Darstellung / Vorschau
Κοινωνιολογική Ανάλυση Εκπαιδευτικών Πρακτικών
(PDE1445) - Άννα Ασημάκη
Beschreibung des Kurses
Τύπος μαθήματος: Θεωρητικού χαρακτήρα με πρακτικές ασκήσεις.
Έτος σπουδών: 4ο.
Εξάμηνο: 7ο.
Στόχοι του μαθήματος:
- Προσέγγιση και ανάλυση του κοινωνικού χαρακτήρα της
επιλογής και της οργάνωσης της σχολικής γνώσης. - Προσέγγιση του τρόπου διαμόρφωσης των παιδαγωγικών
πρακτικών για τη διαχείριση της γνώσης στο πλαίσιο του σχολείου, από τους
εκπαιδευτικούς και τους μαθητές. - Διασύνδεση των θεωρητικών γνώσεων και των αρχών που
διέπουν τις παιδαγωγικές πρακτικές και τη σχολική γνώση στα αναλυτικά
προγράμματα και στα σχολικά εγχειρίδια.
Επιδιωκόμενα μαθησιακά αποτελέσματα:
- Εγκατάσταση θεωρητικής υποδομής που θα επιτρέπει
στο φοιτητή ? τρια να αντιλαμβάνεται τη σημασία (αρνητική ή θετική) ορισμένων
εκπαιδευτικών πρακτικών. - Ανάπτυξη κριτικής ικανότητας εντοπισμού του
κοινωνικού ελέγχου της γνώσης. - Σύνδεση των εκπαιδευτικών πρακτικών που δεν
διευκολύνουν την ομαλή μαθησιακή και κοινωνική ανάπτυξη των μαθητών - τριών και
προσπάθειες ? προτάσεις αλλαγής τους.
Προαπαιτούμενες γνώσεις:
- Βασικές κοινωνιολογικές έννοιες των θεωριών της
πολιτισμικής αναπαραγωγής. - Βασικές γνώσεις της κοινωνιολογικής θεωρίας του
Emile Durkeim στις οποίες θεμελιώνει ο Basil Bernstein τη θεωρία του.
Περιεχόμενο του
μαθήματος:
Οι ευρείες θεματικές ενότητες που
προσεγγίζονται στο μάθημα είναι:
- Παρουσίαση και ανάλυση των θεωριών της
πολιτισμικής αναπαραγωγής (Bourdieu, Altousser) - Βασικό εννοιολογικό πλαίσιο και συνιστώσες της
θεωρίας του B. Bernstein σχετικά με τις εκπαιδευτικές πρακτικές. - Προσέγγιση και ανάλυση της διαδικασίας
αναπλαισίωσης της σχολικής γνώσης (αναλυτικά προγράμματα, σχολικά εγχειρίδια) . - Προτάσεις της «Νέας Κοινωνιολογίας της
Εκπαίδευσης» για τις εκπαιδευτικές πρακτικές.
Συνιστώμενη
βιβλιογραφία:
Bernstein B. (1991). Παιδαγωγικοί κώδικες και κοινωνικός έλεγχος, εκδ. Αλεξάνδρεια, Αθήνα.
Blackledge, D., & Hunt, B. (2000). Κοινωνιολογία της Εκπαίδευσης, εκδ. Μεταίχμιο, Αθήνα.
Σολομών, Ι., & Κουζέλης, Γ. (1994). Πειθαρχία και γνώση ? τοπικά α΄, εκδ. Εταιρεία Μελέτης των
Επιστημών του Ανθρώπου, Αθήνα.
Μυλωνάς Θ. (χ.χ.). Κοινωνική
αναπαραγωγή στο σχολείο, εκδ. Αρμός, Αθήνα.
Διδακτικές και
μαθησιακές μέθοδοι:
- Διαλέξεις.
- Ενεργός συμμετοχή των φοιτητών/τριών στο μάθημα
(σε ομαδικό ή ατομικό επίπεδο) με βάση την επεξεργασία κειμένων, την προσέγγιση
ερωτημάτων και τη συζήτηση θεμάτων.
Μέθοδοι αξιολόγησης:
- Διαμορφωτική αξιολόγηση μέσω ασκήσεων
εργαστηριακού χαρακτήρα με βάση την επεξεργασία κειμένων, ερωτημάτων, θεμάτων,
που άπτονται των θεματικών ενοτήτων του μαθήματος. - Εκπόνηση και παρουσίαση εργασιών.
- Εξετάσεις στο τέλος του εξαμήνου.
Creation Date
Mittwoch, 9. Oktober 2013
-
There is no syllabus