Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility

Anteprima

Selected image

Εισαγωγή στη Φαινομενολογία της αντίληψης: το πράγμα και το έργο τέχνης

(PHIL1926) -  Φωτεινή Βασιλείου

Descrizione del Corso

Περιγραφή Μαθήματος

 

Α΄ Μέρος

Στα πρώτα μαθήματα θα εξετάσουμε, με εισαγωγικό τρόπο, κάποια βασικά στοιχεία της Φαινομενολογικής Φιλοσοφίας. Θα δούμε πώς μέσα από τη σκέψη και το έργο του Έντμουντ Χούσερλ (1859-1938) γεννήθηκε στις αρχές του 20ού αιώνα αυτό το πολύ σημαντικό φιλοσοφικό ρεύμα. Θα μιλήσουμε κατατοπιστικά για τη μέθοδο που χρησιμοποιεί η Φαινομενολογία και για το πώς αυτή πραγματεύεται το φαινόμενο της αντίληψης.

 

Β΄ Μέρος

Στο πλαίσιο του κεντρικού κορμού των μαθημάτων θα στραφούμε στη φιλοσοφία του Μωρίς Μερλώ-Ποντύ (1908-1961). Πρώτα απ? όλα, θα δούμε με ποιον τρόπο ο Μερλώ-Ποντύ υιοθετεί τη φαινομενολογική μέθοδο και πώς, από μια τέτοια σκοπιά, ασκεί κριτική, από τη μια, στον εμπειρισμό και, από την άλλη, στη νοησιαρχία. Κάποια από τα ερωτήματα που θα μας απασχολήσουν στη συνέχεια είναι τα εξής:

 

  • Τι είναι η αντιληπτική αποβλεπτικότητα;
  • Ποιος είναι ρόλος του (ανθρώπινου) σώματος στον αντιληπτικό σχετισμό μας με τα πράγματα, τον κόσμο, και τους άλλους ανθρώπους;
  • Ποια είναι η σχέση της αντίληψης με τη γλώσσα;
  • Ποια είναι η σχέση του (πρωταρχικού) κόσμου της αντίληψης με τον κόσμο όπως τον περιγράφει η επιστήμη;
  • Ποιος είναι ο ρόλος της απόκτησης συνηθειών;
  • Πώς να προσεγγίσουμε φαινομενολογικά το (ανθρώπινο) σώμα κατά την έμφυλη διάστασή του;

 

Θα εξετάσουμε με προσοχή τις απαντήσεις που δίνει ο Μερλώ-Ποντύ ώστε να γίνει κατανοητό το πώς η θεωρία του δίνει έμφαση στον ένσαρκο χαρακτήρα της ανθρώπινης υποκειμενικότητας.

 

Γ΄ Μέρος

Στα τελευταία μαθήματα θα παρουσιάσουμε στοιχεία από τη σκέψη του ύστερου Μερλώ-Ποντύ. Θα δούμε με ποιον τρόπο ο ίδιος επιχειρεί να ξεπεράσει οριστικά κάθε δυϊσμό και υποστηρίζει πως υπάρχει μια οντολογική συνέχεια ανάμεσα στον άνθρωπο και τη φύση. Σε ένα τέτοιο οντολογικό πλαίσιο θα κατανοήσουμε τον ιδιαίτερο ρόλο που παίζει η τέχνη. Για τον ύστερο Μερλώ-Ποντύ, τα έργα τέχνης, κυρίως της ζωγραφικής, καταφέρνουν να εκφράζουν τις ορατές και αόρατες συνυφάνσεις των ουσιακών νοημάτων του κόσμου.

Creation Date

lunedì 7 marzo 2016