Παρουσίαση/Προβολή
ΑΓΓΛΙΚΟΣ ΠΕΡΙΗΓΗΤΙΣΜΟΣ ΣΤΗΝ ΠΡΟ-ΕΠΑΝΑΣΤΑΤΙΚΗ ΚΑΙ ΜΕΤΑΕΠΑΝΑΣΤΑΤΙΚΗ ΕΛΛΑΔΑ ΜΕ ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΚΟ ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ
(CULTURE431) - Γεωργία Δημητρακοπούλου
Περιγραφή Μαθήματος
Η θεματική ενότητα: Αγγλικός περιηγητισμός στην προ-επαναστατική και μετα-επαναστατική Ελλάδα με αρχαιολογικό περιεχόμενο αναφέρεται/αφορά στην περιηγητική γραμματεία του ελληνικού χώρου από Άγγλους και Αγγλίδες περιηγητές/τριες - ταξιδιώτες/τισσες, επισκέπτες/τριες της τουρκοκρατούμενης χώρας, αλλά και μετέπειτα, της νεοσύστατης Ελλάδας. Το αίτημα και ο αγώνας των Ελλήνων για εθνική ανεξαρτησία είχαν συγκινήσει πολλούς Ευρωπαίους, οι οποίοι επισκέπτονταν τις περιοχές του ελλαδικού χώρου -επαρχίας της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας- καταγράφοντας στα ταξιδιωτικά τους κείμενα ποικίλες εικόνες του περιβαντολλογικού τοπίου, των αρχαιολογικών χώρων και των αρχαιοτήτων τους. Στην προ-επαναστατική Ελλάδα, οι Άγγλοι και οι Αγγλίδες περιηγητές/τριες περιέγραφαν επηρεασμένοι/νες κυρίως από το πνεύμα φιλλεληνισμού και αρχαιολατρείας της εποχής, καθώς και από την άποψη που επικρατούσε ότι οι Έλληνες και οι Ελληνίδες είναι απόγονοι των αρχαίων Ελλήνων, οι οποίοι/ες όντας Χριστιανικός λαός κυριαρχούνται και καταδυναστεύονται από Μουσουλμάνους κατακτητές, καταπατητές των αξιών των αρχαίων Ελλήνων και των αρχών του Χριστιανισμού. Οι περιηγητές/τριες είχαν/επέδειξαν ζωηρό ενδιαφέρον και θαυμασμό για τον ελλαδικό χώρο (φυσικό τοπίο) και τις αρχαιότητες (πολιτισμό). Στην μετα-επαναστατική Ελλάδα -όπου μεταβλήθηκε το πλαίσιο της εξουσίας- ανανεώθηκε το ενδιαφέρον των περιηγητών/τριών για το νέο κρατικό σχήμα του ελληνικού βασιλείου. Τα ταξιδιωτικά χρονικά της εποχής εμπλουτίστηκαν με ποικίλο υλικό από σχέδια και πίνακες που απεικόνιζαν την Ελλάδα. Η μελέτη και η λεπτομερής καταγραφή της αρχαίας ελληνικής τέχνης και αρχιτεκτονικής συγκαταλέγεται ανάμεσα στους στόχους των περιηγητών/τριών καθώς είναι προϊόντα υψηλής αισθητικής και εικαστικής αντίληψης. Τοπία, κτίρια, αρχαιότητες, αρχαιολογικοί χώροι, ναοί, κάστρα, εκκλησίες, μοναστήρια, γέφυρες, κρήνες, και κάθε λογής υπάρχοντα κτίσματα απετέλεσαν αντικείμενα σπουδής και καταγραφής, ως πολύτιμες πηγές αναπαράστασης των χώρων/τοποθεσιών και των ανθρώπων. Προς το τέλος του 19ου αιώνα, η φωτογραφία άνοιξε νέους ορίζοντες στην εικονική αναπαράσταση της πραγματικότητας, συνυπάρχοντας με τις λιθογραφικές συνθέσεις, τα χαρακτικά κι άλλες μορφές τέχνης. Τα κείμενα, οι πίνακες και οι αναπαραστάσεις των Άγγλων και των Αγγλίδων περιηγητών/τριών ανασυνθέτουν παραστατικά, κριτικά και εμπειρικά την εποχή του Ρομαντισμού και του Μοντερνισμού των αρχών του 20ού αιώνα.
The course: English travelling in pre-revolutionary and post-revolutionary Greece with archaeological content refers to travel literature written by English male and female travellers, who visited Greece during the Turkish occupation (1453-1821), particularly in the 18th, 19th, and early 20th century. The Greek War of Independence had attracted the interest of English male and female travellers, as well as many Europeans, who visited Greece - a province of the Ottoman Empire - studing and recording in their travelogs the various images of the unusual and exotic environmental landscape, arcaeological sites and antiquities. In pre-revolutionary Greece, the English travellers were mainly infuenced by the spirit of philhellenism and antiquarianism of the time. Also, by the prevailing view that the Greeks are descendants of the ancient Greeks, who being Christians, were unjustly dominated and oppressed by Muslim conquerors, oppressors and violators of the ancient Greek values, and the principles of Christianity. The travellers had/showed a lively interest and admiration for the Greek natural landscape and the antiquities. In post-revolutionary Greece - where the framework of political-governmental power had been changed - the travellers' interest in the newly established Greek kingdom was renewed. The travel chronicles of the time were enriched by a variety of drawings, paintings and sketches depicting Greece. The study and detailed recording of ancient Greek art and architecture was of principal importance to the travellers, as Greek art is of high aesthetic and visual perception. Landscapes, buildings, antiquities, archaeological sites, temples, castles, churches, bridges, fountains, almost all kinds of the existing stuctures were objects of study and recording, as valuable sources of information about places/locations and people. Towards the end of the 19th century, photography opened new horizons in the virtual representation of reality, coexisting with lithographic compositions, engravings, and other forms of art. The books, texts, drawings, paintings and the depiction - presentation of Greek art and architecture - as it was recorded by the English travellers - reconstruct the Romantic and Modern era of the early 20th century, in a visual, critical and empirical manner.
Ημερομηνία δημιουργίας
Κυριακή, 14 Ιουλίου 2024
-
Δεν υπάρχει περίγραμμα