Darstellung / Vorschau
Ψυχολογία του παιδιού και του εφήβου
(PDE1532) - Κλεοπάτρα Διακογιώργη & Πέννυ Παναγιωτοπούλου & Ιωάννης Δημάκος & Στέλλα Τσεσμελή
Beschreibung des Kurses
|
Μετά την ολοκλήρωση του μαθήματος οι φοιτητές αναμένεται να είναι σε θέση να: Διακρίνουν τις βασικές θεωρίες και μεθόδους μελέτης τής δια βίου ανθρώπινης ανάπτυξης, Αξιολογούν τα πλεονεκτήματα και τα μειονεκτήματα των διαφορετικών τεχνικών μελέτης τής ανθρώπινης ανάπτυξης, Κατανοούν και να εφαρμόζουν τις βασικές έννοιες της Αναπτυξιακής Ψυχολογίας στα πεδία της γνωστικής, γλωσσικής και κοινωνικο-συναισθηματικής ανάπτυξης, · Αναγνωρίζουν, να συσχετίζουν και, ίσως, να ερμηνεύουν όχι μόνον τις διαφορές των δύο φύλων σύμφωνα με την εξελικτική θεώρηση αλλά και τη συμπεριφορά του ατόμου σε σχέση τον τύπο δεσμού που έχει διαμορφώσει με βάση την πρώτη διαπροσωπική σχέση που αναπτύσσει στη ζωή του, ·Κατανοούν το ρόλο των βασικών γνωστικών διεργασιών (προσοχή, αντίληψη, κατανόηση και μνήμη) στη μάθηση, Αντιλαμβάνονται τη διαφοροποίηση τυπικής και μη τυπικής ανάπτυξης στο σχολικό πλαίσιο Είναι εξοικειωμένοι τις βασικές θεωρίες κινήτρων στην εκπαίδευση, Κατανοούν την ανάπτυξη του παιδιού μέσα στο πλαίσιο της οικογένειας και του σχολείου, Γνωρίζουν τις ουσιαστικές αλλαγές που συντελούνται στο αναπτυσσόμενο άτομο κατά τη διάρκεια της εφηβείας, Αναλύουν, με κριτικό τρόπο, δεδομένα σχετικά με την ανάπτυξη του παιδιού που έχουν αντλήσει από την ανασκόπηση της σχετικής διεθνούς βιβλιογραφίας, Παρουσιάζουν μια γραπτή σύνοψη των παραπάνω.
Οι βασικές ενότητες που θα παρουσιαστούν στους φοιτητές και στις οποίες θα εμβαθύνουν είναι η μεθοδολογία και έρευνα στην Αναπτυξιακή Ψυχολογία, θα μελετήσουν σε βάθος τις θεωρητικές προσεγγίσεις που άσκησαν τη μεγαλύτερη επίδραση στην ιστορία του κλάδου αυτού μεταξύ των οποίων οι θεωρίες της γνωστικής ψυχολογίας. Θα αναλυθεί η θεωρητική και μεθοδολογική σύνδεση του κλάδου με άλλους κλάδους της Ψυχολογίας καθώς η ανάπτυξη του ατόμου είναι πολυδιάστατη και πολυεπίπεδη. Θέματα τα οποία επιδιώκεται να κατακτηθούν σε βάθος από τους φοιτητές είναι η εξελικτική θεώρηση στις διαφυλικές διαφορές της συμπεριφοράς, στα φαινόμενα της συνεργασίας και του ανταγωνισμού, καθώς και το φαινόμενο του δεσμού με την επίδραση στην κοινωνική και συναισθηματική ανάπτυξη του ατόμου. Επίσης, άλλα θέματα που θα εξεταστούν είναι η ανάπτυξη των βασικών γνωστικών διεργασιών όπως της προσοχής, αντίληψης και μνήμης, η κοινωνικο-συναισθηματική ανάπτυξη, η γλωσσική ανάπτυξη, η ανάπτυξη του εαυτού και της ταυτότητας καθώς και η ανάπτυξη των σχέσεων του παιδιού με την οικογένεια και τους συνομηλίκους.
|
Creation Date
Dienstag, 10. Oktober 2017
-
Μαθησιακοί στόχοι
Μετά την ολοκλήρωση του μαθήματος οι φοιτητές αναμένεται να είναι σε θέση να:
• Διακρίνουν τις βασικές θεωρίες και μεθόδους μελέτης τής δια βίου ανθρώπινης ανάπτυξης,
• Αξιολογούν τα πλεονεκτήματα και τα μειονεκτήματα των διαφορετικών τεχνικών μελέτης τής ανθρώπινης ανάπτυξης,
• Κατανοούν και να εφαρμόζουν τις βασικές έννοιες της Αναπτυξιακής Ψυχολογίας στα πεδία της γνωστικής, γλωσσικής και κοινωνικο-συναισθηματικής ανάπτυξης,
• Αναγνωρίζουν, να συσχετίζουν και, ίσως, να ερμηνεύουν όχι μόνον τις διαφορές των δύο φύλων σύμφωνα με την εξελικτική θεώρηση αλλά και τη συμπεριφορά του ατόμου σε σχέση τον τύπο δεσμού που έχει διαμορφώσει με βάση την πρώτη διαπροσωπική σχέση που αναπτύσσει στη ζωή του,
• Κατανοούν το ρόλο των βασικών γνωστικών διεργασιών (προσοχή, αντίληψη, κατανόηση και μνήμη) στη μάθηση,
• Αντιλαμβάνονται τη διαφοροποίηση τυπικής και μη τυπικής ανάπτυξης στο σχολικό πλαίσιο
• Είναι εξοικειωμένοι τις βασικές θεωρίες κινήτρων στην εκπαίδευση,
• Κατανοούν την ανάπτυξη του παιδιού μέσα στο πλαίσιο της οικογένειας και του σχολείου,
• Γνωρίζουν τις ουσιαστικές αλλαγές που συντελούνται στο αναπτυσσόμενο άτομο κατά τη διάρκεια της εφηβείας,
• Αναλύουν, με κριτικό τρόπο, δεδομένα σχετικά με την ανάπτυξη του παιδιού που έχουν αντλήσει από την ανασκόπηση της σχετικής διεθνούς βιβλιογραφίας,
• Παρουσιάζουν μια γραπτή σύνοψη των παραπάνω.Ενδεικτική Βιβλιογραφία
ΒΙΒΛΙΑ ΑΝΑΠΤΥΞΙΑΚΗΣ ΨΥΧΟΛΟΓΙΑΣ
Berk, L. (2006). Child development (7th Edn.). Boston: Allyn & Bacon.
Buss, D. M., & Kenrick, D. T. (1998). Evolutionary social psychology. In D. T. Gilbert, S. T. Fiske, & G. Lindzey (Eds.), The handbook of social psychology (pp. 982-1026). New York: McGraw-Hill.
Crain, W. (2011). Theories of Development: Concepts and Applications (6th ed.). Upper Saddle River, NJ: Pearson Education, Inc.
Dallos, R. (2013). Δημιουργία σχέσεων: Πρότυπα ενεργειών και πεποιθήσεων. Στο D. Miell, & R. Dallos (Eκδ.), Διαπροσωπικές σχέσεις: Μια συνεχής κοινωνική αλληλεπίδραση. Αθήνα (2007): Πεδίο.
Delamater, J. (2003). Handbook of Social Psychology (pp.103-122). Springer.
Durkin, K. (1995). Developmental social psychology: From infancy to old age. Malden: Blackwell Publishing.
Goswami, U. (Ed.) (2002). Blackwell Handbook of Childhood Cognitive Development. Blackwell Publishing.
Feldman, R. (2011). Εξελικτική Ψυχολογία. Επιμέλεια: Ηλίας Μπεζεβέγκης. Αθήνα: Τυπωθήτω – Γιώργος Δαρδανός.
Lightfoot, C., Cole, M., & Cole, S. R. (2014). Η Ανάπτυξη των Παιδιών. Επιμέλεια: Ζωή Μπαμπλέκου. Αθήνα: Εκδ. Gutenberg.
ΚΑΙ ΕΠΙΛΕΓΜΕΝΑ ΠΕΡΙΟΔΙΚΑ (JOURNALS)
Developmental Psychology
British Journal of Developmental Psychology
Child Development
Personality and Social Psychology Bulletin
Journal of Personality and Social Psychology
ΨΥΧΟΛΟΓΙΑ: Το Περιοδικό της Ελληνικής Ψυχολογικής Εταιρείας
Hellenic Journal of Psychology
Μέθοδοι διδασκαλίας
Διά ζώσης διαλέξεις και εργαστήρια
Διδάσκοντες
Γιάννης Δημάκος (idimakos@upatras.gr) - Ιστοσελίδα Τμήματος: https://www.edu-sw.upatras.gr/faculty/idimakos
Πέννυ Παναγιωτοπούλου (ppanag@upatras.gr) - Ιστοσελίδα Τμήματος: https://www.edu-sw.upatras.gr/faculty/ppanag/
Μέθοδοι αξιολόγησης
Ο βαθμός εξάγεται αθροιστικά από την αξιολόγηση σύντομων εργασιών (που αναθέτει ο κάθε διδάσκων και που δίνονται μέσω e-class) και θα παραδίδεται κατόπιν συνεννόησης με τον διδάσκοντα. Ο τελικός βαθμός προκύπτει από το σύνολο των εργασιών.