Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility

Anteprima

Selected image

Εργαστηριακή Φωνητική

(LIT1700) -  Δημήτρης Παπαζαχαρίου

Descrizione del Corso

Βασικός σκοπός του μαθήματος «Εργαστηριακή Φωνητική»

 

Η εξοικείωση και κατάκτηση της χρήσης κατάλληλου λογισμικού (Praat) με το οποίο οι φοιτητές/τριες θα μπορούν να αναγνωρίζουν τις διάφορες κατηγορίες ήχων -ακόμη και συγκεκριμένους ήχους-, να βάζουν με ακρίβεια τα όρια ανάμεσά τους, και να παίρνουν μετρήσεις των στοιχείων που τα προσδιορίζουν.

 

Αναλυτικότερα, οι στόχοι του μαθήματος μπορούν να επιμεριστούν στα παρακάτω βήματα:

 

  • Κατανόηση των φυσικών ιδιοτήτων του ήχου της ανθρώπινης φωνής
  • Κατάκτηση όλων εκείνων των χαρακτηριστικών που περιγράφουν την κυματομορφή της ανθρώπινης φωνής και της κωδικοποίησής τους σε κατηγορίες
  • Η γνώση εκείνων των μοτίβων διαφορετικών κυματομορφών που χαρακτηρίζουν τις διάφορες κατηγορίες ήχων.
  • Προσδιορισμός των ορίων των τεμαχίων σε μία κυματομορφή.
  • Ανάλυση του σύνθετου κύματος με τη βοήθεια των φασματογραφημάτων.
  • Φασματογραφήματα: είδη φασματογραφημάτων. Κατηγοριοποίηση των ήχων της ανθρώπινης φωνής σύμφωνα με την κατηγοριοποίηση των φασματογραφημάτων. Φάσματα
  • Περιγραφή του φωνηεντικού χώρου
  • Μονοφθόγγοι / δίφθογγοι, χασμωδία και τα ακουστικά τους χαρακτηριστικά
  • Χρόνος Έναρξης Φώνησης (Χ.Ε.Φ.) και τα ακουστικά χαρακτηριστικά των κλειστών ήχων
  • Ακουστικά χαρακτηριστικά των τριβόμενων ήχων
  • Ακουστικά χαρακτηριστικά των υγρών και έρρινων
  • Ακουστικά χαρακτηριστικά των ουρανικών ήχων της Ελληνικής γλώσσας.

 

Η γνώση όλων των παραπάνω, χτίζεται σταδιακά. Σε κάθε μάθημα, οι φοιτητές/τριες θα πρέπει να κατακτούν συγκεκριμένα βήματα, πάντα με την κατάκτηση της χρήσης του Praat.

 

 

Εργαστηριακή εξάσκηση

 

Αναλυτικότερα, οι φοιτητές/τριες θα πρέπει να μάθουν:

 

  • Να εγκαθιστούν το λογισμικό Praat στον υπολογιστή τους και να εγκαθιστούν το IPA
  • Να ανοίγουν, να επεξεργάζονται και να σώζουν ένα ηχητικό αρχείο
  • Να δημιουργούν textgrids στα οποία να δημιουργούν επισημειώσεις
  • Να αναγνωρίζουν τα διαφορετικά είδη κυματομορφών
  • Να μπορούν να αναγνωρίζουν κατηγορίες ήχων από τα είδη των κυματομορφών που τους απαρτίζουν
  • Να μπορούν να βάζουν με απόλυτη ακρίβεια τα όρια μεταξύ τεμαχίων
  • Να αναγνωρίζουν τα διαφορετικά είδη φασματογραφημάτων
  • Να μπορούν να αναγνωρίζουν κατηγορίες ήχων από τα είδη των φασματογραφημάτων που τους απαρτίζουν
  • Να μπορούν να χαρακτηρίσουν ένα φωνήεν από τους διαμορφωτές του
  • Να μπορούν να διαβάσουν τις πληροφορίες που δίνει μία φασματική ανάλυση
  • Να μπορούν να καταλάβουν αν ένα φωνήεν είναι μονός φθόγγος, δίφθογγος ή χασμωδία δύο συνεχόμενων φωνηέντων/πυρήνων
  • Να μπορούν να προσδιορίσουν τον φωνηεντικό χώρο ενός φυσικού ομιλητή ή μίας γλωσσικής κοινότητας
  • Να μπορούν να προσδιορίσουν τα ακουστικά χαρακτηριστικά των κλειστών, παίρνοντας υπόψη τους το Χρόνο Έναρξης Φώνησης (V.O.T.)
  • Να μπορούν να προσδιορίσουν τα υγρά από τα φασματογραφήματά τους
  • Να μπορούν να προσδιορίσουν τα έρρινα από τα φασματογραφήματά τους
  • Να μπορούν να προσδιορίσουν τα συριστικά από τα φασματογραφήματά τους

 

Τα παραπάνω αριθμημένα βήματα είναι στόχοι που πρέπει να κατακτήσουν εργαστηριακά οι φοιτητές/τριες, κατά τη διάρκεια του εξαμήνου.

Στόχος είναι να κατακτούνται σταδιακά, βήμα-βήμα, κάθε εβδομάδα.

Η σταδιακή κατάκτηση θα ελέγχεται με ?εργασίες? πολύ μικρής κλίμακας κατά τη διάρκεια του εβδομαδιαίου τρίωρου

 

 

Εξετάσεις του μαθήματος

 

Το μάθημα θα το περάσετε με απαλλακτική εργασία.

Η εργασία θα βασιστεί σε δύο ηχογραφημένες αφηγήσεις κάποιας αστείας ιστορίας, 5΄η κάθε μία.

Η μία αφήγηση θα είναι από εσάς, και η άλλη από κάποιο συγγενικό πρόσωπο προηγούμενης γενιάς (π.χ. γονείς, θείοι ή παππούδες).

Καλό είναι οι ηχογραφήσεις να γίνουν όσο το δυνατό συντομότερα, ώστε να δουλεύετε πάνω σ? αυτές κατά την περίοδο της εξάσκησης.

Οι ηχογραφήσεις θα γίνουν με τη βοήθεια του κινητού σας τηλεφώνου ή του υπολογιστή σας -αν έχει μικρόφωνο. Το format των ηχογραφήσεων θα πρέπει να είναι .wav (ασυμπίεστος ήχος), και θα πρέπει να γίνει με τη χρήση κατάλληλου λογισμικού/εφαρμογής

 

 

Βιβλιογραφικές Αναφορές

 

Ladefoged, P. 2010. Εισαγωγή στη Φωνητική. Αθήνα: Πατάκης

Μποτίνης, Α. 2011. Φωνητική της Ελληνικής. Αθήνα: ISEL Editions

Παπαζαχαρίου, Δ. 2004. Σημειώσεις μαθήματος Εργαστηριακής Φωνητικής

Creation Date

martedì 2 dicembre 2