Preview
Ανθρωπογεωγραφία Εκπαιδευτικών Οργανισμών
(ΕSW_314) - Βικτωρία-Χρυσούλα Κονιδάρη
Course Description
Σκοπός του μαθήματος είναι να δώσει στους φοιτητές τη δυνατότητα, μέσα από τα εργαλεία της ανθρωπογεωγραφίας, να αντιλαμβάνονται τις μη ορατές δυναμικές, κρίσεις και μορφές ευαλωτότητας, που αναδύονται σε μια εκπαιδευτική μονάδα, ώστε να είναι σε θέση να παρεμβαίνουν και να τοποθετούνται αποτελεσματικά μέσα σε αυτή.
Το μάθημα θα πραγματοποιείται με τη μορφή διαλέξεων, συζητήσεων και εργαστηριακών ασκήσεων.
Υπάρχει δυνατότητα απαλλακτικών εργασιών για ομάδες φοιτητών που ενδιαφέρονται να δημιουργήσουν πρωτόκολλα ή παραδείγματα παρέμβασης στο πλαίσιο του μαθήματος.
Βλ. περισσότερα στις πληροφορίες του μαθήματος.
Creation Date
Thursday, January 26, 2023
-
Περιεχόμενο μαθήματος
Το μάθημα αναπτύσσεται σε έξι ενότητες:
Α΄ ενότητα: μάθημα 1-2: Τι σημαίνει «γεωγραφική σκέψη»; Θέματα και υπο-περιοχές της ανθρωπογεωγραφίας. Εισαγωγή σε βασικές έννοιες της γεωγραφίας: άνθρωπος, χώρος, χρόνος, περιβάλλον, όριο. Οι έννοιες του ανήκειν, του κατοικείν, του φαίνεσθαι και του είναι σε μια οικολογία.
Β΄ ενότητα: μαθήματα 3-4: Μεταναστευτικοί και προσφυγικοί πληθυσμοί. Γηγενείς πληθυσμοί από ευάλωτες κοινωνικές ομάδες. Η θεωρία των ικανοτήτων και υβριδικές μορφές ευαλωτότητας.
Γ΄ ενότητα: μαθήματα 5-6: Η έννοια του χώρου ( χώρος, τόπος, μη-τόπος, τρίτος χώρος, ετεροτοπία) και του χρόνου (χρονική σχέση, χρονική προοπτική, χρονικός ορίζοντας). Χωροχρόνος-άτυπες μορφές αποκλεισμού-ανθεκτικότητα.
Δ΄ ενότητα: μαθήματα 7-8: Η αφήγηση και η εικόνα ως στοιχεία της ανθρωπογεωγραφίας των εκπαιδευτικών οργανισμών.
Ε΄ ενότητα: μαθήματα 9-11: Συνομιλώντας με διαφορετικούς πληθυσμούς. Ο ρόλος της γλώσσας και της επικοινωνίας στη διαχείριση κρίσεων. Παραδείγματα και εφαρμογές.
ΣΤ΄ ενότητα: μαθήματα 12-13: Χαρτογράφηση του εκπαιδευτικού οργανισμού με όρους ανθρωπογεωγραφίας. Ερευνητικά και μεθοδολογικά εργαλεία. Εργασίες πεδίου, ατομικές και ομαδικές εργασίες.
Μαθησιακοί στόχοι
Οι φοιτητές στο τέλος του μαθήματος αναμένεται να είναι ικανοί να:
· Γνωρίζουν βασικές αρχές της ανθρωπογεωγραφίας και να αντιλαμβάνονται τους εκπαιδευτικούς οργανισμούς με όρους ανθρωπογεωγραφίας,
· Αναγνωρίζουν τις διαφορετικές πληθυσμιακές οικολογίες που αναπτύσσονται σε έναν εκπαιδευτικό οργανισμό,
· Αντιλαμβάνονται την ανθρωπογεωγραφία των μεταναστευτικών, προσφυγικών και ευάλωτων κοινωνικά πληθυσμών των εκπαιδευτικών οργανισμών,
· Αντιλαμβάνονται τις νέες μορφές ευαλωτότητας που αναδύονται από η σχέση του ατόμου με τον χώρο και τον χρόνο μέσα στο πλαίσιο ενός εκπαιδευτικού οργανισμού,
· Αναγνωρίζουν τα αφηγηματικά και οπτικά στοιχεία που οριοθετούν την ταυτότητα ενός οργανισμού,
· Κατανοούν τους τρόπους με τους οποίους τα παραπάνω στοιχεία συνδέονται με λανθάνουσες μορφές αποκλεισμού και ανθεκτικότητας στο εκπαιδευτικό περιβάλλον,
· Αναγνωρίζουν και να διαχειρίζονται περιστατικά κρίσης σε μια εκπαιδευτική μονάδα,
· Είναι σε θέση να χρησιμοποιούν εργαλεία της ανθρωπογεωγραφίας για να παρέμβουν αποτελεσματικά σε εκπαιδευτικούς οργανισμούς.
Περισσότερα
- Ομαδική εργασία
- Αυτόνομη εργασία
- Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με την χρήση των απαραίτητων τεχνολογιών
- Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον
- Παραγωγή νέων ερευνητικών ιδεών
- Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης.
Μέθοδοι διδασκαλίας
Διαλέξεις
Μέθοδοι αξιολόγησης
Γραπτή τελική εξέταση με συνδυασμό ερωτημάτων πολλαπλής επιλογής και σύντομης ανάπτυξης.
Επίσης, υπάρχει η δυνατότητα ομαδικών απαλλακτικών εργασιών.