Παρουσίαση/Προβολή
ΥΠΟΛΟΓΙΣΤΕΣ ΚΑΙ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ (ΤΠΕ ΚΑΙ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ)
(PED_260 ή ESW_410 ) - Ανθή Καρατράντου, Στέφανος Αρμακόλας
Περιγραφή Μαθήματος
ΠΡΟΣΟΧΗ!
Πρόκειται για μάθημα επιλογής που προσφέρεται από τον Τομέα Γενικών Επιστημών, εργαστηριακό, θετικού προσανατολισμού.
Σκοπός του μαθήματος είναι η εξοικείωση του εν δυνάμει εκπαιδευτικού με το εκπαιδευτικό λογισμικό, με την κατασκευή και χρήση μαθησιακού υλικού, με τα διδακτικά σενάρια και με τα διαδικτυακά εργαλεία εκείνα που θα κάνουν το έργο του πιο αποτελεσματικό από μαθησιακής άποψης.
Το μάθημα πραγματοποιείται με δια ζώσης συναντήσεις και εξετάζεται με γραπτές εξετάσεις. Ο βαθμός προκύπτει από τις γραπτές εξετάσεις (80%) και με κατάθεση εκπαιδευτικού σεναρίου (20% του τελικού βαθμού).
Το εκπαιδευτικό σενάριο θα πρέπει να έχει κατατεθεί στην πλατφόρμα https://www.ocean.upatras.gr/scen/ έως την ημέρα που θα γίνει το τελευταίο μάθημα.
Θα συνυπολογιστεί επίσης στον τελικό βαθμό η συμμετοχή των εκπαιδευομένων σε ερευνητικές διαδικασίες που θα τους ανατεθούν από τους διδάσκοντες.
Ακαδημαϊκό Έτος 2024-25: Αίθουσα μαθήματος Τ15 - κάθε Δευτέρα 17:30-20:30
Ημερομηνία δημιουργίας
Παρασκευή, 7 Σεπτεμβρίου 2012
-
Προαπαιτούμενες γνώσεις
Τα μαθήματα «Εισαγωγή στην Επιστήμη των Η/Υ» του 2ου έτους σπουδών και «Εργαστήριο Η/Υ» του 1ου έτους σπουδών είναι απαραίτητα για την κατανόηση του περιεχομένου του μαθήματος.
Στο μάθημα είναι χρήσιμη η συνεχής παρουσία των φοιτητών (είτε αυτό διεξάγεται δια ζώσης είτε διαδικτυακά).
Περιεχόμενο Μαθήματος
Πρόκειται για μάθημα ΠΡΑΚΤΙΚΟΥ ΠΡΟΣΑΝΑΤΟΛΙΣΜΟΥ [κωδικός: PED_260 ή ESW_410]
Το μάθημα αναπτύσσεται εξ ολοκλήρου σε εργαστηριακό επίπεδο και ανάλυση - συζήτηση, με θέματα που έχουν ως ακολούθως:
Ενότητα 1. ΤΠΕ, Θεωρίες Μάθησης και Τεχνολογία
- Οι Τεχνολογίες της Πληροφορίας και των Επικοινωνιών στην Εκπαιδευτική διαδικασία - προϋποθέσεις εισαγωγής και ένταξης
- Ο υπολογιστής ως γνωστικό εργαλείο
- Το εκπαιδευτικό λογισμικό
- Σύνδεση των θεωριών μάθησης με το σύγχρονο εκπαιδευτικό λογισμικό και ενσωμάτωση του εκπαιδευτικού λογισμικού στην εκπαιδευτική πράξη
Ενότητα 2. Διαδίκτυο και εκπαίδευση
- Δημιουργία εκπαιδευτικών ιστοσελίδων και εκπαιδευτικών ιστολογίων
- Το μέσο κοινωνικής δικτύωσης Edmodo
- Web 1.0, Web 2.0, Web 3.0 - διαδικτυακά εργαλεία
Ενότητα 3. Διδακτικά σενάρια και εργαλεία
- Διδακτικά σενάρια - πλατφόρμα διδακτικών σεναρίων DSR
- Τα δομικά στοιχεία ενός διδακτικού σεναρίου, ασκήσεις και δραστηριότητες
- Ιστοεξερευνήσεις - κατασκευή και χρήση
- Εννοιολογική χαρτογράφηση
Ενότητα 4. Μαθησιακό υλικό
- Μαθησιακές δραστηριότητες με το scratch
- Αναζήτηση μαθησιακών πηγών και σύνδεσή τους με το μαθησιακό υλικό
- Η επεξεργασία εικόνας και η χρήση του εικονιστικού στοιχείου στο κείμενο
- Τα πνευματικά δικαιώματα του υλικού που συναντούμε στο Διαδίκτυο - τρόποι ορθής χρήσης
- Δημιουργία εκπαιδευτικής ταινίας τύπου mp4 ή avi με ελεύθερα εργαλεία
Σκοπός
Σκοπός του μαθήματος είναι η εξοικείωση των φοιτητών με το εκπαιδευτικό λογισμικό, με την κατασκευή και χρήση μαθησιακού υλικού, με τα διδακτικά σενάρια και με τα εργαλεία εκείνα που θα κάνουν το εκπαιδευτικό τους έργο πιο αποτελεσματικό από μαθησιακής άποψης.
Αναμενόμενα αποτελέσματα
Μετά την ολοκλήρωση του μαθήματος οι φοιτητές θα είναι σε θέση να:
- Διατυπώνουν τις προϋποθέσεις εισαγωγής και ένταξης των Τεχνολογιών της Πληροφορίας και των Επικοινωνιών στην Εκπαιδευτική διαδικασία και υιοθετούν τη χρήση της τεχνολογίας στη σχολική τάξη, εμπλουτίζοντας το περιεχόμενο των μαθημάτων τους με διάφορα ψηφιακά μέσα.
- Κατηγοριοποιούν το εκπαιδευτικό λογισμικό, συνδέουν τις σημαντικότερες θεωρίες μάθησης με τη χρήση του και προσδιορίζουν τα πλεονεκτήματα της χρήσης κατάλληλου εκπαιδευτικού λογισμικού στην εκπαιδευτική πράξη.
- Δημιουργούν εκπαιδευτικές ιστοσελίδες, εκπαιδευτικά ιστολόγια, διαχειρίζονται διάφορα συνηθισμένα διαδικτυακά εγαλεία και αξιοποιούν το μέσο εκπαιδευτικής κοινωνικής δικτύωσης Edmodo.
- Συνθέτουν διδακτικά σενάρια οργανώνοντάς τα με βάση καθορισμένα δομικά στοιχεία, δημιουργούν και οργανώνουν ασκήσεις και δραστηριότητες και διαχειρίζονται το Αποθετήριο - πλατφόρμα διδακτικών σεναρίων DSR.
- Χρησιμοποιούν τις μηχανές αναζήτησης για αναζητήσεις ψηφιακού υλικού, αναζητούν πηγές και τις συνδέουν με μαθησιακό υλικό.
- Κατασκευάζουν μαθήματα με αξιοποίηση και χρήση ιστοεξερευνήσεων, υλοποιούν εργασίες σε περιβάλλον λογισμικού εννοιολογικής χαρτογράφησης και εκτελούν μαθησιακές δραστηριότητες με τη βοήθεια του Scratch.
- Επεξεργάζονται εικόνα και αναλύουν τη χρησιμότητα του εικονιστικού στοιχείου σε ένα κείμενο.
- Κατασκευάζουν ταινίες τύπου mp4 ή avi με διάφορα ελεύθερης χρήσης εργαλεία.
Εκπαιδευτικές Δραστηριότητες
Κατά τη διάρκεια του μαθήματος γίνεται συζήτηση και εργασίες σε ομάδες. Το μάθημα είναι εργαστηριακό, διεξάγεται στο Εργαστήριο Ηλεκτρονικών Υπολογιστών και Εκπαιδευτικής Τεχνολογίας ή σε αίθουσα εάν ο χώρος του Εργαστηρίου δεν επαρκεί και η φυσική παρουσία των φοιτητών σε αυτό θα βοηθήσει αποτελεσματικά στην επιτυχή παρακολούθησή του.
Βοηθήματα
- Μικρόπουλος, Τ. Α., Μπέλλου, Ι. (2010). Σενάρια διδασκαλίας με υπολογιστή. Αθήνα: Κλειδάριθμος.
- Τζιμογιάννης, Α. (2019). Ψηφιακές τεχνολογίες και μάθηση του 21ου αιώνα. Αθήνα: Εκδόσεις Κριτική.
Άλλο Εκπαιδευτικό υλικό:
- Μπίκος, Κ. & Διαμαντής, Κ., (2022). Σενάρια Διδασκαλίας με την Υποστήριξη Ψηφιακών Μέσων. Ακαδημαϊκές Εκδόσεις ΚΑΛΛΙΠΟΣ. Διαθέσιμο από τη διεύθυνση https://repository.kallipos.gr/handle/11419/8449
- Σοφός, Λ., Γιασιράνης, Σ. (2022). Η ταινία και το βίντεο στην εκπαίδευση. Ακαδημαϊκές Εκδόσεις ΚΑΛΛΙΠΟΣ. Διαθέσιμο από τη διεύθυνση https://repository.kallipos.gr/handle/11419/8451
- Τζιμογιάννης, Α. (2017). Ηλεκτρονική Μάθηση. Θεωρητικές προσεγγίσεις και εκπαιδευτικοί σχεδιασμοί. Αθήνα: Εκδόσεις Κριτική.
- Roblyer, A., Doering, Η. (2015). Εκπαιδευτική Τεχνολογία & Διδασκαλία. Αθήνα: Εκδόσεις ΙΩΝ.
- Βοσνιάδου, Σ. (2006). Παιδιά, Σχολεία και Υπολογιστές. Αθήνα: Gutenberg.
- Επιλεγμένα άρθρα περιοδικών, όπως:
- Παναγιωτακόπουλος, Χ., Αρμακόλας, Σ., Καρατράντου, Α., Σαρρής, Μ. (2016). Το Αποθετήριο Διδακτικών Σεναρίων DSR: Περιγραφή, βασικές επισημάνσεις και αξιολόγηση της λειτουργίας του. Θέματα Επιστημών και Τεχνολογίας στην Εκπαίδευση, 9(2), 45-61.
- Αποστολοπούλου, Δ., Παναγιωτακόπουλος, Χ., Καρατράντου, Α. (2012). Οι Θεωρίες Μάθησης και η Ενσωμάτωσή τους στο Εκπαιδευτικό Λογισμικό: Μία εμπειρική έρευνα. Πρακτικά 8ου Πανελληνίου Συνεδρίου με Διεθνή Συμμετοχή «ΤΠΕ στην Εκπαίδευση» (σελ. 53-60). Ελληνική Επιστημονική Ένωση Τεχνολογιών της Πληροφορίας και Επικοινωνιών στην Εκπαίδευση.
Πλήρη λίστα με τις προτεινόμενες μαθησιακές πηγές που μπορείτε να κατεβάσετε ελεύθερα στον υπολογιστή σας και να μελετήσετε, θα βρείτε στην ενότητα "Σύνδεσμοι".
Διδακτικές και μαθησιακές μέθοδοι
Διαλέξεις με διαφάνειες PowerPoint, χρήση διαδικτύου, φωτογραφικές διαφάνειες, συζήτηση, εργασίες ατομικές ή σε ομάδες, εργαστηριακή εξάσκηση, αξιοποίηση κατάλληλων ιστοχώρων, αξιοποίηση πλατφόρμας σεναρίων DSR.
Τρόποι αξιολόγησης / εξέτασης
Δημιουργία εκπαιδευτικού σεναρίου και ανάρτησή του στην πλατφόρμα διδακτικών σεναρίων (20% του τελικού βαθμού) + Γραπτή τελική εξέταση με ομάδες θεμάτων κοινής δομής και μορφής (80% του τελικού βαθμού). Το περιεχόμενο της εξέτασης οργανώνεται με ερωτήσεις κρίσεως, πολλαπλής επιλογής, αντιστοίχισης, ανοικτές με απαντήσεις περιορισμένης έκτασης, συμπλήρωσης κενών και ιεράρχησης προτάσεων.
Παρατηρήσεις:
Το σενάριο: Πρόκειται για σενάριο διδασκαλίας ενός θέματος ή μιας έννοιας που γράφεται με δομημένο τρόπο. Τα πεδία που αποτελούν το σενάριο υπάρχουν στο Αποθετήριο Εκπαιδευτικών Σεναρίων (http://www.ocean.upatras.gr/scen/). Το σενάριο θα πρέπει να έχει κατατεθεί στο αποθετήριο σεναρίων έως το τελευταίο μάθημα του εξαμήνου. Σε διαφορετική περίπτωση δεν λαμβάνεται υπόψη στην αξιολόγηση.
Η θεματολογία των ερωτήσεων των γραπτών εξετάσεων προκύπτει από τα εξεταζόμενα θέματα στις παραδόσεις του μαθήματος.
Γλώσσα διδασκαλίας
Η γλώσσα διδασκαλίας του μαθήματος είναι η Ελληνική. Ωστόσο, είναι δυνατόν να το παρακολουθήσουν και φοιτητές-φοιτήτριες ERASMUS που μιλούν Αγγλικά.
Ατζέντα συναντήσεων
Συναντήσεις μαθήματος - 13 τρίωρα
Συνάντηση 1η
- Γνωριμία με τους φοιτητές που θα παρακολουθήσουν το μάθημα.
- Οι ΤΠΕ στην Εκπαιδευτική διαδικασία - προϋποθέσεις εισαγωγής και ένταξης.
- Ο Παγκόσμιος ιστός - δυνατότητες και προοπτικές.
- Ο ρόλος και η θέση του υπολογιστή στην εκπαίδευση, το παιδί και ο υπολογιστής, ο διδάσκων και ο υπολογιστής.
Συνάντηση 2η
- Ο υπολογιστής ως γνωστικό εργαλείο και το εκπαιδευτικό λογισμικό.
- Ενσωμάτωση του εκπαιδευτικού λογισμικού στην εκπαιδευτική πράξη.
- Σύνδεση των θεωριών μάθησης με το σύγχρονο εκπαιδευτικό λογισμικό.
Συνάντηση 3η
- Πρακτική εργαστηριακή χρήση του εκπαιδευτικού λογισμικού σε σχέση με τη διδασκαλία και τη μάθηση.
Συνάντηση 4η
- Διαδίκτυο και εκπαίδευση
- Δημιουργία εκπαιδευτικών ιστοσελίδων.
- Το μέσο κοινωνικής δικτύωσης Edmodo.
Συνάντηση 5η
- Δημιουργία εκπαιδευτικών ιστολογίων.
- Web 1.0, Web 2.0, Web 3.0 - διαδικτυακά εργαλεία
Συνάντηση 6η
- Διδακτικά σενάρια, δομή και περιεχόμενο, ασκήσεις και δραστηριότητες.
- Εργαστηριακή εξάσκηση.
Συνάντηση 7η
- Διδακτικά σενάρια, η πλατφόρμα διδακτικών σεναρίων DSR.
- Εργαστηριακή εξάσκηση.
Συνάντηση 8η
- Εργαλεία σημασιολογικής οργάνωσης - χαρτογράφηση.
- Ιστοεξερευνήσεις ? κατασκευή και χρήση
Συνάντηση 9η
- Μαθησιακές δραστηριότητες με το scratch.
- Εργαστηριακή εξάσκηση.
Συνάντηση 10η
- Οι μηχανές αναζήτησης και μετα-αναζήτησης - τεχνικές μείωσης του πλήθους των αποτελεσμάτων και εστίασης σε πιο ακριβή αποτελέσματα.
- Αναζήτηση μαθησιακών πηγών και σύνδεσή τους με το μαθησιακό υλικό.
Συνάντηση 11η
- Τεχνικές λήψης εικονικού στοιχείου από τον Παγκόσμιο Ιστό.
- Το εικονιστικό στοιχείο στον Παγκόσμιο Ιστό. Πνευματικά δικαιώματα και ορθοί όροι χρήσης.
- Επεξεργασία εικόνας.
Συνάντηση 12η
- Δημιουργία εκπαιδευτικής ταινίας τύπου mp4 ή avi με ελεύθερα εργαλεία.
- Εργαστηριακή εξάσκηση.
Συνάντηση 13η
- Σύντομη ανακεφαλαίωση του μαθήματος.
- Συζήτηση με έμφαση στα κύρια σημεία της ύλης.
- Επίλυση αποριών μετά τη συνολική παρουσίαση της ύλης του μαθήματος.