Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility

Darstellung / Vorschau

Selected image

ΕΠΕΞΕΡΓΑΣΙΑ ΦΙΛΟΣΟΦΙΚΩΝ ΘΕΜΑΤΩΝ: Η ΓΝΩΣΗ ΚΑΙ ΤΟ ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΟ ΣΤΟΝ ΠΛΑΤΩΝΑ ΚΑΙ ΤΟΝ ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΗ

(PHIL1869) -  Ελένη Περδικούρη

Beschreibung des Kurses

Το κεντρικό θέμα του μαθήματος είναι το ερώτημα «τί συνιστά γνώση» και το συναφές μ' αυτό «πότε γνωρίζω». Το μάθημα εξετάζει το αντικείμενο της γνώσης και τις προϋποθέσεις της. Χωρίζεται σε δύο μέρη. Στο πρώτο μέρος, που αφορά τον Πλάτωνα, μελετάμε το παράδοξο του Μένωνα, την διάκριση νοητού-αισθητού και νόησης-αίσθησης στον Φαίδωνα και την αντιστοιχία αντικειμένων και ειδών γνώσης στην «διαιρεμένη γραμμή» της Πολιτείας. Στο δεύτερο μέρος, που αφορά τον Αριστοτέλη, μελετάμε την θεωρία του περί επιστήμης σε επιλεγμένα αποσπάσματα των Αναλυτικών υστέρων, και την θεωρία της εντελεχεία γνώσης στο Περί ψυχής. Μία τελική διάλεξη επικεντρώνεται στην ανακεφαλαίωση των ομοιοτήτων και των διαφορών των δύο προσεγγίσεων.

Creation Date

Mittwoch, 30. Mai 2012

  • Ύλη των Εξετάσεων

    Η ύλη των εξετάσεων περιλαμβάνει: 

    1. από το βιβλίο του Nicholas P. White, Ο Πλάτων για τη γνώση και την πραγματικότητα, εκδ. Gutenberg, τις σελίδες 37-44, 69-103, 105-137 και 139-161.

    2. από το βιβλίο των Μισέλ Κρυμπελλιέ-Πιερ Πελλεγκρέν, Αριστοτέλης. Ο φιλόσοφος και οι επιστήμες, εκδ. Εστία, τις σελίδες 42-59, 66-75, 80-114.

    Μαθησιακοί στόχοι

    Με την ολοκλήρωση του μαθήματος ο φοιτητής:

    • θα έχει μία γενική αλλά εμπεριστατωμένη εικόνα των θεωριών περί γνώσης του Πλάτωνα και του Αριστοτέλη,
    • θα μπορεί να αναγνωρίζει τις διαφορετικές προσεγγίσεις των δύο αυτών φιλοσόφων αναφορικά με το ζήτημα του τί συνιστά γνώση και να τις αναφέρει στις διαφορετικές προσεγγίσεις τους ως προς το ζήτημα του ορισμού και της φύσης του πραγματικού,
    • θα μπορεί να συνδέει μεταξύ τους τις θέσεις που αναπτύσσονται σε διαφορετικά κείμενα του κάθε φιλοσόφου ως προς το ζήτημα της γνώσης,
    • θα μπορεί να διακρίνει πως και γιατί διαφέρουν οι λύσεις που προτείνουν αυτοί οι δύο φιλόσοφοι αναφορικά με το πρόβλημα της γνώσης.

    Μέθοδοι διδασκαλίας

    Το μάθημα έχει σκοπό να εισαγάγει τους φοιτητές στην κατανόηση της φιλοσοφικής  αντιπαράθεσης αναφορικά με ένα θέμα, δηλαδή αποσκοπεί να τους γνωρίσει ότι διαφορετικοί φιλόσοφοι μπορούν να προτείνουν αντίθετες πλήν όμως εξίσου πειστικές και λειτουργικές λύσεις για το ίδιο, εξαιρετικά κρίσιμο θέμα. Γι αυτό, τομάθημα αναδεικνύει την κοινή μέριμνα των δύο φιλοσόφων για το συγκεκριμένο θέμα και συνάμα την διαφορετική αφετηρία τής προσέγγισης του καθενός. Επειδή το μάθημα είναι υποχρεωτικό και δεν είναι δυνατή η συμμετοχή όλων των φοιτητών σε παρουσιάσεις, το συγκεκριμένο  μάθημα πλαισιώνεται από φροντιστήριο στο οποίο οι φοιτητές, χωρισμένοι σε ομάδες, αναλαμβάνουν να κάνουν προφορικές παρουσιάσεις και γραπτές εργασίες.

    Μέθοδοι αξιολόγησης

    Πρόοδοι, τελική γραπτή εξέταση

    Προαπαιτούμενα

    Εισαγωγικές γνώσεις βασικών θέσεων της πλατωνικής και της αριστοτελικής μεταφυσικής και γνωσιοθεωρίας

    Διδάσκοντες

    Ελένη Περδικούρη, Επίκουρη Καθηγήτρια Τμήματος Φιλοσοφίας, Πανεπιστήμιο Πατρών

    Περιεχόμενο μαθήματος

    Ενότητα 1η - Το ερώτημα της γνώσης

    Ενότητα 2η - Πλάτων - Βιογραφία και έργα

    Ενότητα 3η - Πώς τίθεται το πρόβλημα του ορισμού στον Μένωνα του Πλάτωνα

    Ενότητα 4η - Η ανωτερότητα των νοητών έναντι των αισθητών στον Φαίδωνα του Πλάτωνα

    Ενότητα 5η - Αντικείμενα και είδη γνώσης στην Πολιτεία

    Ενότητα 6η - Αριστοτέλης - Βιογραφία και έργα

    Ενότητα 7η - Πότε γνωρίζω;

    Ενότητα 8η - Τα αντικείμενα της γνώσης και τα αντικείμενα της έρευνας

    Ενότητα 9η - Η γνώση των πραγμάτων και η γνώση των αρχών

    Ενότητα 10η - Βιβλιογραφία και Επιπρόσθετο Υλικό