Παρουσίαση/Προβολή
Μεθοδολογία Γλωσσικής Διδασκαλίας
(LIT2168) - Ζαφειρούλα Παπαδοπούλου
Περιγραφή Μαθήματος
Καλωσήρθατε!
Το μάθημα Μεθοδολογία Γλωσσικής Διδασκαλίας σαν σκοπό έχει να δώσει τις γνώσεις και τα εφόδια ώστε να μπορεί ένας/μία εκπαιδευτικός να σχεδιάσει τη διδασκαλία του/της.
Για περισσότερες λεπτομέρειες σε ότι αφορά τις επιμέρους ενότητες, παρακαλώ να δείτε το περίγραμμα του μαθήματος.
Οι τελικές εξετάσεις αποτελούνται από ερωτήσεις κλείστου τύπου, πολλαπλής επιλογής καθώς και ερωτήσεις κρίσεως.
Ημερομηνία δημιουργίας
Παρασκευή, 22 Σεπτεμβρίου 2023
-
Μέθοδοι αξιολόγησης
Η εξέταση βασίζεται σε χρονικά περιορισμένη δοκιμασία βασισμένη σε διάφορους τύπους ερωτήσεων (π.χ., πολλαπλής επιλογής, συμπλήρωσης κενών, ερωτήσεις κρίσεως κτλ.).
Η γραπτή εξέταση του μαθήματος (με τις απαραίτητες προσαρμογές και τροποποιήσεις) μπορεί να γίνεται από απόσταση λόγω ειδικών συνθηκών, κατόπιν σχετικής απόφασης της Συγκλήτου.
Οι πληροφορίες αξιολόγησης που ισχύουν κάθε ακαδημαϊκό έτος/εξάμηνο αναρτώνται στην αρχή του εξαμήνου στην ιστοσελίδα του μαθήματος στην πλατφόρμα e-class.
Μαθησιακοί στόχοι
Στο τέλος του μαθήματος οι φοιτητές και οι φοιτήτριες αναμένεται:
- να ξεχωριζουν τους ορους που αφορουν τη μεθοδολογια της γλωσσικης διδασκαλίας
- να είναι σε θεση μελετούν τη διδακτική διαδικασία ως βασική λειτουργία του σχολείου.
- να έχουν αποκτήσει το θεωρητικό υπόβαθρο σε σχέση με τη μεθοδολογία γλωσσικής διδασκαλίας
- να εφαρμόζουν σε συγκεκριμένα παραδείγματα τις θεωρητικές αρχές των βασικών μοντέλων διδασκαλίας
- να προγραμματιζουν αποτελεσματικα μια διδακτικη πραξη
- να θετουν τους καταλληλους σκοπους και στόχους σε σχεση με το περιεχομενο προς διδασκαλια με σκοπο την επιτυχη εκβαση ενός εκπαιδευτικου γεγονοτος
- να κατανοούν τη σημασία του αναλυτικού Προγράμματος Σπουδών κατά τον σχεδιασμό εκπαιδευτικού σεναρίου
- να αναπτυξουν τον κατάλληλο τρόπο αξιολόγησης των εκπαιδευομένων στο πλαίσιο ενός αναλυτικού προγράμματος σπουδών
Περιεχόμενο μαθήματος
- Αγωγή και Εκπαίδευση. Διδασκαλια και Μάθηση. Εννοιολογικος διαχωρισμός.
- Σταθμοί στην ιστορία της διδακτικής και προσανατολισμοί της διδακτικής στον 21ο αιώνα. Θεωρητικές αρχές και παραδοχές, διδακτικές πρακτικές και χαρακτηριστικά των σύγχρονων διδακτικών προσεγγίσεων.
- Διδακτική σχέση. Γνώση, μαθητής, καθηγητής.
- Προγραμματισμός, οργάνωση και διεξαγωγή της διδακτικής πράξης. Αρχές μεθοδολογίας, στρατηγικές και μορφές διδασκαλίας.
- Σκοποθεσία και στοχοθεσία στην εκπαίδευση. Παράγοντες διαμόρφωσης σκοπών και στόχων στην εκπαίδευση, διδακτικοί στόχοι (διατύπωση, ταξινόμηση, χρησιμότητα)
- Το εκπαιδευτικό σενάριο
- Η αξιολόγηση στην εκπαίδευση. Αξιολόγηση μαθητή, καθηγητή/τριας και συστήματος
- Αναλυτικό πρόγραμμα. Ορισμοί, προσεγγίσεις, μοντέλα ανάπτυξης, κρυφό αναλυτικό πρόγραμμα.
- Πτυχές της ανάπτυξης του παιδιού και σύνδεση τους με τη μεθοδολογία γλωσσικής διδασκαλίας.
- Ο/Η εκπαιδευτικός και η σχολική τάξη. Ευνοικες συνθηκες για μάθηση.
- Ο/Η εκπαιδευτικός ΠΕ02 στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση
Βιβλιογραφία
Γαβριηλίδου, Ζ. (2024). Διδάσκοντας και μαθαίνοντας γλώσσα με το ChatGPT. Αθήνα: Κριτική.
Δημητριάδου, Κ. (2016). Νέοι Προσανατολισμοί της Διδακτικής. Προσαρμογή της Διδασκαλίας στις Εκπαιδευτικές Προκλήσεις του 21ου Αιώνα. Αθήνα: Gutenberg.
Μαυροσκούφης, Λ. (2008). Διδακτική Μεθοδολογία και ανάπτυξη της κριτικής σκέψης. Θεσσαλονίκη: Αφοί Κυριακίδη.
Πηγιάκη, Π. (2003) Προετοιμασία, σχεδιασμός και αξιολόγηση της διδασκαλίας: Διδακτική μεθοδολογία. Αθήνα: Εκδ. Γρηγόρη
Τριλιανός, Θ. (2013). Μεθοδολογία της διδασκαλίας. Αθήνα, Διάδραση
Τσάφος, Β. (2014). Αναλυτικό πρόγραμμα. Θεωρητικές προσεγγίσεις και εκπαιδευτικοί προσανατολισμοί. Αναζητώντας νέες σταθερές σε έναν αβέβαιο κόσμο. Αθήνα: Μεταίχμιο.
Φρυδάκη, Ε. (2009). Η Διδασκαλία στην τομή της Νεωτερικής και της Μετανεωτερικής Σκέψης. Αθήνα: Κριτική.