ΣΚΗΝΟΓΡΑΦΙΑ, ΘΕΑΤΡΙΚΗ ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗ ΚΑΙ ΕΝΔΥΜΑΤΟΛΟΓΙΑ ΣΤΟΥΣ ΝΕΟΤΕΡΟΥΣ ΧΡΟΝΟΥΣ
(THE823) - Αντώνιος Βολανάκης
Περιγραφή Μαθήματος
Ιστορία Αρχιτεκτονικής Θεάτρου από την αρχαιότητα έως και τον 21ο αιώνα. Bασικά ρεύματα σκηνογραφίας και ενδυματολογίας στον 20ό αιώνα.
Ο αρχικός τόπος είναι το θέατρο. Προσπαθώντας όμως να προσδιορίσουμε τον όρο, όπως αυτός υφίσταται στον θεατρικό χώρο, ανακαλύπτουμε ότι η ατελείωτη διαδικασία διερώτησης καταλήγει και στον ορισμό του, μέσω κατασκευής εφήμερων αξιωμάτων ώστε να διατηρηθούν οι διαρκώς μεταβαλλόμενες ποιότητές του. Στο μάθημα ξετυλίγεται μια σειρά ερωτήσεων και ταυτόχρονα ξετυλίγει την έρευνα που έχουν πραγματοποιήσει επιστήμονες και καλλιτέχνες από διαφορετικά πεδία: Είναι το θέατρο το κτίριο ?ένα μόνιμο κτίσμα το οποίο προκύπτει από σχεδιασμό και εφαρμογή ενός σχεδίου? ή είναι η σκηνή του θεάτρου; Η ιστορία του θεάτρου έχει καταγράψει πολλές διαφορετικές μορφές της σκηνής, η οποία έχει μεταλλαχθεί από τον χώρο της ορχήστρας, την ιταλική σκηνή, το Μαύρο Κουτί, τον Λευκό Κύβο. Επίσης, η απουσία ή παρουσία σκηνικών επί «σκηνής» είναι αποτέλεσμα σκηνογραφικής προσέγγισης: ο Brook στον
Άδειο Χώρο περιγράφει με ποιητικό τρόπο την κενότητα του χώρου από σκηνικά. Η «σκηνή» μπορεί άραγε να είναι ο συγκεκριμένος τόπος, ο οποίος εγκολπώνεται την εμπειρία του θεατή από τη στιγμή που εισέρχεται στον χώρο, κατά τη θεωρία της τοποειδούς τέχνης αναπτύσσοντας τη σχέση αρχιτεκτονικής και επιτελεστικού σχεδιασμού, συνδυάζοντας ρηξικέλευθα τις παραστασιακές με τις εικαστικές τέχνες; Ή όπως ο Guy Debord υποστηρίζει, στην
Κοινωνία του Θεάματος, το σκηνικό πεδίο είναι η ίδια η πόλη; Είναι η πόλη-σκηνή; η οποία γίνεται η «σκηνή ενός πολιτισμού της συνάντησης που χειραφετεί, είναι μια πόλη υβριδική, πόλη ανομοιογενής, πόλη εφήμερη συχνά, πόλη όπου η ανάδειξη του έτερου και η επιβεβαίωση του ίδιου αναμετρώνται»(Σ.Σταυρίδης). Ή μήπως, η «σκηνή» είναι όλος ο κόσμος, όπως ο Ουίλιαμ Σαίξπηρ μας διαμήνυσε από τον 16ο αιώνα;
.
Μέθοδοι αξιολόγησης
Μέθοδος Αξιολόγησης:
Ι. Αρχική διαγνωστική αξιολόγηση που περιλαμβάνει: αναστοχαστικές συζητήσεις για την ανάδειξη των προϋπαρχουσών γνώσεων και προσδοκιών των φοιτητών/τριών σχετικά με τα ζητούμενα του μαθήματος. (0%)
ΙΙ. Διαμορφωτική- σταδιακή αξιολόγηση που περιλαμβάνει: αναστοχαστικές συζητήσεις κατά τη διάρκεια των διαλέξεων, ανταπόκριση και επιμέλεια των παρουσιάσεων και αυτοαξιολόγηση κατά τη διάρκεια του εξαμήνου (60%)
ΙΙΙ. Τελική-συμπερασματική εξέταση που περιλαμβάνει: Γραπτή εργασία 1.500 λέξεων (30%), παρουσίαση εργασίας με διαφάνειες (10%)
Kριτήρια αξιολόγησης:
- Συμμετοχή και απόδοση στις ασκήσεις, παρουσιάσεις και διαδραστικές συζητήσεις
- Κατανόηση της θεωρίας και πράξης των πεδίων της ενδυματολογίας και της σκηνογραφίας
- Κατανόηση της τάξης ως κοινότητας
- Ανταπόκριση στα ερωτήματα του μαθήματος
- Λήψη πρωτοβουλιών για περαιτέρω έρευνα
Ημερομηνία δημιουργίας
Πέμπτη, 16 Απριλίου 2020