη τους ταχείς κλιματικούς, οικονομικούς και κοινωνικούς μετασχηματισμούς

    Βιβλιογραφία

    Βιβλία

    • Κοκκώσης Χ., Τσάρτας Π., (2019). Βιώσιμη τουριστική ανάπτυξη και περιβάλλον. Αθήνα: Εκδόσεις Κριτική
    • Σκουφάς Γ., (2023). Θαλάσσιο Περιβάλλον και Τουρισμός. Broken Hill Publishers Ltd.
    • Γαλάνης Π., (2024). Τουρισμός, Περιβάλλον, Δόμηση και Βιώσιμη Ανάπτυξη. Οι νομικές διαστάσεις. Αθήνα: Δεδεμίδης.
    • Beatley, T. (2009). Planning for Coastal Resilience: Best Practices for Calamitous Times. Washington, DC: Island Press.

    Επιστημονικά Άρθρα

    • Buhalis, D. (2000). Marketing the competitive destination of the future. Tourism Management, 21(1), 97–116. https://doi.org/10.1016/S0261-5177(99)00095-3
    • Buhalis, D., & Costa, C. (Eds.). (2006). Tourism management dynamics: Trends, management and tools. Oxford: Elsevier.
    • Butler, R. W. (1980). The concept of a tourist area cycle of evolution: Implications for management of resources. Canadian Geographer, 24(1), 5–12. https://doi.org/10.1111/j.1541-0064.1980.tb00970.x
    • Butler, R. W. (2006). The Tourism Area Life Cycle: Volumes 1 & 2. Clevedon: Channel View Publications.
    • Cicin-Sain, B., & Knecht, R. W. (1998). Integrated coastal and ocean management: Concepts and practices. Washington, DC: Island Press.
    • Coccossis, H., & Mexa, A. (Eds.). (2004). The challenge of tourism carrying capacity assessment: Theory and practice. Farnham: Ashgate.
    • Coccossis, H., & Nijkamp, P. (Eds.). (1995). Sustainable tourism development. Aldershot: Avebury.
    • Coccossis, H. Integrated Coastal Management and River Basin Management. Water, Air, & Soil Pollution: Focus 4, 411–419 (2004). https://doi.org/10.1023/B:WAFO.0000044814.44438.81
    • Coccossis, H., & Koutsopoulou, A. (2020). Measuring and monitoring sustainability of coastal tourism destinations in the Mediterranean. Tourism: An International Interdisciplinary Journal, 68(4), 482-498.
    • Niavis, S., Papatheochari, T., & Coccossis, H. (2019). Supporting stakeholder analysis within ICZM process in small and medium-sized Med
    • Davos Declaration (2007). Climate Change and Tourism: Responding to Global Challenges. UNWTO/UNEP/WMO.
    • Gössling, S., Hall, C. M. & Weaver, D. (2009). Sustainable Tourism Futures. Routledge.
    • Gössling, S., Scott, D., & Hall, C. M. (2012). Challenges of tourism in a low-carbon economy. Tourism Management, 33(4), 747–757. https://doi.org/10.1016/j.tourman.2011.09.009
    • Hall, C. M. (2001). Trends in ocean and coastal tourism: the end of the last frontier? Ocean & Coastal Management, 44(9-10), 601–618.
    • Hall, C. M. (2005). Tourism: Rethinking the social science of mobility. Harlow: Pearson Education.
    • Hall, C. M., & Lew, A. A. (Eds.). (2009). Understanding and managing tourism impacts: An integrated approach. London: Routledge.
    • Ioannides, D., & Debbage, K. (1998). The economic geography of the tourist industry: A supply-side analysis. London: Routledge.
    • Ioannides, D., & Petridou, E. (2016). Contingent neoliberalism and urban tourism in the United States. In C. M. Hall & S. Gössling (Eds.), Tourism and sustainability: Development, globalisation and new tourism in the third world (4th ed., pp. 216–234). London: Routledge.
    • (2022). Climate Change 2022: Impacts, Adaptation and Vulnerability. Contribution of Working Group II to the Sixth Assessment Report of the Intergovernmental Panel on Climate Change. https://www.ipcc.ch/report/ar6/wg2/
    • Kay, R., & Alder, J. (2005). Coastal planning and management (2nd ed.). London: Taylor & Francis.
    • Miossec, J.-M. (1977). Un modèle de l’espace touristique. L’Espace Géographique, 6(1), 41–48.
    • (2020). Tourism and the blue economy. OECD Publishing. https://doi.org/10.1787/118c4f71-en
    • Saveriades, A. (2000). Establishing the social tourism carrying capacity for the tourist resorts of the east coast of the Republic of Cyprus. Tourism Management, 21(2), 147–156. https://doi.org/10.1016/S0261-5177(99)00044-8
    • UNEP/MAP. (2008). Protocol on Integrated Coastal Zone Management in the Mediterranean. United Nations Environment Programme. https://iczmplatform.org
    • UNEP/Map. (2020). State of the Environment and Development in the Mediterranean. https://planbleu.org/wp-content/uploads/2020/11/SoED-Full-Report.pdf
    • United Nations. (2014). Blue economy concept paper. https://sustainabledevelopment.un.org

    Μέθοδοι αξιολόγησης

    Ερωτήσεις ανάπτυξης

    X

    50%

    Ερωτήσεις πολλαπλής επιλογής

    X

    25%

    Γραπτή Εργασία

    Χ

    25%