Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility

Preview

Selected image

Θεατροπαιδαγωγικές πρακτικές στην εκπαίδευση (PN1506)

(PN1630) -  Βασιλική Ρήγα

Course Description

Οι φοιτήτριες και οι φοιτητές που θα συμμετάσχουν στο βιωματικό μάθημα καλούνται:

  • να αποκτήσουν τις απαραίτητες θεωρητικές βάσεις και τις πρακτικές εμπειρίες για την αποτελεσματική εμψύχωση θεατροπαιδαγωγικών πρακτικών,
  • να αναδείξουν και να βελτιώσουν το προσωπικό τους δυναμικό για το ρόλο του εμψυχωτή,
  • να προσεγγίσουν διάφορα κοινωνικά, πολιτισμικά, ηθικά, επιστημονικά ή άλλα ζητήματα της εποχής μέσα από τα εργαλεία της θεατροπαιδαγωγικής για να παρεμβαίνουν και να τα μετασχηματίζουν δημιουργικά και καινοτόμα,
  • να σχεδιάζουν, να υλοποιούν και να αξιολογούν θεατροπαιδαγωγικά προγράμματα στην τυπική και άτυπη εκπαίδευση.

Creation Date

Monday, August 30, 2021

  • Περιεχόμενο μαθήματος

    • Οι θεατροπαιδαγωγικές πρακτικές ως τρόπος έκφρασης, επικοινωνίας, αισθητικής καλλιέργειας, κοινωνικής ευαισθητοποίησης και εναλλακτικής προσέγγισης της γνώσης στην εκπαίδευση
    • Τεχνικές εμψύχωσης της ομάδας
    • Παιχνίδια ρόλων και αυτοσχεδιασμοί
    • Θεατρικό παιχνίδι: στάδια δομικής συγκρότησης, μέσα και τεχνικές ανάπτυξής του
    • Θέατρο των αντικειμένων: κατασκευή και εμψύχωση κούκλας, κατασκευή και χρήση μάσκας, θέατρο σκιών
    • Επιλογή/ σύνθεση ενός θεατρικού κειμένου
    • Δημιουργία περιβάλλοντος θεατρικής δράσης
    • Δημιουργία παράστασης/ δρώμενων
    • Παρακολούθηση, ανάλυση και κριτική αποτίμηση δρώμενων
    • Ο εκπαιδευτικός ως εμψυχωτής
    • Σχεδιασμός θεατροπαιδαγωγικών προγραμμάτων για τη σχολική (τυπική) εκπαίδευση και την (άτυπη) εκπαίδευση στην κοινότητα: διερεύνηση θέματος, δραστηριότητες, υλικό, καταγραφή, παραγωγή, παρουσίαση και αξιολόγηση προγράμματος

    Μέθοδοι διδασκαλίας

    Το μάθημα είναι βιωματικό και διεξάγεται στον παιδικό σταθμό (αίθουσα μουσικής και κίνησης).

    • Θεατροπαιδαγωγικές ασκήσεις με τη συμμετοχή των φοιτητριών/ών
    • Διαλέξεις
    • Εργαστηριακές ασκήσεις (ομαδικά)
    • Συγγραφή εργασιών (ατομικά, ομαδικά)
    • Καλλιτεχνικές δημιουργίες (ατομικά, ομαδικά)
    • Βιντεοπαρουσιάσεις
    • Χρήση εποπτικού υλικού
    • Μελέτη βιβλιογραφίας, δικτυογραφίας
    • Παρουσίαση δρώμενων
    • Παρακολούθηση εκδηλώσεων/ δρώμενων
    • Ανάλυση, συζήτηση

    Προαπαιτούμενα

    Η συστηματική παρακολούθηση του βιωματικού μαθήματος και η ενεργός συμμετοχή κρίνεται αναγκαία.

    Περιορισμένος αριθμός συμμετοχών.

    Μέθοδοι αξιολόγησης

    Το μάθημα στηρίζεται στη διαμορφωτική αξιολόγηση κατά τη διάρκεια του εξαμήνου και ο τελικός βαθμός προκύπτει από:

    • Ατομικές και ομαδικές, μικρές σε έκταση, εργασίες ή/και κατασκευές που εκπονούνται κατά τη διάρκεια του εξαμήνου (20%).
    • Θεατροπαιδαγωγικά δρώμενα εμπνευσμένα από τη θεματολογία του εξαμήνου και βασισμένα σε ειδικό εκπαιδευτικό στόχο. Παρουσίαση δρώμενων σε φορείς (30%).
    • Τελικές γραπτές εξετάσεις (50%).

    Προτεινόμενα συγγράμματα

    Γκόβας, Ν. (2003). Για ένα νεανικό δημιουργικό θέατρο. Ασκήσεις, παιχνίδια, τεχνικές. Ένα πρακτικό βοήθημα για εμψυχωτές θεατρικών ομάδων και εκπαιδευτικούς. Μεταίχμιο.

    Διδάσκοντες

    Βασιλική Ρήγα, Καθηγήτρια στο Τ.Ε.Ε.Α.Π.Η.

    Ώρες συνεργασίας: Τρίτη 17:00-19:00 και Τετάρτη 12:00-14:00, στο γραφείο της διδάσκουσας (στο κτίριο ΓΔΑ)

    Βιβλιογραφία

    • Boal, A. (2013). Θεατρικά Παιχνίδια για ηθοποιούς και για μη ηθοποιούς. Σοφία.
    • Levine, J. (2004). How to Set up a Dramatic Play Area. Διαθέσιμο στο δικτυακό τόπο: http://www.childcarelounge.com/articles/dramaplay.htm
    • MacDonald, S. M. & Riga, V. (2020). Mapping performance studies in US universities. Text and Performance Quarterly, 40(1), 72-89.
    • Meirieu, M. (2002). Se reconnaitre par le theatre: ecole, education specialisee, formation. Chronique Sociale.
    • Riga, V. & MacDonald, S. M. (2020). Teaching performance studies: communicating contemporary curricular practice in the United States. Text and Performance Quarterly, 40(3), 289-307.
    • Αγγελάκη, Χ., Γκολφινοπούλου, Γ., Διδάχου, Ε., Παπαδάκου, Ε., & Ρήγα, Β. (2012). 4+1 κλειδιά για την αυτομόρφωση της νηπιαγωγού. ΟΜΕΡ.
    • Αυδή, Α. & Χατζηγεωργίου, Μ. (2007) Η τέχνη του δράματος στην εκπαίδευση. 48 προτάσεις για εργαστήρια θεατρικής αγωγής. Μεταίχμιο.
    • Γκόβας, N. (Επιμ.) (2002). Το θέατρο στην εκπαίδευση: μορφή τέχνης και εργαλείο μάθησης (πρακτικά συνδιάσκεψης 2001). Μεταίχμιο.
    • Γραμματάς, Θ. (1999). Διδακτική του θεάτρου. τυπωθήτω - Γιώργος Δαρδανός.
    • Κατσάρας, Μ. (2005). Η δραματική τέχνη στο σχολείο. Παρασκήνιο.
    • Κοντογιάννη, Α. (2000). Η δραματική τέχνη στην εκπαίδευση. Ελληνικά Γράμματα.
    • Κοντογιάννη, Α. (2008). Μαύρη αγελάδα – Άσπρη αγελάδα. Δραματική Τέχνη στην Εκπαίδευση και Διαπολιτισμικότητα. Αθήνα: Τόπος.
    • Λεκόκ, Ζ. και συν. (2005). Το ποιητικό σώμα. Μια διδασκαλία της θεατρικής πράξης. ΚΟΑΝ.
    • Παιδαγωγικό Ινστιτούτο (2004). Εισαγωγή: Θέατρο και Παιδεία. Ενιαίο Πλαίσιο Προγράμματος Σπουδών. Θεατρική Αγωγή, 9/11/2004.
    • Παπαδόπουλος, Σ. (2010). Παιδαγωγική του θεάτρου. Δ. και Ν. Παντελής.
    • Ρήγα, Β. & Παρούση, Α. (2019). Οι παραστασιακές σπουδές στην Αμερική. Διαφαινόμενες προεκτάσεις στην εκπαίδευση εκπαιδευτικών. Εκπαίδευση & Θέατρο, 20, 38-45.
    • Ρήγα, Β. & Τσελφές, Β. (υπό δημοσίευση). Το θέατρο στην πανεπιστημιακή εκπαίδευση εκπαιδευτικών: ισορροπία μεταξύ καινοτόμων ρευμάτων και θεσμικής αδράνειας. Στο συλλογικό τόμο με τίτλο Σύγχρονες τάσεις στο ελληνικό κουκλοθέατρο. Μια άτυπη μορφή εκπαίδευσης; ΤΕΑΠΗ, ΕΚΠΑ.
    • Ρήγα, Β. (2004). Η σωματική έκφραση στο νηπιαγωγείο και το δημοτικό σχολείο. τυπωθήτω - Γιώργος Δαρδανός.
    • Σέξτου, Π. (1998). Δραματοποίηση. Το βιβλίο του παιδαγωγού – εμψυχωτή. Καστανιώτης.
    • Τσαλαπάτης, Ν. & Ρήγα, Β. (2018). Πειραματική εφαρμογή των σωματικών πρακτικών του Θεόδωρου Τερζόπουλου στο Δημοτικό Σχολείο. Διάλογοι! Θεωρία και πράξη στις επιστήμες αγωγής και εκπαίδευσης, 4, 163-188.

     

    Συναφή επιστημονικά περιοδικά:

    • Περιοδικό Εκπαίδευση και Θέατρο. Journal@theatroedu.gr
    • Research in Drama Education
    • The Journal of Applied Theatre and Performance