Παρουσίαση/Προβολή
(ECON1315) - Εμμανουήλ Τζαγκαράκης, Βικτωρία Δασκάλου
Περιγραφή Μαθήματος
Το μάθημα διαπραγματεύεται ζητήματα που σχετίζονται με το πώς η ψηφιακή τεχνολογία επηρεάζει, αλλάζει και μετασχηματίζει οικονομικές δραστηριότητες και περιλαμβάνει:
- Θεωρία: Τρίτη 10:00-12:00
- Εργαστήριο (Έναρξη 24.2.2025):
- Τμήμα Α (μονοί ΑΜ): Δευτέρα, 12:00-14:00
- Τμήμα Β (ζυγοί ΑΜ): Δευτέρα, 14:00-16:00
Περισσότερες πληροφορίες για το μάθημα εδώ.
photo: Gerd Altmann, άδεια CC 1.0
Teams meeting room, code: 38udvrf
Ημερομηνία δημιουργίας
Πέμπτη, 19 Φεβρουαρίου 2015
-
Μαθησιακά αποτελέσματα
Το μάθημα διαπραγματεύεται ζητήματα που σχετίζονται με το πώς η ψηφιακή τεχνολογία επηρεάζει, αλλάζει και μετασχηματίζει οικονομικές δραστηριότητες. Μετά την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος, αναμένεται οι φοιτητές/φοιτήτριες να είναι σε θέση να:
- Ορίζουν την έννοια της ψηφιακής οικονομίας και να διακρίνουν τις βασικές ιδιαιτερότητες των πληροφοριακών αγαθών
- Περιγράφουν τις βασικές έννοιες των δικτύων υπολογιστών, του Διαδικτύου και του Παγκόσμιου Ιστού και να αναγνωρίζουν τις επιπτώσεις τους στην Οικονομία.
- Προσδιορίζουν την έννοια του ηλεκτρονικού επιχειρείν, να περιγράφουν τις μορφές του ηλεκτρονικού εμπορίου και να διακρίνουν τα επιχειρηματικά μοντέλα ψηφιακών επιχειρήσεων
- Ορίζουν τις βασικές θεωρητικές έννοιες για τη λειτουργία κρυπτονομισμάτων (πολυπλοκότητα αλγορίθμων, κρυπτογραφικές συναρτήσεις κατατεμαχισμού και ψηφιακές υπογραφές) και να περιγράφουν την αρχιτεκτονική και λειτουργία συγκεκριμένων κρυπτονομισμάτων, όπως το bitcoin.
- Αναγνωρίζουν την έννοια των δικαιωμάτων διανοητικής ιδιοκτησίας (κυρίως σε πληροφοριακά αγαθά) και να εξηγούν έννοιες «ανοικτότητας», όπως ανοικτή γνώση, ανοικτά δεδομένα, άδειες Creative Commons, Ελεύθερο Λογισμικό/Λογισμικό Ανοικτού Κώδικα.
- Μελετούν περιπτώσεις ψηφιακών επιχειρήσεων και να αναγνωρίζουν στοιχεία του επιχειρηματικού τους μοντέλου
- Δημιουργούν ένα σχέδιο επιχειρηματικού μοντέλου νέας ψηφιακής επιχείρησης με τη χρήση του Καμβά Επιχειρηματικού Μοντέλου (Business model canvas)
- Κατασκευάζουν ένα πρωτόλειο ιστότοπου ψηφιακής επιχείρησης με τη χρήση εργαλείων Web και ανοικτού περιεχομένου
Περιεχόμενο μαθήματος
- Ψηφιακή Οικονομία και πληροφοριακά αγαθά
- Το Διαδίκτυο και ο Παγκόσμιος Ιστός: Βασικές έννοιες των δικτύων υπολογιστών, του Διαδικτύου και της αρχιτεκτονικής του Παγκόσμιου Ιστού. Οι επιπτώσεις τους στην οικονομική δραστηριότητα.
- Δημιουργία ιστότοπου δικτυακής επιχείρησης μέσω online εργαλείων. Βασικές αρχές.
- Ηλεκτρονικό επιχειρείν και ηλεκτρονικό εμπόριο: Ορισμοί για το Ηλεκτρονικό επιχειρείν το ηλεκτρονικό εμπόριο. Μοντέλα ψηφιακών επιχειρήσεων με παρουσίαση παραδειγμάτων.
- Κρυπτονομίσματα και το bitcon: Βασικές θεωρητικές έννοιες για τη λειτουργία κρυπτονομισμάτων: πολυπλοκότητα αλγορίθμων, κρυπτογραφικές συναρτήσεις κατατεμαχισμού και ψηφιακές υπογραφές. Η αρχιτεκτονική και λειτουργία του bintoin.
- Η διανοητική ιδιοκτησία στον ψηφιακό κόσμο: Τα δικαιώματα διανοητικής ιδιοκτησίας και ειδικότερα σε πληροφοριακά αγαθά. Ανοικτή γνώση και Ανοικτά Δεδομένα, άδειες Creative Commons, Ελεύθερο Λογισμικό/Λογισμικό Ανοικτού Κώδικα και η συνεισφορά τους στην οικονομική ανάπτυξη.
Μέθοδοι διδασκαλίας
Διαλέξεις (2 ώρες ανά διδακτική εβδομάδα), στη διάρκεια των οποίων παρουσιάζονται οι έννοιες του εκάστοτε αντικειμένου με τη βοήθεια διαφανειών είτε απευθείας στο υπολογιστικό περιβάλλον. Στο εργαστήριο (2 ώρες ανά διδακτική εβδομάδα) γίνεται εμβάθυνση στο αντικείμενο στη δημιουργία παραδειγμάτων ιστοσελίδων από τους φοιτητές και στην επεξεργασία οικονομικών δεδομένων με τη γλώσσα R, ενώ δίδονται προαιρετικές ατομικές εργασίες προς επίλυση στο σπίτι. Τέλος, δίδεται υποχρεωτική σύνθετη ομαδική εργασία σε ομάδες 4-5 φοιτητών για τη δημιουργία του σχεδίου (mochup) μίας δικτυακής επιχείρησης. Κατά τη διάρκεια εκπόνησης της εργασίας υπάρχουν 2 ώρες ανά διδακτική εβδομάδα εργαστηριακή υποστήριξη από τους διδάσκοντες.
Μέθοδοι αξιολόγησης
Ο τελικός βαθμός προκύπτει από την τελική εξέταση ως δοκιμασία πολλαπλής επιλογής (ποσοστό 70%) και την τελική εργασία (ποσοστό 30%) εφόσον ο τελικός βαθμός είναι προβιβάσιμος στην εργασία και στην γραπτή εξέταση. Η τελική εργασία είναι υποχρεωτική για τους φοιτητές του δευτέρου έτους. Η τελική εργασία περιλαμβάνει την παρουσίαση της μελέτης μίας συγκεκριμένης περίπτωσης μοντέλου ηλεκτρονικού εμπορίου και τη δημιουργία σχεδίου πρωτότυπης δικτυακής επιχείρησης που ακολουθεί το μοντέλο. Η παρουσίαση γίνεται δημόσια από την ομάδα στο αμφιθέατρο κατά τη διάρκεια της οποία γίνεται η βαθμολόγηση.
Βιβλιογραφία
- Ηλεκτρονικό Εμπόριο, 16η έκδοση, Laudon Kenneth, Traver Carol Guercio, https://service.eudoxus.gr/search/#a/id:102123277/0- ΨΗΦΙΑΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗ, ΣΤΕΙΑΚΑΚΗΣ ΕΜΜΑΝΟΥΗΛ, https://service.eudoxus.gr/search/#a/id:32998108/0- Ηλεκτρονικό εμπόριο-Εργαλείο διοίκησης και αξιοποίησης κοινωνικών δικτύων, Turban Efraim, Outland Jon, King David, https://service.eudoxus.gr/search/#a/id:94643838/0- ΨΗΦΙΑΚΕΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ ΚΑΙ ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΟ ΕΜΠΟΡΙΟ: ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΗ, ΥΛΟΠΟΙΗΣΗ ΚΑΙ ΕΦΑΡΜΟΓΗ, DAVE CHAFFEY, https://service.eudoxus.gr/search/#a/id:50656360/0- Ψηφιακό Μάρκετινγκ, Βλαχοπούλου Μάρω, https://service.eudoxus.gr/search/#a/id:86053196/0