Darstellung / Vorschau
Εισαγωγή στην Ειδική Αγωγή και Εκπαίδευση
(PN1614) - Αριστέα Φύσσα
Beschreibung des Kurses
Το συγκεκριμένο μάθημα ως προς τη φύση του είναι εισαγωγικό στο επιστημονικό πεδίο της ειδικής αγωγής και εκπαίδευσης παιδιών με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες ή/και αναπηρία. Βασικός στόχος του μαθήματος είναι οι φοιτητές και οι φοιτήτριες να αποκτήσουν μία συνολική εικόνα του επιστημονικού πεδίου της ειδικής αγωγής και εκπαίδευσης και, ως εκ τούτου, να διαμορφωθεί η θεωρητική βάση ώστε στη συνέχεια να εμβαθύνουν σε πιο εξειδικευμένα ζητήματα στο πλαίσιο άλλων επιμέρους ειδικών μαθημάτων που σχετίζονται με το πεδίο. Στο μάθημα αναλύονται καίριες έννοιες που σχετίζονται με τον χώρο της ειδικής αγωγής και εκπαίδευσης (όπως: “αναπηρία”, “βλάβη”, “ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες”, “ενσωμάτωση” και “ένταξη/συμπερίληψη”), ενώ περιγράφονται οι αρχές, οι στόχοι και τα αντικείμενα της ειδικής αγωγής και εκπαίδευσης ως επιστήμης. Γίνεται, επίσης, αναφορά στην ιστορία της ειδικής αγωγής και εκπαίδευσης στην Ελλάδα (1900 έως σήμερα) και σε νομοθετικές ρυθμίσεις βάσει των οποίων οργανώνεται η εκπαίδευση των παιδιών με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες ή/και αναπηρία από το 1981 έως σήμερα. Ακόμη, παρουσιάζονται η δομή και η λειτουργία των διαφορετικών πλαισίων παροχής ειδικής αγωγής και εκπαίδευσης και σκιαγραφείται ο ρόλος του ειδικού παιδαγωγού. Μέσα στο πλαίσιο των μαθημάτων αναδεικνύονται η πολυεπιστημονικη και η διεπιστημονική διάσταση του χώρου της ειδικής αγωγής και εκπαίδευσης, ενώ δίνεται ταυτοχρόνως η δυνατότητα στους φοιτητές και στις φοιτήτριες να συνθέσουν τις διαφορετικές προσεγγίσεις που υπάρχουν τόσο σε επιστημονικό-ερευνητικό επίπεδο όσο και σε επίπεδο εφαρμογής της ειδικής αγωγής και της ενταξιακής/συμπεριληπτικής εκπαίδευσης.
Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος, οι φοιτητές και οι φοιτήτριες αναμένονται:
- να διακρίνουν τις ουσιαστικές διαφορές που εντοπίζονται μεταξύ των βασικών εννοιών που έχουν αναπτυχθεί ιστορικά για τη διαμόρφωση της Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης στην Ελλάδα όπως, επίσης, και της ενταξιακής/συμπεριληπτικής εκπαίδευσης και να χρησιμοποιούν σωστά την εκάστοτε ορολογία,
- να αναπτύξουν κριτική σκέψη και στάση απέναντι σε ελλειμματικούς τρόπους προσέγγισης της αναπηρίας και, ως επακόλουθο, απέναντι στους μαθητές με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες ή/και αναπηρία,
- να αναγνωρίζουν τις διάφορες δομές παροχής ειδικής αγωγής και εκπαίδευσης και τη λειτουργία τους όπως, επίσης, και τον ρόλο του ειδικού παιδαγωγού κυρίως στο πλαίσιο του γενικού σχολείου και
- να μπορούν να αναγνωρίζουν πολιτικές και πρακτικές που είτε εμποδίζουν είτε προωθούν τη διαδικασία ανάπτυξης ενταξιακών/συμπεριληπτικών περιβαλλόντων μάθησης που αφορούν σε όλους τους μαθητές (συμπεριλαμβανομένων κι εκείνων με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες ή/και αναπηρία).
Creation Date
Freitag, 7. Februar 2020
-
There is no syllabus