Παρουσίαση/Προβολή
ΘΕ 3.1_Η ιστορία του επαγγέλματος του εκπαιδευτικού: Η διεθνής και η ελληνική εμπειρία
(PDE1918) - Βασίλειος Συμεωνίδης
Περιγραφή Μαθήματος
Το εκπαιδευτικό έργο θα υλοποιηθεί σε τρεις τρίωρες συναντήσεις, οι οποίες θα εξετάζουν την ιστορική και θεσμική εξέλιξη του εκπαιδευτικού επαγγέλματος στον κόσμο και την Ελλάδα, σε δύο άξονες: Πρώτον, χρονολογικά, με προτεινόμενη περιοδολόγηση σε τρεις περιόδους: (α) Στην περίοδο από την αρχαιότητα μέχρι την διαμόρφωση των πρώτων εκπαιδευτικών συστημάτων της νεωτερικότητας, (β) στον 19ο και τον 20ό αιώνα μέχρι τη μεταπολεμική περίοδο και, (γ) στο τελευταίο μισό του 20ού και στον 21ο αιώνα. Δεύτερον, θεματικά, με αναφορά στον κοινωνικό, πολιτικό, πολιτισμικό και επιστημονικό ρόλο των εκπαιδευτικών και το οργανωτικό / θεσμικό πλαίσιο του εκπαιδευτικού επαγγέλματος σε κάθε περίοδο και στις εποχές που την απαρτίζουν. Η ακριβής διάρθρωση των συναντήσεων και η χρονική κατανομή των επιμέρους θεματικών αποτελεί αντικείμενο διαρκούς κριτικού διαλόγου με τους φοιτητές και τις φοιτήτριες της κατεύθυνσης.
Ημερομηνία δημιουργίας
Τρίτη, 28 Νοεμβρίου 2023
-
Μαθησιακοί στόχοι
Με την επιτυχή ολοκλήρωση των υποχρεώσεων τους στο πλαίσιο του συγκεκριμένου διδακτικού αντικειμένου, οι φοιτητές και οι φοιτήτριες θα είναι σε θέση:
- να αναγνωρίζουν και να σχολιάζουν τις διαφορετικές ιστορικές φάσεις της διαδρομής του εκπαιδευτικού επαγγέλματος,
- να συζητούν κριτικά ζητήματα που σχετίζονται με τον ρόλο του εκπαιδευτικού στο κοινωνικό, πολιτικό και πολιτισμικό πλαίσιο της εκπαίδευσης,
- να εξετάζουν συγκριτικά τα διαφορετικά εθνικά και διεθνή ιστορικά, θεσμικά και οργανωτικά πλαίσια ανάπτυξης του εκπαιδευτικού επαγγέλματος,
- να αξιολογούν κριτικά τη διαχρονική μετεξέλιξη και τις επιρροές που προκύπτουν από την διεθνή στην εθνική διάσταση του εκπαιδευτικού επαγγέλματος.
Βιβλιογραφία
- Ηλιού, Μ. (2002). Το επάγγελμα του εκπαιδευτικού: δεοντολογία και εκπαιδευτική πράξη. Σύγχρονη εποχή, 124, 23-25.
- Κοσμίδου-Hardy, X., Σοφός, A. (Επιμ.) (2020). Η Ταυτότητα και το Εργασιακό Προφίλ του Εκπαιδευτικού ως Επαγγελματία. Αθήνα: Εκδόσεις Γρηγόρη.
- Φρυδάκη, Ε. (2015). Η επαγγελματική ταυτότητα του εκπαιδευτικού και το μέλλον της διδασκαλίας. Αθήνα: Κριτική.
- Crowe, E. (2008). Teaching as a profession. A bridge too far? In M. Cochran-Smith, S. Feiman-Nemser. D.J. McIntyre (Eds.) Handbook of Research on Teacher Education, 3rd Edition (pp.989-999). London: Routledge.
- Day, C. (2017). Teachers’ Worlds and Work: Understanding Complexity, Building Quality. Routledge.
- European Commission/EACEA/Eurydice (2021). Teachers in Europe: Careers, Development and Well-being. Eurydice report. Publications Office of the European Union. https://eurydice.eacea.ec.europa.eu/publications/teachers-europe-careers-development-and-well-being
- European Education and Culture Executive Agency, Eurydice, (2017). The teaching profession in Europe: practices, perceptions, and policies. Publications Office of the European Union. https://data.europa.eu/doi/10.2797/031792.
- Gewirtz, S., Mahony, P., Hextall, I., & Cribb, A. (Eds.). (2009). Changing teacher professionalism: International trends, challenges and ways forward. Routledge.
- Hargreaves, A. (2000). Four Ages of professionalism and professional learning. Teachers and Teaching, 6(2), 151-182. https://doi.org/10.1080/713698714
- MacBeath, J. (2019). The future of the teaching profession. Second Edition. Brussels: Education International. https://issuu.com/educationinternational/docs/2019_ei_the_future_of_the_teaching_
- Novoa, A. (2000). The teaching profession in Europe: Historical and sociological Analysis. In E. Sherman Swing, J. Schriewer, F. Orivel (Eds.) Problems and Prospects in European Education (pp.45-71). London: Praeger. https://core.ac.uk/download/pdf/12424649.pdf
- OECD (2013). Teachers for the 21st Century: Using Evaluation to Improve Teaching, International Summit on the Teaching Profession. OECD Publishing. https://doi.org/10.1787/9789264193864-en.
- OECD (2019). TALIS 2018 Results (Volume I): Teachers and School Leaders as Lifelong Learners. OECD Publishing.
- OECD (2020). TALIS 2018 Results (Volume II): Teachers and School Leaders as Valued Professionals. OECD Publishing.
- Schleicher, A. (2018). Valuing our Teachers and Raising their Status: How Communities Can Help, International Summit on the Teaching Profession. OECD Publishing. https://doi.org/10.1787/9789264292697-en.
- Schratz, M. (2014). The European teacher: Transnational perspectives in teacher education policy and practice. CEPS Journal, 4: 4, 11–27. https://doi.org/10.26529/cepsj.183
- Symeonidis, V. (2015). The status of teachers and the teaching profession: A study of education unions’ perspectives. Brussels: Education International. Available at: https://www.ei-ie.org/en/item/25775:the-status-of-teachers-and-the-teaching-profession
- Symeonidis, V., & Stromquist, N. P. (2020). Teacher status and the role of teacher unions in the context of new professionalism. Studia Paedagogica, 25: 2, 23-45. https://doi.org/10.5817/SP2020-2-2