Anteprima
Ζητήματα Δίγλωσσης Εκπαίδευσης
(PN1639) - Πολυξένη Μανώλη
Descrizione del Corso
H διγλωσσία/πολυγλωσσία ως συνύπαρξη δυο ή περισσότερων γλωσσών είτε σε ατομικό είτε σε κοινωνικό επίπεδο είναι ένα απολύτως φυσικό φαινόμενο σε όλες τις κοινωνίες, το οποίο είναι άμεσα συνυφασμένο με τις μετακινήσεις και μετεγκαταστάσεις ατόμων και ομάδων αλλά και με την επαφή γλωσσών και πολιτισμών. Αυτή η επαφή ανθρώπων, γλωσσών και πολιτισμών δημιουργεί ποικιλομορφία στην κοινωνία, η οποία αναπόφευκτα επηρεάζει και το χώρο της εκπαίδευσης.
Σκοπός και στόχοι: Βασικός πυλώνας αυτού του μαθήματος είναι η αποδοχή της άποψης ότι η μάθηση και η κοινωνικοποίηση μέσω δυο ή περισσότερων γλωσσών είναι όχι μόνο εφικτές αλλά και επωφελείς σε γλωσσικό, γνωστικό και συναισθηματικό επίπεδο. Σε αυτό το πλαίσιο, ο σκοπός του μαθήματος είναι η ανάπτυξη της επίγνωσης των φοιτητών/τριών σχετικά με θεωρητικά ζητήματα που αφορούν τη διγλωσσία και τη δίγλωσση εκπαίδευση, ώστε να είναι σε θέση να διαχειριστούν τη σύγχρονη πολυγλωσσική και πολυπολιτισμική τάξη αξιοποιώντας όλους τους γλωσσικούς κώδικες των μαθητών/τριών τους κατά τον σχεδιασμό και την υλοποίηση της διδακτικής πράξης. Πιο συγκεκριμένα, ο στόχος του μαθήματος είναι να κατανοήσουν οι φοιτητές/τριες ζητήματα που αφορούν τη διγλωσσσία/πολυγλωσσία στο σύγχρονο παγκοσμιοποιημένο και ταχύτατα μεταβαλλόμενο κοινωνιογλωσσικό τοπίο σχολιάζοντας διαφορετικούς ορισμούς, βασικές έννοιες και διαστάσεις της διγλωσσίας, τον ατομικό και κοινωνικό χαρακτήρα της, τις μορφές δίγλωσσης εκπαίδευσης, τον διγλωσσικό γραμματισμό και τις γνωσιακές θεωρίες για τη διγλωσσία. Ένας άλλος στόχος του μαθήματος είναι να ενημερωθούν οι φοιτητές/τριες για θέματα γλωσσικής και πολιτισμικής επαφής και τις πιθανές εκβάσεις κατά τη διαδικασία αυτής της επαφής. Ταυτόχρονα, το μάθημα στοχεύει στην ενημέρωση των φοιτητών/τριων για τη γλωσσική και πολιτισμική ποικιλομορφία στην Ελλάδα και την εκπαίδευση των δίγλωσσων παιδιών παρουσιάζοντας τις κύριες κατηγορίες δίγλωσσων -δυνητικά- παιδιών και τα εκπαιδευτικά μέτρα που μέχρι στιγμής έχουν θεσπιστεί. Τέλος, ένας άλλος στόχος του μαθήματος είναι η εξοικείωση των φοιτητών/τριων όχι μόνο με τις θεωρητικές κατευθύνσεις αλλά και τις διδακτικές προσεγγίσεις αναφορικά με την κατάκτηση μιας δεύτερης γλώσσας εστιάζοντας μάλιστα στις πιο σύγχρονες διδακτικές προσεγγίσεις, στην Παιδαγωγική των Πολυγραμματισμών, στην πολυτροπικότητα, στη διαγλωσσικότητα, στα κείμενα ταυτότητας, που μπορούν να λειτουργήσουν ως εργαλεία γλωσσικής εκμάθησης, καθώς η πρόσφατη έρευνα στην κοινωνιογλωσσολογία έχει αναδείξει τη σημασία της αξιοποίησης των γλωσσικών ρεπερτορίων των μαθητών/τριων αλλά και τον πολυτροπικό χαρακτήρα της επικοινωνίας.
Creation Date
venerdì 15 ottobre 2021
-
There is no syllabus