Παρουσίαση/Προβολή
ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗ ΚΑΤΑΡΤΙΣΗ Ι: ΓΝΩΣΤΙΚΗ ΑΝΑΛΥΣΗ ΤΗΣ ΜΑΘΗΣΗΣ ΣΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
(THE932) - Δέσποινα Σταματοπούλου
Περιγραφή Μαθήματος
To μάθημα επικεντρώνεται στην ερμηνεία των φαινομένων της αντίληψης και των διανοητικών διεργασιών σε σχέση με την κατανόηση της ανθρώπινης συμπεριφοράς. Εστιάζει στο ευρύτερο πεδίο της γνωστικής ανάπτυξης υπό την οπτική του «πώς φτιάχνουμε γνώση — μαθαίνουμε».
Σύντομη περιγραφή
Το μάθημα καλύπτει έννοιες της γνωστικής ψυχολογίας και ειδικότερα θέματα που αφορούν το αντικείμενο και μεθόδους μελέτης της γνωστικής επιστήμης, τον ορισμό της γνώσης και τα είδη αναπαράστασης της γνώσης (σημασιολογική, εικονική-χωρική, χρονική, διαδικαστική). Το μάθημα καλύπτει επίσης θέματα που αφορούν την αρχιτεκτονική του γνωστικού συστήματος και τη διάκριση γνωστικού -μεταγνωστικού επιπέδου. Ειδικότερα θα επιχειρηθεί μια επισκόπηση του ευρύτερου πεδίου της γνωστικής ανάπτυξης υπό την οπτική του «πώς φτιάχνουμε γνώση — μαθαίνουμε». Θα αντιμετωπίσουμε την γνωσιακή ψυχολογία ως «εφαρμοσμένη φιλοσοφία» - ως έναν τρόπο απάντησης σε θεμελιώδη ερωτήματα σχετικά με την προέλευση και τη φύση της γνώσης. Θα πρέπει να κατανοηθούν από τους φοιτητές τα ερωτήματα που παρακινούν την έρευνα αυτή, που αφορά τον τρόπο οργάνωσης και ανάπτυξης της σκέψης, καθώς και τις μεθόδους που θα μπορούσαν να απαντήσουν σε τέτοια ερωτήματα. Θα επικεντρωθούμε στον τρόπο με τον οποίο τα παιδιά αποκτούν κοινή λογική για τον κόσμο, εστιάζοντας ιδιαίτερα στις αναπαραστάσεις της δράσης, της ετερότητας, των αντικειμένων, των παραγόντων και των σχέσεων αιτιότητας, καθώς και στις διαδικασίες που αποτελούν τη βάση της μάθησης και της εννοιολογικής αλλαγής. Θα μελετηθούν, επίσης, επιμέρους πτυχές της γνωστικής οργάνωσης, όπως η ανάπτυξη της αντίληψης, της μνήμης, της γλώσσας, της κοινωνικής νόησης, η εννοιολογική ανάπτυξη, η λύση προβλημάτων και η δημιουργικότητα. Τέλος, θα παρουσιάσουμε την έρευνα αιχμής για την ενσωματωμένη γνώση (embodied & extended cognition) που διερευνά τη βάση της γνώσης και της σκέψης στην σχέση νου και σώματος, όπου η γνώση διαμεσολαβείται και αναδύεται μέσω πόρων που βασίζονται στο σώμα, την κίνηση, την αντίληψη και το συναίσθημα (π.χ., η σωματικά θεμελιωμένη μεταφορά, η χρήση των αντικειμένων μέσα από τον κύκλο αντίληψης, συναίσθησης και δράσης στις συμβολικές διαδικασίες).
Το μάθημα αναμένει από τους φοιτητές, μέσω μελέτης, να εξοικειωθούν με βασικές έννοιες και ζητήματα της ψυχολογίας και τις σχετικές μεθοδολογίες έρευνας. Επίσης, αναμένεται, οι φοιτητές να συμμετάσχουν ενεργά σε συζητήσεις στην τάξη που ανατροφοδοτούνται από τις σχετικές αναγνώσεις επιλεγμένου υλικού.
Στο τέλος του μαθήματος οι φοιτητές/ φοιτήτριες θα πρέπει:
- Να γνωρίζουν τις βασικές έννοιες και τα ζητήματα της γνωστικής ψυχολογίας και τις σχετικές μεθοδολογίες έρευνας, έχοντας αποκτήσει τη βασική θεωρητική γνώση για τη δομή και τη λειτουργία του γνωστικού συστήματος.
- Να γνωρίζουν τις αρχές που διέπουν τα είδη αναπαράστασης της γνώσης, γνωρίζοντας τους τρόπους εφαρμογής της «αναπαράστασης της γνώσης» στην καθημερινή ζωή.
- Να αναγνωρίζουν τις βασικές, διαφορετικές θεωρητικές προσεγγίσεις που αφορούν τους τρόπους που αναπτύσσεται και οργανώνεται η σκέψη,έτσι ώστε να κατανοήσουν την σχέση αυτών με την μάθηση.
- Να γίνουν πιο κριτικοί καταναλωτές της εμπειρικής & θεωρητικής ψυχολογικής έρευνας, έτσι ώστε να αναστοχαστούν δημιουργικά την σχέση θεωρίας και πράξης-εφαρμογής στην εκπαίδευση.
- Να βελτιώσουν τις ικανότητες τους στο να διατυπώνουν ιδέες, ερμηνεύοντας επιμέρους παραδείγματα.
Ημερομηνία δημιουργίας
Τρίτη, 10 Οκτωβρίου 2023
-
Δεν υπάρχει περίγραμμα