Παρουσίαση/Προβολή
() - Μενέλαος Χριστόπουλος
Περιγραφή Μαθήματος
Στο μάθημα εξετάζεται η επίδραση του μύθου και της λογοτεχνίας στη δημιουργία και την εξέλιξη του μουσικού θεάτρου και ιδιαίτερα της όπερας, που αποτελεί και τη βασικότερη ίσως μορφή μουσικού θεάτρου, από το 1600 (εποχή κατά την οποία γεννιέται και μορφοποιείται η όπερα ως είδος) έως τον 20ό αιώνα. Εξετάζονται ειδικότερα οι αρχές της όπερας, η αναγωγή της στην αρχαία ελληνική τραγωδία, τα βασικά δομικά στοιχεία της (μουσική, υπόκριση, κείμενο, χορός), οι σημαντικότεροι σταθμοί στην ιστορική διαδομή της και οι βασικοί/αντιπροσωπευτικοί συνθέτες που συνέβαλαν στην εξέλιξη και την ακμή της. Το μάθημα υποστηρίζεται από παρουσίαση και ανάλυση σχετικού οπτικοακουστικού υλικού.
Ημερομηνία δημιουργίας
Παρασκευή, 10 Φεβρουαρίου 2012
-
Περιεχόμενο μαθήματος
Στο μάθημα εξετάζεται η δημιουργία και η εξέλιξη του μουσικού θεάτρου και ιδιαίτερα της όπερας, που αποτελεί και τη βασικότερη ίσως μορφή θεάτρου, από το 1600 (εποχή κατά την οποία γεννιέται και μορφοποιείται η όπερα ως είδος) έως τον 20ο αιώνα. Εξετάζονται ειδικότερα οι αρχές της όπερας, η αναγωγή της στην αρχαία ελληνική τραγωδία, τα βασικά δομικά στοιχεία της (μουσική, υπόκριση, κείμενο, χορός), οι σημαντικότεροι σταθμοί στην ιστορική διαδρομή της και οι βασικοί/αντιπροσωπευτικοί συνθέτες που συνέβαλαν στην εξέλιξη και την ακμή της.
Περιεχόμενα μαθήματος:
- Περίοδοι της Ιστορίας της Μουσικής- Γέννηση του Μουσικού Θεάτρου.
- Η όπερα τον 17ο και 18ο αιώνα στη Γαλλία, στη Γερμανία και στην Αγγλία - Opera seria (σοβαρή όπερα).
- Η κωμική όπερα (Opera buffa, Opera comique, Ballad opera, Singspiel). Ο Βόλφγκανγκ Αμαντέους Μότσαρτ.
- Christoph Willibald Gluck.
- Η όπερα στην Ιταλία τον 19ο αιώνα: χαρακτηριστικά και αντιπροσωπευτικοί συνθέτες-Gioachino Rossini, Gaetano Donizetti, Vincenzo Bellini, Giuseppe Verdi, Giacomo Puccini.
- Η όπερα στη Γαλλία τον 19ο αιώνα: χαρακτηριστικοί εκπρόσωποι της γαλλικής οπερατικής παράδοσης.
- Η όπερα στη Γερμανία τον 19ο αιώνα: Ludwig van Beethoven, Karl Maria von Weber, Richard Wagner.
- Η όπερα στην υπόλοιπη Ευρώπη τον 19ο αιώνα. Από την όπερα στην οπερέτα και από την οπερέτα στο μιούσικαλ.
- Η όπερα του 20ού αιώνα στην Ευρώπη και στην Αμερική. Σκηνικά δρώμενα σε ροκ συναυλία.
Μαθησιακοί στόχοι
Βασικοί στόχοι του μαθήματος είναι να μπορέσουν οι φοιτητές να:
1. αναγνωρίζουν τις περιόδους της ιστορίας της μουσικής
2. εξοικειωθούν με το είδος της όπερας, τις πρόδρομες μορφές της και τα βασικά δομικά χαρακτηριστικά της
3. γνωρίσουν τη γέννηση και ακμή της όπερας στην Ιταλία, Γαλλία, Αγγλία και Γερμανία
4. εξοικειωθούνε με τους αντιπροσωπευτικότερους συνθέτες της όπερας όλων των περιόδων
Βιβλιογραφία
- Αλεξιάδης Ι. Μηνάς , Ο μαγικός αυλός του Ορφέα. Δέκα μελετήματα για την όπερα και το μουσικό θέατρο, Αθήνα, εκδ. Παπαζήση, 2010.
- Η μεγάλη ανθολογία της όπερας : latraviata - ilbarbieredesiviglia - norma - aida - laboheme - lenozzedeFigaro - nabucco - Carmen - rigoletto - madamaButterfly - DonCarlo - L' elisird' amore - LaGioconda - MariaCallas, Ariecelebri - LucianoPavarotti, VariousArias (C. Abbado, M. Rossietc.), Αθήνα: Ελευθεροτυπία.
- Kimbell David, Italian opera, Cambridge: Cambridge University Press, 1994.
- Marco Guy. A., Opera: a research and information guide, Guy A. Marco; foreword by Edward O.D. Downes, 2nd ed., New York: Garland Publishing, Inc., 2001.
- Γιάννης και Ανθούλα Παπαδοπούλου, Όπερα: Διαδρομή στα Λυρικά Μονοπάτια-Ιστορία/Λιμπρέτα, Αθήνα, εκδ. Νάκας, 2001.
- Σειραγάκης Μανώλης, Το ελαφρό μουσικό θέατρο στη μεσοπολεμική Αθήνα, Τα γεγονότα και τα ζητήματα, εκδ. Καστανιώτη, 2009.
- Σκανδάλη Αγγελική, Η πορεία της όπερας στην Ελλάδα του 19ου αιώνα σε σχέση με τη συγκρότηση του αστικού χώρου : μια πρώτη προσέγγιση της Αγγελικής Σκανδάλη, Αθήνα: Gutenberg, 2001.
Προτεινόμενα συγγράμματα
Παπαδοπούλου Ανθούλα και Γιάννης, Όπερα: Διαδρομή στα Λυρικά Μονοπάτια-Ιστορία/Λιμπρέτα, Αθήνα, εκδ. Νάκας, 2001.