Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility

Anteprima

Selected image

Κινητικό παιχνίδι και κινητικός γραμματισμός

(PN1507) -  Βασιλική Ρήγα

Descrizione del Corso

Το μάθημα είναι συνδεδεμένο με την κάθετη πρακτική άσκηση. Οι φοιτήτριες και οι φοιτητές που θα συμμετάσχουν στο βιωματικό μάθημα καλούνται:

  • να αποκτήσουν τις απαραίτητες θεωρητικές βάσεις και τις πρακτικές εμπειρίες για την αποτελεσματική διδασκαλία και εμψύχωση του κινητικού παιχνιδιού ως μέσο επικοινωνίας, μάθησης και ανάπτυξης στην προσχολική ηλικία,
  • να βιώσουν το παιχνίδι ως μέσο ενεργοποίησης, απελευθέρωσης της φαντασίας και καλλιέργειας της ψυχοκινητικής έκφρασης του παιδιού,
  • να συνειδητοποιήσουν την αξία του κινητικού γραμματισμού καθ’ όλη τη διάρκεια της ζωής του ατόμου.

Creation Date

martedì 17 novembre 2009

  • Περιεχόμενο μαθήματος

    Εξετάζονται οι εξής θεματικές ενότητες:

    • Θεωρίες και είδη παιχνιδιού
    • Πρώιμος κινητικός γραμματισμός
    • Κινητικός γραμματισμός και εκπαίδευση
    • Κινητική ανάπτυξη και κινητικές δεξιότητες
    • Κινητικό παιχνίδι
    • Είδη κινητικών παιχνιδιών (γνωριμίας, φυσικών ικανοτήτων και κινητικών δεξιοτήτων, ρυθμού, συνεργασίας, αισθησιοκινητικά, μίμησης, χαλάρωσης, αυτοσυγκέντρωσης, φαντασίας)
    • Παραδοσιακά κινητικά παιχνίδια
    • Το τσίρκο στην εκπαίδευση
    • Σχεδιασμός και οργάνωση κινητικών παιχνιδιών
    • Οργανωμένο περιβάλλον (εσωτερικός και εξωτερικός χώρος, περιβάλλον δράσης)
    • Εξοπλισμός-υλικά
    • Ο ρόλος του εκπαιδευτικού ως εμψυχωτής

    Μέθοδοι διδασκαλίας

    Το μάθημα είναι πρακτικού χαρακτήρα και διεξάγεται στον παιδικό σταθμό (αίθουσα μουσικής και κίνησης).

    • Εφαρμογές παιχνιδιών με τη συμμετοχή των φοιτητριών/ών
    • Διαλέξεις
    • Εργαστηριακές ασκήσεις για το σχεδιασμό και την κατασκευή παιχνιδιών (ατομικά, ομαδικά) από άχρηστο, φυσικό ή βιομηχανικό υλικό
    • Αυτοτελής μελέτη (βιβλιογραφίας, δικτυογραφίας)
    • Συγγραφή εργασιών (ατομικά, ομαδικά)
    • Χρήση εποπτικού υλικού (οπτικοακουστικό, εκπαιδευτικό, ψυχοκινητικό)
    • Ανάλυση, κριτικός στοχασμός, συζήτηση

    Προαπαιτούμενα

    Η συστηματική παρακολούθηση του εργαστηριακού μαθήματος και η ενεργός συμμετοχή κρίνεται αναγκαία.

    Περιορισμένος αριθμός συμμετοχών.

    Προτεινόμενα συγγράμματα

    • Ρήγα, Β. & Θερμού, Α. Ε. (2021). Οδηγός για την κινητική ανάπτυξη του παιδιού από τη γέννηση μέχρι το δημοτικό σχολείο. Πάτρα, ΕΠΕΕ.
    • Καμπάς, A. (2019). Φυσική δραστηριότητα και ψυχοκινητική στην προσχολική ηλικία. Gutenberg.

    Μέθοδοι αξιολόγησης

    Το μάθημα στηρίζεται στη διαμορφωτική αξιολόγηση και ο τελικός βαθμός του μαθήματος προκύπτει από:

    • Ατομικές και ομαδικές, μικρές σε έκταση, εργασίες που εκπονούνται κατά τη διάρκεια του εξαμήνου (20%).
    • Ατομική εργασία συνδεδεμένη με την πρακτική άσκηση. Η εργασία αφορά κυρίως σε αυτοσχέδια πρωτότυπα κινητικά παιχνίδια, εμπνευσμένα από τη θεματολογία του εξαμήνου και βασισμένα σε ειδικό εκπαιδευτικό στόχο (30%).
    • Τελικές γραπτές εξετάσεις (50%).

     

    Διδάσκοντες

    Βασιλική Ρήγα, Καθηγήτρια στο Τ.Ε.Ε.Α.Π.Η.

    Ώρες συνεργασίας: Τρίτη 17:00-19:00 και Τετάρτη 12:00-14:00, στο γραφείο της διδάσκουσας (στο κτίριο ΓΔΑ)

    Βιβλιογραφία

    • Caillois, R. (2001). Tα παιχνίδια και οι άνθρωποι. Εκδόσεις του Εικοστού Πρώτου.
    • Cattanach, A. (2003). Θεραπεία μέσω του παιχνιδιού. Σαββάλας.
    • Frost, J. L. (2010). A History of Children’s Play and Play Environments. Routledge.
    • Huizinga, J. (1989). Ο άνθρωπος και το παιχνίδι (Homo Ludens). Γνώση.
    • Katsikonouri, E. & Riga, V. (2014). European and Greek legislation on preschool children's protection from the use of unsafe toys. Preschool & Primary Education, 2(1), 27-44.
    • Martin, Κ. & Ellermann, U. (2001). Πολύπλευρη ρυθμική αγωγή. Salto.
    • Riga, V. & Printzou, M. (2006). Le jeu dans l’éducation interculturelle. La recherche en action. In Actes de l’8e Biennale Internationale de l’éducation et de la formation, INRP, Lyon (France), 11-14 Avril 2006.
    • Riga, V. (2004). Motor education in preschool institutions. The case of Greece. In Proceedings of the 3rd International Symposium A CHILD IN MOTION, University of Ljubljana and University of Primorska, Kranjska gora (Slovenia), 30th September - 2nd October 2004.
    • Thermou, A. & Riga, V. (2020). Research review for the presence of physical literacy in the world. European Journal of Physical Education and Sport Science, 6(3), doi: 10.5281/zenodo.3748022.
    • Zimmer, R. (2007). Εγχειρίδιο κινητικής αγωγής.
    • Αγγελάκη, Χ., Γκολφινοπούλου, Γ., Διδάχου, Ε., Παπαδάκου, Ε., & Ρήγα, Β. (2012). 4+1 κλειδιά για την αυτομόρφωση της νηπιαγωγού. ΟΜΕΡ.
    • Αργυριάδη, Μ. (2003). Ο μαγικός κόσμος των παιχνιδιών. Ευρωπαϊκά παιχνίδια από τις συλλογές του Μουσείου Μπενάκη. Αδάμ.
    • Αυγητίδου, Σ. (Επιμ.) (2001). Το παιχνίδι – Σύγχρονες ερευνητικές και διδακτικές προσεγγίσεις. τυπωθήτω - Γιώργος Δαρδανός.
    • Γκουγκουλή, Κ. & Καρακατσάνη, Δ. (Επιμ.) (2008). Το ελληνικό παιχνίδι. Διαδρομές στην ιστορία του. ΜΙΕΤ-ΕΛΙΑ.
    • Γκουγκούλη, Κ. & Κούρια, Α. (Επιμ.) (2000). Παιδί και παιχνίδι στην νεοελληνική κοινωνία (19ος και 20ος αιώνας). Ίδρυμα Ερευνών για το παιδί.
    • Θερμού, Α. & Ρήγα, Β. (2020). Η αξία του κινητικού γραμματισμού από την πρώιμη παιδική ηλικία. Στο Χ. Ζάραγκας, Ι. Λίτου (Επιμ.), Αθλητισμός: Καλλιτεχνικές, Παιδαγωγικές και Κοινωνιολογικές Διαστάσεις (σσ. 185-196). Πεδίο Α.Ε.
    • Καλλιτεχνική-Παιδαγωγική Ομάδα «Ελάτε να παίξουμε» (2004). Το παιχνίδι στην εκπαιδευτική διαδικασία. University Studio Press.
    • Κάππας, Χ. (2005). Ο ρόλος του παιχνιδιού στην παιδική ηλικία. Ατραπός.
    • Κουλεντιανού, Μ. (1994). Νανουρίσματα, ταχταρίσματα, παινέματα, πρωτοβαδίσματα, χελιδονίσματα, ξορκίσματα-γιατροσόφια, καλλικάνζαροι- νεράιδες, παιχνίδια, κάλαντα, γλωσσοδέτες, αινίγματα, σπαζοκεφαλιές. Θυμάρι.
    • Κουρουζίδης, Σ., Πολέμη-Τοδούλου, Μ., & Κοσμίδης, Π. (Επιμ.) (2000). Ομαδικά παιδικά παιχνίδια. 3ο Λύκειο Αχαρνών, Ευώνυμος Οικολογική Βιβλιοθήκη.
    • Κροντηρά, Λ. (2002). Ελάτε να παίξουμε μέσα στο χρόνο. Φυτράκη.
    • Μητσάκου, Α. & Ρήγα, Β. (2020). Κίνηση, τέχνη, λόγος και επιστήμη στο Παιδικό Φεστιβάλ του ΤΕΕΑΠΗ: Μια μελέτη περίπτωσης σχετικά με τις διδακτικές και παιδαγωγικές εφαρμογές του. Στο Χ. Ζάραγκας, Ι. Λίτου (Επιμ.), Αθλητισμός: Καλλιτεχνικές, Παιδαγωγικές και Κοινωνιολογικές Διαστάσεις (σσ. 185-196). Πεδίο Α.Ε.
    • Μπότσογλου, Κ. (2010). Υπαίθριοι χώροι παιχνιδιού και παιδί.
    • Πλατής, Μ. (2005). Παίζοντας στην Αρχαία Ελλάδα. Σάλτο.
    • Σιβροπούλου, Ρ. (2010). Από το παιχνίδι με κανόνες στο γραμματισμό. Gutenberg.
    • Χρήστου, Ι. (2007). Παιδί και ηλεκτρονικό παιχνίδι. Ταξιδευτής.
    • Χρυσικόπουλος, Μ. (2005). Ελληνικά παραδοσιακά παιχνίδια. Τα παιχνίδια που παίζαμε μικροί. Σάλτο.

     

    Συναφή επιστημονικά περιοδικά:

    • American Journal of Play
    • Games and Culture
    • International Journal of Play