Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility

Darstellung / Vorschau

Selected image

Κοινωνιολογική Ανάλυση Εκπαιδευτικών Πρακτικών

(PDE1445) -  Άννα Ασημάκη

Beschreibung des Kurses

Τύπος μαθήματος: Θεωρητικού χαρακτήρα με πρακτικές ασκήσεις.

Έτος σπουδών: 4ο.

Εξάμηνο: 7ο.

Στόχοι του μαθήματος:

  • Προσέγγιση και ανάλυση του κοινωνικού χαρακτήρα της
         επιλογής και της οργάνωσης της σχολικής γνώσης.
  • Προσέγγιση του τρόπου διαμόρφωσης των παιδαγωγικών
         πρακτικών για τη διαχείριση της γνώσης στο πλαίσιο του σχολείου, από τους
         εκπαιδευτικούς και τους μαθητές.
  • Διασύνδεση των θεωρητικών γνώσεων και των αρχών που
         διέπουν τις παιδαγωγικές πρακτικές και τη σχολική γνώση στα αναλυτικά
         προγράμματα και στα σχολικά εγχειρίδια.

Επιδιωκόμενα μαθησιακά αποτελέσματα:

  • Εγκατάσταση θεωρητικής υποδομής που θα επιτρέπει
    στο φοιτητή ? τρια να αντιλαμβάνεται τη σημασία (αρνητική ή θετική) ορισμένων
    εκπαιδευτικών πρακτικών.
  • Ανάπτυξη κριτικής ικανότητας εντοπισμού του
    κοινωνικού ελέγχου της γνώσης.
  • Σύνδεση των εκπαιδευτικών πρακτικών που δεν
    διευκολύνουν την ομαλή μαθησιακή και κοινωνική ανάπτυξη των μαθητών - τριών και
    προσπάθειες ? προτάσεις αλλαγής τους.

Προαπαιτούμενες γνώσεις:

  • Βασικές κοινωνιολογικές έννοιες των θεωριών της
         πολιτισμικής αναπαραγωγής.
  • Βασικές γνώσεις της κοινωνιολογικής θεωρίας του
         Emile Durkeim στις οποίες θεμελιώνει ο Basil Bernstein τη θεωρία του.

Περιεχόμενο του
μαθήματος:

Οι ευρείες θεματικές ενότητες που
προσεγγίζονται στο μάθημα είναι:

  • Παρουσίαση και ανάλυση των θεωριών της
    πολιτισμικής αναπαραγωγής (Bourdieu, Altousser)
  • Βασικό εννοιολογικό πλαίσιο και συνιστώσες της
    θεωρίας του B. Bernstein σχετικά με τις εκπαιδευτικές πρακτικές.
  • Προσέγγιση και ανάλυση της διαδικασίας
    αναπλαισίωσης της σχολικής γνώσης (αναλυτικά προγράμματα, σχολικά εγχειρίδια) .
  • Προτάσεις της «Νέας Κοινωνιολογίας της
    Εκπαίδευσης» για τις εκπαιδευτικές πρακτικές.

Συνιστώμενη
βιβλιογραφία:

Bernstein B. (1991). Παιδαγωγικοί κώδικες και κοινωνικός έλεγχος, εκδ. Αλεξάνδρεια, Αθήνα.

Blackledge, D., & Hunt, B. (2000). Κοινωνιολογία της Εκπαίδευσης, εκδ. Μεταίχμιο, Αθήνα.

Σολομών, Ι., & Κουζέλης, Γ. (1994). Πειθαρχία και γνώση ? τοπικά α΄, εκδ. Εταιρεία Μελέτης των
Επιστημών του Ανθρώπου, Αθήνα.

Μυλωνάς Θ. (χ.χ.). Κοινωνική
αναπαραγωγή στο σχολείο,
εκδ. Αρμός, Αθήνα.

Διδακτικές και
μαθησιακές μέθοδοι:

  • Διαλέξεις.
  • Ενεργός συμμετοχή των φοιτητών/τριών στο μάθημα
    (σε ομαδικό ή ατομικό επίπεδο) με βάση την επεξεργασία κειμένων, την προσέγγιση
    ερωτημάτων και τη συζήτηση θεμάτων.

 

Μέθοδοι αξιολόγησης:

  • Διαμορφωτική αξιολόγηση μέσω ασκήσεων
    εργαστηριακού χαρακτήρα με βάση την επεξεργασία κειμένων, ερωτημάτων, θεμάτων,
    που άπτονται των θεματικών ενοτήτων του μαθήματος.
  • Εκπόνηση και παρουσίαση εργασιών.
  • Εξετάσεις στο τέλος του εξαμήνου.

Creation Date

Mittwoch, 9. Oktober 2013