Παρουσίαση/Προβολή
ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗ ΚΑΤΑΡΤΙΣΗ ΙΙ: ΕΞΕΛΙΚΤΙΚΗ (ΑΝΑΠΤΥΞΙΑΚΗ) ΨΥΧΟΛΟΓΙΑ
(THE930) - Δέσποινα Σταματοπούλου
Περιγραφή Μαθήματος
Περιγραφή Μαθήματος
Το μάθημα εστιάζει στις γενικές αρχές που διέπουν την ανάπτυξη, στους παράγοντες της ανάπτυξης (γενετικοί – περιβαλλοντικοί) και την αλληλεπίδρασή τους, στις περιόδους της ανάπτυξης, στις θεωρητικές προσεγγίσεις της ανάπτυξης, και στην μεθοδολογία έρευνας στην αναπτυξιακή Ψυχολογία. Παρουσιάζονται οι ιστορικές και σύγχρονες θεωρήσεις στην ανθρώπινη ανάπτυξη, δίνεται έμφαση στη δια βίου προσέγγιση της ανάπτυξης, και στον τρόπο με τον οποίο η φύση και το περιβάλλον είναι άρρηκτα συνυφασμένα με το αναπτυσσόμενο άτομο, αναδεικνύοντας κοινά σημεία και διαφορές ανάμεσα στους πολιτισμούς και κοινωνικά πλαίσια. Εξετάζεται κυρίως η θεωρία του Piaget, του Vygotsky, καθώς και των Baldwin, Werner & Tomassello, ακόμα γίνεται αναφορά και στις νέο-πιαζετικές θεωρίες της γνωστικής ανάπτυξης, καθώς και στις προσεγγίσεις της επεξεργασίας πληροφοριών και στις νεώτερες θεωρίες των δυναμικών συστημάτων.
Θα επικεντρωθούμε στον τρόπο με τον οποίο τα παιδιά αποκτούν κοινή λογική για τον κόσμο, εστιάζοντας ιδιαίτερα στις αναπαραστάσεις της δράσης, στην εκφραστική αντίληψη, στην διαφοροποίηση εαυτού-άλλου μέσω της δι-υποκειμενικής αντίληψης της ετερότητας, καθώς και στις διαδικασίες που αποτελούν τη βάση της μάθησης και της εννοιολογικής αλλαγής. Τέλος, θα παρουσιάσουμε την έρευνα αιχμής για την ενσωματωμένη αντίληψη και γνώση (embodied perception & extended cognition) που διερευνά την άρρηκτη σχέση αντίληψης, δράσης-κίνησης, συναίσθησης και γνώσης με ότι αυτό συνεπάγεται για την ανάπτυξη της «εκφραστικής» αντίληψης, της φαντασίας και της αισθητικής ανάπτυξης.
Το μάθημα αναμένει από τους φοιτητές, μέσω μελέτης, να εξοικειωθούν με βασικές έννοιες και ζητήματα της ψυχολογίας και τις σχετικές μεθοδολογίες έρευνας. Επίσης, αναμένεται, οι φοιτητές να συμμετάσχουν ενεργά σε συζητήσεις στην τάξη που ανατροφοδοτούνται από τις σχετικές αναγνώσεις επιλεγμένου υλικού.
Διευκρινίσεις
Αντικείμενο της εξελικτικής-αναπτυξιακής ψυχολογίας είναι η μελέτη όλων των πτυχών της ανθρώπινης ανάπτυξης, η περιγραφή και η ταυτοποίηση των μεγάλων αλλαγών που την χαρακτηρίζουν και την καθορίζουν ιδιαίτερα στις δυο πρώτες δεκαετίες αυτής της ανάπτυξης, αλλά και πέραν αυτών. Οι φοιτητές και πιθανώς μελλοντικοί δάσκαλοι θα κληθούν να ασχοληθούν με την εκπαίδευση του παιδιού. Χρειάζεται ίσως λοιπόν, πριν το εκπαιδεύσουν και για να το εκπαιδεύσουν καλά, να διαθέτουν την απαραίτητη γνώση σε σχέση με το επίπεδο ανάπτυξης του παιδιού στους διαφόρους τομείς της ανάπτυξης (σωματικής, γνωστικής, συναισθηματικής, κοινωνικής) αλλά και τις ιδιαιτερότητες των διαφόρων αναπτυξιακών συστημάτων-δομών (π.χ., ανάπτυξη προσομοίωσης & προσποίησης μέσα από την επαν-επιτέλεση ρόλων στο συμβολικό παιγνίδι).
Στόχος του μαθήματος είναι να βοηθήσει τους φοιτητές να κατανοήσουν τις γενικές αρχές που διέπουν την ανθρώπινη ανάπτυξη, τις βασικές παραμέτρους της ανάπτυξης, την αλλαγή και τη σταθερότητα στην ανθρώπινη ανάπτυξη, τα καθολικά χαρακτηριστικά του αναπτυσσόμενου ανθρώπου αλλά και αυτά που κάνουν τον καθένα εξίσου πολιτισμικά σμιλεμένο και μοναδικό.
Στο τέλος του μαθήματος οι φοιτητές/ φοιτήτριες θα πρέπει:
- Να γνωρίζουν τις βασικές έννοιες και τα ζητήματα της αναπτυξιακής ψυχολογίας και τις σχετικές μεθοδολογίες έρευνας, έχοντας αποκτήσει τη βασική θεωρητική γνώση για τη δομή και τη λειτουργία του γνωστικού & συναισθηματικού συστήματος.
- Να γνωρίζουν τις αρχές που διέπουν την ανάπτυξη ως δυναμική διαδικασία και τα είδη των αναπαραστάσεων της γνώσης, ανιχνεύοντας την αλλαγή, την εναλλαγή και την παλινδρόμηση και κατανοώντας την μη γραμμική σύνδεση αυτών.
- Να αναγνωρίζουν τις βασικές, διαφορετικές θεωρητικές προσεγγίσεις που αφορούν τους τρόπους που αναπτύσσεται και οργανώνεται η ενσώματη σκέψη και ο εαυτός, έτσι ώστε να κατανοήσουν την σχέση αυτών με την μάθηση.
- Να γίνουν πιο κριτικοί καταναλωτές της εμπειρικής & θεωρητικής ψυχολογικής έρευνας, έτσι ώστε να αναστοχαστούν δημιουργικά την σχέση θεωρίας και πράξης-εφαρμογής στην εκπαίδευση.
- Να επιδιώξουν δυνατότητες συνεργατικής μάθησης και συζήτησης ειδικότερα ως προς τις πιθανές σχέσεις του υλικού που θα μελετήσουν στο πεδίο της θεατρολογίας.
- Να βελτιώσουν την συνδυαστική σκέψη και επιχειρηματολογία τους, μέσα από την ανάλυση των ιδιαιτεροτήτων των επιμέρους θεματικών ή παραδόσεων της αναπτυξιακής ψυχολογίας που θα συζητηθούν και των σχέσεων μεταξύ αυτών ως προς το συνολικό φαινόμενο της γνώσης, της αλλαγής και της μάθησης.
- Να εφαρμόσουν την γνώση στην πράξη και να την προσαρμόσουν σε νέες καταστάσεις, λαμβάνοντας αποφάσεις, αυτόνομα και ομαδικά.
- Να προάγουν την ελεύθερη, δημιουργική και επαγωγική σκέψη παράγοντας ερευνητικές ιδέες και ως προς την μελέτη του θεάτρου (π.χ., αισθητική ανάπτυξη και παιγνίδι προσποίησης ή προσομοίωσης) .
- Να εντοπίζουν, να αναλύουν και να ερμηνεύουν επιμέρους παραδείγματα ως προς τον τρόπο και το περιβάλλον-πλαίσιο καλλιέργειας της αισθητικής δυνατότητας.
Ημερομηνία δημιουργίας
Δευτέρα, 9 Οκτωβρίου 2023
-
Δεν υπάρχει περίγραμμα