Παρουσίαση/Προβολή
(MUS_502) - Σπυριδούλα Πυρπύλη
Περιγραφή Μαθήματος
Το μάθημα δίνει τη δυνατότητα στους φοιτητές/φοιτήτριες να αντιληφθούν την έννοια του Μουσείου Φυσικής Ιστορίας, όπως αυτό αναπτύχθηκε στην Ελλάδα και σε αντιδιαστολή με αντίστοιχα μουσεία του εξωτερικού. Καθώς είναι γνωστό, τα Μουσεία Φυσικής Ιστορίας αποτελούν τη βάση για την καταγραφή της βιοποικιλότητας, με σκοπό την κατανόηση του φυσικού κόσμου που, ουσιαστικά, διαμορφώνει τη μορφή και τη λειτουργία της γης. Στην Ελλάδα υπάρχουν αναλογικά λίγα Μουσεία Φυσικής Ιστορίας. Αυτό είναι αποτέλεσμα της έλλειψης παράδοσης σε μουσεία που υπηρετούν τις επιστήμες της ζωής και το φυσικό περιβάλλον, αφού στο νεοσύστατο ελληνικό κράτος το βασικό μέλημα ήταν η επιβίωση αλλά και η πολιτισμική σύνδεση με το αρxαίο ελληνικό παρελθόν και πολύ λιγότερο με το φυσικό κόσμο. Τα Μουσεία Φυσικής Ιστορίας παρουσιάζουν αυξητικές τάσεις τα τελευταία χρόνια στην Ελλάδα, ωστόσο η λειτουργία τους δεν ακολουθεί πάντα τις αρχές της σύγχρονης μουσειολογίας, ενώ τα ίδια τα μουσεία μπορεί να μην συνδέονται εκθεσιακά και εκπαιδευτικά με τα μεγάλα περιβαλλοντικά ζητήματα του σήμερα.
- Στο πλαίσιο του μαθήματος θα παρουσιαστεί η ιστορική πορεία του Μουσείου Φυσικής Ιστορίας και η εξέλιξή του, οι ιδρύσεις και η σύγχρονη δυναμική των συγκεκριμένων μουσείων στον Ελληνικό χώρο (και διεθνώς), η συμβολή τους στην ανάπτυξη της ευαισθητοποίησης και της ενημέρωσης με στόχο την αλλαγή συμπεριφοράς προς το περιβάλλον, σε μια εποχή κατά την οποία οι περιβαλλοντικές προκλήσεις που αντιμετωπίζουν οι κοινωνίες απειλούν την ίδια τους την ύπαρξη.
- Μέθοδοι διδασκαλίας:
- Διαλέξεις-Χρήση οπτικοακουστικού υλικού
- Εκπαιδευτικές επισκέψεις
- Προαιρετική εργασία
- Προφορικές παρουσιάσεις
- Τελική γραπτή εξέταση
Προτεινόμενη βιβλιογραφία:
Γαβρόγλου, Κ., Το παρελθόν των επιστημών ως ιστορία. Πανεπιστημιακές εκδόσεις Κρήτης, 2004.
Γραμματικάκης, Γ. Η επιστήμη ως συνιστώσα πολιτισμού. Κοσμογραφήματα. Πόλις, 1996, σ. 35-43.
Δημόπουλος, Κ., Καφετζής, Ι., Τα Μουσεία των Φυσικών Επιστημών και της Τεχνολογίας στην Ελλάδα: Προς τη συγκρότηση ενός δικτύου μη τυπικής εκπαίδευσης, περ. Θέματα Επιστημών και Τεχνολογίας στην Εκπαίδευση, Τομ. 14, 2021, σ. 25-40.
Janes, R., Τα μουσεία και η βιόσφαιρα, Τετράδια Μουσειολογίας, τεύχος 7, 2010, σ. 4-13.
Κόκκινος, Γ., Αλεξάκη, Ε., Διεπιστημονικές προσεγγίσεις στη μουσειακή αγωγή, Μεταίχμιο, 2002.
Κόκκοτας Π., Πλακίση, Κ., Μουσειοπαιδαγωγική και εκπαίδευση στις φυσικές επιστήμες, Πατάκης, 2005.
Krishtalka, L., Humphrey P., Can Natural History Museums Capture the Future? Oxford Academic, Bioscience, Volume 50, Issue 7, July 2000.
Miller, T., Museums, ecology, citizenship στο Museums Theory-The international handbook of Museum Studies, John Wiley & Sons, 2015.
Pearce, S., Μουσεία, αντικείμενα και συλλογές, Εκ. Βάνιας, 2002, σ. 133-171.
Ημερομηνία δημιουργίας
Πέμπτη, 17 Μαρτίου 2022
-
Δεν υπάρχει περίγραμμα