Darstellung / Vorschau
Εκπόνηση Εκπαιδευτικής Έρευνας: από τη θεωρία στην πράξη.
(PN1678) - ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΛΑΒΙΔΑΣ
Beschreibung des Kurses
Το μάθημα απευθύνεται τόσο στους/στις φοιτητές/φοιτήτριες που επιθυμούν να εκπονήσουν πτυχιακή εργασία, όσο και σε εκείνους/ες που σχεδιάζουν να συμμετάσχουν σε μεταπτυχιακό πρόγραμμα μετά την ολοκλήρωση των σπουδών τους. Στόχος του μαθήματος είναι η εξοικείωση των φοιτητών/φοιτητριών με τις διαδικασίες και τα ζητήματα της ερευνητικής διαδικασίας, μέσα από την εκπόνηση μιας μικρής κλίμακας εμπειρικής έρευνας.
Αρχικά, οι φοιτητές/φοιτήτριες μαθαίνουν να πραγματοποιούν βιβλιογραφική ανασκόπηση και να παρουσιάζουν τα αποτελέσματά της με συνθετικό τρόπο. Στη συνέχεια, καθορίζονται οι στόχοι της έρευνας και αναπτύσσεται ο κατάλληλος ερευνητικός σχεδιασμός. Το μάθημα ολοκληρώνεται με την πιλοτική εφαρμογή της έρευνας και τη συγγραφή της τελικής εργασίας.
Creation Date
Montag, 13. Januar 2025
-
Διδάσκοντες
Κωνσταντίνος Λαβίδας, Επίκουρος Καθηγητής
“Ποσοτικές Μέθοδοι στην Εκπαιδευτική Έρευνα και Μαθηματική Εκπαίδευση”
Τμήμα Επιστημών Εκπαίδευσης και Αγωγής στην Προσχολική Ηλικία, Πανεπιστήμιο Πατρών.
Τηλ./Tel.: 00302610969332
Email: lavidas@upatras.gr
Address: University of Patras, Rio 26504, Patras, Greece.
https://maps.app.goo.gl/nsUA9ACzgsK7dW9Z6
Academic profile
https://orcid.org/0000-0003-2225-1137
https://www.researchgate.net/profile/Konstantinos-Lavidas-2
https://www.scopus.com/authid/detail.uri?authorId=47661253500
https://scholar.google.gr/citations?user=xY1vsEQAAAAJ&hl=el
Ώρες συνεργασίας: Τρίτη: 11:00-13:00, και Τετάρτη 10:00-12:00, στο γραφείο μου, Τομέας ΘΕΠ.
Μαθησιακοί στόχοι
Βασική επιδίωξη του μαθήματος είναι να εισαγάγει και ταυτόχρονα να εξοικειώσει τους φοιτητές με τις διαδικασίες της διεξαγωγής μιας μικρής κλίμακας εμπειρικής έρευνας. Επομένως με την ολοκλήρωση του μαθήματος οι φοιτητές/τριες θα είναι σε θέση:
Α) Να οριοθετούν το προς διερεύνηση πεδίο μέσα από κατάλληλη συστηματική βιβλιογραφική ανασκόπηση.
- Να αναλύουν εμπειρικές έρευνες και να προσδιορίζουν μία συγκεκριμένη διάσταση προς διερεύνηση.
- Να τεκμηριώνουν την πρωτοτυπία και την αναγκαιότητα της προτεινόμενης εμπειρικής έρευνας. Να διατυπώνουν κατάλληλους ερευνητικούς στόχους και να αναλύουν αυτούς σε κατάλληλα ερευνητικά ερωτήματα.
- Να διατυπώνουν κατάλληλους εννοιολογικούς ορισμούς.
Β) Να σχεδιάζουν το μεθοδολογικό πλαίσιο διεξαγωγής της εμπειρικής έρευνας.
- Να χρησιμοποιούν το κατάλληλο ερευνητικό παράδειγμα, την κατάλληλη ερευνητική μέθοδο, και την κατάλληλη ερευνητική τεχνική συλλογής δεδομένων, για την προτεινόμενη έρευνα.
Γ) Να διεξάγουν μια πιλοτική εφαρμογή της προτεινόμενης εμπειρικής έρευνας.
- Να συζητούν τα ευρήματα της έρευνας σε σχέση με την υπάρχουσα βιβλιογραφία.
- Να εντοπίζουν τους περιορισμούς της εμπειρικής έρευνάς.
- Να διατυπώνουν προτάσεις περαιτέρω έρευνας.
- Να συγγράφουν μια επιστημονική αναφορά (προσομοίωση δημοσίευσης).
Προαπαιτούμενα μαθήματα
Δεν υπάρχουν προαπαιτούμενα μαθήματα
Περιεχόμενο μαθήματος
Το μάθημα περιλαμβάνει κυρίως τις εξής ενότητες:
- Βιβλιογραφική ανασκόπηση και συνθετική παρουσίαση βιβλιογραφίας
- Οριοθέτηση του ερευνητικού πεδίου και προσδιορισμός ερευνητικού προβλήματος
- Διατύπωση στόχων και ερευνητικών ερωτημάτων
- Μεθοδολογικό πλαίσιο διεξαγωγής μιας εμπειρικής έρευνας
- Ζητήματα δεοντολογίας εμπειρικής έρευνας
- Τεχνικές συλλογής δεδομένων και ζητήματα εγκυρότητας και αξιοπιστίας της έρευνας.
- Παρουσίαση ποιοτικών και ποσοτικών δεδομένων
- Συγγραφή μιας επιστημονικής εργασίας
Μέθοδοι διδασκαλίας
Διαλέξεις και εργαστήρια, πρόσωπο με πρόσωπο και εργασία σε ομάδες.
Για την υποστήριξη του μαθήματος και για κάθε διδακτική συνάντηση θα αναρτώνται διαφάνειες και άλλο υποστηρικτικό υλικό στην σελίδα υποστήριξης του μαθήματος στο Eclass.
Χρήση λογισμικού παρουσιάσεων: PowerPoint, Prezi
Χρήση εργαλείων τεχνητής νοημοσύνης για ερευνητικούς σκοπούς
Χρήση υπολογιστικών περιβαλλόντων ανάλυσης ποσοτικών και ποιοτικών δεδομένων, όπως:
SPSS, LibreOffice Calc, και NVivo.
Μέθοδοι αξιολόγησης
(Τρεις) Εργασίες και Δημόσιες Παρουσιάσεις (ΕΔΠ)
- ΕΔΠ1: Συνθετική παρουσίαση τεσσάρων προηγούμενων δημοσιευμένων εργασιών
- ΕΔΠ2: Διατύπωση στόχων και σχεδιασμός ερευνητικού σχεδίου
- ΕΔΠ3: Πιλοτική εφαρμογή του προτεινομένου ερευνητικού σχεδίου (μικρής έκτασης) και συγγραφή της εργασίας
Γενικός Τελικός Βαθμός= (ΕΔΠ_1 + ΕΔΠ_2 + ΕΔΠ_3)/3
Βιβλιογραφία
American Psychological Association (2020). Publication manual of the American Psychological Association 2020: the official guide to ΑΡΑ style (7th éd.). American Psychological Association, https://apastyle.apa.org/products/publication-manual-7th-edition
Bryman, A. (2016). Social research methods. London: Oxford University Press.
Creswell, J. W. (2012). Educational research: Planning, conducting, and evaluating quantitative and qualitative research (4th ed). Boston: Pearson.
Field, A. (2013). Discovering statistics using IBM SPSS statistics. Sage.
Saldaña, J. (2021). The coding manual for qualitative researchers. Sage.
Πετρογιάννης, Κ., & Ανδριανόπουλου, Π. (Επιμ.) (2022). Γενικές οδηγίες σύνταξης βιβλιογραφικών παραπομπών & αναφορών με βάση το βιβλιογραφικό σύστημα της American Psychological Association - ΑΡΑ (7th éd.). Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο.
Τσιώλης, Γ. (2014). Μέθοδοι και τεχνικές ανάλυσης στην ποιοτική κοινωνική έρευνα. Κριτική.
Χατζηνικήτα. Β., & Ρετάλη, Κ. (Επιμ.) (2020-21). Οδηγός Μελέτης για το εκπαιδευτικό υλικό της Θ.Ε. «Εκπαιδευτική Έρευνα στην Πράξη» (Θ.Ε. ΕΚΠ51). Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο.
Σημειώσεις και διαφάνειες του διδάσκοντα.