Παρουσίαση/Προβολή
Αμερικανικό Θέατρο II
(THE779) - Βασιλική Μαντέλη
Περιγραφή Μαθήματος
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΠΑΤΡΩΝ
ΤΜΗΜΑ ΘΕΑΤΡΙΚΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ
Ακαδημαϊκό έτος 2022-2023
Διδάσκουσα Δρ. Β. Μαντέλη
ΠΘ265: Αμερικανικό Θέατρο II
Περιγραφή Μαθήματος - Αναλυτικό Πρόγραμμα- Διδακτέα Ύλη
Περιγραφή μαθήματος και μαθησιακοί στόχοι:
Είναι το δεύτερο μέρος της σειράς των μαθημάτων για το αμερικανικό θέατρο που προσφέρονται ως μαθήματα επιλογής στο Τμήμα Θεατρικών Σπουδών. Χρονολογικά το μάθημα Αμερικάνικο Θέατρο II εστιάζει στην αμερικανική δραματική και θεατρική παραγωγή από τα μέσα μέχρι το τέλος του 20ου αιώνα. Μελετώνται επίσης τα σημαντικά καλλιτεχνικά κινήματα της εποχής καθώς και ιστορικά-πολιτικά γεγονότα που έλαβαν χώρα στην Αμερική, και ο τρόπος που επηρέασαν τη δραματουργία και την τέχνη εν γένει.
Μέσα από τη συζήτηση και την παραδειγματική ανάλυση των δραματικών κειμένων και παραστάσεων εξετάζονται σημαντικοί εκπρόσωποι του σύγχρονου αμερικανικού θεάτρου. Δημιουργοί που μελετώνται: Edward Albee/ Έντουαρντ Άλμπη (Η γίδα ή ποια είναι η Σύλβια), Sam Shepard/ Σάμ Σέπαρντ (Ένα ψέμα του μυαλού και Η κατάρα των πεινασμένων), David Mamet/Ντέιβιντ Μάμετ (Ολεάννα), David Rabe/Νταίηβιντ Ραίημπ (Ραβδιά και κόκκαλα), Neil Simon/Νηλ Σάϊμον (Το αταίριαστο ζευγάρι), Lorraine Hansberry/ Λοραίην Χάνσμπερυ (A raisin in the sun [Σταφίδα στον ήλιο]), Lee Breuer /Λη Μπρούερ (The Gospel at Colonus [Το γκόσπελ στον Κολωνό]).
Οι κύριοι στόχοι του μαθήματος είναι: (1) η εξοικείωση με το διαφορετικό δραματουργικό ύφος και τη σκηνική αισθητική θεατρικών συγγραφέων από το 1950 μέχρι το τέλος του 20ου αιώνα, (2) η κατανόηση και η αξιολόγηση των κοινωνικών, ιστορικών και πολιτισμικών παραμέτρων μέσα στις οποίες δημιούργησαν οι δραματουργοί, (3) η δραματουργική ανάλυση των εξεταζόμενων θεατρικών έργων, (4) η εξοικείωση με δημιουργούς, μορφές, σχήματα, ιδέες κλπ. που διαμόρφωσαν τον καθρέφτη της μοντέρνας αμερικανικής πολιτισμικής παραγωγής, (5) η ανάπτυξη της ικανότητας των φοιτητών και των φοιτητριών να αναστοχαστούν πάνω σε διαφορετικά έργα και να τα συσχετίσουν με τη (μετα)μοντέρνα εποχή, (6) η ενδυνάμωση δεξιοτήτων όπως η αναλυτική και η συνθετική ικανότητα παράλληλα με τη δημιουργικότητα, την κριτική αντίληψη και την ομαδικότητα.
Λέξεις κλειδιά - έννοιες που θα μας απασχολήσουν (ενδεικτικά): το θέατρο του παραλόγου στην Αμερική, οικολογικό θέατρο, νεορεαλισμός, (μετα)μοντερνισμός, υπερνατουραλισμός, θέατρο των εικόνων, το αρχαίο δράμα στην Αμερική, (μαύρο) γυναικείο (φεμινιστικό) θέατρο, αμερικανική κωμωδία, αμερικανικό χιούμορ, αισθητική του κωμικού, ταυτότητες, στερεότυπα, ετερότητα, έμφυλες σχέσεις, γλώσσα και εξουσία, πολιτική ορθότητα, γλωσσικός ντετερμινισμός, αμερικανικό όνειρο, πόλεμος του Βιετνάμ,η Αμερική της δεκαετίας του '50 και του '60, η γενιά των μπήτνικ, τα αντιπολεμικά κινήματα, το κίνημα των χίππυ
Προαπαιτούμενα μαθήματος:
Προκειμένου για την ανάπτυξη ακαδημαϊκού διαλόγου και καλής συζήτησης στην τάξη, οι φοιτήτριες και οι φοιτητές οφείλουν να έχουν μελετήσει, έστω ακροθιγώς, τον/τη συγγραφέα -δημιουργό και το θεατρικό κείμενο/ παράσταση που μελετάται κάθε εβδομάδα.
Καθώς ένα μέρος της ύλης (π.χ. έργα, άρθρα, βιντεοσκοπημένο υλικό) είναι διαθέσιμο μόνο στα αγγλικά, οι φοιτήτριες και οι φοιτητές που θα επιλέξουν το μάθημα, πρέπει να έχουν καλή γνώση της αγγλικής γλώσσας.
Τα βασικά εγχειρίδια μελέτης (συγγράμματα) είναι τα εξής:
– Πατσαλίδης, Σάββας (2010) Θέατρο, κοινωνία, έθνος. Από την «Αμερική» στις Ηνωμένες Πολιτείες (1620-1990). Τόμος Β’. Θεσσαλονίκη: University Studio Press.
– Levine, Paul και Τσιμπούκη, Ντόρα (2002) Αμερικανικές Ταυτότητες. Η Λογοτεχνική Ιστορία των Ηνωμένων Πολιτειών 1603-2000. Αθήνα: Πατάκης.
- ΜΑΜΕΤ, ΝΤΕΪΒΙΝΤ (2010) Θέατρο, μτφ. Κ. Σπερελάκη. Αθήνα: Πατάκης.
Στη Βιβλιοθήκη του Τμήματος θα βρείτε μελέτες (κυρίως στα αγγλικά) για το σύγχρονο αμερικανικό θέατρο καθώς και λίγα έργα της σύγχρονης αμερικανικής δραματουργίας (σε ελληνική μετάφραση αλλά και στα αγγλικά).
Αναλυτικό πρόγραμμα διδασκαλίας στην τάξη
Θα αναπτύξουμε τη δραματουργία των μελετώμενων συγγραφέων και την ανάλυση των έργων τους ξεχωριστά σε διάστημα μία έως δύο εβδομάδες. Παράλληλα θα οργανώσουμε και τις προφορικές παρουσιάσεις των εργασιών. Στις εβδομαδιαίες παραδόσεις θα αφιερώσουμε επίσης χρόνο στη συζήτηση του ιστορικού, πολιτικού και κοινωνικού πλαισίου μέσα στο οποίο εμφανίστηκαν οι συγγραφείς και τα έργα που εξετάζουμε.
Eνδεικτικά το πρόγραμμα των παραδόσεων στην τάξη κατά το ακαδημαϊκό χειμερινό εξάμηνο 2021-2022 θα διαμορφωθεί ως εξής:
Εβδομάδα 1 Εισαγωγή στο μάθημα Αμερικανικό Θέατρο II. Εισαγωγή στην Αμερική των δεκαετιών του 1950 και 1960.
Εβδομάδα 2 Παρουσίαση & ανάθεση θεμάτων εργασίων -συζήτηση
Έντουαρντ Άλμπυ: συνάντηση με το θέατρο του παραλόγου
Εβδομάδα 3 Έντουαρντ Άλμπυ
Εβδομάδα 4 Ντέηβιντ Ραίημπ: η πολιτική Αμερική
Εβδομάδα 5 Σαμ Σέπαρντ: η μοντέρνα Αμερική και το μεταμοντέρνο αφήγημα
Εβδομάδα 6 Σαμ Σέπαρντ
Εβδομάδα 7 Ντέιβιντ Μάμετ: ο αμερικανικός νεορεαλισμός
Εβδομάδα 8 Ντέιβιντ Μάμετ
Εβδομάδα 9 Νήλ Σάιμον: η σύγχρονη ‘κλασική’ αμερικανική κωμωδία
Εβδομάδα 10 Νήλ Σάιμον
Εβδομάδα 11 Λη Μπρούερ: η αρχαία ελληνική τραγωδία στην Αμερική
Εβδομάδα 12 Λοραίην Χάνσμπερυ: η μαύρη γυναικεία πρωτοπορία του ’50 –’60
Εβδομάδα 13 Παρουσίαση εργασιών – ανατροφόδοτηση – συζήτηση για τις εξετάσεις
Αξιολόγηση μαθήματος
Ι. Γραπτή εργασία (υποχρεωτική) (30%) στην οποία μπορεί να έχει ως θέμα α) δραματουργική ανάλυση έργου των μελετώμενων συγγραφέων, β) ένα άρθρο ή συλλογή άρθρων, γ) πρωτότυπη έρευνα.
Προσχέδιο της εργασίας παρουσιάζεται προφορικά στην τάξη πριν την τελευταία εβδομάδα του εξαμήνου.
ΙΙ. Γραπτή τελική αξιολόγηση (70%) στην οποία αξιολογείται η κριτική και αναλυτική σκέψη των φοιτητών και φοιτητριών.
So much for America, let it sweep in grand style
up the avenues of its failure. Let it promenade smartly
beneath the marquees of its despair.
Bells swing lazily in New Mexico
ghost towns. Where the wind celebrates
afternoon, and leftover haunts stir a little
out of vague instinct,
hanging their messy sheets
in slow motion against the intrepid dust
or the silence
which they cannot scare.
Imamu Amiri Baraka, After the Ball (1969)
Ημερομηνία δημιουργίας
Πέμπτη, 8 Φεβρουαρίου 2018
-
Δεν υπάρχει περίγραμμα