Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility

Παρουσίαση/Προβολή

Εικόνα επιλογής

Μεθοδολογία Εκπαιδευτικής Έρευνας: Ποσοτικές Προσεγγίσεις (ΜΕΕΠΠ)

(PN1602) -  Κωνσταντίνος Λαβίδας

Περιγραφή Μαθήματος

Το μάθημα αποτελεί μια εισαγωγή στις βασικές έννοιες της ποσοτικής ερευνητικής προσέγγισης, της περιγραφικής και της επαγωγικής στατιστικής.

Σκοπός του μαθήματος είναι να γνωρίσουν αλλά και να εξοικειωθούν οι μεταπτυχιακοί φοιτητές με:

  • τις μεθόδους ανάλυσης ερευνητικών δεδομένων τα οποία συλλέγονται κατά τη διερεύνηση κοινωνικών φαινομένων ακολουθώντας την ποσοτική μεθοδολογική προσέγγιση,
  • το περιβάλλον στατιστικής επεξεργασίας δεδομένων SPSS αλλά και τους κατάλληλους στατιστικούς ελέγχους για την ανάλυση ποσοτικών δεδομένων.

Ημερομηνία δημιουργίας

Τετάρτη, 4 Σεπτεμβρίου 2019

  • Σκοπός και στόχοι του μαθήματος

    Σκοπός του μαθήματος είναι να γνωρίσουν αλλά και να εξοικειωθούν οι μεταπτυχιακοί φοιτητές με τις μεθόδους διερεύνησης φαινομένων στις επιστήμες της αγωγής ακολουθώντας την ποσοτική μέθοδο έρευνας.

    Διδάσκοντες

    Λαβίδας Κωνσταντίνος,

    Email: Lavidas@upatras.gr

    Ώρες συνεργασίας: Tρίτη: 11:00-13:00 & Τετάρτη 10:00- 12:00, στο γραφείο μου.

    Μαθησιακοί στόχοι

    Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος ο/η μεταπτυχιακός φοιτητής / τρια θα είναι σε θέση να:

    • Περιγράφει τα βασικά στάδια για την διενέργεια μιας ποσοτικής έρευνας.
    • Επιλέγει την κατάλληλη μέθοδο δειγματοληψίας για την συγκρότηση ενός αντιπροσωπευτικού δείγματος.
    • Διατυπώνει κατάλληλες ερευνητικές υποθέσεις ανάλογα με το ερευνητικό πρόβλημα.
    • Αναγνωρίζει και να εφαρμόζει την βασική διαδικασία ελέγχου υποθέσεων.
    • Εκτελεί βασικές επαγωγικές υπολογιστικές διαδικασίες ανάλυσης δεδομένων σε ψηφιακό περιβάλλον ανάλυσης δεδομένων.
    • Να χρησιμοποιεί μεθόδους πολυμεταβλητής ανάλυσης δεδομένων.
    • Παρουσιάζει τα αποτελέσματα της ανάλυσης που πραγματοποίησε συνδέοντας τα με το ερευνητικό πρόβλημα.
    • Προσεγγίζει κριτικά σύγχρονα ζητήματα της Εκπαιδευτικής έρευνας.
    • Σχεδιάζει και να υλοποιεί την μελέτη εκπαιδευτικών θεμάτων επιλέγοντας κατάλληλα ερευνητικά εργαλεία.

    Περιεχόμενο μαθήματος

    Το μάθημα αποτελείται από 13 διδακτικές συναντήσεις. Θα πραγματοποιηθούν διαλέξεις και εργαστηριακές συναντήσεις. Στα εργαστηριακά μαθήματα οι μεταπτυχιακοί φοιτητές (ΜΦ) θα γνωρίσουν μεθόδους σχετικά με τον έλεγχο υποθέσεων και τη διερεύνηση σχέσεων μεταξύ μεταβλητών. Στην κατεύθυνση αυτή θα γνωρίσουν το περιβάλλον στατιστικής επεξεργασίας δεδομένων SPSS. Τέλος κατά τη διάρκεια του εξαμήνου στο πλαίσιο του μαθήματος θα παρουσιαστούν σε ειδικό σεμινάριο, εργαλεία βιβλιογραφικής αναζήτησης και οργάνωσης της βιβλιογραφίας καθώς επίσης και και συστήματα βιβλιογραφικών αναφορών και παρουσίασης στατιστικών.

    Το μάθημα περιλαμβάνει τις εξής ενότητες:

    • Βασικές έννοιες επιστημονικής έρευνας: Η ποσοτική μέθοδος έρευνας, πληθυσμός και δείγμα της έρευνας, δειγματοληπτικές μέθοδοι, μεταβλητές και κλίμακες μέτρησης, εργαλεία μέτρησης καθώς και αξιοπιστία και εγκυρότητα των εργαλείων μέτρησης.
    • Περιγραφική Στατιστική: Πίνακες συχνοτήτων, μέτρα θέσης και διασποράς, μέτρα λοξότητας και κύρτωσης καθώς επίσης και γραφική παρουσίαση των δεδομένων.
    • Επαγωγική Στατιστική: Κεντρικό οριακό θεώρημα, υποθέσεις της έρευνας και στατιστική σημαντικότητα. Κανονική κατανομή και έλεγχος αυτής αξιοποιώντας και ελέγχους όπως: Kolmogorov-Smimov και Shapiro-Wilk. Έλεγχος ανεξαρτήτων και εξαρτημένων δειγμάτων και έλεγχος συνάφειας μεταξύ ποιοτικών και μεταξύ ποσοτικών μεταβλητών. Συγκεκριμένα θα παρουσιαστούν, παραμετρικοί έλεγχοι όπως: t- test και ANOVA καθώς επίσης και μη παραμετρικοί έλεγχοι όπως: Mann-Whitney, Wilcoxon, Kruskal-Wallis και Friedman. Τέλος, θα παρουσιαστούν οι συντελεστές συσχέτισης Pearson και Spearman αλλά και έλεγχοι συνάφειας και καλής προσαρμογής chi-square.
    • Πολυμεταβλητή Ανάλυση: Παλινδρόμηση, παραγοντική ανάλυση και  ανάλυση σε συστάδες.

    Μέθοδοι διδασκαλίας

    Θα πραγματοποιηθούν διαλέξεις και εργαστήρια, πρόσωπο με πρόσωπο και εργασία σε ομάδες.

    Χρήση τεχνολογιών πληροφορίας και επικοινωνιών

    • Για την υποστήριξη του μαθήματος και για κάθε διδακτική συνάντηση θα αναρτώνται διαφάνειες και άλλο υποστηρικτικό υλικό στην σελίδα υποστήριξης του μαθήματος στο eclass.
    • Xρήση λογισμικού παρουσιάσεων: PowerPoint, Prezi.
    • Για τα εργαστήρια θα χρησιμοποιηθούν υπολογιστικά περιβάλλοντα ανάλυσης ποσοτικών δεδομένων, όπως: LibreOffice Calc, R και SPSS.

    Αξιολόγηση του μαθήματος

    Η συμμετοχή των ΜΦ στο μάθημα είναι υποχρεωτική.

    Κάθε μεταπτυχιακός φοιτητής (ΜΦ) θα πρέπει να πραγματοποιήσει δύο ατομικές εργασίες και μια τελική εργασία. Η τελική εργασία μπορεί να είναι και συνεργατική, μέχρι και τρεις ΜΦ.

    • Οι ατομικές εργασίες αποτελούν το 40% της τελικής αξιολόγησης.  
    • Η τελική εργασία που θα πρέπει να παρουσιαστεί δημόσια σε όλους τους ΜΦ αποτελεί το 60% της τελικής αξιολόγησης.

    Ενδεικτική Βιβλιογραφία

    American Psychological Association. (2012). Publication Manual of the American Psychological Association (6th ed.). Washington, DC: Author.

    Cohen, L. &  Manion, L. (1994). Μεθοδολογία Εκπαιδευτικής Έρευνας, Αθήνα: Μεταίχμιο.

    Creswell, J. W. (2012). Educational research: Planning, conducting, and evaluating quantitative and qualitative research (4th ed). ?Boston: Pearson.

    Field, A. (2013). Discovering statistics using IBM SPSS statistics. London: Sage.

    Javeau, C. (1996).  Η έρευνα με ερωτηματολόγια.  Αθήνα: τυποθήτω.

    Γιαλαμάς, Β., Λαβίδας, Κ., & Μάνεσης, Δ. (2024). Στατιστικές μέθοδοι και τεχνικές στις κοινωνικές επιστήμες με τη χρήση SPSS [Μεταπτυχιακό εγχειρίδιο]. Κάλλιπος, Ανοικτές Ακαδημαϊκές Εκδόσεις. https://dx.doi.org/10.57713/kallipos-439

    Γναρδέλης, Χ. (2003). Εφαρμοσμένη Στατιστική, Εκόσεις Παπαζήση, Αθήνα.

    Δαφέρμος, Β. (2005). ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΣΤΑΤΙΣΤΙΚΗ ΜΕ ΤΟ SPSS, Θεσσαλονίκη: ΖΗΤΗ.

    Ρούσσος, Π. & Τσαούσης, Γ. (2002). Στατιστική Εφαρμοσμένη στις Κοινωνικές Επιστήμες, Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα.