Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility

Darstellung / Vorschau

Selected image

Δραματουργική Ανάλυση Ι: Κείμενα της κλασικής δραματουργίας

(THE742) -  Ιωάννα Παπαγεωργίου, Βασιλική Μαντέλη (χειμερινό εξάμηνο 2023-2024)

Beschreibung des Kurses

Τρόποι προσέγγισης, αξιολόγησης, και ανάλυσης ενός δραματικού κειμένου. Μελετώνται δράματα από την Αναγέννηση έως και τα μέσα του 19ου αιώνα, ως προς τη δομή, τη διακειμενικότητα, τα κοινωνικοϊστορικά και θεματολογικά στοιχεία και τα είδη των χαρακτήρων. Εξετάζεται η γλώσσα που χρησιμοποιεί ο συγγραφέας, οι σκηνικές οδηγίες, ο χώρος και χρόνος του δράματος, οι πηγές του έργου. Η μελέτη εστιάζεται σε έργα του Σαίξπηρ, του Ρακίνα, του Μολιέρου, του Γκολντόνι, του Κλάιστ, κ.ά.

 

Creation Date

Freitag, 9. September 2016

  • Περιεχόμενο μαθήματος

    Τρόποι προσέγγισης, αξιολόγησης, και ανάλυσης ενός δραματικού κειμένου. Μελετώνται δράματα διαφορετικών περιόδων, ως προς τη δομή, τη διακειμενικότητα, τα κοινωνικοϊστορικά και θεματολογικά στοιχεία και τα είδη των χαρακτήρων. Εξετάζεται η γλώσσα που χρησιμοποιεί ο συγγραφέας, οι σκηνικές οδηγίες, ο χώρος και χρόνος του δράματος, οι πηγές του έργου. Η μελέτη εστιάζεται σε έργα του Σαίξπηρ, του Ρακίνα, του Μολιέρου, του Γκολντόνι, του Κλάιστ κ.ά.

    Στόχος της παράδοσης είναι να γνωρίσουν οι φοιτητές και οι φοιτήτριες πώς δομούνται τα θεατρικά έργα και πώς μέσα από τη δομή τους αποδίδεται το περιεχόμενο με τρόπο καλλιτεχνικό.

    Μαθησιακοί στόχοι

    Στο τέλος του μαθήματος ο φοιτητής/ η φοιτήτρια θα μπορεί να:

    1. Έχει επαρκή γνώση κειμένων της κλασικής δραματουργίας.
    2. Κατέχει βασικά στοιχεία μεθοδολογίας για την ανάλυση ενός κειμένου της κλασικής δραματουργίας.
    3. Γνωρίζει τρόπους κριτικής προσέγγισης και ανάλυσης ενός δραματικού κειμένου.
    4. Τοποθετεί το δραματικό κείμενο σε μια ορισμένη λογοτεχνική περίοδο, ρεύμα/ κίνημα.
    5. Αναλύει και συγκρίνει θέματα και χαρακτήρες ενός δραματικού κειμένου.
    6. Εξετάζει δράματα, θέματα και χαρακτήρες διακειμενικά.
    7. Αναγνωρίζει τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά ενός συγγραφέα της Κλασικής Δραματουργίας.
    8. Γνωρίζει το κοινωνικο-ιστορικό περιβάλλον που έζησε ο συγγραφέας.
    9. Γνωρίζει τις επιρροές που έχει δεχθεί ο συγγραφέας, αλλά και ποιους έχει επηρεάσει.
    10. Γνωρίζει τη γλώσσα, το ύφος, τις σκηνικές οδηγίες, τον χώρο και χρόνο, που χρησιμοποιεί ο συγγραφέας στη δημιουργία του δραματικού του έργου.
    11. Έχει επαρκή γνώση της βιβλιογραφίας της κλασικής δραματουργίας και του κάθε συγγραφέα χωριστά.

    Γνωρίζει τους κανόνες χρήσης των πηγών και της βιβλιογραφίας και να έχει εξοικειωθεί με τον τρόπο σωστής καταχώρησης των επιστημονικών πληροφοριών (παραπομπές, υποσημειώσεις, παραθέματα).

    Μέθοδοι αξιολόγησης

    Ο τελικός βαθμός θα εξαχθεί:

    1. Από την (προαιρετική) συμμετοχή στις παραδόσεις με μικρές παρουσιάσεις ή γραπτές εργασίες (2-3 μονάδες):

    α) Διαδικτυακές ασκήσεις κατανόησης  των έργων Το όνειρο καλοκαιρινής νύχτας του Ουίλιαμ Σαίξπηρ και Φαίδρα του Ρακίνα. β) Προφορικές παρουσιάσεις στην τάξη των έργων Ο Μισάνθρωπος του Μολιέρου, Λοκαντιέρα του Κάρλο Γκολντόνι, Ο Πρίγκιπας του Χόμπουργκ, του Χάινριχ φον Κλάιστ με συγκεκριμένα θέματα για κάθε έργο. Οι παρουσιάσεις, ανάλογα με το θέμα, θα γίνονται από ένα ή δύο άτομα και θα είναι συγκεκριμένες για κάθε φοιτητή/ήτρια. Θα διαρκούν περίπου 10' και θα βαθμολογούνται με άριστα δύο μονάδες. Οι οδηγίες θα συζητηθούν και θα διανεμηθούν στο 4ο μάθημα του εξαμήνου. Τα θέματα είναι αναρτημένα στην πλατφόρμα του μαθήματος στο e-class.

    2. Από τη σύνταξη γραπτής προαιρετικής εργασίας δραματουργικής ανάλυσης ενός έργου (4 μονάδες) [Οι οδηγίες και τα θέματα θα δοθούν στο 10ο μάθημα του εξαμήνου. Το ίδιο θέμα δεν μπορεί να δοθεί σε δύο ή περισσότερους/ες φοιτητές/ήτριες. Για τον λόγο αυτό οι εργασίες θα πρέπει να δηλωθούν στη διδάσκουσα. Τα θέματα βρίσκονται αναρτημένα στην πλατφόρμα του μαθήματος στο e-class]

    3. Από υποχρεωτικές γραπτές εξετάσεις πάνω στην εξεταστέα ύλη του μαθήματος (άριστα 10 μονάδες, αν καμία εργασία δεν εκπονηθεί).

    Προσοχή: Για την επιτυχή εξέταση του μαθήματος οι υποψήφιοι πρέπει να συμμετέχουν στην τελική γραπτή εξέταση (3).

    Προτεινόμενα συγγράμματα

    • Σημειώσεις της διδάσκουσας, 84 σσ. Οι σημειώσεις θα διανεμηθούν από τη διδάσκουσα ή την κ. Μπερτσουκλή και θα βρίσκονται σε ψηφιακή μορφή στον Η/Υ της βιβλιοθήκης του Τμήματος και στο ε-class.
    • Διδακτικό σύγγραμμα 1η επιλογή: Fischer-Lichte, Erika Ιστορία του θεατρικού δράματος, τόμ. 1: Από την αρχαιότητα έως τον γερμανικό κλασικισμό, μετ. Γ. Καλιφατίδης, Πλέθρον, Αθήνα, 2011, σσ. 114-122, 138-154, 209-222, 241-262.
    • Διδακτικό σύγγραμμα 2η επιλογή: Fischer ? Licte, Erika, Ιστορία Ευρωπαϊκού δράματος και θεάτρου, τόμ. 2: Από τον Ρομαντισμό μέχρι Σήμερα, μετ. Γ. Σαγκριώτης, Πλέθρον, Αθήνα, 2012, σσ. 13-29.
    • Διδακτικό σύγγραμμα 3η επιλογή: Pavis, Patrice, Λεξικό του θεάτρου, μετ. Αγνή Στρουμπούλη, επιμ. Κώστας Γεωργουσόπουλος, γλωσσική επεξ. Εύα Γεωργουσοπούλου, Gutenberg, Αθήνα, 2006.
    • Διδακτικό σύγγραμμα 4η επιλογή: Hartnoll, Phyllis ? Found, P. (επιμ. αγγλ. έκδ.), Λεξικό του θεάτρου, Παν/μιο Οξφόρδης, μετ. Ν. Χατζόπουλος, Νεφέλη, Αθήνα, 2000.

    Από τα λεξικά οι φοιτητές/ήτριες θα διαβάσουν τους όρους / πρόσωπα που εξετάζονται στην παράδοση του μαθήματος

    Εξεταστέα ύλη

    • Σημειώσεις της διδάσκουσας, 84 σσ. Οι σημειώσεις θα διανεμηθούν από τη διδάσκουσα ή την κ. Μπερτσουκλή και θα βρίσκονται σε ψηφιακή μορφή στον Η/Υ της βιβλιοθήκης του Τμήματος και στο ε-class.
    • Διδακτικό σύγγραμμα 1η επιλογή: Fischer-Lichte, Erika Ιστορία του θεατρικού δράματος, τόμ. 1: Από την αρχαιότητα έως τον γερμανικό κλασικισμό, μετ. Γ. Καλιφατίδης, Πλέθρον, Αθήνα, 2011, σσ. 114-122, 138-154, 209-222, 241-262.
    • Διδακτικό σύγγραμμα 2η επιλογή: Fischer ? Licte, Erika, Ιστορία Ευρωπαϊκού δράματος και θεάτρου, τόμ. 2: Από τον Ρομαντισμό μέχρι Σήμερα, μετ. Γ. Σαγκριώτης, Πλέθρον, Αθήνα, 2012, σσ. 13-29.
    • Διδακτικό σύγγραμμα 3η επιλογή: Pavis, Patrice, Λεξικό του θεάτρου, μετ. Αγνή Στρουμπούλη, επιμ. Κώστας Γεωργουσόπουλος, γλωσσική επεξ. Εύα Γεωργουσοπούλου, Gutenberg, Αθήνα, 2006.
    • Διδακτικό σύγγραμμα 4η επιλογή: Hartnoll, Phyllis ? Found, P. (επιμ. αγγλ. έκδ.), Λεξικό του θεάτρου, Παν/μιο Οξφόρδης, μετ. Ν. Χατζόπουλος, Νεφέλη, Αθήνα, 2000.

    Από τα λεξικά οι φοιτητές/ήτριες θα διαβάσουν τους όρους / πρόσωπα που εξετάζονται στην παράδοση του μαθήματος

    • Scholes, Robert ? Klaus, Carl, Στοιχεία του δράματος, μετ. Αριστέα Παρίση, εκδ. Κωνσταντινίδη, Θεσσαλονίκη, 1984 [Η μελέτη αυτή θα βρίσκεται στον Η/Υ της βιβλιοθήκης]

    ΘΕΑΤΡΙΚΑ ΕΡΓΑ

    Θεατρικά έργα που θα εξεταστούν γραπτά

    1. Σαίξπηρ, Ουίλλιαμ, Όνειρο καλοκαιρινής νύχτας, μετ. Ερ. Μπελιές, Κέδρος, Αθήνα, 2000
    2. Ρακίνας, Φαίδρα, μετ. Στ. Πασχάλης, Γαλλικό Ινστιτούτο Αθηνών, Αθήνα, 1990
    3. Μολιέρος, Ο Μισάνθρωπος, μετ. Κ. Βάρναλης, Κέδρος, Αθήνας, 1982
    4. Γκολντόνι, Κάρλο, Λοκαντιέρα, μετ. Αντ. Σακελλαρίου, Δωδώνη, Αθήνα, 1977
    5. Κλάιστ, Ερρίκος φον, Ο Πρίγκιπας του Χόμπουργκ, μετ. Κ. Καρθαίος, Εταιρεία Σπουδών Σχολής Μωραΐτη, Αθήνα, 1974