Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility

Παρουσίαση/Προβολή

Εικόνα επιλογής

Θ.Ε. 3.2. Η ιστορία της εκπαίδευσης εκπαιδευτικών: Η διεθνής και ελληνική εμπειρία 2024-45

(PDE1977) -  Ιωάννης Μπέτσας

Περιγραφή Μαθήματος

Η εκπαίδευση των εκπαιδευτικών δεν αποτελεί απλά ένα οργανωτικό ζήτημα ή ένα εκπαιδευτικό σχήμα που αφορά τη συγκρότηση και λειτουργία σχετικών θεσμών, δομών και διαδικασιών. Αντανακλά τις ανάγκες και τις απαιτήσεις των κοινωνικών τις οποίες αφορά, τις σχέσεις εξουσίας που αναπτύσσονται στο εσωτερικό και το διεθνές περιβάλλον, καθώς και τις εξελίξεις στους επιστημονικούς κλάδους από τους οποίους αντλεί. Η Θεματική Ενότητα «Η ιστορία της εκπαίδευσης εκπαιδευτικών: Η διεθνής και ελληνική εμπειρία», εξετάζει την εκπαίδευση των εκπαιδευτικών ιστορικά, (α) ως σύνολο θεσμοποιημένων διαδικασιών και οργανωτικών δομών στο πλαίσιο των εκπαιδευτικών συστημάτων
τα οποία υπηρετούν και το διεθνές και Ευρωπαϊκό πλαίσιο και, (β) ως τομέα και αντικείμενο εξειδικευμένης επιστημονικής μελέτης και διερεύνησης, τόσο ως προς τη μορφή και τη θέση όσο και ως προς το περιεχόμενο. Εξετάζει επίσης την ιστορική ανάδυση του λόγου που αφορά τις θεσμικές διαστάσεις, το περιεχόμενο, τη φιλοσοφία, τις αξίες αλλά και το status των σπουδών εκπαίδευσης εκπαιδευτικών, ο οποίος διαμορφώνεται / εκπορεύεται από διεθνείς σχηματισμούς που επιδιώκουν να διαμορφώνουν λόγο ή/ και να έχουν ρόλο σε αυτές.

Ημερομηνία δημιουργίας

Δευτέρα, 2 Δεκεμβρίου 2024

  • Μαθησιακοί στόχοι

    Επιδιωκόμενα μαθησιακά αποτελέσματα
    Με την επιτυχή ολοκλήρωση των υποχρεώσεων τους στο πλαίσιο του συγκεκριμένου διδακτικού αντικειμένου, οι φοιτητές και οι φοιτήτριες θα είναι σε θέση:
    • να αναγνωρίζουν και να σχολιάζουν τις διαφορετικές ιστορικές φάσεις της εκπαίδευσης εκπαιδευτικών και τα χαρακτηριστικά κάθε φάσης,
    • να συζητούν κριτικά ζητήματα που σχετίζονται με το θεσμικό, οργανωτικό και επιστημονικό πλαίσιο και το περιεχόμενο της εκπαίδευσης εκπαιδευτικών,
    • να εξετάζουν συγκριτικά τα διαφορετικά εθνικά και διεθνή ιστορικά, θεσμικά και οργανωτικά πλαίσια ανάπτυξης της εκπαίδευσης εκπαιδευτικών,
    • να αξιολογούν κριτικά τις διαφορετικές εθνικές και διεθνείς τάσεις που επηρεάζουν διαχρονικά την εκπαίδευση των εκπαιδευτικών.

    Μέθοδοι διδασκαλίας

    Το εκπαιδευτικό έργο θα υλοποιηθεί σε τρεις τρίωρες συναντήσεις, οι οποίες θα εξετάζουν την ιστορική και θεσμική εξέλιξη της εκπαίδευσης των εκπαιδευτικών στον κόσμο και την Ελλάδα, σε δύο άξονες:
    Πρώτον, χρονολογικά, με προτεινόμενη περιοδολόγηση σε τρεις περιόδους: (α) Στην περίοδο μέχρι την διαμόρφωση των πρώτων ιδρυμάτων εκπαίδευσης εκπαιδευτικών, στο πλαίσιο των αναδυόμενων εκπαιδευτικών συστημάτων της νεωτερικότητας, (β) στην περίοδο αναδιαμόρφωσης και πανεπιστημιοποίησης των σπουδών των εκπαιδευτικών, κατά τον 19ο και 20ό αιώνα και, (γ) στην αναμόρφωση της εκπαίδευσης εκπαιδευτικών που ξεκίνησε το τελευταίο τέταρτο του 20ού και συνεχίζεται στον 21ο αιώνα. Δεύτερον θεματικά, με αναφορά στο οργανωτικό / θεσμικό πλαίσιο της
    εκπαίδευσης εκπαιδευτικών και στο περιεχόμενο των σπουδών, στα εθνικά συγκείμενα και τον διεθνή χώρο, σε κάθε περίοδο και στις εποχές που την απαρτίζουν. Η ακριβής διάρθρωση των συναντήσεων και η χρονική κατανομή των επιμέρους θεματικών αποτελεί αντικείμενο διαρκούς κριτικού διαλόγου με τους φοιτητές και τις φοιτήτριες της κατεύθυνσης.

    Βιβλιογραφία

    Αντωνίου, Χ. (2017). Εκπαίδευση εκπαιδευτικών. Αθήνα: Εκδόσεις Πατάκη.
    • Αντωνίου, Χ. (2011). Η παιδαγωγική κατάρτιση των εκπαιδευτικών Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης στην Ελλάδα (1899-1997). Στο Σ. Μπουζάκης, Επιμ., Πανόραμα Ιστορίας της Εκπαίδευσης: Όψεις και Απόψεις. Gutenberg.
    • Καρράς, Κ. (Επιμ.) (2021). Η εκπαίδευση των εκπαιδευτικών στον σύγχρονο κόσμο. Αθήνα: Gutenberg.
    • Ματθαίου, Δ. (Επιμ.) (2011). Η Βασική επαγγελματική κατάρτιση των εκπαιδευτικών δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, κριτική και συγκριτική θεώρηση. Αθήνα: Διάδραση.
    • Μπουζάκης, Σ., Τζήκας Χρ. (2002). Η κατάρτιση των δασκάλων-διδασκαλισσών και των νηπιαγωγών στην Ελλάδα, Τόμοι α και β. Αθήνα: Gutenberg.
    • Darling-Hammond, L. & Lieberman, A. (eds.) (2012). Teacher Education around the World: Changing policies and practices. New York: Routledge.
    • Day, C. (2003). Η εξέλιξη των εκπαιδευτικών: οι προκλήσεις της δια βίου μάθησης. Αθήνα, Gutenberg.
    • European Commission (2015). Shaping Career-Long Perspectives on Teaching: A Guide on Policies to Improve Initial Teacher Education. Luxembourg: Publications Office of the European Union. https://research.hva.nl/files/140483/636033_2015_Shaping-career-longperspectives-on-teaching.pdf
    • Ginsburg. M., Lindsay, B. (Eds). (2013). The Political Dimension in Teacher Education: comparative perspectives on policy formation, socialization and society. London: Falmer.
    • Loughran, J. (2009). Is teaching a discipline? Implications for teaching and teacher education. Teachers and teaching: theory and practice, 15:2, 189-203. https://doi.org/10.1080/13540600902875290
    • Loughran, J., Hamilton, M.-L. (2016). International Handbook of Teacher Education, Volumes 1 & 2. Singapore: Springer.
    • Menter, Ι. (Ed.). (2023), The Palgrave handbook of teacher education research. Springer Nature Switzerland.
    • Pusztai, G., Engler, A. (2014). Teacher education case studies in comparative perspective. Debrecen, Hungary: Center for Higher Education Research and Development.
    • Symeonidis, V. (2018). Revisiting the European teacher education area: the transformation of teacher education policies and practices in Europe, CEPS Journal 8(3), 13-34. https://doi.org/10.26529/cepsj.509
    • Symeonidis, V. (2021). Europeanisation in teacher education. A comparative case study of teacher education policies and practices. Oxon, New York: Routledge. https://doi.org/10.4324/9781003013969
    • Trippestad, T. A., Swennen, A., & Werler, T. C. (Εd.). (2017). The struggle for teacher education. International perspectives on governance and reforms. Bloomsbury Academic.
    • UNESCO Education (2020). SGD 4 CHED-TPTE Master Plan for Teacher Education. Paris, UNESCO.

    Μέθοδοι αξιολόγησης

    Ενδεικτικά θέματα συνθετικών εργασιών υπό́ την επίβλεψη του διδάσκοντος
    • Θεσμικές και οργανωτικές διαστάσεις της εκπαίδευσης των εκπαιδευτικών στην Ελλάδα

    • Το περιεχόμενο των σπουδών εκπαίδευσης εκπαιδευτικών: Διεθνής λόγος και πολιτικές

    • Οι σπουδές των εκπαιδευτικών δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης στην Ευρωπαϊκή Ένωση

    • Εναλλακτικές διαδρομές στην εκπαίδευση εκπαιδευτικών