Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility

Vista previa

Selected image

ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΗΝ ΚΟΙΝΩΝΙΟΛΟΓΙΑ ΙΙ

(PN1475) -  Καθηγητής Γεράσιμος Κουστουράκης

Descripción del Curso

 Στόχος του μαθήματος αυτού είναι η εμβάθυνση σε θεωρητικά ζητήματα της κοινωνιολογικής γνώσης και σε πρακτικά θέματα, που σχετίζονται με την κατανόηση σημαντικών όψεων και θεσμών της σύγχρονης κοινωνικής πραγματικότητας. Τα ζητήματα αυτά προσεγγίζονται και αναλύονται στα πλαίσια της παγκοσμιοποίησης, που επηρεάζει αναπόφευκτα και την ελληνική περίπτωση. Στόχος των συγκεκριμένων προσεγγίσεων είναι η υποβοήθηση των φοιτητών/φοιτητριών να κατανοήσουν τις σύγχρονες κοινωνικές εξελίξεις και δυναμικές, που επιδρούν αναπόφευκτα στη διαμόρφωση και της εκπαιδευτικής πραγματικότητας, την οποία θα χρειαστεί να προσεγγίσουν ερευνητικά ως κοινωνικοί επιστήμονες και να διαχειριστούν ως μελλοντικοί εκπαιδευτικοί προσχολικής ηλικίας και αγωγής.

Creation Date

martes, 2 de diciembre de 2

  • Προαπαιτούμενα

    Για να δηλώσετε το μάθημα ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΗΝ ΚΟΙΝΩΝΙΟΛΟΓΙΑ ΙΙ, που είναι εργαστηριακό και συνδεδεμένο με την Πρακτική Άσκηση, θα πρέπει να έχετε παρακολουθήσει επιτυχώς το προαπαιτούμενο μάθημα με τίτλο «Εισαγωγή στην Κοινωνιολογία Ι» (Α' έτους).

    Στόχοι

    Εμβάθυνση σε θεωρητικά ζητήματα της κοινωνιολογικής γνώσης και σε πρακτικά θέματα, που σχετίζονται με την κατανόηση σημαντικών όψεων/πλευρών της σύγχρονης κοινωνικής πραγματικότητας. Στόχος, επίσης, είναι η υποβοήθηση των φοιτητών/φοιτητριών να κατανοήσουν τις σύγχρονες κοινωνικές εξελίξεις και δυναμικές, που επιδρούν αναπόφευκτα στη διαμόρφωση και της εκπαιδευτικής πραγματικότητας, την οποία θα χρειαστεί να προσεγγίσουν ερευνητικά ως κοινωνικοί επιστήμονες και  να διαχειριστούν ως εκπαιδευτικοί προσχολικής ηλικίας και αγωγής. Ακόμη, μέσα από τη διαδικασία της Πρακτικής Άσκησης θα επιχειρηθεί η σύνδεση της κοινωνιολογικής γνώσης με την πραγματικότητα του ελληνικού νηπιαγωγείου.

     

    Περιεχόμενο Μαθήματος

    Οι γενικότερες θεματικές ενότητες που θα αναπτυχθούν είναι: α) εμβάθυνση σε ζητήματα κοινωνιολογικής θεωρίας, β) κοινωνική μεταβολή και αλλαγές υπό την επίδραση της παγκοσμιοποίησης στους ακόλουθους τομείς: πολιτισμός και κοινωνικοποίηση, πολιτική, υγεία, οικονομία και οργάνωση εργασίας, οικογένεια, περιβάλλον και εκπαίδευση, γ) κοινωνικές θέσεις και ρόλοι και ανάδειξη του ρόλου των εκπαιδευτικών προσχολικής ηλικίας. Και δ) μελέτη της σύνθεσης, των μεταβολών, της κοινωνικής δυναμικής του «πληθυσμού» και των επιδράσεών του στην κοινωνική και εκπαιδευτική πραγματικότητα.

    Επιδιωκόμενα μαθησιακά αποτελέσματα & απόκτηση δεξιοτήτων

    Στο τέλος του μαθήματος οι φοιτητές/τριες που θα το έχουν παρακολουθήσει συστηματικά και θα έχουν συμμετάσχει με επιτυχία σε όλες τις διδακτικές του δραστηριότητες θα είναι σε θέση:

    • Να παρατηρούν, να αναλύουν, να εξηγούν και να ερμηνεύουν τα κοινωνιολογικά θέματα και ζητήματα που θα προσεγγισθούν κατά τη διάρκεια των μαθημάτων καθώς κάποια από αυτά θα συνδεθούν με την πραγματικότητα της εκπαίδευσης στην προσχολική ηλικία.
    • Να επισημαίνουν τις κοινωνικές αλλαγές και να τις εξηγούν συνδέοντάς τες με τις κοινωνικές ιδιαιτερότητες και τις κοινωνικές συνθήκες που διαμορφώθηκαν τον 20ο αιώνα και συνεχίζουν να διαμορφώνονται στις αρχές του 21ου αιώνα (όπως είναι λ.χ. οι μεταβολές στον πολιτιστικό τομέα, την οικογένεια, τον πληθυσμό, το περιβάλλον κλπ.). Πρόκειται για παράγοντες που επηρεάζουν την εκπαιδευτική πραγματικότητα και το επάγγελμα του/της εκπαιδευτικού προσχολικής ηλικίας.
    • Να εκφράζονται με επιστημονικό τρόπο και να συνθέτουν τα αποτελέσματα της μελέτης τους για ένα συγκεκριμένο ζήτημα σε ένα επιστημονικό κείμενο στο οποίο θα μπορούν να εφαρμόσουν τα επιστημονικά πρότυπα γραφής (διατύπωση και σύνθεση επιχειρημάτων, παραπομπές και βιβλιογραφία).
    • Να παρουσιάζουν, να αναλύουν και να υποστηρίζουν στο κοινό των συμφοιτητών τους τα ευρήματα και τις απόψεις τους για συγκεκριμένα κοινωνιολογικά ζητήματα, τα οποία και θα έχουν προσεγγίσει μετά από τη συστηματική μελέτη κατάλληλων βιβλιογραφικών πηγών.

    Εκπαιδευτικές Δραστηριότητες - Μέθοδος διδασκαλίας

    α) Διαλέξεις του διδάσκοντα με παράλληλη διδακτική αξιοποίηση οπτικών κειμένων.

    β) Συμμετοχή των φοιτητών/φοιτητριών στο μάθημα μέσα από γραπτές απαντήσεις τους στις εργαστηριακού χαρακτήρα ασκήσεις, που θα δίνει ο διδάσκων σε κάθε διδακτική συνάντηση. Με αυτές τις εργαστηριακές δραστηριότητες επιδιώκεται η καλλιέργεια της κριτικής σκέψης και η εμβάθυνση σε συγκεκριμένα σημαντικά ζητήματα της διδακτέας ύλης, που θα προσεγγίζονται κάθε φορά.

    γ) Εκπόνηση και παρουσίαση μεγαλύτερου εύρους εργασιών (ατομικών ή ομαδικών με συνεργασία δύο φοιτητών/φοιτητριών) σε θέματα που θα ορίσει ο διδάσκων. Και,

    δ) Παρατήρηση και αποτύπωση των κοινωνιολογικών διαστάσεων της εκπαιδευτικής πραγματικότητας μέσα από τη διαδικασία της Πρακτική Άσκηση σε νηπιαγωγεία της περιοχής των Πατρών.

    Τρόποι αξιολόγησης / εξέτασης

    Επειδή το μάθημα συνδέεται με την ΠΡΑΚΤΙΚΗ ΑΣΚΗΣΗ η τελική βαθμολογία θα προκύψει από το Μέσο Όρο των εξής δύο Βαθμών:

    (Παρακολούθηση/διδασκαλία μαθήματος) Χ 0,7 + (Δραστηριότητες Πρακτικής Άσκησης) Χ 0,3

    με την προϋπόθεση ότι ο βαθμός στην (Παρακολούθηση/διδασκαλία μαθήματος), που διαμορφώνεται από τις παρακάτω α και β περιπτώσεις αξιολόγησης θα είναι τουλάχιστον πέντε (5).

    Η βαθμολόγηση στο σκέλος (Παρακολούθηση/διδασκαλία μαθήματος) θα προκύψει συνδυαστικά με το συνυπολογισμό των εξής παραγόντων:

    α) Από την αποτίμηση της συμμετοχής των φοιτητών/τριών στα μαθήματα, όπως αυτή θα αποτυπώνεται (εφόσον το μάθημα είναι επιλογής) από τις υποχρεωτικές εργαστηριακού χαρακτήρα γραπτές απαντήσεις σε ερωτήματα και δραστηριότητες, που θα θέτει κατά τη διάρκεια κάθε διδακτικής συνάντησης ο διδάσκων. Η αξιολόγηση των συγκεκριμένων ασκήσεων θα συνεισφέρει μέχρι 40% στον τελικό βαθμό.

    β) Από την αξιολόγηση των γραπτών εργασιών (ατομικών ή ομαδικών μέχρι 2 άτομα), που θα εκπονήσουν οι φοιτητές/φοιτήτριες και θα παρουσιάσουν κατά τη διάρκεια των τελευταίων διδακτικών συναντήσεων. Η αξιολόγηση του περιεχομένου και της παρουσίασης των γραπτών εργασιών θα συνεισφέρει σε ποσοστό μέχρι 60% στον τελικό βαθμό.

     

    Σημείωση: στην περίπτωση που η γραπτή εργασία δεν αξιολογηθεί ως απαλλακτική τότε ο φοιτητής/φοιτήτρια θα κληθεί να δώσει γραπτές εξετάσεις και στην περίπτωση αυτή στη βαθμολογία του το (α) κριτήριο θα μετρήσει σε ποσοστό 20%, η γραπτή εργασία θα μετρήσει ενισχυτικά σε ποσοστό 20% και η τελική γραπτή εξέταση θα μετρήσει σε ποσοστό 60%.

    Βοηθήματα

    HUGES, M., & KROEHLER, C.J. (2014). Κοινωνιολογία. Οι Βασικές Έννοιες. Νέα Αναθεωρημένη Έκδοση. Αθήνα: Εκδόσεις Κριτική. 

     ΤΣΑΟΥΣΗΣ, Δ.Γ. (2001). Η Κοινωνία μας. Οργάνωση, Λειτουργία, Δυναμική. Αθήνα: Εκδόσεις Gutenberg.

    Η ύλη του μαθήματος θα περιλαμβάνει και: α) κεφάλαια του βιβλίου 

    GIDDENS, A. (2002). Κοινωνιολογία (που διαθέτουν οι φοιτητές από τη διδασκαλία του υποχρεωτικού μαθήματος ?Εισαγωγή στην Κοινωνιολογία Ι?).Και β) τις Σημειώσεις για τον Πληθυσμό που υπάρχουν στο e-class.

    Τι θα χρειαστεί να γνωρίζετε για την πραγματοποίηση των Δραστηριοτήτων της Πρακτικής Άσκησης

    Όλες οι αναγκαίες γνώσεις για την πραγματοποίηση των Δραστηριοτήτων της Πρακτικής Άσκησης θα προκύψουν από:

    • Τη διδασκαλία συγκεκριμένων ζητημάτων της διδακτέας ύλης που θα αναφέρονται στις κοινωνικές θέσεις και ρόλους, στην κοινωνικοποίηση, και στον τρόπο οργάνωσης και λειτουργίας των τυπικών οργανώσεων (στις οποίες ανήκει η πρωτοβάθμια εκπαίδευση γενικότερα και το νηπιαγωγείο ειδικότερα).
    • Την πραγματοποίηση και απάντηση από τους φοιτητές/φοιτήτριες στις σχετικές εργαστηριακές γραπτές ασκήσεις, που θα δοθούν από τον διδάσκοντα μετά από τη διδασκαλία της σχετικής ύλης κατά τη διάρκεια των διαφόρων διδακτικών συναντήσεων.