Παρουσίαση/Προβολή
Σχεδιασμός πολυγλωσσικού υλικού στην πρoσχολική εκπαίδευση
(PN1646) - Πολυξένη Μανώλη
Περιγραφή Μαθήματος
Περιγραφή
Η σύγχρονη κοινωνία χαρακτηρίζεται από την παγκοσμιοποίηση της οικονομίας και της πληροφορίας και την ελεύθερη διακίνηση των πολιτών συνδράμοντας στη διαμόρφωση νέων κοινωνικών και εκπαιδευτικών δεδομένων, όπου κυρίαρχο γνώρισμα είναι η γλωσσική και πολιτισμική ποικιλομορφία. Η πολυγλωσσία στη σύγχρονη κοινωνία, η οποία εμπλουτίστηκε από τις γλώσσες των μεταναστευτικών κοινοτήτων την τελευταία δεκαετία και συνεπάγεται την επαφή διαφορετικών γλωσσών και πολιτισμών στο σχολείο, υπαγορεύει μια εκπαίδευση ανθρώπων ικανών να σέβονται τη γλωσσική και πολιτισμική διαφορετικότητα, να αναπτύσσουν σχέσεις συνεργασίας και να συνυπάρχουν ειρηνικά και ισότιμα μέσω της κατανόησης και της αποδοχής του άλλου. Ειδικότερα, όταν αναφερόμαστε σε παιδιά από διαφορετικά γλωσσικά και πολιτισμικά περιβάλλοντα, εννοούμε ότι τα παιδιά αυτά διαφέρουν ως προς τη φυλή, την εθνικότητα, τον πολιτισμό, το κοινωνικο-οικονομικό επίπεδο αλλά και ως προς την προηγούμενη σχολική εμπειρία και το βαθμό γνώσης της δεύτερης γλώσσας, διαφορές τις οποίες αναπόφευκτα φέρνουν μαζί τους στο σχολείο και επηρεάζουν τις επιδόσεις τους και τη γενικότερη ανάπτυξή τους. Ο ρόλος της προσχολικής εκπαίδευσης στην ολόπλευρη ανάπτυξη των παιδιών έχει επισημανθεί και αναγνωριστεί τα τελευταία χρόνια τονίζοντας ότι η ηλικία αυτή καθίσταται κρίσιμη και ουσιαστική περίοδος. Συνεπώς, μια πολυγλωσσικά και διαπολιτισμικά προσανατολισμένη προσχολική εκπαίδευση χρειάζεται να μεριμνάει για την ισότητα ευκαιριών ανεξάρτητα από φύλο, φυλή, πολιτισμό, εθνικότητα ή γλώσσα και να αξιοποιεί το γλωσσικό και πολιτισμικό πλούτο που φέρουν τα παιδιά μεταναστευτικής καταγωγής.
Σκοπός και στόχοι: Ο σκοπός αυτού του μαθήματος, λοιπόν, είναι να εξοικειωθούν οι φοιτητές/τριες με το σχεδιασμό, την ανάπτυξη και την εφαρμογή εκπαιδευτικού υλικού για τη γλώσσα σε πολυπολιτισμικά περιβάλλοντα μάθησης. Πιο συγκεκριμένα, οι στόχοι του μαθήματος είναι οι κάτωθι: α) να κατανοήσουν τη σημασία της ένταξης και αξιοποίησης των γλωσσικών ρεπερτορίων των παιδιών προσχολικής εκπαίδευσης με στόχο την προώθηση της πολυγλωσσίας και της διαπολιτισμικότητας, β) να κατανοήσουν οι φοιτητές/τριες την πολυπαραμετρικότητα του σχεδιασμού εκπαιδευτικού υλικού για τις πολυγλωσσικές τάξεις, γ) να εξοικειωθούν οι φοιτητές/τριες με το σχεδιασμό, την παραγωγή και την εφαρμογή πολυγλωσσικού εκπαιδευτικού υλικού παίρνοντας αποφάσεις για τις συνθήκες και το πλαίσιο μέσα στο οποίο θα εφαρμοστεί το υλικό, τη στοχοθεσία, το περιεχόμενο και τη μεθοδολογία δόμησής του δ) να εξοικειωθούν οι φοιτητές/τριες με τη χρήση κατάλληλων μεθόδων, προσεγγίσεων και σύγχρονων διδακτικών εργαλείων, όπως είναι η πολυτροπικότητα, η διαγλωσσικότητα και η διακειμενικότητα, αξιοποιώντας την πολυγλωσσία της τάξης και ε) να καταστούν ικανοί να διαχειρίζονται την πολυγλωσσική και πολυπολιτισμική τάξη του νηπιαγωγείου. Στο μάθημα συζητούνται οι γνωστικές θεωρίες για τη διγλωσσία και τη σχολική επίδοση, οι αρχές και οι παραμέτρους σχεδιασμού εκπαιδευτικού υλικού για τη γλώσσα εστιάζοντας στην αξιοποίηση της πολυγλωσσίας της τάξης. Επίσης, συζητούνται τα πρόσφατα Προγράμματα Σπουδών για τη γλώσσα στην προσχολική εκπαίδευση, παρουσιάζονται παραδείγματα πολυγλωσσικού εκπαιδευτικού υλικού για την προσχολική και πρωτοσχολική εκπαίδευση και αναπτύσσεται αντίστοιχο υλικό από τους φοιτητές και τις φοιτήτριες, το οποίο εφαρμόζεται από τους ίδιους τους/τις φοιτητές/τριες σε αντίστοιχο πλαίσιο.
Μαθησιακά αποτελέσματα: Με την ολοκλήρωση των μαθημάτων, οι φοιτητές/τριες αναμένεται να:
- Γνωρίσουν τη σημασία της ενσωμάτωσης της γλωσσικής ετερότητας και της αξιοποίησης των γλωσσικών ρεπερτορίων των παιδιών προσχολικής εκπαίδευσης με στόχο την προώθηση της πολυγλωσσίας και της διαπολιτισμικότητας
- Εξοικειωθούν με τη χρήση κατάλληλων μεθόδων, προσεγγίσεων και σύγχρονων διδακτικών εργαλείων, όπως είναι η πολυτροπικότητα, η διαγλωσσικότητα και η διακειμενικότητα, αξιοποιώντας την πολυγλωσσία της τάξης
- Εξοικειωθούν με το σχεδιασμό, την ανάπτυξη και την εφαρμογή πολυγλωσσικού εκπαιδευτικού υλικού για τη γλώσσα στην προσχολική εκπαίδευση
- καταστούν ικανοί να διαχειρίζονται την πολυγλωσσική και πολυπολιτισμική τάξη του νηπιαγωγείου
Αξιολόγηση: Οι φοιτητές/τριες αξιολογούνται με παράδοση και παρουσίαση γραπτών εργασιών κατά τη διάρκεια και στο τέλος του εξαμήνου. Αναλυτικότερα, καλούνται να α) σχεδιάσουν σε ομάδες πολυγλωσσικό εκπαιδευτικό υλικό με σαφείς στόχους για τη γλώσσα στην προσχολική εκπαίδευση β) να εφαρμόσουν αυτό το υλικό στο αντίστοιχο πλαίσιο και γ) να παρουσιάσουν σε ομάδες το πολυγλωσσικό υλικό και τα αποτελέσματα εφαρμογής του σε πολυγλωσσικές τάξεις του νηπιαγωγείου
Ημερομηνία δημιουργίας
Τρίτη, 1 Μαρτίου 2022
-
Δεν υπάρχει περίγραμμα